منظور ازایمان ناقص دراین روایت چیست؟ ﻋَﻦِ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺃَﺑِﻲ ﺟَﻌْﻔَﺮٍ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺍﻟﺴﱠﱠﻠَﺎﻡُ ﻗَﺎﻝَ: ﻣَﻦْ ﺃَﺭَﺍﺩَ ﺃَﻥْ ﻳَﻌْﻠَﻢَ ﺃَﻧﱠﱠﻪُ ﻣِﻦْ ﺃَﻫْﻞِ ﺍﻟْﺠَﻨﱠﱠﺔِ، ﻓَﻠْﻴَﻌْﺮِﺽْ ﺣُﺒﱠﱠﻨَﺎ ﻋَﻠَﻰ ﻗَﻠْﺒِﻪِ؛ ﻓَﺈِﻥْ ﻗَﺒِﻠَﻪُ ﻓَﻬُﻮَ ﻣُﺆْﻣِﻦٌ. ﻭَ ﻣَﻦْ ﻛَﺎﻥَ ﻟَﻨَﺎ ﻣُﺤِﺒّﺎً ﻓَﻠْﻴَﺮْﻏَﺐْ ﻓِﻲ ﺯِﻳَﺎﺭَﺓِ ﻗَﺒْﺮِ ﺍﻟْﺤُﺴَﻴْﻦِ عَلَيْهِ السَّلَام؛ ….

46

سوال1457:
منظور ازایمان ناقص دراین روایت چیست؟ ▼ ﻋَﻦِ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺃَﺑِﻲ ﺟَﻌْﻔَﺮٍ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺍﻟﺴﱠﱠﻠَﺎﻡُ ﻗَﺎﻝَ: ﻣَﻦْ ﺃَﺭَﺍﺩَ ﺃَﻥْ ﻳَﻌْﻠَﻢَ ﺃَﻧﱠﱠﻪُ ﻣِﻦْ ﺃَﻫْﻞِ ﺍﻟْﺠَﻨﱠﱠﺔِ، ﻓَﻠْﻴَﻌْﺮِﺽْ ﺣُﺒﱠﱠﻨَﺎ ﻋَﻠَﻰ ﻗَﻠْﺒِﻪِ؛ ﻓَﺈِﻥْ ﻗَﺒِﻠَﻪُ ﻓَﻬُﻮَ ﻣُﺆْﻣِﻦٌ. ﻭَ ﻣَﻦْ ﻛَﺎﻥَ ﻟَﻨَﺎ ﻣُﺤِﺒّﺎً ﻓَﻠْﻴَﺮْﻏَﺐْ ﻓِﻲ ﺯِﻳَﺎﺭَﺓِ ﻗَﺒْﺮِ ﺍﻟْﺤُﺴَﻴْﻦِ عَلَيْهِ السَّلَام؛ ﻓَﻤَﻦْ ﻛَﺎﻥَ ﻟِﻠْﺤُﺴَﻴْﻦِ عَلَيْهِ السَّلَام ﺯَﻭﱠﱠﺍﺭﺍً ﻋَﺮَﻓْﻨَﺎﻩُ ﺑِﺎﻟْﺤُﺐﱢﱢ ﻟَﻨَﺎ ﺃَﻫْﻞَ ﺍﻟْﺒَﻴْﺖِ، ﻭَ ﻛَﺎﻥَ ﻣِﻦْ ﺃَﻫْﻞِ ﺍﻟْﺠَﻨﱠﱠﺔِ؛ ﻭَ ﻣَﻦْ ﻟَﻢْ ﻳَﻜُﻦْ ﻟِﻠْﺤُﺴَﻴْﻦِ عَلَيْهِ السَّلَام ﺯَﻭﱠﱠﺍﺭﺍً ﻛَﺎﻥَ ﻧَﺎﻗِﺺَ ﺍﻟْﺈِﻳﻤَﺎﻥِ.
▲ حضـرت ابـو جعفـر (امـام باقـر) صلوات الله عليه فرمودند: كسى كه مى خواهد بداند آيا اهل بهشت هست يا نه، پس دوستى و محبّت ما را بر دلش عرضه كند؛ اگر دلش آن را پذيرفت پس او مؤمن است. و كسى كه محبّ و دوستدار ماست بايد نسبت به زيارت امام حسين عليه السّلام رغبت داشته باشد؛ بنابراين شخصى كه زائر امام حسين عليه السّلام باشد ما او را محبّ و دوستدار خود مى دانيم، و از اهل بهشت خواهد بود؛ و كسى كه زوّار حضرت امام حسين عليه السّلام نباشد ایمانش ناقص است. [بحارالأنوار، ج 98، ص 4، ح 16؛ به نقل از کامل الزّیارات، ص 193] اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1457
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱امام حسین علیه السلام قلب ایمان است و در زیارتش نبض ایمان مومنین به طپش می افتد🌱🍀🌻
🔆🔅🌱ائمه ی اطهار علیهم السلام ابواب ایمان هستند(َ …أَرْكَانَ الْبِلَادِ وَ أَبْوَابَ الْإِيمَانِ وَ أُمَنَاءَ الرَّحْمَن‏…)، زیارت حضرات از جمله سبیل نیل به ابواب ایمان است!
