لطفا نظرتان را در مورد متن ارسالی که قسمتی از سخنان حجة الاسلام و المسلمین دكتر سيد كاظم سيد طباطبايي در مخالفت با طب اسلامی را مطرح کرده اند بفرمایید

6

سوال2612 :
سلام علیکم و رحمه الله
لطفا نظرتون رو در مورد متن زیر مبذول بفرمایید.
حجة الاسلام و المسلمین دكتر سيد كاظم سيد طباطبايي در ابتدای این كارگاه دو روزه ضمن بيان مخالفت خود با عنوان طب اسلامي گفتند: من با عنوان طب اسلامي مخالف هستم. يعني بنده نميپذيرم كه هدف دين و شريعت در درانداختن نظامي بعنوان نظام پزشكي باشد. من اساسا با اين عنوان طب اسلامي مشكل دارم، اگر چه در سالهاي اخير واژه طب اسلامي بسيار رواج پيدا كرده است و البته پيشينه اي هم ندارد.

وی در ادامه ی سخنراني خود به تبين جدايي نظام پزشكي از دين و شريعت پرداخته و گفتند:‌ مثلا ما در روايات كسي به نام ابو عمر متطبب داريم كه پزشك و از اصحاب امام صادق عليه السلام بوده است. در روايت است كه او خدمت امام صادق عليه السلام ميرسد و سوال از طب و طبابت ميپرسد و ميگويد: «من پزشكم و طبابت ميكنم، دوا ميدهم و نيشتر ميزنم و طبم طب عربي است» جالب است كه حتي امام عليه السلام هم هرگز او را به خاطر طب عربي مواخذه نميكند. في المثل نميفرمايند كه طب عربي ديگر چيست؟ چرا نمي آيي از ما طب اسلامي ياد بگيري و … . چرا امام نسبت به طب عربي موضع نگرفتند؟ چون اصلا اين دو حوزه (دين و نظام پزشكي) از هم جدا هستند. بنا بر اين عنوان طب اسلامي يك عنوان غلطي است و ويژگي هايي كه مرتبط با يك نظام پزشكي هست در مجموعه روايات شيعي نميبين
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2612
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀

به پاسخ های قبلی دعوت مینمایم: #پاسخ2361 #پاسخ2357 #پاسخ1985 #پاسخ1710 #پاسخ2387 #پاسخ2386_برگ_اول

علی ساعی(مشکات توحید, [23.10.17 14:59]
[In reply to Maryam Jannat]
☘️🔅🌱 # سوال2386
سلام علیکم
در اظهارات افراد منکر طب اسلامی بیان شده:
کلمه طب اسلامی را کدامیک از امامان به کار برده اند؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
# پاسخ2386_برگ_اول
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱خدا اول از هر کسی از دارو و درمان سخن فرموده!
🌷🔅🌱شاید انتظار بعضی ها از طب معطوف به عناصر و ترکیبات شیمیایی و یا گیاهی باشد ولی دامنه طب اسلامی به مراتب گسترده تر است و هیچ مرزی نمیشناسد.
🌻🔅🌱الشعراء : 80 وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفينِ
🌹و چون بيمار شوم او شفايم مى‏بخشد.

🌻🔅🌱النحل : 69 ثُمَّ كُلي‏ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُكي‏ سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلاً يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون‏
🌹سپس از همه ميوه‏ها (و شيره درختان و گياهان) بخور، آن گاه راه‏هاى (غريزى) پروردگارت را (در تبديل مواد اوليه به عسل) به رامى و انقياد بپوى و در رفت و آمد بين خانه و محل ثمره، راه‏هاى الهامى خدا را بدون آزار احدى بپيماى. از درون شكم آنها مواد قابل آشاميدن رنگارنگى بيرون مى‏آيد كه در آن براى مردم شفاست. حقّا كه در اين (فن شربت و داروسازى و در كيفيت زندگى سازنده آن) نشانه‏اى است براى گروهى كه مى‏انديشند.

