چطور می توان ریشه منیت و تکبر را به کل قطع کرد؟

2

سوال3139 :
سلام استاد چطور می توان ریشه منیت و تکبر را به کل قطع کرد

🌸🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🌸
#پاسخ3139
🌹سلام علیکم
🌷🔆ریشه کبر و خودبینی در عدم شناخت نفس و عشق دنیوی قرار دارد! وقتی انسان خود را بهتر بشناسد به ضعف و معایب و حقارت خود پی میبرد، پس:
🌱🌱☘️در شناخت نفس تلاش نموده به نحوه شروع خلقت مادی و هنگامه مرگ و مسائل مابین آنها که باب تواضع و بندگی الهی را به روی میگشاید.
☘️🌱🌱حب دنیا میکربی است که انسان را به بیماری کبر و غرور گرفتار میکند تطهیر دل از عشق دنیا و دوستی های مادی و دنیوی دل آدمی را به خضوع و خشوع آباد میکند.
🌱🌱☘️همچنین از جمله زیباترین طریق برای گذر از کبر و وصول تواضع غرق شدن در عظمت و کبریائیت پروردگار متعال است، تفکر در آثار و آیات خدای اکبر ما را از نردبان تواضع به آستان قرب او بالا میبرد،
☘️🌱🌱دقت در اقامه نماز و انجام عاشقانه آن با کمال دقت و توجه و فریاد های باطنی «الله اکبر»
🌸🔆دعای 8 و 20 صحیفه سجادیه توصیه میشود.
🌸🔆الدُّنْيَا بِمَنْزِلَةِ صُورَةٍ رَأْسُهَا الْكِبْرُ وَ عَيْنُهَا الْحِرْصُ وَ أُذُنُهَا الطَّمَعُ وَ لِسَانُهَا الرِّيَاءُ وَ يَدُهَا الشَّهْوَةُ وَ رِجْلُهَا الْعُجْبُ وَ قَلْبُهَا الْغَفْلَةُ وَ كَوْنُهَا الْفَنَاءُ وَ حَاصِلُهَا الزَّوَالُ فَمَنْ أَحَبَّهَا أَوْرَثَتْهُ الْكِبْرَ وَ مَنِ اسْتَحْسَنَهَا أَوْرَثَتْهُ الْحِرْصَ وَ مَنْ طَلَبَهَا أَوْرَثَتْهُ الطَّمَعَ وَ مَنْ مَدَحَهَا أَلْبَسَتْهُ الرِّيَاءَ وَ مَنْ أَرَادَهَا مَكَّنَتْهُ مِنَ الْعُجْبِ وَ مَنْ رَكَنَ إِلَيْهَا أَوْلَتْهُ الْغَفْلَةَ وَ مَنْ أَعْجَبَهُ مَتَاعُهَا أَفْتَنَتْهُ وَ لَا تَبْقَى وَ مَنْ جَمَعَهَا وَ بَخِلَ بِهَا رَدَّتْهَا إِلَى مُسْتَقَرِّهَا وَ هِيَ النَّارُ
مصباح الشريعة، ص: 139
🌸🔆 حضرت صادق (ع) فرمود: زندگى دنيوى چون تمثاليست كه سر آن تكبر و چشم آن حرص و گوشش طمع و زبانش رياء و دستش شهوت و پايش عجب و خود پسندى و قلبش غفلت و رنگش فنا و نتيجه و آينده او زوال و نيستى باشد.
پس كسى كه زندگى دنيوى را دوست بدارد، تكبر براى او حاصل شود، و چون از دنيا خوشش آيد و پيش او پسنديده شود، صفت حرص براى او حاصل شود، و اگر آن را بجويد و طلب كند، طمع براى او حاصل شود، و اگر آن را مدح و تعريف نمايد؛ لباس رياء به تن خود مى‏كند، و اگر آن را بخواهد، خود پسندى در دل او برقرار مى‏شود، و چون به آن تكيه و اعتماد كند، دچار غفلت و توأم با آن مى‏شود، و چون متاع و لذائذ دنيوى را پسندد، به معرض امتحان و ابتلاء در آمده و از دنيا نمى‏تواند استفاده كند، و اگر شروع به جمع مال و به دست آوردن دنيا كرد؛ در نتيجه دنيا او را در آتش جا خواهد داد.

مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى، متن، ص: 138

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.