🌹🌼تمرین پرواز با امام پرواز🌼🌹

73

🌼🔆   « نردبام سجادیه»  « بازنگری به جان و ایمان»

🔅🌹 چکیده با تکمله «رازهای ناگفته ایمان و یقین » « بال ایمان»  « شرح دعای 20 صحیفه سجادیه»  «جلسه 217» «راز معراج » و …       1402.09.22    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔅🌹

🔅🌼گر غرق صحیفه سجادیه گردی نجات یابی 🌼🔅

🔅وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِي أَكْمَلَ الْإِيمَانِ🔅

🌷غریق بحر خروشان دعای 20 صحیفه‌ی سجادیه گوهر گرانبهای سجادیه می‌گردد.

🌷غلبه مزه‌ی این دعای مبارک چنان قلوب را در بر گرفته که اجازه نمی‌دهد تا به سراغ میوه‌های دیگر به جواهرات دیگر این بحر خروشان رویم.

🌷هر لحظه به ایمان خود سر بزنیم لحظه‌ای از رشد بال‌های ایمان خود غفلت نورزیم، آئینه صحیفه سجادیه بال‌نمای جان و دل ماست. تا ایمانت بالغ نگشته غافل نشو.

🌷امام‌ سجاد علیه السلام یادمان داد تا به کم قانع نگردیم باید که قله ایمان را تسخیر کنیم و پرچم بندگی را بر فراز آن قله عظیم برافراشته نمائیم.

🌷 خداوندا برسان ایمانم را به اکمل ایمان، یعنی خدایا سامانه ایمان مرا اکمل ایمان قرار ده، سامانه ایمان مستقر در دل آدمیست، دل بایستی وسیع و اکمل باشد تا سامانه  ایمان نیز اکمل باشد.

🌷 امام سجاد علیه السلام یادمان داد تا زور و بازوی بندگی خود را توسعه دهیم امامان یادمان داد تا تمام انرژی عالم را جذب کنیم و هدیه ی بندگی خدا نماییم.

میخواهم کل جهان را تغذیه کنم

 🌷رسیدن به اکمل ایمان یعنی رسیدن به آن جایگاهی که انسان بتواند کل جهان هستی را تغذیه کند و کل هستی را هدیه پروردگار متعال نماید.

🔅🌼سیری بعد از تغذیه کل جهان هستی است 🌼🔅

🌷هر که کل جهان هستی را تغذیه کند وجودش یکجا می‌شود  کل جهان هستی و باید که همان را با یک مناجات خرج پروردگار متعال نماید.

🌷 انسان بعد از اثبات جهان اکبر در وجودش توان تحقق آثار ایمان اکمل را دارد.

🌷 با تغذیه کامل کل جهان هستی، یکجا پیکر واحد بندگی الهی تحقق می‌یابد.

🔅وَ اجْعَلْ يَقِينِي أَفْضَلَ الْيَقِينِ🔅

🔅🌼یقین زیباترین منظره ایمان است🌼🔅

🌷خدوندا یقینم را به یقین افصل برسان.  خداوندا وجودم رو همچون شجریه‌ای قرارده که بهترین و شیرین ترین و پررنگ و لعاب‌ترین میوه ها را در خود بپروراند.

🌷یقین فرزند ارشد ایمان است اما اگر بخواهیم یک تجسمی بیافرینیم ایمان همان لذتی است که می‌کشیم همان رنگ لعاب است، اما یقین مثل دیده‌ی بیناست مثل حس پویاست، یعنی انسان باید هم دیدش زیبا هم دیدش بینا باشد، زیبایی این دیده به ایمان برمی‌گردد و بینایی‌اش به یقین برمی‌گردد.

🌷 انسان با «یقین افضل» دارای «علم افضل» است، یعنی، دل انسان باید گشادِ گشاد و در عین حال بیدارِ  بیدار باشد؛ تا بتواند با آخرین درجه‌ی بینندگی، بندگی خدا را بنماید.