🌻🔅🌱الإسراء : 82 وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَساراً
🌸و از قرآن آنچه را كه براى مؤمنين شفا و رحمت است فرو مى‏فرستيم (شفا از امراض معنوى و اجتماعى) و بر ستمكاران جز زيان (روحى و اجتماعى) نمى‏افزايد.
🌻🔅🌱الشعراء : 80 وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفينِ
🌸و چون بيمار شوم او شفايم مى‏بخشد.
َ🌸🔅🌱قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: يَا عِبَادَ اللَّهِ- أَنْتُمْ كَالْمَرِيضِ «2» وَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ كَالطَّبِيبِ فَصَلَاحُ الْمَرِيضِ فِيمَا يَعْلَمُهُ الطَّبِيبُ وَ يُدَبِّرُهُ بِهِ، لَا فِيمَا يَشْتَهِيهِ الْمَرِيضُ وَ يَقْتَرِحُهُ أَلَا فَسَلِّمُوا لِلَّهِ أَمْرَهُ تَكُونُوا «3» مِنَ الْفَائِزِينَ.
التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص: 495
🌸🔅🌱 فأَنْتُمُ الْمَرْضَى وَ اللَّهُ طَبِيبُكُمْ، فَإِنِ انْقَدْتُمْ لِدَوَائِهِ شَفَاكُمْ، وَ إِنْ تَمَرَّدْتُمْ عَلَيْهِ أَسْقَمَكُمْ،
التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص: 511
🌸🔅🌱 قالَ الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْيَانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَانِ‏
كنز الفوائد، ج‏2، ص: 108
🌸🔅🌱 قالَ الْأَصْبَغُ بْنُ نُبَاتَةَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع يَقُولُ لِابْنِهِ الْحَسَنِ ع يَا بُنَيَّ أَ لَا أُعَلِّمُكَ أَرْبَعَ كَلِمَاتٍ تَسْتَغْنِي بِهَا عَنِ الطِّبِّ فَقَالَ بَلَى يَا أَبَتِ قَالَ ع لَا تَجْلِسْ عَلَى الطَّعَامِ إِلَّا وَ أَنْتَ جَائِعٌ وَ لَا تَقُمْ عَنِ الطَّعَامِ إِلَّا وَ أَنْتَ تَشْتَهِيهِ وَ جَوِّدِ الْمَضْغَ وَ إِذَا نِمْتَ فَاعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى الْخَلَاءِ وَ إِذَا اسْتَعْمَلْتَ هَذَا اسْتَغْنَيْتَ عَنِ الطِّبِ‏
🌸🔅🌱فقَالَ ع أَمَا إِنَّ فِي الْقُرْآنِ لَآيَةً تَجْمَعُ الطِّبَّ كُلَّهُ- كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا
🌸🔅🌱ا أَمَّا اللَّيْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَالِينَ لِأَجْزَاءِ الْقُرْآنِ يُرَتِّلُونَهَا تَرْتِيلًا يُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ وَ يَسْتَثِيرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِم‏
نهج البلاغه

علی ساعی(مشکات توحید, [23.10.17 15:38]
[In reply to Maryam Jannat]
☘️🔅🌱 # سوال2387
سلام علیکم
در اظهارات افراد منکر طب اسلامی بیان شده:
چرا زمانی که حضرت زهرا(س) در سن جوانی بیمار شدند حضرت علی علیه السلام هیچ طبابتی نفرمودند؟ اگر بلد بودند و نکردند که خوب این گناه بوده است؟ چرا برای بیماری خودشان طبیب یهودی صدا کردند؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
# پاسخ2387
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱هیچ طبیبی اجل الهی را نمیتواند به تاخیر بیاندازد! خانم زهرا سلام الله علیها با رضا به قضای الهی دعوت خدای حیبیب و ودود را لبیک گفتند! به یقین اگر زمان اجابت دعوت حق نرسیده بود خود خانم خودشان و یا مولا طبابت میفرمودند.
|🌷🔅🌱هر مرضی درمان دارد جز مرض مرگ! یعنی سرآمد زندگی ختم حیات دنیوی است.
🌷🔅🌱مرگ تنها دردی است درمان ناپذیر.
🌸🔅🌱 أنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ: تَدَاوَوْا فَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ دَاءً إِلَّا أَنْزَلَ مَعَهُ دَوَاءً إِلَّا السَّامَ يَعْنِي الْمَوْتَ فَإِنَّهُ لَا دَوَاءَ لَهُ.
دعائم الإسلام، ج‏2، ص: 143
🌹رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: مداوا کنید چرا که خدا هر چه از درد نازل نموده با آن داویش را هم نازل فرموده مگر سأم که همان مرگ است.
🌻🔅🌱العنكبوت : 5 مَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ
🌹كسى كه اميد به لقاء اللَّه (و رستاخيز) دارد (بايد در اطاعت فرمان او بكوشد!) زيرا سرآمدى را كه خدا تعيين كرده فرامى‏رسد و او شنوا و داناست!
ا🌻🔅🌱لزمر : 42 اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حينَ مَوْتِها وَ الَّتي‏ لَمْ تَمُتْ في‏ مَنامِها فَيُمْسِكُ الَّتي‏ قَضى‏ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الْأُخْرى‏ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
🌹خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض مى‏كند، و ارواحى را كه نمرده‏اند نيز به هنگام خواب مى‏گيرد سپس ارواح كسانى كه فرمان مرگشان را صادر كرده نگه مى‏دارد و ارواح ديگرى را (كه بايد زنده بمانند) بازمى‏گرداند تا سرآمدى معيّن در اين امر نشانه‏هاى روشنى است براى كسانى كه انديشه مى‏كنند
علی ساعی(مشکات توحید, [13.01.17 00:39]
[In reply to Seeroos]
🍀🌷🌱سلام # سوال1710 پیامبر ص فرمودند دانش دو گونه هست دانش دین ها و دانش بدن ها ؟منظور از دانش بدن ها را توضیح بفرمائید
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
# پاسخ1710
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱🌱🍀🌻
🔆🔅🌱
🌸🔅🌱و الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَبْدَانِ وَ عِلْمُ الْأَدْيَان‏
معدن الجواهر و رياضة الخواطر، ص: 25
🌷
🔆🔅🌱میتواند مراد از آن، علم طب، انسان شناسی، معرفت نفس، … باشد.

