چگونه خالق رب العالمین، هم فرا زمان است هم فرا لازمان؟ آیا حدیثی در این رابطه وجود دارد؟
قرآن بعنوان کلام الهی مرزهای زمان و لازمان را ربوده است.
وَ أَنَّ الْقُرْآنَ كَلَامُهُ وَ أَنَّهُ كَانَ قَبْلَ الْكَوْنِ وَ الْمَكَانِ وَ الزَّمَانِ وَ أَنَّ إِحْدَاثَ الْكَوْنِ وَ إِفْنَاءَهُ عِنْدَهُ سَوَاءٌ مَا ازْدَادَ بِإِحْدَاثِهِ عِلْمُهُ وَ لَا يَنْقُصُ بِإِفْنَائِهِ مُلْكُهُ عَزَّ سُلْطَانُهُ وَ جَلَّ سُبْحَانُهُ فَمَنْ أَوْرَدَ عَلَيْكَ مَا يَنْقُضُ هَذَا الْأَصْلَ فَلَا تَقْبَلْهُ وَ جَرِّدْ بَاطِنَكَ لِذَلِكَ تَرَى بَرَكَاتِهِ عَنْ قَرِيبٍ وَ تَفُوزُ مَعَ الْفَائِزِين
⁉️سوال: آیا زمان مفهومی انتزاعی است؟ یا حقیقی؟
موضوع زمان به آن نرمی و راحتی نیست که با انتزاعی دانستن اش از زحمتش خلاص شد!
با دقت در این آیه پیچیدگی و حساسیت موضوع روشن تر میشود!
الأنبياء : 33 وَ هُوَ الَّذي خَلَقَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ في فَلَكٍ يَسْبَحُونَ
خلقت شب و روز و فراتر از آن گردش آنها، پیچیدگی مسأله را زیاد میکند! چرا که از نگاه ظاهری شب و روز از گردش زمین در برابر خورشید صورت میپذیرد و خلقت مستقلی را طلب نمیکند، در حالیکه با توجه به آیه شریفه باید نگاه خودمان را تصحیح نماییم، حال به رابطه زمان با حرکت نیز بایستی از این منظر نگاه کنیم!