چرا امام علی علیه السلام هنگام بعدضربت دیدن سرشان گفتند فزت و رب الکعبه

34

سوال3355 :
چرا امام علی علیه السلام هنگام بعدضربت دیدن سرشان گفتند فزت و رب الکعبه
🌷🔅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔅🌷
🔆علیکم السلام
☘️ #جواب3355
🌷🔆رستگار شدم قسم به پروردگار کعبه
🔆☘️از جمله محل عقد قسم، زمانی است که کسی قصد ابراز حقیقتی مسلم را داشته باشند. معمولا ابزار قسم، از جمله محبوب ترین شیء نزد کسی است که به او قسم میخورند، حضرت با این شکل قسم، به نوعی به مقام و منزلت خود اشاره میفرمایند، مولا علی علیه السلام که مواود کعبه هستند و در خانه خدا به شهادت رسیدند.
☘️🔆 علی علیه السلام به حقیقت کعبه ملکوتی هستند، حضرت منزلت کعبه را دارند چرا که مقتدای تمام بندگان خدا و محل توجه به سوی الله هستند!
🔆🌸 قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص- يَا عَلِيُّ أَنْتَ بِمَنْزِلَةِ الْكَعْبَةِ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِي.
وسائل الشيعة، ج‏11، ص: 32
🌸🔆رسول خدا ص نسبت به علی علیه السلام فرمودند: یا علی تو به منزلت کعبه هستی به تو روی می آورند و تو روی نمی آوری. 🌱یعنی، همه باید برای توجه به خدا به تو روی آورند؛ همانطوریکه همه کعبه را قصد میکنند و کعبه هیچ کس را قصد نمیکند، هر که عاشق خداست و میل ملاقات خدا و عنایات خاصه او را داشته باشد باید با علی علیه السلام به آن مقصد اعلا دست یابد.
🌱 از طرف دیگر دشمنان علی علیه السلام از جمله خوارج ملعون تهمت الحاد به مولا میزدند، حتی ابن ملجم ملعون هنگام فرورد آوردن شمشیر شعار «الحکم لله» سر دادند، یعنی خود را متدین و مولا را کافر تلقی میکردند، در حالیکه شمشیر بر فرق کعبه، بر فرق دین اسلام، بر فرق حقیقت دیانت فرود آمد.
🌱هر که به غیر کعبه اقامه نماز کند پشت به قبله و پشت به فرمان خدا نموده، هر که از علی روی برگرداند هر چند به ظاهر عجیب ترین عبادات را هم داشته باشد مورد قبول درگاه حق نخواهد بود.
🌷🔆البقرة : 150 وَ مِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَيْثُ ما كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلاَّ الَّذينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْني‏ وَ لِأُتِمَّ نِعْمَتي‏ عَلَيْكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
🔆🌷و از هر جا خارج شدى، روى خود را به جانب مسجد الحرام كن! و هر جا بوديد، روى خود را به سوى آن كنيد! تا مردم، جز ظالمان دليلى بر ضدّ شما نداشته باشند؛ از آنها نترسيد! و (تنها) از من بترسيد! نعمت خود را بر شما تمام كنم، شايد هدايت شويد!
☘️🔆 أقْبَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ يُنَادِي الصَّلَاةَ الصَّلَاةَ فَإِذَا هُوَ مَضْرُوبٌ وَ سَمِعْتُ قَائِلًا يَقُولُ الْحُكْمُ لِلَّهِ يَا عَلِيُّ لَا لَكَ وَ لَا لِأَصْحَابِكَ وَ سَمِعْتُ عَلِيّاً يَقُولُ فُزْتُ وَ رَبِّ الْكَعْبَة
مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏3، ص: 312
🔆☘️
🌼علی ساعی(عبدالله مشکات 110.141(903) 🌼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.