هیچ تغییر و تحولی در ذات پروردگار متعال راهی ندارد و ذات الله تبارک و تعالی بی نیاز از هرگونه تحول و انقلابی ست ، با چه استدلالی به این قاعده میرسیم؟

22

سوال3357:
🌹سلام علیکم استاد گرامی
اینکه گفته می شود :
⬅️هیچ تغییر و تحولی در ذات پروردگار متعال راهی ندارد و ذات الله تبارک و تعالی بی نیاز از هرگونه تحول و انقلابی ست ، با چه استدلالی به این قاعده میرسیم؟
آیا هر تغییر و تحولی نقص و کاستی محسوب میشود؟
آیا ذات باریتعالی از حیث تغییر و تحول در سکون مطلق قراردارد؟
آیا این بخاطر این است که ذات خداوند متعال قابل دسترسی نیست و صرفا ما صفات و خصوصیاتی که در مخلوقات می بینیم از ذات خداوند نفی میکنیم؟
بعبارت دیگر آیا امکان دارد ذات خداوند متعال دچار یک تحولاتی بشود که مختص ذات بی مانند اوست؟
(البته واژهای “دچار” و “تحول” به ناچار مورد استفاده قرار گرفت)
سپاس از شما

🌷🔅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔅🌷
🔆علیکم السلام
☘️ #جواب3357
🌷🔆تغییر و تحول برای رسیدن به درجه ای است که مُحرّک و مُحوّل فاقد آن است، درحالیکه تمام درجات و حالات و مقامات به او تحقق مییابد و مالک همه آنهاست در حالیکه به مُلک خویش هیچ نیازی ندارد، از نگاه دیگر تغییر و تحول برای کسی رخ میدهد که محدود و محصور زمان و مکان باشد در حالیکه که تجلی اراده او نه در زمان بلکه از فرا زمان صادر میشود، بی هیچ گذر زمان و وابسته به زمان و در زمان، تحقق هر امری به صرف اراده او محقق میشود، حتی زمان و حرکت و تغییر و تحول از محققات اراده لا یوصف اوست.
🔆🌷سکونت، نیازمند قرارگاهی است در حالیکه قرار را او برقرار ساخته است، او نه به تغییر نه به سکونت وصف نگردد بلکه او برتر و بالاتر است،
🔆🌷 ذات حق به دست نیاید، به وصف نیاید چرا که به جا و مکانی محدود نیست تا دستی به آن دراز شود و وصفی به جانبش روان شود. بلکه دست و وصف را او ساخته و پرداخته، و آن دست و وصف از سلطان عزت و قدرت او بیرون نیست تا که مخلوق برای وصولش دست به فراسویش بگشاید، حال بحث پیرامون ذات حق، منزلت خاص خود را دارد!
🌼علی ساعی(عبدالله مشکات 110.141(903) 🌼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.