🌻🔆اباحه گناه بدتر از خودشیفتگی🔆🌻

13

🌼🔆🌼درایت روایت🌼🔆🌼

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌹 « تطهیر ناممکنِ نجس با نجس»  « گناه با گناه، شاه گناه است»  « تواضع داروی خودشیفتگی» « شرح دعای 20 صحیفه سجادیه»  « جلسه 219» و … چکیده با تکمله       1403.02.27    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🔅🌼خودشیفتگی، جز به تقوای الهی درمان نپذیرد 🌼🔅

🌹چه بسا شیطان گناه را درمان درد بیماری خودشیفتگی معرفی نماید.

🌹هیچ حدیثی مجوز هیچ گناهی نیست، راوی احادیث مجعول شیطان است.

🌹«فرقه ملامتیون» با تظاهر به گناه به اباحه‌گری گناه  رسیدند، تظاهر به گناه از مظاهر بارز گناه است و اباحه‌گری آن بدترین شکل گناه است.

🌹 در حرام الهی هیچ شفائی نیست، بلکه آن‌را تشدید می‌کند؛ معصیت الهی نیز درمان هیچ معصیت دیگری نیست. هیچ گناهی آتش خاموش‌کن گناه دیگر نیست بلکه آن‌را برافروخته‌تر می‌کند.

🌹 گناه با گناه نه تنها پاک نمی‌شود بلکه به شاه گناه تبدیل می‌گردد.

🌹 خودشیفتگی از اعظم گناهان است و درمانش جز به تقوای الهی میسر نیست.

🌹 در هیچ منبع ثقلینی برای گناه مجوزی صادر نشده است. هر کس که بخواهد با استناد به احادیث جعلی مجوزی برای انجام گناه صادر کند، معاون و مکمل شیطان است.

🔅🌼درایت روایت طریق معرفت 🌼🔅

🌹بدون فهم دقیق و ظریف حدیث روایت آن مخاطب را به هلاکت می‌کشاند.

🌹روایت بدون درایت داروی شفابخش نیست، چه بسا مهلک است.

🌹تا زمانی که حدیثی را به درایت درک نکرده اید آن را روایت نکنید.

🌹حدیث را از راوی با درایت اخذ نمایید جز با درایت، حدیثی را نپذیرید.

🌷🔆قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ: يَا بُنَيَّ، اعْرِفْ مَنَازِلَ الشِّيعَةِ عَلَى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ‏ وَ مَعْرِفَتِهِمْ؛ فَإِنَّ الْمَعْرِفَةَ هِيَ الدِّرَايَةُ لِلرِّوَايَةِ، وَ بِالدِّرَايَاتِ لِلرِّوَايَاتِ يَعْلُو الْمُؤْمِنُ إِلَى أَقْصَى دَرَجَاتِ الْإِيمَانِ.
إِنِّي نَظَرْتُ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ فَوَجَدْتُ فِي الْكِتَابِ أَنَّ قِيمَةَ كُلِّ امْرِئٍ وَ قَدْرَهُ مَعْرِفَتُهُ؛ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُحَاسِبُ النَّاسَ عَلَى قَدْرِ مَا آتَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ فِي دَارِ الدُّنْيَا [1]

🔆امام باقر عليه السلام ـ خطاب به فرزند خود حضرت صادق عليه السلام ـ فرمود : فرزندم! منزلتِ شيعيان را از اندازه روايت و معرفتشان بشناس؛ زيرا معرفت همان درایت[2] روايت است و با درایت روايات است كه مؤمن به عالي‌ترين درجات ايمان مى رسد. من در كتاب على عليه السلام نگريستم؛ در آن جا اين جمله را يافتم: همانا قدر و قيمت هر انسان، به معرفت اوست. همانا «الله تبارک و تعالی» مردم را به میزانی که در دنیا به آنها عقل داه حسابرسی خواهد نمود.