🌷🔅🌱 سلام # سوال1985 تفاوت بین طب اسلامی و سنتی را بفرمائید ظمنا تعریف جناب دکتر خیراندیش ایا درست هست
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
# پاسخ1985
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌻🍀🌱🌱🍀🌻
🌷🔅🌱 مقایسه هر نوع طبی از طِباب با طب اسلامی، جفای آشکار نسبت به طب اسلامی است، طب اسلامی اصل و ریشه ی طبابت است و هر نوع طبابتی که به ثمر می نشیند نشان هایی از بهرمندی از طب اسلامی است! طب اسلامی طبابتی ریشه ای و اساسی است و کل بنیان آدمی را تحت معالجات خود قرار میدهد!
🌷🔅🌱طب اسلامی آسمان طبابت و طِباب دیگر ارض های این آسمان عظیم اند و هر کدام که لایق باشند تحت بارش طبابت ان قرار میگیرند و بارور میشوند!
🌷🔅🌱آقای دکتر خیر اندیش فقط اشاراتی به عظمت طب اسلامی میکنند!

علی ساعی(مشکات توحید, [16.10.17 00:28]
[In reply to Maryam Jannat]
☘️🔅🌱# سوال2357
سلام علیکم
اخیرا یکی از منبری های مشهور فرمایش کرده اند که طب اسلامی نداریم و رساله ذهبیه امام رضا (ع) که یک متن بلند طبی است، سند درستی ندارد❗️
لطفا در این مورد راهنمایی بفرمایید.🌱
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
# پاسخ2357
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱کتب دانشگاه درد و درمان، طب مناجات، مشکات الشفا، مصباح الشفا تنها نمونه ی کوچکی از طب اسلامی میباشد، هر یک از روش های درمان ارائه شده در طب اسلامی به تنهایی طب کامل میباشد.
🌷🔅🌱رساله ذهبیه با غنایی که دارد هر چند که در قالب توصیه های خاصی است اما یک دوره کامل حفظ تندرستی و درمان است. تنها سند حدیث ملاک توثیق آن نیست با قرائن متعدد میتوان حدیث را توثیق و یا تضعیف نمود.
🌷🔅🌱طب اسلامی، نسخه ها و توصیه های آن طبی چند لایه و موازی است، که تمام لایه ها و بخش های پنهان و آشکار آدمی را طبابت میکند، همچنین وجود آدمی را رشد و پرورش میدهد، مهمتر از همه طب اسلامی سبیل خاص عبادت و بندگی الهی محسوب میشود.
🌷🔅🌱طب اسلامی تنها طبی است که هیچ عوارض جانبی ندارد بلکه بر دامنه سلامتی و تندرستی می افزاید!
🌷🔅🌱طب اسلامی از چنان اقتداری برخوردار است که میتواند هر چیزی را به دارو و درمان تبدیل نماید.
🌷🔅🌱تنها شیاطین نگران توسعه طب اسلامی هستند چرا که علاوه بر طبابت بر غلظت ایمان و تقوا می افزاید.
🌷🔅🌱کسانی با طب اسلامی به ستیز میپردازند که طب شان طب موشی است، یعنی موش های آزمایشگاهی بیچاره استاد طبابت آنها هستند، طب آنها هر قدر که دردی را درمان کند دردهای بیشتری را در قبال آن تولید میکند، بسیآری از بیماری های نو ظهور از ثمرات طب جدید است این طب نه تنها ریشه بیماری را قطع نمیکند بلکه نسبت به بیماری حساسیت ایجاد مینماید. بیماری هایی که ریشه کن شده بودند امروزه با شدت و قدرت افزونتری خودنمایی میکنند.
🌷🔅🌱در وجاهت طب اسلامی همین بس که دل پاک به تنهایی داروسازی میکند آنهم تنها با یک ذکر زیبا، در حالیکه اقیانوسی از اذکار تحفه خدای شافی است.
