منظور از مرصاد چیست که در زیارت ال یاسین می گوییم: … و المرصاد حق…

123

سوال1572:
خدا قوت استاد منظور از مرصاد چیست که در زیارت ال یاسین می گوییم: … و المرصاد حق…
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1572
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱🌱🍀🌻
🌻🔅🌱🌻🔅🌱الفجر : 14 إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ
☀️حقّا كه پروردگار تو در مرصاد (كمين‏گاه) است.
🌱🍀مرصاد دنیوی🍀🌱
🔆🔅🌱مرصاد از یک منظر به توجه خاص پروردگار نسبت به ظالمان را میرساند که هیچ یک از اعمال آنها از منظر اقتدار او پنهان نبوده و هر لحظه و از هر راهی که اراده فرماید به جزایشان میرساند!
🔆🔅🌱از نفس گاه تا طپش گاه و از گردشگاه تا خوابگاه مرصاد پروردگار برای ظالم است.
🌸🔅🌱و لَئِنْ أَمْهَلَ [اللَّهُ‏] الظَّالِمَ فَلَنْ يَفُوتَ أَخْذُهُ وَ هُوَ لَهُ بِالْمِرْصَادِ عَلَى مَجَازِ طَرِيقِهِ وَ بِمَوْضِعِ الشَّجَا مِنْ مَسَاغِ رِيقِهِ
نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 141
☀️و اگر مهلت بدهد خداوند ظالم را پس هرگز فوت نمى‏شود از او عقوبت او و حق تعالى مر ظالم را بر محل ترقب و نگهبانى است بر مكان گذشتن راه او و بموضع چيزهاى گلوگير است از جاى فرو بردن آب دهان او،
🌱🍀مرصاد آخر🍀🌱
🔆🔅🌱جهنم بعنوان کمینگاهی است که سر آخر ظالمان در آن تا ابد گرفتار خواهند شد.
🌻🔅🌱النبأ : 21 إِنَّ جَهَنَّمَ كانَتْ مِرْصاداً
مسلّماً جهنّم مرصاد (كمينگاهى) است.
🌱🍀مرصاد بعنوان پل های خاص بر فراز صراط است🍀🌱
🌸🔅🌱 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ مَتِّعْنِي بِالاقْتِصَادِ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ، وَ مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ، وَ مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ، وَ ارْزُقْنِي فَوْزَ الْمَعَادِ، وَ سلَامَةَ الْمِرْصَادِ.
☀️بار خدايا، درود بفرست بر محمد و خاندانش و مرا از ميانه‏روى بهره‏مند ساز و در زمره اهل صواب در آور. مرا از راهنمايان طريق حق قرار ده و در شمار بندگان صالح. در قيامت رستگارى را نصيب من فرماى و از مرصاد سلامت دار.
🔆🔅🌱پل خاصی که بر روی صراط پهن است و ستمکار توان گذر از آن را نخواهد یافت.
🔆🔅🌱به بیانی دیگر جایگاه ویژه و خاصی که محل حسابرسی بی واسطه و مستقیم پروردگار متعال است.
🌸🔅🌱 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ قَالَ قَنْطَرَةٌ عَلَى الصِّرَاطِ لَا يَجُوزُهَا عَبْدٌ بِمَظْلِمَةٍ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏2، ص: 331
☀️ امام صادق عليه السّلام در باره سخن خداى گرامى و بزرگ كه فرموده: «همانا پروردگارت در كمينگاه است» [فجر (89)، آيه 14] فرمود: كمينگاه، گذرگاهى سرپوشيده بر روى پل صراط است كه هيچ بنده ستمكارى نتواند از آن بگذرد.
🌸🔅🌱قالَ النَّبِيُّ ص أَخْبَرَنِي الرُّوحُ الْأَمِينُ أَنَّ اللَّهَ لَا إِلَهَ غَيْرُهُ إِذَا وَقَفَ الْخَلَائِقَ وَ جَمَعَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ أُتِيَ بِجَهَنَّمَ تُقَادُ بِأَلْفِ زِمَامٍ أَخَذَ بِكُلِّ زِمَامٍ مِائَةُ أَلْفِ مَلَكٍ مِنَ الْغِلَاظِ الشِّدَادِ وَ لَهَا هَدَّةٌ وَ تَحَطُّمٌ «1» وَ زَفِيرٌ وَ شَهِيقٌ وَ إِنَّهَا لَتَزْفِرُ الزَّفْرَةَ فَلَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخَّرَهَا إِلَى الْحِسَابِ لَأَهْلَكَتِ الْجَمِيعَ ثُمَّ يَخْرُجُ مِنْهَا عُنُقٌ يُحِيطُ بِالْخَلَائِقِ الْبَرِّ مِنْهُمْ وَ الْفَاجِرِ فَمَا خَلَقَ اللَّهُ عَبْداً مِنْ عِبَادِهِ مَلَكٍ وَ لَا نَبِيٍّ إِلَّا وَ يُنَادِي يَا رَبِّ نَفْسِي نَفْسِي وَ أَنْتَ تَقُولُ يَا رَبِّ أُمَّتِي أُمَّتِي ثُمَّ يُوضَعُ عَلَيْهَا صِرَاطٌ أَدَقُّ مِنَ الشَّعْرِ وَ أَحَدُّ مِنَ السَّيْفِ عَلَيْهِ ثَلَاثُ قَنَاطِرَ الْأُولَى عَلَيْهَا الْأَمَانَةُ وَ الرَّحْمَةُ «2» وَ الثَّانِيَةُ عَلَيْهَا الصَّلَاةُ وَ الثَّالِثَةُ عَلَيْهَا رَبُّ الْعَالَمِينَ «3» لَا إِلَهَ غَيْرُهُ فَيُكَلَّفُونَ الْمَمَرَّ عَلَيْهَا فَتَحْبِسُهُمُ الرَّحْمَةُ وَ الْأَمَانَةُ فَإِنْ نَجَوْا مِنْهَا حَبَسَتْهُمُ الصَّلَاةُ فَإِنْ نَجَوْا مِنْهَا كَانَ الْمُنْتَهَى إِلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى- إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ وَ النَّاسُ عَلَى الصِّرَاطِ فَمُتَعَلِّقٌ تَزِلُّ قَدَمُهُ وَ تَثْبُتُ قَدَمُهُ وَ الْمَلَائِكَةُ حَوْلَهَا يُنَادُونَ يَا كَرِيمُ يَا حَلِيمُ اعْفُ وَ اصْفَحْ وَ عُدْ بِفَضْلِكَ وَ سَلِّمْ وَ النَّاسُ يَتَهَافَتُونَ فِيهَا كَالْفَرَاشِ فَإِذَا نَجَا نَاجٍ بِرَحْمَةِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى نَظَرَ إِلَيْهَا فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي نَجَّانِي مِنْكِ بَعْدَ يَأْسٍ بِفَضْلِهِ وَ مَنِّهِ إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَكُورٌ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏8، ص: 312
☀️ امام باقر (ع) فرمود: رسول خدا (ص) فرموده كه روح الامين (جبرئيل) بمن خبر داد كه آن خدائى كه جز او خدائى نيست هنگامى كه خلائق را در محشر نگهدارد و اولين و آخرين را گرد آورد در آن هنگام جهنم را با هزار مهار بياورند و هر مهارى را صد هزار فرشته خشن و سخت گرفته است، و آن را بانك و ناله و فريادى است، و ناله‏اى زند كه اگر خداى تعالى عذاب آن را تا پايان حساب عقب نينداخته بود همه را هلاك ميكرد.
سپس از جهنم زبانه و شعله‏اى برآيد كه همه خلايق را چه نيكوكار و چه بدكار همه را فراگيرد در آن هنگام هيچ بنده‏اى از بندگان خدا نيست حتى فرشته و پيغمبر كه فرياد زند: پروردگارا خودم را. خودم را (نجات ده) و تنها تو هستى كه ميگوئى: پروردگارا امتم، امتم (را نجات بخش) سپس بر روى آن پلى بنهند كه از مو باريكتر و از شمشير تيزتر است و بر آن پل سه طاق (بازداشتگاه) قرار دارد، روى طاق نخست امانت دارى و رحمت (مهرورزى يا صله رحم) قرار دارد، و روى طاق دوم نماز است و بر طاق سوم حسابى است كه خود پروردگار جهانيان كه معبودى جز او نيست حساب كشد، پس مردم را تكليف بر گذشتن از آن پل كنند، نخستين بار رحمت و امانت دارى آنان را باز دارد، و اگر از آنجا نجات يافتند نماز آنها باز دارد، و اگر از آنجا هم نجات يافتند پايان كار با پروردگار جهانيان است. و اين است معناى گفتار خداى تبارك و تعالى: «همانا پروردگارت در مرصاد (كمينگاه) است» (سوره فجر آيه 14) و مردم كه بر صراط بگذرند گاهى پايشان بلغزد و آويزان شوند و گاهى است كه پايشان در جاى خود قرار گيرد، و فرشتگان در گرد آنها باشند و فرياد زنند: اى خداى كريم واى خداى بردبار درگذر و چشم‏پوشى كن و بفضل خويش بدانها توجه كن و سالم دار، و مردم همچون پروانه در آتش بريزند، و چون كسى برحمت خدا از آن نجات يابد بدان بنگرد و گويد: ستايش خدائى را كه پس از نوميدى بفضل و رحمت خود از اينجا نجات داد براستى كه پروردگار ما آمرزنده و سپاس پذير است.
الروضة من الكافي / ترجمه رسولى محلاتى، ج‏2، ص: 144

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.