🌹درایت روایت یعنی، فهم دقیق و عاقلانه و همه جانبه روایت، اول از همه با صحت سنجی روایت و با اخذ وثاقت حدیث و با بررسی دقیق آن از حیث سلامت جعل و تحریف و تقطیع و تصحیف و موارد مشابه و با بررسی آن از حیث «خاص و عام،  مقید و مطلق، مجمل و مبین، محکم و متشابه، تقیه و توریه» و موارد مشابه آن است.

🌹روایت بدون درایت حدیث کم از تحریف حدیث ندارد.

🔅🌼روایات مخالف قرآن مجعول است 🌼🔅

🌹علامت صحت روایت موافقت آن با قرآن است.

🌷🔆عَنْ أَيُّوبَ بْنِ الْحُرِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ كُلُّ شَيْ‏ءٍ مَرْدُودٌ إِلَى الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ كُلُّ حَدِيثٍ لَا يُوَافِقُ كِتَابَ اللَّهِ فَهُوَ زُخْرُفٌ. [3]

🌷🔆عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا لَمْ‏ يُوَافِقْ‏ مِنَ‏ الْحَدِيثِ‏ الْقُرْآنَ فَهُوَ زُخْرُفٌ. [4]

🔆ايوب بن راشد، از امام صادق عليه السلام نقل مي‌کند که ‌فرمود: هر حديثي که موافق قرآن نباشد، زخرف است.

🌷🔆عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: خَطَبَ النَّبِيُّ ص بِمِنًى فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ مَا جَاءَكُمْ عَنِّي يُوَافِقُ كِتَابَ اللَّهِ فَأَنَا قُلْتُهُ وَ مَا جَاءَكُمْ يُخَالِفُ كِتَابَ اللَّهِ فَلَمْ أَقُلْهُ.[5]

🔆هشام بن حکم از امام صادق عليه السلام نقل مي‌کند که فرمود: پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم در خطبه‌اي در مني مي‌فرمود: «اي مردم، آنچه از من موافق با قرآن براي شما نقل شد، آن را گفته‌ام و آنچه مخالف با آن نقل شده است، آن را نگفته‌ام».

🔅🌼 عُجب بزرگترین گناه🌼🔅

🌹حدیث ذیل از جمله احادیثی است که سندش به شدت ضعیف است و متن آن نیز به ابهام و اجمال است و با نصوص قرآن و روایات صحیحه، در تخالف و تعارض و تناقض است.

🌹بعضی‌ها طوری آن را معنا می‌کنند که گویا بعضی از گناهان درمان خودشیفتگی است، در حالیکه به هیچ وجه چنین نیست!

رُوِيَ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ: لَوْ لَمْ تُذْنِبُوا لَخَشِيتُ عَلَيْكُمْ مَا هُوَ أَكْبَرُ مِنْ‏ ذَلِكَ‏ الْعُجْبَ‏.[6]

🔅🌼 نجس با نجس پاک نمی‌شود🌼🔅

لو لم تذنبوا لخشيت عليكم بأشدّ من ذلك العُجب‏ العُجب‏[7]

🌹چنین نیست که این روایت را به این‌صورت معنی کنیم: «اگر گناه نميكرديد از چيزى بدتر از آن بر شما بيم‌ناك بودم خود پسندى، خود پسندى».

چرا به این شکل معنی نمی‌کنند: «هر چند که گناه نکنید از چیزی بدتر از آن که عُجب است برای شما می‌ترسم».

🌹حدیث مذکور از حیث سند ضعیف و از حیث متن دارای ابهامات شدیدی است.

🌹اگر حدیث را بپذیریم، بی‌شک این حدیث دارای تشابه است که یا باید با محکمات آیات قرآن و روایات، تشابه آن گرفته شود و یا حدیث به لحاظ ضعف شدید، تضعیف گردد.

🌹اصل غیر قابل انکار این است که، نجس با نجس تطهیر نمی‌شود؛ هیچ گناهی با گناه دیگر از بین نمی‌رود.

