🌻🔆با اخلاق‌تر از اخلاق🔆🌻

32

🌼🔆🌼«اخلاق فرا عقل »  « معالی الاخلاق»🌼🔆🌼

🔅🌹 « ناقص الخُلق»  « مثال عرشی آدمی»  چکیده با تکمله « اخلاق سیّار» « شرح دعای 20 صحیفه سجادیه»  « جلسه 220» و …       1402.10.21    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌼ناقص الخُلق 🌼🔅

🌹معبودا مرا به بندگی‌ات بپذیر و پای فرارم را بگیر و به بند بندگی‌ات مقیدم فرما.

🌹خداوندا هم خَلق و هم خُلقم را به کمال برسان.

🌹خداوندا اعضا و جوارح اخلاقم را تکمیل و تتمیم فرما تا که شایسته عبادتت گردم.

🌹از جمله وظایف بندگی ما  اینستکه اعضا و جوارح جهان خُلق خود را کامل کنیم. هم خُلق‌مان هم خَلق‌مان زیبا باشد؛ نه ناقص الخَلق و نه ناقص الخُلق هر دو برای آدمی خسران است.

🌹فقدان روح الایمان نشان نقص جهان باطن ماست.

🌹فقدان عقل، نشان نقصان زیبایی و کرامات نفسانی است.

🌹انسان ناقص العقل انسان منهای انسانیت است، حیوانی است با صورت انسانی. به صورت حقیقی و باطنی خود نظاره کنیم.

🌹هر چه انسان از مدارج مکارم سقوط کند به حیوایت نزدیک و چه بسا از آن نیز گذر میکند.

🌹تنزل از مرز انسانیت سقوط به قعر حیوانیت و اسفل السافلین است.

🌹انسان منهای مکارم به حال سیر و سقوط به عمق پلیدی‌هاست.

🌹رحلت عقل هم‌عرض زوال انسانیت و سقوط به مرز بهیمیت و پست‌تر از آن است.

🌹هم به جهان خَلق و هم به جهان خُلق خود توجه نماییم.

🌹لحظات بعد، نسبت به لحظات قبل ظهور چهره جدید است.

🔅🌼امثال انسان 🌼🔅

🌹هر موجودی دارای چهره و مثال عرشی است،

🌸🔆رَوَى جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: فِي الْعَرْشِ‏ تِمْثَالُ‏ مَا خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ  قَالَ وَ هَذَا تَأْوِيلُ قَوْلِهِ‏ وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ‏ [1]

🌸🔆امام صادق (علیه السلام) به‌واسطه‌ی پدرشان از جدّ بزرگوارشان امام سجاد (علیه السلام) نقل می‌کند که فرمود: «در عرش‌الهی نمونه‌ای از هرچه خداوند در خشکی و دریا آفریده، موجود است؛ و این است معنای سخن خداوند [که فرموده است]: وَ إِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ.

🌹هر فکر و نیت و عمل ما دارای امثال عرشی و فوق عرشی است، هر لحظه ما در عرش و فراتر از آن به پژواک جدید است.

🌹عرش خدا نمایشگاه ظاهر و باطن هر مخلوقی است.

🌹اگر خُلق تغییر کند خَلق آدمی نیز به تناسب آن تغییر می‌کند.

🌹به ابتداء خلقت همه به زیبایی محض بودند و به صرف انتخاب احسن و اقبح دستخوش تغییر گشتند. انسان با انتخاب احسن میبایست از مرز نوریت گذر نموده و به اوج روشنایی برسد اما انسان با انتخاب اقبح از مرز روشنایی به ظلمات سقوط نمود.

🔅🌼 اگر خُلق فراموش شود زیبایی ناپدید گردد🌼🔅

🌹لازم است که انسان به جهان خُلق خود بیشتر توجه نماید تا جهان خَلقش. اگر انسان تمام عناصر خُلق را کامل

کند به اوج زیبایی و کمال بندگی خدا دست می‌یابد.

