لطفا در مورد صیانت نفس و این که چه طور این امر رارهبری کنیم که دچار افراط و تفریط نشویم لطفا توضیح بفرمائید

27

سوال2884 :
سلام علیکم
لطفا در مورد صیانت نفس و این که چه طور این امر رارهبری کنیم که دچار افراط و تفریط نشویم لطفا توضیح بفرمائید
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2884
🌹علیکم السلام
🌼🌿برای پرهیز از افراط و تفریط میبایست نظام جان آدمی در سلامتی و تعادل کامل تنظیم شده باشد.
🌼🌿همانطوریکه غذای شور و بی نمک هر دو برای ذائقه سالم نامطلوب است برای صاحب ذائقه سالم هر گونه افراط و تفریط غیر قابل تحمل است.
🌼🌿هر گونه گرایش به افراط و تفریط نشان بیماری دل آدمی است و دل زمانی در سلامتی کامل خواهد بود که تحت حاکمیت عقل و مصاحبت مکارم الاخلاق رهبری شود. جاده ثقلین تضمین حاکمیت عقل بر دل و سلامتی آن است. همانطوریکه تعدیل مزاج بدن برابر با سلامتی و کارکرد صحیحیح اعصاب و ذائقه آدمی است تعدیل مزاج روح آدمی نیز عاملی مهم و اصلی برای تعدیل سلوک بندگی است.
🌼🌿اصل بر استقرار قامت بندگی الهی بر فراز صراط مستقیم است. باید نظام عدل و عدالت بر قامت انسان منظم شود تا سیر و سلوک آدمی از هر انحرافی به سوی افراط و تفریط در امان باشد از جمله نسخه های آسان برای وصول به این هدف و آرمان متعالی و عظیم کلام فوق گوهر مولا امیر المومنین علیه السلام است، باید بنای ایمان بر جان آدمی همیشه برافراشته باشد پس به چهار ستون آن میبایست توجه دائمی نموده و از آن میان به ستون عدل که تعادل آدمی را در صراط مستقیم حفظ و از لغزش به جوانب افراط و تفریط مصون میدارد، دقت شود.
🌸🌿الْإِيمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَى الصَّبْرِ وَ الْيَقِينِ وَ الْعَدْلِ وَ …
…وَ الْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى غَائِصِ الْفَهْمِ وَ غَوْرِ الْعِلْمِ وَ زُهْرَةِ الْحُكْمِ وَ رَسَاخَةِ الْحِلْمِ فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ وَ مَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ [الْحِلْمِ‏] الْحُكْمِ وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ وَ عَاشَ فِي النَّاسِ حَمِيداً وَ …
نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 474
🌹🌿 ايمان بر چهار پايه استوار است: صبر، يقين، عدل و جهاد…
… و عدل نيز بر چهار پايه بر قرار است: فكرى ژرف انديش، دانشى عميق و به حقيقت رسيده، نيكو داورى كردن و استوار بودن در شكيبايى. پس كسى كه درست انديشيد به ژرفاى دانش رسيد و آن كس كه به حقيقت دانش رسيد، از چشمه زلال شريعت نوشيد، و كسى كه شكيبا شد در كارش زياده روى نكرده با نيكنامى در ميان مردم زندگى خواهد كرد
نهج البلاغة / ترجمه دشتى، ص: 629

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.