🔆🔅🌱کسی که از دروازه ی ایمان عبور نکند به سرزمین ایمان نخواهد رسید و به سوی قلل ایمان امکان صعود نخواهد یافت.
🔆🔅🌱حضرات در حکم چشمه ی ایمان هستند تا از آن نوش جان نکرده باشند به حیات ایمانی نخواهند رسید!
🔆🔅🌱با نظر به اینکه حضرات در حکم اسماء حسنای الهی اند و از جمله آن اسماء نام مبارک المومن است (.. المومن المهیمن…) تا نور این نام مبارک بر دل کسی نتابد به فیض و شرف ایمان مشرف نخواهدشد. پس نبایستی از سفر به دل خورشید ایمان غافل شد.
🔆🔅🌱کسی که عاشق اهل بیت علیهم السلام باشد شیفته ی زیارت و دیدار آنها خواهد بود و گرنه حکایت از نقصان محبت شان خواهد داشت.
🔆🔅🌱ایمان دارای مراتب و درجات مختلف است، ایمان هم قله ای دارد انسان تا به اوج آن صعود نکرده ایمانش ناقص است!
🔆🔅🌱قله ی ایمان نردبامی دارد، یکی از این نردبام ها زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام است!
🔆🔅🌱زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام بال پرواز عروج به راس ایمان است. البته، عارفاً بحقه و مستبصراً بشأنه .
🌸🔅عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ ع وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَيْنِ وَ بُغْضَ زِيَارَتِهِ.
كامل الزيارات، النص، ص: 142
🌸🔅🌱 و الزُّبَيْرِيُّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِنَّ لِلْإِيمَانِ دَرَجَاتٍ وَ مَنَازِلَ يَتَفَاضَلُ الْمُؤْمِنُونَ فِيهَا عِنْدَ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ صِفْهُ لِي رَحِمَكَ اللَّهُ حَتَّى أَفْهَمَهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ سَبَّقَ بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ كَمَا يُسَبَّقُ بَيْنَ الْخَيْلِ يَوْمَ الرِّهَانِ «1» ثُمَّ فَضَّلَهُمْ عَلَى دَرَجَاتِهِمْ فِي السَّبْقِ إِلَيْهِ فَجَعَلَ كُلَّ امْرِئٍ مِنْهُمْ عَلَى دَرَجَةِ سَبْقِهِ لَا يَنْقُصُهُ فِيهَا مِنْ حَقِّهِ وَ لَا يَتَقَدَّمُ مَسْبُوقٌ سَابِقاً- وَ لَا مَفْضُولٌ فَاضِلًا تَفَاضَلَ بِذَلِكَ أَوَائِلُ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ أَوَاخِرُهَا وَ لَوْ لَمْ يَكُنْ لِلسَّابِقِ إِلَى الْإِيمَانِ فَضْلٌ عَلَى الْمَسْبُوقِ إِذاً لَلَحِقَ آخِرُ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَوَّلَهَا نَعَمْ وَ لَتَقَدَّمُوهُمْ إِذَا لَمْ يَكُنْ لِمَنْ سَبَقَ إِلَى الْإِيمَانِ الْفَضْلُ عَلَى مَنْ أَبْطَأَ عَنْهُ وَ لَكِنْ بِدَرَجَاتِ الْإِيمَانِ قَدَّمَ اللَّهُ السَّابِقِينَ وَ بِالْإِبْطَاءِ عَنِ الْإِيمَانِ أَخَّرَ اللَّهُ الْمُقَصِّرِينَ …
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏2، ص: 41
🔆🔅🌱زبيرى گويد: بامام صادق عليه السّلام عرضكردم: براى ايمان درجات و مراتبى است كه مؤمنين نسبت بآنها نزد خدا بر يك ديگر برترى دارند؟ فرمود: آرى، عرضكردم: خدا رحمتت كند، برايم توضيح ده تا بفهمم. فرمود: خدا ميان مؤمنين مسابقه قرار داد، چنان كه ميان اسبان، در روز اسب دوانى مسابقه گذارند. و آنها را بحسب درجات سبقت فضيلت بخشيد. و هر يك از مؤمنين را طبق درجه سبقتش قرار داد و حق او را از آن درجه نكاست و هيچ دنبالى از جلو افتاده (نزد خدا) پيشى نگيرد و نه هيچ كم‏ فضيلتى بر صاحب فضيلت، از اين جهت پيشينيان و پسينيان اين امت بر يك ديگر برترى يافتند و اگر پيش رو در ايمان را بر عقب افتاده فضيلتى نبود، آخر اين امت (از نظر مقام و فضيلت) باولش ميچسبيد (و در يك رتبه قرار ميگرفتند، در صورتى كه اصحاب پيغمبر و مسلمين صدر اول، اسلام را پايه‏گذارى كردند و آخرين از كوشش آنها بهره‏مند شدند) آرى ميچسبيد و بلكه از آنها پيش مى‏افتادند در صورتى كه پيش رو در ايمان را بر عقب افتاده آن فضيلتى نبود.