🔅وَ انْتَهِ بِنِيَّتِي إِلَى أَحْسَنِ النِّيَّاتِ، وَ بِعَمَلِي إِلَى أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ🔅

 🔅خداوندا نیتم را به احسن نیا‌ت تبدیل فرما. و هملم را به احسن اعمال برسان

🔅🌼ای صانع هستی صنایع ایمان و یقین و نیت و عملم صناعت فرما🌼🔅

🌷 به ابتدا از خدای متعال طلب می‌کنیم تا سامانه‌ی ایمان و سامانه‌ی یقین و سامانه نیت‌ و سامانه عمل‌مان را اکمل و افضل و احسن قرار دهد؛ یعنی از الله تبارک و تعالی طلب میکنیم تا خودش صنایع ایمان و یقین و نیت و عمل را در وجودمان به زیباترین صنعت ایجاد فرماید.

🔅اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي🔅

🔅 خداوندا به لطف خود نیتم را فراوان فرما، به وفور و فورانی برسان

🔅🌼معبودا نیتم را زراعت فرما🌼🔅

🌷رابطه زیبایی میان فراز «وَ انْتَهِ بِنِيَّتِي إِلَى أَحْسَنِ النِّيَّاتِ» و فراز  «اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي» وجود دارد، در فراز «وَ انْتَهِ بِنِيَّتِي إِلَى أَحْسَنِ النِّيَّاتِ» از خدا درخواست می‌کنیم تا نیت‌مان را احسن فرماید، یعنی صنعت نیت را احسن نماید، و در فراز «اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي» از خدا مسئلت میکنیم تا لطف فرماید و محصولات این صنعت «احسن نیات» را فراوان گرداند، تا از زیباترین صنعت فراوان‌ترین محصولات تولید شود.

🌷دل پاک و سلیم مرکز صنایع ناب الهی است؛ همچنین دل، محل تولید و انتشار آن صنایع میباشد.

🌷 نیات زیبا در جهان هستی مثل خورشید تابان است؛ یعنی از خدا می‌خواهیم تا دلمان را مثل خورشید سازد و آنگاه از دلمان انوار خورشید تابانش را به کل جهان هستی منتشر سازد.

🔅وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي🔅

🌷و یقینم را به آنچه که نزد توست تصحیح فرما

🔅🌼معبودا یقینم را ویرایش فرما🌼🔅

🌷 رابطه خاصی میان فراز «وَ اجْعَلْ يَقِينِي أَفْضَلَ الْيَقِينِ» و «صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي» وجود دارد.

🌷از معبودمان درخواست می‌کنیم تا صنعت یقین را در دلمان به افضلیت ایجاد فرماید و در کنار صنعت عظیم نیت و فراوانی آن، یقنیم را به «ماعند الله» تصحیح فرماید. تصحیح نیت ویرایش یقین در مسیر تکامل یقین است، از خدا درخواست میکنیم تا یقین‌مان را غلط گیری نماید، پیراسته و آراسته‌اش گرداند. از خدا می‌خواهیم ما را به مقام عنداللهی برساند؛ با این نظام والا و تصحیح آن، رسیدن به مقام عنداللهی یعنی درک مقام شهادت. شهادت با صحت و سلامت کامل، یقین با نظام والا و احسن.

🌷انسان باید با یقین به مقام شهادت برسد به شهود حقیقت دست یاید و لحظه‌ای از قرب الهی جدا نگردد.

خداوندا مرا هر لحظه به مقام شهادت برسان، مرا شاهد عظمت خود گردان، مرا مقیم ابدی «عندک» گردان.

🌷نشان تصحیح یقین زمانی امکان پذیر است که قله توکل را کسب نموده آنگاه از آن جای‌گاه به قله یقین با بال توحید و خوف واحد از خدا به پرواز درآییم، یعنی با وجود خدا از هیچ چیز واهمه نداشته باشیم.

🔆🌹عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَيْسَ شَيْ‏ءٌ إِلَّا وَ لَهُ حَدٌّ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَمَا حَدُّ التَّوَكُّلِ قَالَ الْيَقِينُ قُلْتُ فَمَا حَدُّ الْيَقِينِ قَالَ أَلَّا تَخَافَ‏ مَعَ‏ اللَّهِ‏ شَيْئاً.[1]

🔆امام صادق «علیه السلام»: هيچ چيز نيست كه برای آن را حدى نباشد. راوى حديث گويد: گفتم: فداى تو شوم، حد توكل چيست؟ فرمود: يقين. گفتم: حد يقين چيست؟ فرمود: اينكه با (اعتقاد به) خدا از هيچ چيز نترسى.