🌹مکارم باید در جان جهان  آدمی استقرار یابد نه آنکه بصورت ناپایدار و به عاریت ملازم آن باشد، چرا که هر لحظه به سقوط و هبوط مبتلاست.

🌹باید مکارم با جان آدمی چنان عجین گردد که امکان جدایی‌اش نباشد.

🌹خُلق آدمی نیز بایستی به تغییر و رشد و بالندگی برسد.

🌹انسان به تکامل رسیده کامل الخُلق و کامل الخَلق است.

🌹نقصان هر یک از اعضای بدن انسان را ناقص الخلقه می‌سازد انسان با نقص هر یک از مکارم اخلاق ناقص الخُلق و ناقص الانسانیت است. اگر اعضا باطنی انسان ناقص باشد حقیقت وجودی‌اش دچار نقصان است.

🌹هر چه خُلق انسان ناقص‌تر به منازل حیوانات پست‌ نزدیکتر می‌گردد.

🔅🌼 سنگ با خُلقش از انسان سبقت می‌گیرد🌼🔅

🌹جمادات و نبادات نیز خُلقیات خاص خود را دارند همچنین اجناس و انواع و اصناف حیوانات.

🌹سنگی که از دلش آب می‌جوشد و آن سنگی که از دلش چشمه جاری می‌گردد و آن سنگی که از ترس هوشمندان از خدایش هبوط می‌کند دارای اخلاق خاص و متعالی است. چه بسا از انسان برتر و بالاتر است و یا آن کوهی که در برابر عظمت قرآن تواضع می‌کند دارای مقامات اخلاقی خاصی است.

🌹چه بسا جمادات و نباتات در حوزه اخلاق از انسان سبقت می‌جویند.

🌻🔆البقرة : 74   ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِيَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهارُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْماءُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

🔆سپس دلهاى شما بعد از اين واقعه سخت شد؛ همچون سنگ، يا سخت‏تر! چرا كه پاره‏اى از سنگها مى‏شكافد، و از آن نهرها جارى مى‏شود؛ و پاره‏اى از آنها شكاف برمى‏دارد، و آب از آن تراوش مى‏كند؛ و پاره‏اى از خوف خدا به زير مى‏افتد؛ و خداوند از اعمال شما غافل نيست.

🌹جمادات در حوزه اخلاقی خود  با مکارم اخلاق  به امتیازاتی دست می‌یابند مثل جواهراتی همچون عقیق و فیروزه و یاقوت و الماس، در برابر زغال و غبار و سنگ‌های پست .

🌹جواهرات از منازل کرامات و مکارم خاصی گذر نموده‌اند که به این مقامات عالی دست یافته‌اند.

🌹خُلقیات عقلی تحت جنود عقل قرار دارند انسان باید با آن خُلقیات به جهات فراتر از عقل قدم بگذارد.

🔅🌼 اخلاق اگر توقف کند می‌میرد🌼🔅

🌹اگر انسان به خُلقیات فراتر از عقل نرسد مغبون است، چرا که اگر دو لحظه آدمی برابر باشد نشان غبن آشکار است.

🌸🔆 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: مَنِ اسْتَوَى يَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ‏ وَ مَنْ كَانَ آخِرُ يَوْمَيْهِ خَيْرَهُمَا فَهُوَ مَغْبُوطٌ وَ مَنْ كَانَ آخِرُ يَوْمَيْهِ شَرَّهُمَا فَهُوَ مَلْعُونٌ وَ مَنْ لَمْ يَرَ الزِّيَادَةَ فِي نَفْسِهِ فَهُوَ إِلَى النُّقْصَانِ وَ مَنْ كَانَ إِلَى النُّقْصَانِ فَالْمَوْتُ خَيْرٌ لَهُ مِنَ الْحَيَاةِ.[2]

🌸🔆 امام صادق عليه السّلام فرمود: هر كس كه (كردار نيك) دو روزش برابر باشد مغبون گشته است، و كسى كه پايان دو روزش بهترين لحظات آن دو روزش باشد همه آرزوى او را كشند و بر او رشك برند، شخص كه آخر دو روزش بدترين اوقات آن دو روز باشد، از نيكى و رحمت خدا دور شده است.