🌹عُجب آفت مکارم است، عُجب خودش از مصادیق ذنب است، چنین نیست که گناه با عُجب، دو امر متفاوت باشند، بلکه عُجب از مصادیق اکبر گناه است. عُجب دنب اکبر بوده و نبایستی فراموش شود.

🔅🌼 تفسیر و ترجمه نادرست همان تحریف حدیث است🌼🔅

🌹معنای حدیث را با یک زاوایه چرخش، تحریف و معکوس می‌شود.

🌹چنین نیست که باید مردم گناه کنند و اگر گناه نکنند به بدتر از گناه گرفتار می‌شوند، این معنی به واقع مردم را دعوت به گناه کردن است، چنین نیست که نعوذ بالله باید گناه کنند تا خودشیفته نگردند، نجس را با نجس تطهیر نمی‌کنند!

اما حدیث که اولا از حیث سند به شدت ضعیف است!

🌱☘️لو لم تذنبوا لخشيت عليكم بأشدّ من ذلك العجب‏ العجب‏

🌱هر چند که  گناه نميكرديد از چيزى بدتر از آن بر شما بيم ناك بودم خود پسندى، خود پسندى.

🔆اما معنا و مفهومش این است که مبادا از عجب غافل شوید چرا که اگر از گناه هم پاک باشید خودشیفتگی از هر گناهی پست تر است.

🔆‼️ توجه نماییم مباح شماری گناه در برابر عجب، عجب شدید به خود گناه است که از بدترین شکل خودشیفتگی است.

🔅🌼 شیطان اگر طبیب شود گناه را نسخه درمان کند🌼🔅

🌹اگر از تمام گناهان به غیر از عُجب پاک باشید، اما متوجه باشید که عُجب از همه گناهان خطرناکتر است، اگر کسی به خاطر عُجب گناه کند پرچم شیطان را بالا برده است،

🌹یکی از تله‌های شیطان برای به دام انداختن انسان، ترساندن آنها از گناهی برای افکندن آنها به گناه دیگر است، چنین وسوسه می‌کند که برای رهایی از گناه بزرگ گناه کوچکی را مرتکب شود، در حالی‌که کوچک پنداری هر گناهی هر چند کوچک باشد گناه کبیره است. هیچ گناهی در برابر گناه دیگر مباح نیست. وجدان کشی برای عدم درک حس زشتی گناه، زشتی همان گناه را مضاعف می‌کند. نباید مقاومت افراد در برابر معاصی نابود شود، که جهان به گند کشیده می‌شود.

🌹عُجب، گناه زشتی است، اما شیطان طوری از این گناه استفاده می‌کند که بتواند مسیر گناه را هموار کند. طوری از عُجب می‌ترساند تا به باتلاق گناه بیفکند، غافل نشویم که معامله تمام گناه در برابر عُجب مطرح است.

🌹کسی که برای رهایی از خودشیفتگی خود را به گناه افکند، برای رهایی خود از گناه خود را به گناه افکنده، این امر زشت‌ترین خودشیفتگی است که همان اباحه گناه است.

🔅🌼تواضع، داروی شفابخش خودشیفتگی است 🌼🔅

🌹تنها شیاطین برای رهایی از عُجب تشویق به گناه می‌کنند؛ عُجب را تنها قوه تواضع که منبعث از تقواست درمان می‌کند نه امر دیگر؛

🌹مبادا راه گناه را صاف کنیم، مبادا قبح گناه را کم کنیم، مبادا انجام گناه را تسهیل کنیم، مبادا اصطکاک مسیر گناه را کم کنیم، مبادا وجدان را مهار کنیم، مبادا مسیر گناه را صابونی و لغزان کنیم.

🔅🌼خودشیفتگی و هر گناهی را تنها با ذکر الهی خنثی کنید 🌼🔅

الأعراف : 201   إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ

پرهيزگاران هنگامى كه گرفتار وسوسه‏هاى شيطان شوند، به ياد (خدا و پاداش و كيفر او) مى‏افتند؛ و (در پرتو ياد او، راه حق را مى‏بينند و) ناگهان بينا مى‏گردند.