🌷از هیچ چیز جز خدا نترسم، نه از کسادی و تنگی روزی و دشمنی انس و جنّ و رسوایی روز جزا و آتش جهنم، فقط و فقط ترسم به خدایم خلاصه گردد آن هم با ملازمت امید مطلقم به خدا.

🌷چه زشت و نازیباست که کسی از خدا شرم نکند، اما از خلق خدا و رسوایی روز جزا در پیش خلائق حجالت زده باشد. خوف خدا بایستی چنان بر دل‌مان غالب گردد که جایی برای ترس از غیر او نماند.

🔅🌼معبودا ای امید اول و آخر من، ترسم را به خودت خلاصه فرما🌼🔅

🌷ای امید مطلق من مرا ز خود بترسان

🔆🌹 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مِنْ صِحَّةِ يَقِينِ الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ لَا يُرْضِيَ النَّاسَ بِسَخَطِ اللَّهِ‏ وَ لَا يَلُومَهُمْ عَلَى مَا لَمْ يُؤْتِهِ اللَّه‏[2]

🔆از (نشانه‌های) صحّتِ یقین انسان مسلمان این است که به قیمت خشم پروردگار، مردم را راضی نکرده و ایشان را به خاطر آنچه خدا به آن‌ها نداده است ملامت نمی‌نماید.

🌷چه معامله جاهلانه و سخیفی است که کسی رضایت مخلوق خدا را با خشم خالق معامله نماید.

🔅وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي🔅

🌷معبودا درخواست میکنم تا  اصلاح  فرمایی به قدرتت آنچه را که از من به فساد رسیده.

🌷خداوند تباهی‌های وجودم را اصلاح فرما، خداوندا از بدو تا ختم هر چه بد کرده‌ام نیکویش گردان.

🌷خداوندا من از احسن تقویم به اسفل سافل سقوط کرده‌ام پس اصلاحم کن.

🌷خداوندا من جهان اکبرم را به فساد و تباهی رساند‌ام محبتی فرما به قدرت لایزالی‌ات جبران‌اش کن.

🌷خداوندا کجی و ناراستی‌های عمرم  را توان اصلاح ندارم اما تو بر هر چیزی قادری!

🌷 خداوندا من نظام احسن تو را تباه ساخته‌ام امام توئی «مبدّل السیئات» پس:

🔆🌹صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَبْدِلْ سَيِّئَاتِنَا حَسَنَاتٍ‏ وَ اجْعَلْ حَسَنَاتِنَا دَرَجَاتٍ وَ اجْعَلْ دَرَجَاتِنَا غُرُفَاتٍ وَ اجْعَلْ غُرُفَاتِنَا عَالِيَات‏[3]

🔆و درود فرست بر محمد و آل محمد و اعمال بد ما را به عمل نيكو مبدل ساز و اعمال نيك ما را موجب رفعت درجات و درجات را غرفه‌ها  و غرفه‌ها را به عالي‌ترين مقامات مقرر فرما

🌻🔆الزمر : 20   لكِنِ الَّذينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ غُرَفٌ مِنْ فَوْقِها غُرَفٌ مَبْنِيَّةٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَعْدَ اللَّهِ لا يُخْلِفُ اللَّهُ الْميعادَ

🔆ولى آنها كه تقواى الهى پيشه كردند، غرفه‏هايى دارند كه بر فراز آنها غرفه‏هاى ديگرى بنا شده و از زير آنها نهرها جارى است اين وعده الهى است، و خداوند در وعده خود تخلّف نمى‏كند!

🌻🔆ص : 75   قالَ يا إِبْليسُ ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالينَ

🔆گفت: «اى ابليس! چه چيز مانع تو شد كه بر مخلوقى كه با قدرت خود او را آفريدم سجده كنى؟! آيا تكبّر كردى يا از برترينها بودى؟!

🌻🔆الحاقة : 22   في‏ جَنَّةٍ عالِيَةٍ

🔆در بهشتى عالى

🌷ای کاش من در نظام احسن خود بودم و آن را به درجات میرساندی و درجاتم را به غرفات و غرفاتم را به عالیات.

🔅اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اكْفِنِي مَا يَشْغَلُنِي الِاهْتِمَامُ بِهِ🔅

🌷معبودا کفایتم فرما از آنچه را که اهتمامم به آن مرا (از تو) مشغولم سازد

🔅🌼معبودا همتم بپروران🌼🔅

🌷خداوندا می‌ترسم از اینکه در مسائلی توان خود را صرف نمایم که مرا از تو دور گرداند. خداوندا نمی‌خواهم لحظه‌ای از تو غافل گردم.