و آن كس كه بهتر شدنى در خود نبيند، پس او رو به كاهش نهاده، و كسى كه رو به كاهش باشد، مرگ برايش از زندگانى بهتر است.[3]

🌸🔆قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع‏ مَنِ اسْتَوَى‏ يَوْمَاهُ‏ فَهُوَ مَغْبُونٌ وَ مَنْ كَانَ آخِرُ يَوْمَيْهِ شَرَّهُمَا فَهُوَ مَلْعُونٌ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفِ الزِّيَادَةَ فِي نَفْسِهِ كَانَ إِلَى النُّقْصَانِ أَقْرَبَ وَ مَنْ كَانَ إِلَى النُّقْصَانِ أَقْرَبَ فَالْمَوْتُ خَيْرٌ لَهُ مِنَ الْحَيَاةِ.[4]

🌸🔆زَيْدٌ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: مَلْعُونٌ مَغْبُونٌ مَنْ غَبَنَهُ عُمُرُهُ يَوْمٌ بَعْدَ يَوْمٍ‏ ، وَ مَغْبُوطٌ مَحْسُودٌ مَنْ كَانَ يَوْمُهُ الَّذِي هُوَ فِيهِ خَيْراً مِنْ أَمْسِهِ الَّذِي ارْتَحَلَ عَنْهُ.[5]

🔅🌼انسان باید همیشه به بالا به پرواز باشد 🌼🔅

🌹اگر دو روز جهانی آدمی یکسان باشد مغبون است، اگر جهان بعدش بدتر از جهان قبلش باشد، ملعون است و اگر بعدش بهتر از قبلی باشد مغبوط است.

🌹انسان باید با جهش های ملکوتی راه منفعت و پیشرفت بندگی را طی نماید. حتی رضا به سطح ملکوتی نشان بازندگی آدمی است. انسان با جهش‌های فوق ملکوتی اثبات می‌کند که به راستی بنده واقعی خداست. یک جهت عبادت و بندگی عروج و صعود در مراتب بندگی است.

🌻🔆الرحمن : 29   يَسْئَلُهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ في‏ شَأْنٍ

🔆تمام كسانى كه در آسمانها و زمين هستند از او تقاضا مى‏كنند، و او هر روز در شأن است!

🌸🔆عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ فِيهَا: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يَمُوتُ وَ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُهُ، لِأَنَّهُ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ مِنْ أَحْدَاثٍ بَدِيعٍ لَمْ يَكُنْ.[6]

🌸🔆امیر المومنین علیه السلام: سپاس مخصوص خدایی است که نمی‌میرد و عجایبش پایان نمی‌پذیرد، چرا که هر روز در شأنی است با ابداعات جدیدی که نبوده.

🌹انسان عارج و صاعد اثبات می‌کند که بنده‌ی خدای در شأن جدید است.

🌹چه بسا انسان در لحظه قبل خود زندانی است و یا در لحظه قبلش به سقوط و انحطاط است.

🌹انسان اگر اوج نگیرد همه چیز را ثابت تصور خواهد نمود و اگر تنزل کند جهان هستی را رو به زوال تصور خواهد نمود، چرا که جهان را با زوال وجودش تفسیر می‌کند.

🌹خالق علیم و حکیم هر لحظه به نشات جدید و بدیع است، بنده چنین خالقی باید که هر لحظه به نشئات و کرامات بدیع باشد.

🔅🌼درخت اخلاق آدمی باید از  فلک هم گذر کند 🌼🔅

🌹شجره اخلاق خود را بطور کامل برسانیم.

🌹انسان با کنترل و مدیریت غضب و شهوت در کنار مکارم الاخلاق به کمالات متعالی صعود می‌کند.

🌹روزی خواهد رسید که انسان در ملکوت اعلی تولد خواهد یافت.