🌹امام سجاد علیه السلام با صحیفه سجادیه، کارگاه آموزش فرار از گناه را ایجاد نموده است.

🌹رهایی از عُجب تنها با تقرب الی الله نه تقرب الی الشیطان، گناه، توهین به خداست، پشت نمودن به خداست،

مبادا معاون و متمم و مکمل شیطان شویم. نصیحت شیطان را نپذیریم، دعوت به گناه تحفه خبیثه شیطان است.

🌻🔆الأعراف : 20   فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما وَ قالَ ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدينَ

🔆سپس شيطان آن دو را وسوسه كرد، تا آنچه را از اندامشان پنهان بود، آشكار سازد؛ و گفت: «پروردگارتان شما را از اين درخت نهى نكرده مگر بخاطر اينكه (اگر از آن بخوريد،) فرشته خواهيد شد، يا جاودانه (در بهشت) خواهيد ماند!»

🌻🔆الأعراف : 21   وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحينَ

🔆و براى آنها سوگند ياد كرد كه من براى شما از خيرخواهانم.

🔅🌼آتش، آتش دیگر را برافروخته‌تر می‌کند 🌼🔅

🌹عُجب، آتش زن اعمال است، در این شکی نیست، اما هر گناهی، خود آتش است، انجام گناه آتش‌خواری نمودن است، گناهان صغیره مقدمه ورود به عُجب و غرور و تقویت کننده آن‌هاست.

🔅🌼توبه نصوح از خودشیفتگی نیکوتر است 🌼🔅

🌷🔆 عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (ع):” سَيِّئَةٌ تَسُؤُكَ‏ خَيْرٌ [عِنْدَ اللَّهِ‏] مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُك‏[8]

🔆زشتی‌ای که تو را ناراحت کند از نیکویی که تو را خودشیفته کند، بهتر است.

🌹 تنها گناهی که منجر به توبه نصوح شود، از خودشیفتگی بهتر است، توبه نیکوتر از خودشیفتگی است نه گناه.

🔅🌼سبک‌شماری گناه گدازنده گناه است 🌼🔅

🌷🔆وَ قَالَ ع‏ أَشَدُّ الذُّنُوبِ‏ مَا اسْتَهَانَ بِهِ [صَاحِبُهَا] صَاحِبُه‏[9]

🔆سخت ترین گناهان آن است که صاحبش آن را کوچک بشمرد.

🔅🌼هیچ عاقلی هیچ گناهی را کوچک فرض نمی‌کند 🌼🔅

🌷🔆 وَ قَالَ لَا تُحَقِّرُوا شَيْئاً مِنَ‏ الشَّرِّ وَ إِنْ صَغُرَ فِي أَعْيُنِكُمْ وَ لَا تَسْتَكْثِرُوا الْخَيْرَ وَ إِنْ كَثُرَ فِي أَعْيُنِكُمْ فَإِنَّهُ لَا كَبِيرَ مَعَ الِاسْتِغْفَارِ وَ لَا صَغِيرَ مَعَ الْإِصْرَار[10]

🔆چيزى از كار بد را كوچك نشمريد هرچند در نظر شما كوچك باشد و چيزى از كار نيك را بزرگ نشماريد هرچند در نظر شما بزرگ و فراوان باشد زيرا هيچ گناه كبيره‌اى با استغفار باقى نمى ماند و هيچ گناه صغيره‌اى با اصرار بر آن بخشوده نخواهد شد».

🔅🌼تواضع کمال‌گرائی است 🌼🔅

 من‏ رأى‏ أنه‏ مسي‏ء فهو محسن و من‏ رأى‏ أنه‏ محسن فهو مسي‏ء[11]

هر کس خود را زشت‌کار دید، نیکوکار است، هر کس خود را نیکوکار دید بدکار است.

