لطفا در مورد این سه جمله توضیح بفرمائید پیامبر علیهم السلام می فرمایند :همانا علم سه است: آیه محکم ،فریضه عادلانه ،سنت زنده و بر جا وجز اینها فضل است

32

سوال3375 :
سلام علیکم
لطفا در مورد این سه جمله توضیح بفرمائید
پیامبر علیهم السلام می فرمایند :همانا علم سه است:
آیه محکم ،فریضه عادلانه ،سنت زنده و بر جا وجز اینها فضل است
کتاب اصول کافی جلد یک ص ۸۳

🌷🔅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔅🌷
🔆علیکم السلام
☘️ #جواب3375
🌷🔆
☘️🔅🌱 عنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ: دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمَسْجِدَ فَإِذَا جَمَاعَةٌ قَدْ أَطَافُوا بِرَجُلٍ فَقَالَ مَا هَذَا فَقِيلَ عَلَّامَةٌ فَقَالَ وَ مَا الْعَلَّامَةُ فَقَالُوا لَهُ أَعْلَمُ النَّاسِ بِأَنْسَابِ الْعَرَبِ وَ وَقَائِعِهَا وَ أَيَّامِ الْجَاهِلِيَّةِ وَ الْأَشْعَارِ الْعَرَبِيَّةِ قَالَ فَقَالَ النَّبِيُّ ص ذَاكَ عِلْمٌ لَا يَضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا يَنْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ ثُمَّ قَالَ النَّبِيُّ ص إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْلٌ
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 32
🌱🔅☘️ابراهيم بن عبد الحميد از امام كاظم عليه السلام روايت نموده كه فرمود: پيغمبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله وارد مسجد شد، مشاهده كرد كه گروهى گرد مردى جمع شده‏اند، فرمود: چه خبر است؟ عرض كردند: مردى است كه دانش فراوان دارد، پرسيد: دانش او در چيست؟ گفتند: دودمانهاى عرب و حوادث ايشان و تاريخ ايام جاهليّت و اشعار عرب را از همه بهتر مى‏داند. فرمود: اينها دانشى است كه اگر شخص آن را نداند زيانى متوجّهش نمى‏گردد، و به فردى هم كه آن را بداند سودى نمى‏رساند.
سپس پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: البتّه دانش سه چيز است:
آيه محكمه، فريضه عادله، سنّت پابرجا، و جز اينها فضل است.
🌱🔆آیة محکمه: نشان آشکاری که بی نیاز از شرح و تفصیل است و حقیقت آن با جان آدمی آمیخته شده است، علومی که حکم کلید را داشته و گشاینده و حلال مسائل و مشکلات و نیازها میباشند و در حکم راهی برای درک متشابهات هستند. آیات محکم از یک منظر به علوم نظری و اصول عقاید و علوم فطری و واضح و آشکار دلالت دارند و از منظر دیگر به حجج الهی اشاره دارند، شناخت حجت الهی به منزله رسیدن به علوم و فنون خاص و استوار است.
🔆🌱فریضه عادله: میتواند به احکام عملی دلالت داشته باشد. از جمله نماز و زکات و روزه و حج و جهاد و خمس و … که اساس عبادت و بندگی الهی را تشکیل میدهد. به عبارتی فریضه عادله همان وظایفی که نظام بندگی الهی بر آنها استوار است و درک و فقه آنها انسان را به عابدی عالم تبدیل میکند.
🌱🔆سنت قائمه: میتواند همان آئین و قوانینی باشد که علاوه بر کمک به استواری عقاید به زیبایی سیر و سلوک آدمی نیز می افزاید، مکارم الاخلاق بخشی از این سنت قائمه را تشکیل میدهد، در کل، الگو قرار دادن حجج الهی در عبادت و بندگی الهی است.
🌱🔅تنویر🔅🌱
🌸🌿 الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ وَ سُنَّةٌ مُتَّبَعَةٌ وَ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ وَ مِلَاكُهُنَّ أَمْرُنَا.
🌿🌸 الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ الْفِقْهُ لِلْأَدْيَانِ وَ الطِّبُّ لِلْأَبْدَانِ وَ النَّحْوُ لِلِّسَانِ.
🌸🌿 العلم ثلاثة: كتاب ناطق و سنّة ماضية و «لا أدري».
🌼علی ساعی(عبدالله مشکات 110.141(903) 🌼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.