لطفا راهکارهائی که دچار کبر و غرور نشویم را بفرمائید

28

سوال۲۶۷۳:

سلام علیکم
جناب استاد ردای کبریائی خاص پروردگار می باشد و وقتی انسان بخواهد وارد کبر و غرور شود و طغیان کند او را سرنگون می سازد مثل فرعون که در دریا غرق گردید لطفا راهکارهائی که دچار کبر و غرور نشویم را بفرمائید متشکرم

🌷🌼بسم الله الرحمن الرحیم🌼🌷
#پاسخ2673
🌷علیکم السلام
🌸🌿معرفت نفس راه و راز رسیدن به حقیقت و ماهیت وجود و درمان هر گونه کبر و غرور و خودپسندی است، با درک این حقیقت که هر مخلوقی ذلیل است در برابر خالق عزیز و تنها با بندگی راستین خداست که انسان عبد العزیز است که این حقیقت آخرین درجه عزت و بزرگواری هر آدمی است، همچنین هر موجودی به واقع حقیرند در برابر خدای کبیر و متکبر، و بنده خدا با خلوص بندگی و با اصل تواضع به درجه عبد الکبیر و عبد المتکبر صعود میکند که آخرین درجه بزرگی است، پس با مراقبه راستین و با رسیدن به این حقیقت با درجه حق الیقینی انسان در مییابد که تواضع تاج بزرگی و بزرگواری است.
🌸🌿پس باید که راه تواضع را طی کنیم تا اینکه هم از کبر رهایی یابیم و هم به عزت و بزرگواری ره یابیم.
☘️🌿نسخه ای از صادق آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم برای درمان کبر:
🌼🌿حضرت صادق (ع) فرموده است: تواضع و فروتنى اساس هر گونه شرافت عظيم و مرتبه بلندى است، و اگر براى تواضع زبان و لغتى بود هر آينه‏ خبر مى‏داد ما را از حقايق پوشيده و اسرار نهان و نتائجى را كه براى آن هست.
و تواضع چيزى است كه براى خدا و در راه خدا باشد، و اگر نه، آن مكر و تكبر است، اگر چه به صورت تواضع باشد. و چون تواضع براى خدا شد؛ خداوند متعال او را عزت و بزرگى داده، و شرافت بر ديگران پيدا مى‏كند.
بعضى از علماء را از حقيقت تواضع پرسيدند؟ جواب داد كه: تواضع اينست كه در مقابل حق مطيع و خاضع گردد، اگر چه طرف يك فرد پست و يا بچه‏اى باشد. و تكبر در بسيارى از موارد مانع از آموختن علوم و استفاده از اهل علم و معرفت شده، و از خضوع و فروتنى در مقابل حق و علم و از قبول آن نهى مى‏كند. و در باره فروتنى آياتى نازل شده است كه در ضمن آنها به مذمت و نكوهش تكبر اشاره فرموده است. و براى اشخاص متواضع چهره‏هاى مخصوصى است كه؛ ملائكه آسمان و اهل معرفت از اهل زمين آنان را مى‏شناسند.
خداوند متعال مى‏فرمايد: در مقامات بلند و بالا مردانى هستند كه هر كسى را از چهره و سيماى او مى‏شناسند، و خصوصيات روحى او را تشخيص مى‏دهند. و باز فرموده است: هر گاه شما از دين مقدس الهى منصرف و مرتد گرديد، خواهد آورد خداوند متعال جمعى را كه دوست مى‏دارد آنان را و آنان نيز خدا را دوست مى‏دارند و آنان در مقابل مؤمنين متواضع و پست بوده و در مقابل كفار عزيز و بزرگوارند. و فرمود: گرامى‏ترين شماها نزد پروردگار متعال كسى است كه پرهيزكارتر باشد. و فرمود خودتان را با تزكيه و تقديس و ترفيع مقام معرفى نكنيد.
رسول اكرم (ص) فرموده است: خداوند متعال وحى كرده است مرا كه‏
تواضع كنيد تا فخر و مباهات ننمايد يكى از شماها بر ديگرى و ظلم و تعدى نكند كسى بر فرد ديگر، و فروتنى نمى‏كند شخصى براى خدا و در راه او مگر آنكه خداوند متعال او را عزت و بلندى مقام مى‏دهد. و رسول اكرم (ص) هر گاه در عبور خود به بچه‏اى بر مى‏خورد، او را سلام مى‏داد، از جهت نهايت تواضع آن حضرت. و حقيقت تواضع اينست كه: انسان از جهت جلال و عظمت پروردگار
متعال و در مقابل عزت و بزرگوارى او پيوسته خود را حقير و ضعيف ديده و فروتنى كند. و هيچ گونه عبادت و طاعتى نيست كه مورد قبول و رضاى پروردگار متعال قرار گيرد؛ مگر آنكه به صورت تواضع و شكسته دلى و ذلت نفس انجام بگيرد. و از حقيقت تواضع و از نتائج دقيق آن آگاه نمى‏شود، مگر كسانى كه از بندگان مقرب و خاص خدا و از موحدين حقيقى و كامل باشند. و خداوند متعال مى‏فرمايد: و بندگان مخصوص من كه مورد عنايت و رحمت من قرار مى‏گيرند، افرادى هستند كه با كمال فروتنى و افتادگى راه مى‏روند، و چون مردم نادان و خود پسند آنان را خطاب كرده و با آنان سخن گويند؛ با نهايت نرمى و تواضع و سلامتى نفس و طهارت قلب جواب مى‏دهند. و خداوند متعال امر فرموده است گرامى‏ترين بنده و عزيزترين فرد خلق خود رسول اكرم (ص) را به موضوع تواضع، و فرموده است كه: در مقابل بندگان مؤمن فروتنى و نرمى را شيوه خود قرار بده، و با كمال مهربانى و صفا با آنان رفتار بكن.
و تواضع محل كشت كردن و روييدن خشوع و خضوع و خشيت و حياء است، و آنها آشكار نمى‏شوند و ظهور نمى‏كنند مگر از همان محل تواضع. و شرافت به معنى حقيقى و تمام نيز حاصل نمى‏شود مگر با تواضع در مقابل پروردگار متعال.
مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى، متن، ص: ۲۳۹