🌹 چنین نیست که انسان، خود کم بین باشد،  بلکه به این معنی است که محتاط باشد متواضع باشد از خودشیفتگی فرار کند، در بندگی الهی متوقف نشود.

🌹 شخص متواضع خود کم بین نیست، بلکه کمال‌گرا و زیاده طلب است، در هر سطحی که باشد، سطح بالاتر از آن را طلب می‌کند، دائما به حال پرواز است.

🔅🌼 خداوندا از اینکه گناهی را کوچک شمارم به تو پناه می‌برم 🌼🔅

🌷🔆 اللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَيَجَانِ الْحِرْصِ، وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ، وَ غَلَبَةِ الْحَسَدِ، وَ ضَعْفِ الصَّبْرِ، وَ قِلَّةِ الْقَنَاعَةِ، وَ شَكَاسَةِ الْخُلُقِ، وَ إِلْحَاحِ الشَّهْوَةِ، وَ مَلَكَةِ الْحَمِيَّةِ وَ مُتَابَعَةِ الْهَوَى، وَ مُخَالَفَةِ الْهُدَى، وَ سِنَةِ الْغَفْلَةِ، وَ تَعَاطِي الْكُلْفَةِ، وَ إِيثَارِ الْبَاطِلِ عَلَى الْحَقِّ، وَ الْإِصْرَارِ عَلَى الْمَأْثَمِ، وَ اسْتِصْغَارِ الْمَعْصِيَةِ، وَ اسْتِكْبَارِ الطَّاعَةِ.[12]

🔆 خدایا! به تو پناه می‌آورم از توفان حرص و تندی و شدّت خشم و چیرگی حسد و ناتوانی صبر و کمی قناعت و ناسازگاری اخلاق و پافشاری و سماجت شهوت و عادت و خوی هواداریِ لجوجانه.

و پیروی از هوای نفس و ناسازگاری و تجاوز از هدایت و خواب غفلت و به تکلف افکندن و برتری دادن باطل بر حق و پافشاری بر گناه و کوچک شمردن نافرمانی و گناه و سنگین دانستن طاعت.

 🔅🌼هزینه یک گناه کوچک چقدر است 🌼🔅

🌷🔆 يَا إِلَهِي‏ لَوْ بَكَيْتُ‏ إِلَيْكَ حَتَّى تَسْقُطَ أَشْفَارُ عَيْنَيَّ، وَ انْتَحَبْتُ حَتَّى يَنْقَطِعَ صَوْتِي، وَ قُمْتُ لَكَ حَتَّى تَتَنَشَّرَ قَدَمَايَ، وَ رَكَعْتُ لَكَ حَتَّى يَنْخَلِعَ صُلْبِي، وَ سَجَدْتُ لَكَ حَتَّى تَتَفَقَّأَ حَدَقَتَايَ، وَ أَكَلْتُ تُرَابَ الْأَرْضِ طُولَ عُمُرِي، وَ شَرِبْتُ مَاءَ الرَّمَادِ آخِرَ دَهْرِي، وَ ذَكَرْتُكَ فِي خِلَالِ ذَلِكَ حَتَّى يَكِلَّ لِسَانِي، ثُمَّ لَمْ أَرْفَعْ طَرْفِي إِلَى آفَاقِ السَّمَاءِ اسْتِحْيَاءً مِنْكَ مَا اسْتَوْجَبْتُ بِذَلِكَ مَحْوَ سَيِّئَةٍ وَاحِدَةٍ مِنْ سَيِّئَاتِي.[13]

🔆 اي خداي من، اگر به درگاهت بگریم تا پلکهاي چشمانم بیفتد و با آواز بلند ناله کنم تا صدایم قطع شود و در پیشگاه تو بایستم تا پاهایم ورم کند، و در برابرت رکوع کنم تا استخوان پشتم از جا در آید و براي تو سجده کنم تا کاسه چشمانم بگودي رود و همه عمرم، خاک زمین بخورم و تا پایان روزگارم آب خاکستر بنوشم و در خلال این ها به ذکر تو مشغول شوم تا زبانم کند شود آنگاه به خاطر شرمندگي، چشم به اطراف آسمان بلند نکنم، با این کارها هرگز مستوجب از بین رفتن گناهي از گناهانم نمي شوم.