🌸🔅🌱 يا مَنِ اسْمُهُ دَوَاءٌ وَ ذِكْرُهُ شِفَاءٌ وَ طَاعَتُهُ غَنَاء
🌷🔅🌱آنها نمی فهمند که شفا دهنده خداست!
🌻🔅🌱الشعراء : 80 وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفينِ
🌹و هنگامى كه بيمار شوم مرا شفا مى‏دهد،
🌸🔅🌱
🌷🔅🌱در تعریف طب اسلامی در ضمن سوالات آتی پرداخت خواهد شد.
علی ساعی(مشکات توحید, [17.10.17 22:47]
[In reply to Maryam Jannat]
☘️🔅🌱# سوال2361
سلام علیکم
در اظهارات کسانی که رساله ذهبیه را منسوب به امام رضا نمی دانند بیان شده:
راوی این کتاب محمد بن جعفر است که مقبول رجال نیست.
آیا این گفتار صحیح است؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
# پاسخ2361
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱سند حدیث ملاک اول و آخر توثیق و یا تضعیف حدیث نیست، وقتی بنایی از حیث ظاهری دچار معایبی باشد کل ساختمان را تخریب نمیکنند، بلکه بعد از تحقیق و کارشناسی های لازم نسبت به زیربنای اصلی و ساختار ساختمان آنرا برای سکونت تایید و یا رد مینمایند. همچنین اگر ظاهر ساختمان سالم و زیبا باشد این امر دلیلی بر امکان سکونت در آن نیست.
متخصصان حدیث با قرائن خاصی نسبت به توثیق و یا تضعیف متن حدیث نظر میدهند، به یقین هر کسی را چنین تبحری نخواهد بود، مثل متخصصان در عرصه پزشکی که یکی مریض را جواب میکند آن دیگری با تشخیص صحیح و راهکار بی نظیر نسبت به طبابت مریض اقدام میکند!
🌷🔅🌱علامه عسکری ره که از مهندسان بنام علوم حدیث میباشند نظر مثبتی نسبت به انتساب رساله ذهبیه به حضرت امام رضا علیه السلام دارند:
☘️«در کتابخانه آیت‌الله عسکری در سامره نسخه خطی این رساله بوده که از ابی‌محمد حسن‌بن محمد نوفلی روایت شده است؛ این شخص، حسن‌بن فضل‌بن یعقوب‌بن سعیدبن نوفل‌بن حرث‌بن عبدالمطلب است که نجاشی درباره او می‌گوید: شخصی عالم، جلیل‌القدر و مورد اعتماد است که از حضرت رضا علیه‌السلام نسخه رساله را، روایت کرده همچنین از ابی‌عبدالله و از ابوالحسن (موسی) الخ» (طب‌الرضا علیه‌السلام، ص94 نوشته علامه عسکری).

🌷🔅🌱البته باید این حقیقت را فراموش نکنیم که ادعای اینکه این رساله بازتاب صد در صد بیانات والای امام رضا علیه السلام میباشد، صحیح نیست، چرا که آسیب هایی ممکن است در طول تاریخ و نقل و انتقال آن صورت گرفته باشد، این امر در هر حدیثی محتمل است.
🌷🔅🌱بنظر میرسد که مطالب غیر واقعی بر متن این رساله وارد شده، لذا نیاز به اجتهاد شدید داشته تا از انتساب مطالب ناصحیح و ناروا به ساحت مقدس امام رضا علیه السلام جلوگیری شود.
🌷🔅🌱هر چند که رساله ذهبیه از جانب حضرت هم نباشد این امر دلیلی بر تردید در زمینه ی طب اسلامی نمیتواند باشد.
🌷🔅🌱همانطوریکه در انتساب این رساله به حضرت میبایست باید دقت نماییم همچنین در تردید نسبت به صحت انتساب هم بایستی براهین قوی ارائه نماییم.
🌷🔅🌱این رساله همچون برکه ای است که جواهراتی از حضرت در آن افتاده است، بایستی صیاد جواهرات باشیم و زباله هایش را بیندازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.