☘️🌷🌸قالَ الصَّادِقُ علیه السلام: التَّوَاضُعُ أَصْلُ كُلِّ شَرَفٍ نَفِيسٍ وَ مَرْتَبَةٍ رَفِيعَةٍ وَ لَوْ كَانَ لِلتَّوَاضُعِ لُغَةٌ يَفْهَمُهَا الْخَلْقُ لَنَطَقَ عَنْ حَقَائِقِ مَا فِي مَخْفِيَّاتِ الْعَوَاقِبِ وَ التَّوَاضُعُ مَا يَ كُونُ لِلَّهِ وَ فِي اللَّهِ وَ مَا سِوَاهُ مَكْرٌ وَ مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ شَرَّفَهُ اللَّهُ عَلَى كَثِيرٍ مِنْ عِبَادِهِ سُئِلَ بَعْضُهُمْ عَنِ التَّوَاضُعِ قَالَ هُوَ أَنْ يَخْضَعَ لِلْحَقِّ وَ يَنْقَادَ لَهُ وَ لَوْ سَمِعَهُ مِنْ صَبِيٍّ وَ كَثِيرٌ مِنْ أَنْوَاعِ الْكِبْرِ يَمْنَعُ مِنِ اسْتِفَادَةِ الْعِلْمِ وَ قَبُولِهِ وَ الِانْقِيَادِ لَهُ وَ فِيهِ وَرَدَتِ الْآيَاتُ الَّتِي فِيهَا ذَمُّ الْمُتَكَبِّرِينَ وَ لِأَهْلِ التَّوَاضُعِ سِيمَاءُ يَعْرِفُهَا أَهْلُ السَّمَاوَاتِ مِنَ الْمَلَائِكَةِ- وَ أَهْلُ الْأَرْضِ مِنَ الْعَارِفِينَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيماهُمْ وَ قَالَ تَعَالَى أَيْضاً مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ وَ قَالَ تَعَالَى أَيْضاً إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ وَ قَالَ تَعَالَى فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَصْلُ التَّوَاضُعِ مِنْ إِجْلَالِ اللَّهِ وَ هَيْبَتِهِ وَ عَظَمَتِهِ وَ لَيْسَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادَةٌ يَرْضَاهَا وَ يَقْبَلُهَا إِلَّا وَ بَابُهَا التَّوَاضُعُ وَ لَا يَعْرِفُ مَا فِي مَعْنَى حَقِيقَةِ التَّوَاضُعِ إِلَّا الْمُقَرَّبُونَ مِنْ عِبَادِهِ الْمُتَّصِلُونَ بِوَحْدَانِيَّتِهِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ يَمْشُون عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً وَ قَدْ أَمَرَ اللَّهُ تَعَالَى أَعَزَّ خَلْقِهِ وَ سَيِّدَ بَرِيَّتِهِ مُحَمَّداً بِالتَّوَاضُعِ فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ التَّوَاضُعُ مَزْرَعَةُ الْخُشُوعِ وَ الْخُضُوعِ وَ الْخَشْيَةِ وَ الْحَيَاءِ وَ إِنَّهُنَّ لَا يَتَبَيَّنَّ إِلَّا مِنْهَا وَ لَا يَسْلَمُ الشَّرَفُ التَّامُّ الْحَقِيقِيُّ إِلَّا لِلْمُتَوَاضِعِ فِي ذَاتِ اللَّهِ تَعَالَى‏
مصباح الشريعة، ص: 72
🌸🍀

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.