🌹انسان در چهره‌های پیچ در پیچ پچیده گشته است. در تَهِ تَهِ وجودش نفس او قرار دارد و روزی ماحصل تمام حیاتش با خَلق و خُلق واحدی ظهور خواهد نمود. ای کاش ندای «فتبارک الله احسن الخالقین» شنیده شود.

🌹انسان هر لحظه به چهره جدید است. مبادا جان آدمی با مکاره عجین گردد که بلای جان آدمی می‌گردد. ای کاش که به زینت‌ها آراسته گردد وآرایش بر فراز آراستگی‌اش افزوده گردد.

🔅🌼 زیبایی رفیق مکارم اخلاق است 🌼🔅

🌹انسان با مکارم و یا با مکاره پخته می‌گردد، یا به طعم و عطر و رنگ و زیباترین چهره و منطره بی‌نظیری  جلوه می‌کند و یا به بدترین مزه و گندیده‌ترین بو و کریه‌ترین رنگ و زشت‌ترین چهره و بدترین منظره ظاهر می‌گردد.

🌹اخلاق به دون عقل و به زیر مجموعه عقل و به  فرا حوزه عقل تعریف می‌شود.

🌹به شجره اخلاق خود توجه کامل کنیم و تمام شاخ و برگ و میوه‌هایش را برسانیم.

🌹روزی در ملکوت اعلی متولد خواهیم شد دانه وجودمان باز خواهد شد، چهره واقعی و آخر وجودمان آشکار خواهد شد. روزی به برزخ رخ نمایی خواهیم نمود.

🌹چه زیباست که انسان چنان به تلخیص و تمحیص باشد که وجودش خالی از هر گونه مکاره باشد و پیوسته بر زیبایی‌اش افزوده گردد.

🌹به دنبال آئینه‌های جان‌نما باشیم و خود را پیوسته رصد نماییم.

🌹انسان با نیات و اخلاق و اعمالش پخته می‌شود.

🌹روزی خواهد رسید زیبارویان آرزو خواهند نمود که ای کاش زشت بودند و باسوادان و صاحب مدارک و مناصب آرزو خواهند بود که ای کاش بیسواد بودند.

🔅🌼خَلق لباس خُلق است 🌼🔅

🌹نسبت خَلق به خُلق مثل نسبت سایه به نور و مثل زغال به الماس است

🌹اگر حس ما به خَلق بیش از خُلق ما باشد نشان ضعف روح و جان و نشان خواب دل و مرگ عقل و موت ملکوت اعلای ماست.

🌹به آب و نور شجره مکارم اخلاق خود رسیدگی نماییم، به  اصول و فروع شجره مکارم اخلاق خود توجه نماییم، اوراق و میوه‌ها و گل‌های شجره مکارم الاخلاق را بطور کامل برسانیم.

🌹چهره و خَلق و خُلق آدمی باید پیش رونده و رشد یابنده باشد.

🌹با عقلیات و مکارم، انسان رو به ارتفاع است و با جهلیات رو به انحطاط است.

🔅🌼 انسان با خودشیفته قاتل مکارم خویش است🌼🔅

🌸🔆وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ،

🌸🔆خداوندا عبادتم را به خودشیفتگی تباه مگردان

🌹یعنی خدوندا مرا به خودم وامگذار مرا با عجب‌ام رها مکن.

🌹عُجب اگر بر جان آدمی غالب گردد عبادات آدمی را به آتش می‌کشد.

🌹شخص خود شیفته خود زنی، خود سوزی، ثروت سوزی، خود ویران سازی می‌کند.

🌹عُجب، عَجب و عَجیب است.

🌹اگر  عُجب با شهوت و غصب آمیخته گردد سرزمین آدمی خالی از هر گونه فضیلت گردد.

🌹آمیختگی خود شیفتگی با شهوت، انسان را به خودشیفتگی خوکی سوق خواهد داد. اگر خودشیفتگی با غضب آمیخته گردد انسان را به درندگی و گزندگی خواهد کشاند.

🌹اگر خودشیفتگی با حسد آمیخته گردد انسان را به آتشی تبدیل می‌سازد که هم خود، هم دیگران را به آتش خواهد کشاند.