ليكن خدا بسبب درجات ايمان پيشروان در ايمان را مقدم داشته و بسبب عقب افتادن از ايمان كوتاهى‏كنندگان را مؤخر داشته (يعنى از لحاظ رتبه و فضيلت) زيرا بعضى از مؤمنين متأخر را مى‏بينيم كه نماز و روزه و حج و زكاة و جهاد و انفاقشان از پيشينيان بيشتر است و اگر سوابق فضيلتى كه مؤمنين بسبب آن بر يك ديگر ترجيح پيدا ميكنند نميبود، ميبايست متأخرين بواسطه عمل بسيار خود، بر پيشينيان مقدم باشند، ولى خداى عز و جل هرگز نخواسته شخصى كه در پائين ترين درجات ايمان قرار دارد بدرجه جلوتر برسد و آنكه را خدا مؤخر داشته مقدم شود يا آنكه را مقدم داشته مؤخر گردد (زيرا اولا فضيلت و درجه نزد خدا بزيادى عمل نيست و ثانيا پيشينيان در ايمان بر متأخرين سبقت دارند و ايمان آنها سبب ايمان متأخرين گشته علاوه بر صعوبت و مشقت بسيارى كه در ايمان آوردن آنها بود، بواسطه تقيه و قلت عدد و آزار مشركين).
عرضكردم: پيشى گرفتن بسوى ايمانى كه خدا مؤمنين را در اين گفتار خويش دعوت فرموده است بمن خبر ده: «پيشى گيريد بسوى آمرزش پروردگارتان و بهشتى كه پهناى آن آسمان و زمين است و براى كسانى كه بخدا و پيغمبران وى ايمان آورده‏اند آماده شده، 21 سوره 57» و فرموده: «پيشى گرفتگانى كه پيشى گرفته‏اند، آنها مقربانند، 10 سوره 56».
و فرموده: «و پيشروان نخستين، از مهاجر و انصار و كسانى كه باحسان از آنها پيروى كردند، خدا از آنها راضى گشته و آنها از خدا، 100 سوره 9» پس خدا بمهاجرين نخستين طبق درجه پيشرويشان آغاز فرمود، و در درجه دوم انصار و در سوم پيروان باحسان از آنها را ذكر فرمود، و هر گروهى را باندازه درجات و مراتبشان نزد خود جايگزين فرمود. سپس آنچه را خداى عز و جل بسبب آن بعضى از اوليائش را بر بعض ديگر ترجيح داده بيان ميفرمايد: «بعضى از اين رسولان را بر بعض ديگر فضيلت بخشيديم. بعضى از آنها با خدا سخن گفت، و درجات برخى را بلندتر از ديگران فرمود: تا آخر آيه 253 سوره . و نيز فرمود: «بعضى از پيغمبران را بر بعض ديگر فضيلت داديم، 55 سوره 17» و باز فرمود:
«بنگر چگونه برخى را بر برخى فضيلت داديم و درجات آخرت بيشتر و ترجيح آن بالاتر است، 21 سوره 17» و فرمود: «آنها نزد خدا درجاتى دارند 163 سوره 3» و فرمود: «فضيلت هر صاحب فضيلتى را خواهد داد، 3 سوره 11» و فرمود: «كسانى كه ايمان آورده و هجرت نموده و با مال و جان خود در راه خدا جهاد كردند، نزد خدا مقام بيشترى دارند، 20 سوره 9» و فرمود: «خدا مجاهدين را بر بازنشستگان بپاداشى بزرگ فزونى بخشيده، و آن پاداش درجات و آمرزش و رحمت اوست، 95 سوره 4» و فرمود: «آن كس از شما كه پيش از فتح انفاق كرده و كار زار نموده (با ديگران) برابر نيست درجه آنها از كسانى كه پس از فتح انفاق كرده و كار زار نموده برتر است، «10 سوره 57» و فرموده: «خدا درجات كسانى از شما را كه ايمان دارند با كسانى كه دانش يافته‏اند، بالا ميبرد، «11 سوره 58» و فرمود و اين براى آنست كه ايشان را در راه خدا تشنگى و رنج و گرسنگى نرسد، و در جايى كه كافران را بخشم آرد قدم نهند و از دشمنى بمقصودى نرسند، جز آنكه بسبب آن براى ايشان عمل شايسته‏اى نوشته شود، 120 سوره 9» و فرموده: «هر خيرى كه براى خود پيش فرستيد آن را نزد خدا مى‏يابيد، 110 سوره 2» و فرموده: «هر كه هموزن ذره‏ئى نيكى كند، آن را به بيند، و هر كه هم وزن ذره‏ئى بدى كند، آن را ببيند 8 سوره 99» اينست بيان درجات و مراتب ايمان نزد خداى عز و جل.
أصول الكافي / ترجمه مصطفوى، ج‏3، ص: 67

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.