لطفا نظرتان را درباره کتاب اسرار آل محمد (ع) و شخص سلیم ابن قیس هلالی مطرح بفرمایید .

26

سوال۳۰۸۸:
سلام علیکم
لطفا نظرتان را درباره کتاب اسرار آل محمد (ع) و شخص سلیم ابن قیس هلالی مطرح بفرمایید .
ممنون 💐🌷

🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ3088
🌹علیکم السلام
🌼🌿جناب سلیم بن قیس توسط علمای محقق تعدیل و یا مدح شده اند و در مورد کتاب ایشان نیز هر چند که امکان تخلیط و تدلیس وجود دارد اما بحاطر قرائن و شواهد مستند، بسیاری از مطالب کتاب مذکور مورد تائید اهل علم و تحقیق میباشد!
این کتاب همچون معدنی است که علی رغم امکان وجود خاک و خاشاک و شن و ماسه در آن حاوی جواهرات ناب و ذی قیمتی است که هیچ عاقلی از آن انصراف نمیدهد.

🌼🌿کتاب اسرار آل محمد ص از اصول چهارصدگانه شیعه محسوب میشود!
🌼🌿سلیم بن قیس هنگام تحویل کتابش به ابان بن ابی عیاش به او چنین گفت:
«نزد من نوشته‌هایی است که از افراد مورد اطمینان شنیده و به دست خود نوشته‌ام. در آن‌ها احادیثی است که نمی‌خواهم برای مردم (در اجتماع آن زمان) ظاهر شود، زیرا آن را انکار می‌کنند و عجیب تلقّی می‌نمایند، درحالی‌که حقّ است و از اهل حقّ و فقه و صدق و صلاح، از امیرالمؤمنین(ع) و سلمان و ابوذر و مقداد گرفته‌ام.»

🌸🌿حدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الْبَرَّانِيُّ، قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ كَيْسَانَ، عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ الْيَمَانِيِّ، عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ، عَنْ أَبَانِ بْنِ أَبِي عَيَّاشٍ، قَالَ: هَذَا نُسْخَةُ كِتَابِ سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ الْعَامِرِيِّ ثُمَّ الْهِلَالِيِّ، دَفَعَهُ إِلَى أَبَانِ بْنِ أَبِي عَيَّاشٍ وَ قَرَأَهُ، وَ زَعَمَ أَبَانٌ أَنَّهُ قَرَأَهُ، عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ (ع) قَالَ صَدَقَ سُلَيْمٌ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ هَذَا حَدِيثٌ نَعْرِفُهُ.
رجال الكشي – إختيار معرفة الرجال، النص، ص: 104

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.