🔅🌼 مبادا شیطان، برسر دلت کلاه بگذارد🌼🔅

🌷🔆 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ بَيْنَمَا مُوسَى ع جَالِساً إِذْ أَقْبَلَ إِبْلِيسُ وَ عَلَيْهِ بُرْنُسٌ ذُو أَلْوَانٍ فَلَمَّا دَنَا مِنْ مُوسَى ع خَلَعَ الْبُرْنُسَ وَ قَامَ إِلَى مُوسَى فَسَلَّمَ عَلَيْهِ فَقَالَ لَهُ مُوسَى مَنْ أَنْتَ فَقَالَ أَنَا إِبْلِيسُ قَالَ أَنْتَ فَلَا قَرَّبَ اللَّهُ دَارَكَ‏  قَالَ إِنِّي إِنَّمَا جِئْتُ لِأُسَلِّمَ عَلَيْكَ لِمَكَانِكَ مِنَ اللَّهِ قَالَ فَقَالَ لَهُ مُوسَى ع فَمَا هَذَا الْبُرْنُسُ قَالَ بِهِ أَخْتَطِفُ قُلُوبَ بَنِي آدَمَ‏  فَقَالَ مُوسَى فَأَخْبِرْنِي بِالذَّنْبِ الَّذِي إِذَا أَذْنَبَهُ ابْنُ آدَمَ اسْتَحْوَذْتَ عَلَيْهِ‏  قَالَ إِذَا أَعْجَبَتْهُ نَفْسُهُ وَ اسْتَكْثَرَ عَمَلَهُ وَ صَغُرَ فِي عَيْنِهِ ذَنْبُهُ وَ قَالَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- لِدَاوُدَ ع يَا دَاوُدُ بَشِّرِ الْمُذْنِبِينَ‏ وَ أَنْذِرِ الصِّدِّيقِينَ قَالَ كَيْفَ أُبَشِّرُ الْمُذْنِبِينَ وَ أُنْذِرُ الصِّدِّيقِينَ قَالَ يَا دَاوُدُ بَشِّرِ الْمُذْنِبِينَ‏ أَنِّي أَقْبَلُ التَّوْبَةَ وَ أَعْفُو عَنِ الذَّنْبِ وَ أَنْذِرِ الصِّدِّيقِينَ أَلَّا يُعْجَبُوا بِأَعْمَالِهِمْ فَإِنَّهُ لَيْسَ عَبْدٌ أَنْصِبُهُ لِلْحِسَابِ إِلَّا هَلَكَ.[14]

🔆 امام صادق عليه السّلام از قول رسول خدا صلّى الله عليه و آله فرمود:روزى موسى بن عمران صلوات الله عليه در جايى نشسته بود، در اين هنگام شيطان در حالى كه كلاهى رنگين بر سر داشت نزد او آمد، چون نزديك موسى شد كلاه را برداشت، و به طرف موسى رفت و سلام كرد، موسى گفت: كيستى؟ گفت: شيطان،گفت: تويى، خدا تو را به خانه‌ات نزدیک نگرداند(به آرزو و مقصدت نرسی). شیطان گفت: آمده ام به جهت مقامى كه نزد خداوند دارى به تو سلام كنم، موسى گفت: اين كلاه چيست؟ گفت: به وسيله آن دلهاى مردم را جلب مى كنم، موسى گفت: به من بگو آن چه گناهى است كه اگر انسان مرتكب شود بر او مسلط مى شوى؟ گفت:هنگامى كه گرفتار خودشیفتگی شود، اعمالش را بسيار و گناهانش را در نظرش كوچك شود.