🌷خداوندا نمی‌خواهم جسم و جانم به اموراتی صرف شود که از تو دور گردم. خداوندا میخواهم توجهم تنها معطوف تو گردد.

🌷خدواندا مباد که غم و غصه‌های عالم، مرا چنان در بر گیرد که لحظه‌ای از ذکر و یادت غفلت ورزم، و یا چنان مشغول شادی های دنیا و آخرت و غرق آرزوهایم گردم که یاد شیرین تو را از یاد برم. معبودا لطفی فرما تا هیچ حائلی مانع توجهم به تو نگردد، هر چند که بهشت برین تو باشد.

🌷خداوندا مرا غریق یاد خودت گردان و سر آخر مرا به یاد محض‌ات تبدیلم فرما.

🔆🌹يَا أَحْمَدُ اجْعَلْ‏ هَمَّكَ‏ هَمّاً وَاحِداً فَاجْعَلْ لِسَانَكَ لِسَاناً وَاحِداً وَ اجْعَلْ بَدَنَكَ حَيّاً لَا تَغْفُلُ عَنِّي مَنْ يَغْفُلُ عَنِّي لَا أُبَالِي بِأَيِّ وَادٍ هَلَك‏[4]

🔆اى احمد! اهتمامت را يكى كن و زبانت را يك زبان ساز و بدنت را زنده بدار و از من غافل مباش، هر كه از من غافل باشد، اهمّيتى ندهم كه در كدام وادى هلاك شود.

🌷اگر تنها اهتمام ما بندگی خدا باشد می‌شویم «همت‌الله» اگر لسان مان تنها غرق ذکر و یاد خدا باشد می‌شویم «لسان الله» اگر روح‌مان پویا به عشق خدا باشد می‌شویم «روح‌الله» اگر کل اجزاء وجودمان بذل معبودمان گردد می‌شویم به معنای واقعی «عبدالله». اگر خدا به لطف و کرمش ما را به یادگار خودش متصل و مرتبط سازد می‌توانیم به جِدّ ادعا کنیم به دروازه این مقام والا دست یافته‌ایم.

🌷 اگر تحت ولایت و امامت کلمه توحید خدا که حضرت مهدی علیه السلام هستند باشیم به مقام «عبد الواحد»ی خواهیم رسید.

🌷هر کسی تحت ظلّ ولایت حضرت مهدی علیه السلام قرار گیرد و غریق ولایتش گردد ربایش مغناطیس وجودش ما را با خود هماهنگ خواهد نمود. با آهنگ هستی هم‌نوا خواهیم شد. با قیامش قیام و با سجودش به سجده خواهیم رسید.

🔅🌼معبودا توان دوری تو را ندارم🌼🔅

🌷خود را شبیه مادر مومنان، خاتون هستی، فاطمه زهرا گردانیم تا لذت بندگی را با هر طعمی که دارد ذائقه‌مان را برباید.

🔆🌹شغلنى‏ عن‏ مسألته لذّة خدمته، لا حاجة لى غير النّظر إلى وجهه الكريم.[5]

🔆فاطمه زهرا سلام الله علیها در پاسخ به به پیام جبرئیل برای درخواست صله: لذت نوکری الله، مرا از هر گونه تقاضا باز داشته، هیچ حاجتی ندارم، جز نظر کردن به آن وجه کریم.

🌷خداوندا مرا به حال خود وامگذار؛  مرا شبیه اولیائت قرار ده که لحظه‌ای غفلت از تو را نمی‌پذیرند.

🌷امام سجاد علیه السلام نردبام بلندی را  پیش پای ما گذاشته تا ما را به مقام شبه انبیاء عظام برساند.

🔅وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا تَسْأَلُنِي غَداً عَنْهُ🔅

🌷خداوندا خودت مرا بکار گیر، نسبت به آن چیزهایی که فردا از  من سؤال خواهی نمود.

🌷خداوندا مرا خودت استخدام کن، خداوند مرا ودارم کن و  مجبورم ساز به آن عملی که فردا از آن از من سوال خواهی نمود.