خداى متعال به حضرت داود عليه السلام فرمود: اى داود! گنهكاران را بشارت بده و صدّيقان را بيم رسان. گفت: چگونه به گنهكاران بشارت و به صدّيقان هشدار دهم؟ فرمــود: اى داود! به گناهكاران بشارت بده كه من توبه را مى پذيريم و از گناه در مى گذرم، صدّيقان را هم بيم بده كه به كارهاى خودشان مغرور نشوند، چرا كه خداوند هيچ بنده اى را به پاى حساب نمى كشد مگر هلاك شود!

🔅🌼 هیچ جرقه آتشی را کوچک نپندارید🌼🔅
🌹 اگر یک جرقه آتش کوچک گناه به جانتان بیفتد جهان اعظم‌تان را به آتش می‌کشد.

🌷🔆 فِي الْإِرْشَادِ قَالَ: قَالَ ع‏ إِيَّاكُمْ وَ مُحَقَّرَاتِ‏ الذُّنُوبِ‏ فَإِنَّ لَهَا مِنَ اللَّهِ طَالِباً وَ إِنَّهَا لَتَجْتَمِعُ عَلَى الْمَرْءِ حَتَّى تُهْلِكَهُ.[15]

🔆 از گناهان كوچك برحذر باشيد زيرا از سوى خدا درباره آن مطالبه مى شود و آن ها روى هم انباشته مى گردد تا انسان را هلاك كند

🌷🔆 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ اتَّقُوا الْمُحَقَّرَاتِ مِنَ الذُّنُوبِ فَإِنَّهَا لَا تُغْفَرُ قُلْتُ وَ مَا الْمُحَقَّرَاتُ قَالَ الرَّجُلُ يُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيَقُولُ طُوبَى لِي إِنْ لَمْ يَكُنْ لِي غَيْرُ ذَلِكَ. [16]

🔆 از گناهان کوچک شمرده شده بپرهیزید که آمرزیده نمی شوند. عرض کردم: گناهان کوچک شمرده شده چیست؟ فرمود: این است که مردي گناه کند و بگوید، خوشا به حال من اگر غیر از این گناه نداشته باشم.

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼


[1] الأصول الستة عشر (ط – دار الحديث) ؛ ؛ ص36  عده اى از علماء، مؤسسة دار الحديث الثقافية – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1423ق / 1381ش.

[2] درایت، همان فهم دقیق عاقلانه است

[3] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص69  كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[4] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص69  كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[5] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص69  كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[6] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏69 ؛ ص329  مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[7] نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله) ؛ ؛ ص651  پاينده، ابو القاسم، دنياى دانش – تهران، چاپ: چهارم، 1382ش.

[8] مجمع البحرين ؛ ج‏2 ؛ ص116  طريحي، مرتضوى – تهران، چاپ: سوم، 1375ش.

[9] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ؛ ص535  شريف الرضى، محمد بن حسين، هجرت – قم، چاپ: اول، 1414 ق.

[10] الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص433  ابن بابويه، محمد بن على، كتابچى – تهران، چاپ: ششم، 1376ش.

[11] شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج‏20 ؛ ص317  ابن أبي الحديد، مكتبة آية الله المرعشي النجفي – قم، چاپ: اول، 1404ق.

[12] الصحيفة السجادية ؛ ؛ قسمتی از دعای 8

[13] الصحيفة السجادية ؛ ؛ قسمتی از دعای 16

[14] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص314  كلينى، ، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[15] وسائل الشيعة ؛ ج‏15 ؛ ص313  شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، مؤسسة آل البيت عليهم السلام – قم، چاپ: اول، 1409 ق.

[16] وسائل الشيعة ؛ ج‏15 ؛ ص310  شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، مؤسسة آل البيت عليهم السلام – قم، چاپ: اول، 1409 ق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.