🔆🌹وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَسْلَم‏[6]

🔆🌹وَ اسْتَعْمِلْنِي بِالطَّاعَة[7]

🔆🌹وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى‏[8]

🔆🌹وَ اسْتَعْمِلْنِي بِطَاعَتِكَ فِي أَيَّامِ الْمُهْلَة[9]

🔆🌹وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا تَسْتَعْمِلُ بِهِ خَالِصَتَك‏[10]

🔆🌹وَ اسْتَعْمِلْنِي فِي مَرْضَاتِك‏[11]

🌷خداوندا مرا به آنچه سالم‌تر، پسندیده‌تر، خالص‌تر است بکار گیر استخدامم مرا، مرا جز به اطاعت‌ات وا مگذار.

🌷 خداوندا مرا به اطاعت خود تمکین فرما،

🔅وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ🔅

🌷 خداوندا فارغ کن ایامم را به آن چه که بخاطرش مرا آفریدی.

🌷خداوندا روزگارانم را راحت فرما، معبودا عمرم را خالی کن از هر آن چیزی که مرا از تو باز میدارد و از اهداف بندگی‌ات نگه‌ام می‌دارد.

🌷خداوندا مبادا عمرم را چیزهای اشغال کند که به خاطرش مرا نیافریدی.

🌷خداوندا اوقاتم را از زباله‌های غفلت‌زا جارو فرما.

🌷محبوبا صفحه دلم را از تمام بت‌های راهزن راهت پاک‌فرما. دلم باید از آن تو باشد، حرم تو باشد.

🌷ای «خدای عشق» عمرم را وقف عشق‌ات فرما.

🔅وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ، وَ لَا تَفْتِنِّي بِالنَّظَرِ🔅

🌷اله من، مرا غنی فرما و بر من روزی‌ات را وسعت بخش و مرا به فتنه نظر کردن  میفکن.

🌷خداوندا تا دلم به یاد تو بی‌نیاز نشود همچنان گدای کوی گدایان کویت خواهم بود.

🔆🌹وَ اجْعَلْ غِنَايَ‏ فِي‏ نَفْسِي وَ اجْعَلْ رَغْبَتِي فِيمَا عِنْدَك‏[12]

🔆پروردگارا! بی‌نیازیم را در جانم قرار ده و گرایشم را به آنچه نزد توست قرار ده.

🌷خداوندا! طعام و شراب فرشتگانت تسبیح و تقدیس است، خداوندا نمی‌خواهم که طعام و شرابم را تسبیح و تقدیست بلکه خودم را به تسبیح و تقدیست تبدیل فرما.

🌷خداوندا زمانی که نتوانم به  مقام عبد الغنی‌ات برسم به بی‌نیازی نخواهم رسید. خداوندا اگر فقیر درگاهت نگردم گدای دیگران خواهم بود.

🌷خداوندا مرا به فتنه نظر دوزی به دستان بندگانت گرفتار مفرما.

🌷افتادن به فتنه، محض تمحیص است، طلایی که به مس و مفرغ و غبار آلوده گردد در کوره آتش تخلیص‌اش می‌کنند!

🌷خداوندا مرا به کوره آتش دیده دوزی میفکن، خودت بی‌فتنه خالصم گردان.

🌷خداوندا نظر به دستان بندگانت آتش سوزان است.

🌷خداوندا ننگ است نظر دوختن به دستان غیر تو بدتر از آن چشم دوختن به دستان ملحدان و مشرکان.

🌷امام سجاد علیه السلام رمز آقایی را به ما یاد می‌دهند، هر که فقیر خدا باشد عزیز هر دو جهان می‌گردد، هر که دیده به غیر او دوخت ذلیل هر دو عالم شد.

🔅🌼ته دیگ محفل 1402.09.23🌼🔅

🔅🌼خواب ترجمه‌دار🔅🌼

🌷 چه بسا خواب آدمی ترجمه‌ای از احوالات بالایی است جهان پایین ترجمه‌ای از جهان بالاست. رتبه خواب آدمی مربوط به جهانی است در آن به شهود می‌رسد.

🌷می‌توان خواب را نوعی بیداری و بیداری را نوعی خواب قلمداد کنیم. کمّ و کیف آن متفاوت است.

🌷نفس آدمی در خواب و بیداری با کدام روح همراه و همسفر است به همان نسبت دارای سیر و سلوک و پرواز است.

🔆🌹 فَإِنَّ النَّوْمَ أَخُ‏ الْمَوْتِ‏ فَاسْتَدْلِلْ بِهِ عَلَى الْمَوْتِ الَّذِي لَا تَجِدُ السَّبِيلَ إِلَى الِانْتِبَاهِ فِيهِ وَ الرُّجُوعِ إِلَى إِصْلَاحِ مَا فَاتَ عَنْكَ [13]

🌷آن که در دنیا زنده  است  با مرگ زنده‌تر می‌شود، یعنی هر که دل و جانش زنده و روح‌الایمان و عقل در دلش مستقر باشد زنده بوده و مرگ برای او مبارک خواهد بود و به حیات بالاتر صعود خواهد نمود؛ در خواب نیز به تجارب سماوی خواهد رسید؛ اما کسی که در دنیا مرده متحرک است با مرگ مرده‌تر خواهد بود و در خواب نیز به طبقات پایین دنیا سقوط خواهد نمود، در واقع هر کسی که روح‌الایمانش رحلت کرده باشد مرده متحرک است.

🌷رحلت از زمین همان مرگ زمینی است.

🌷محاسبه نفس شبانه و استغفار شبانگاهی موجب سبکبالی روح برای پرواز در خواب و افکار است.

🌷استغفار شبانه موجب پیراستگی دل و جان آدمی و عاملی برای گستردگی روح برای پرواز در آسمان‌هاست.

🌷بشر امروزی بال و پرش ریخته است؛ زمین‌گیر است، ضرورت دارد تا بار دیگر بال و پرش را بدست آورد.

🌷انسان معصیت‌کار آلاینده دنیاست، جهان درونش آلوده و همزمان آلاینده جهان بیرون است.

🔅🌼استغفار حیاتبخش است🔅🌼

🌷استغفار 70 بند مولا امیرالمومنین علیه السلام معجزه‌گر است.

🌷استغفار نمایشی استغفار حقیقی نیست، استغفار، خوانندگی نیست بلکه جستجوگرانه است.

🌷استغار قلبی و عملی از بیان مولا علی علیه السلام:

🔆🌹وَ قَالَ ع‏ لِقَائِلٍ قَالَ بِحَضْرَتِهِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ أَ تَدْرِي مَا الِاسْتِغْفَارُ- [إِنَّ لِلِاسْتِغْفَارِ دَرَجَةَ الْعِلِّيِّينَ‏] الِاسْتِغْفَارُ دَرَجَةُ الْعِلِّيِّينَ وَ هُوَ اسْمٌ وَاقِعٌ عَلَى سِتَّةِ مَعَانٍ أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى وَ الثَّانِي الْعَزْمُ عَلَى تَرْكِ الْعَوْدِ إِلَيْهِ أَبَداً وَ الثَّالِثُ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَى الْمَخْلُوقِينَ حُقُوقَهُمْ حَتَّى تَلْقَى اللَّهَ [عَزَّ وَ جَلَ‏] أَمْلَسَ لَيْسَ عَلَيْكَ تَبِعَةٌ وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى كُلِّ فَرِيضَةٍ عَلَيْكَ ضَيَّعْتَهَا فَتُؤَدِّيَ حَقَّهَا وَ الْخَامِسُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى اللَّحْمِ‏ الَّذِي نَبَتَ عَلَى السُّحْتِ فَتُذِيبَهُ بِالْأَحْزَانِ حَتَّى تُلْصِقَ الْجِلْدَ بِالْعَظْمِ وَ يَنْشَأَ بَيْنَهُمَا لَحْمٌ جَدِيدٌ وَ السَّادِسُ أَنْ تُذِيقَ الْجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَةِ كَمَا أَذَقْتَهُ حَلَاوَةَ الْمَعْصِيَةِ فَعِنْدَ ذَلِكَ تَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّه‏[14]

🔆كسى در آقا امیر المومنین علیه السلام گفت: «استغفر اللّه» فرمود: مادر به عزايت بنشيند،  مى‏دانى استغفار چيست؟ استغفار مقام مردم بلند مرتبه است، و آن نامى است كه آن را شش معناست: اول پشيمانى از گناه انجام گرفته، دوم تصميم بر ترك گناه در آينده، سوم پرداخت حقوق مردم تا خدا را ملاقات كنى و حقى از مردم بر عهده‏ات نباشد. چهارم اراده بر اداى هر حق واجبى كه آن را ضايع كرده‏اى و آن را بپردازى. پنجم همّت بر آب كردن گوشتى كه از حرام بر وجودت روييده با اندوه بر گذشته تا جايى كه پوست را به استخوان بچسبانى و بين آنها گوشت جديد رويد. ششم چشاندن رنج عبادت بر بدن چنانكه شيرينى گناه را بر آن چشاندى. آن گاه مى‏گويى: استغفر اللّه‏[15]

🌷حال واقعی جوینده بخشش در مناجات امام سجاد علیه السلام

🔆🌹يَا إِلَهِي لَوْ بَكَيْتُ إِلَيْكَ حَتَّى تَسْقُطَ أَشْفَارُ عَيْنَيَّ، وَ انْتَحَبْتُ حَتَّى يَنْقَطِعَ صَوْتِي، وَ قُمْتُ لَكَ حَتَّى تَتَنَشَّرَ قَدَمَايَ، وَ رَكَعْتُ لَكَ حَتَّى يَنْخَلِعَ صُلْبِي، وَ سَجَدْتُ لَكَ حَتَّى تَتَفَقَّأَ حَدَقَتَايَ، وَ أَكَلْتُ تُرَابَ الْأَرْضِ طُولَ عُمُرِي، وَ شَرِبْتُ مَاءَ الرَّمَادِ آخِرَ دَهْرِي، وَ ذَكَرْتُكَ فِي خِلَالِ ذَلِكَ حَتَّى يَكِلَّ لِسَانِي، ثُمَّ لَمْ أَرْفَعْ طَرْفِي إِلَى آفَاقِ السَّمَاءِ اسْتِحْيَاءً مِنْكَ مَا اسْتَوْجَبْتُ بِذَلِكَ مَحْوَ سَيِّئَةٍ وَاحِدَةٍ مِنْ سَيِّئَاتِي.[16]

🔆اى خداوند، اگر چندان بگريم كه مژگانم فرو ريزد و مويه كنم تا آوازم منقطع شود و بر آستان جلال تو بايستم تا پاهايم آماس كند و ركوع كنم تا استخوان‏هاى پشتم از جاى بر آيد و سر به سجده نهم تا چشمانم از چشمخانه به در شود و همه عمر جز خاك زمين هيچ نخورم و تا پايان حيات جز آب خاكستر هيچ ننوشم و در خلال اين احوال چندان ذكر تو گويم تا زبانم از گفتن بازماند و از شرم تو ديده به سوى آسمان بر نكنم، شايسته آن نيستم كه حتى يك گناه از گناهانم را از نامه عملم محو كنى.[17]

🌷انسان باید از خدا چنان شرمگین باشد که فکر خجالت از خلق خدا از ذهن او بپرد.

🌷چه زیباست که بنده خدا از درگاه حضرت غفار تقاضای محق و معدوم‌سازی عمل زشت خود را بنماید. پاکسازی جای خود دارد.

🌻🔆الطارق : 9   يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ

🌻🔆البقرة : 40   يا بَني‏ إِسْرائيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتي‏ أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَوْفُوا بِعَهْدي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَ إِيَّايَ فَارْهَبُونِ

🌷در روز آشکار شدن نهانی‌های وجود آدمی انسان باید بفهمد که اسرار ناپیدایی از او هویدا می‌گردد که پیوسته حضرت علیم به آن آگاه بوده.

🔅🌼مناجات«خمس عشر» پانزده بال سجادیه برای پرواز در ملکوت اعلاست🔅🌼

🌷مناجات‌های خمس عشر نردبام سیر و سلوک عارفان و عاشقان در طبقات مختلف بندگی الهی است.

🌷امام سجاد علیه السلام در مناجات‌های خمس عشر مریدانش را به نرمی در جاده بندگی الهی راه می‌برد.

🌷هر که خدا را یاد کند خدا او را یاد می‌کند؛ بنظر شما جواب خدا در مناجات «جانم به قربانت» چیست؟!

🌷خوانش زبانی با تلاوت و قرائت متفاوت است تلاوت و قرائت، خوانش جانانه با تمام ابعاد وجود است.

🌷تفاوت میان قرآن ناطق و  قرائت قرآن ناطق، نسبت میان  کلام الله با نطق کلام الله است.

🔅🌼 حقیقت پشت و رو ندارد🔅🌼

🌷جهان پاک هیچ مرزی نمیشناسد، از ازل تا ابد حریم قداست است. از فرش تا عرش زیر پای رسول مصطفاست، گر سر به عرش بگذارد پای مبارک به فرش خواهد رسید و دل پاکش به « َ قابَ‏ قَوْسَيْنِ‏ أَوْ أَدْنی» خواهد طپید. این همان سرّ معراج است.

🌷مسافت ما با ملکوت اعلی فاصله مکانی نیست بلکه منزلتی است.

🌷در معراج رسول اکرم ص جسم مبارک حضرت نیز مقیم «قاب قوسین او ادنی» بود تمام ارکان وجود حضرت با جایگاه قرب مطلق هماهنگ بود. جان مبارکش مرتعش به ارتعاش آن منظر والا بود.

🌷عدم حس سیر، دلیل عدم سیر نیست، سیر ما در جهان هستی و حضور ما در بطن ملکوت اعلی مسلم است هر چند محسوس نگردد.

🌷طلب کرامت هزینه دارد، همان‌طوری‌که طلب مائده حواریون دارای هزینه بود!

🌻🔆المائدة : 112   إِذْ قالَ الْحَوارِيُّونَ يا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ هَلْ يَسْتَطيعُ رَبُّكَ أَنْ يُنَزِّلَ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ قالَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ

🔆عيسى بن مريم عرض كرد: «خداوندا! پروردگارا! از آسمان مائده‏اى بر ما بفرست! تا براى اول و آخر ما، عيدى باشد، و نشانه‏اى از تو؛ و به ما روزى ده! تو بهترين روزى دهندگانى!»

🌻🔆المائدة : 115   قالَ اللَّهُ إِنِّي مُنَزِّلُها عَلَيْكُمْ فَمَنْ يَكْفُرْ بَعْدُ مِنْكُمْ فَإِنِّي أُعَذِّبُهُ عَذاباً لا أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِنَ الْعالَمينَ

🔆خداوند (دعاى او را مستجاب كرد؛ و) فرمود: «من آن را بر شما نازل مى‏كنم؛ ولى هر كس از شما بعد از آن كافر گردد (و راه انكار پويد)، او را مجازاتى مى‏كنم كه احدى از جهانيان را چنان مجازات نكرده باشم!»

🌷ریاضت مرتاضان و رخداد خرق عادات از طرف آن‌ها دارای هیچ وجه ارزشی نیست، چرا که افعالی از ناحیه آن‌ها رخ می‌دهد که بوسیله ابزار مادی به سهولت امکان‌‌پذیر است.

🌷ریاضت های رحمانی موجب رخدادهای ملکوتی است؛ قدرت شیعه در خنثی‌سازی سحر ساحران شبیه تاثیر عصای موساست.

🌼 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌼


[1] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص57  كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[2] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص57 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[3] تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج‏3 ؛ ص93  طوسى، محمد بن الحسن،دار الكتب الإسلاميه – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[4] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏74 ؛ ص29  مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[5] زندگانى حضرت زهرا عليها السلام ( ترجمه جلد 43 بحار الأنوار) ترجمه روحانى ؛ ؛ ص923  مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى – روحانى على آبادى، محمد، انتشارات مهام – تهران، چاپ: اول، 1379 ش.

[6] قسمتی از دعای 14 صحیفه سجادیه

[7] قسمتی از دعای 16 صحیفه سجادیه

[8] قسمتی از دعای 20 صحیفه سجادیه

[9] قسمتی از دعای 20 صحیفه سجادیه

[10] قسمتی از دعای 47 صحیفه سجادیه

[11] قسمتی از دعای 54 صحیفه سجادیه

[12] مصباح المتهجد و سلاح المتعبد ؛ ج‏1 ؛ ص143 طوسى، محمد بن الحسن، مؤسسة فقه الشيعة – بيروت، چاپ: اول، 1411 ق.

[13] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏73 ؛ ص189  مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[14] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ؛ ص549  شريف الرضى، محمد بن حسين، هجرت – قم، چاپ: اول، 1414 ق.

[15] نهج البلاغه / ترجمه انصاريان، ص: 879

[16] الصحيفة السجادية ؛ ؛ ص82  على بن الحسين عليه السلام، امام چهارم، دفتر نشر الهادى – قم، چاپ: اول، 1376ش.

[17] الصحيفة السجادية / ترجمه آيتى، ص: 107

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.