🌹شرک جریمه سنگین خودشیفتگی است.

🌹خودشیفته بر علیه خود قیام نموده است، هر که خودشیفته شد محبوس خویشتن گشت؛ خودشیفتگی خمیرمایه حماقت است؛ تاوان عجب سخت است. عُجب انسان را به شرک مبتلا می‌سازد؛ عُجب مانع معرفت نفس است.

شخص خودشیفته در همان دم اول خودشیفتگی  قرین آتش می‌شود.

🌹با عُجب سیر معکرس بندگی آغاز می‌گردد.

🌸🔆وَ الْعُجْبُ‏ نَبَاتٌ‏ حَبُّهُ الْكُفْرُ وَ أَرْضُهُ النِّفَاقُ وَ مَاؤُهُ الْبَغْيُ وَ أَغْصَانُهُ الْجَهْلُ وَ وَرَقُهُ الضَّلَالُ وَ ثَمَرَتُهُ اللَّعْنَةُ وَ الْخُلُودُ فِي النَّارِ فَمَنِ اخْتَارَ الْعُجْبَ فَقَدْ بَذَرَ الْكُفْرَ وَ زَرَعَ النِّفَاقَ فَلَا بُدَّ مِنْ أَنْ يُثْمِرَ وَ يَصِيرَ إِلَى النَّار[7]

🌸🔆و خودشیفتگی گیاهی است که دانه آن كفر است، و زمین آن نفاق، و آب آن ظلم، و شاخه‏هاى آن جهالت، و برگهاى آن ضلالت، و ميوه آن لعنت و خلود در آتش است. پس كسى كه با صفت عجب متصف گرديد؛ البته تخم كفر را كاشته، و با زراعت و كشاورزى نفاق، ناچار نتيجه آن گرفتارى و آتش خواهد بود.

🔅🌼 رودخانه جاری‌ام ساز🌼🔅

🌸🔆وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى يَدِيَ الْخَيْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ

🌸🔆خداوندا دستانم را نهر خیرات خودت قرار ده و آن را با منت‌نهادن نابود مگردان.

🌹خداوندا دست و دلم را رها مکن، از نیت و عملم بگیر مرا به خودم وامگذار

🌹مبادا دست خدا را رها کنی که به ضلالت می‌افتی.

🌻🔆الفتح : 10   إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً

🔆كسانى كه با تو بيعت مى‏كنند این است و جز این نیست که تنها با خدا بيعت مى‏نمايند، و دست خدا بالاى دست آنهاست؛ پس هر كس پيمان‏شكنى كند، تنها به زيان خود پيمان شكسته است؛ و آن كس كه نسبت به عهدى كه با خدا بسته وفا كند، بزودى پاداش عظيمى به او خواهد داد.

🌹خداوندا دست خدا پیوسته بر فراز دستان ماست، خداوندا تا من دست تو را رها نکنم تو مرا رها نمی‌کنی.

خداوندا نعمت از آن توست و من منت دار توأم، اگر منت بگذارم خود را صاحب نعمت تو پنداشته‌ام که جسارت عظیم است.

🌹توفیق خدمت رسانی به خلق خدا نعمتی است بی‌حساب از ناحیه خداست که نیازمند شکر و سپاس است.

🌹خداوندا منّان توئی، منّت تو غلبه نعمات و آلاء و مهر و رحمت تو بر جهانیان است.

🌹خداوندا یداللهی‌ام فرما، عبد العطائیم فرما و عبد الکریمی‌ام فرما

🌹انسان باید تبدیل به باغ و گلستان و آرامش‌گاه و آسایش‌گاه و دانش‌گاه خیر‌ستان خدا شود.

🌹انسان باید خودش را به سفره پهن نعمات مادی و معنوی خدای منّان تبدیل سازد.

🌹انسان باید هم بر ماده و هم بر ملکوت اعلا توشه و طعام گردد. انسان باید نَفَس جان جهان شود.

🌹خداوندا مرا برای ولیّ خیرت خیر گردان.

🌹انسان باید سفره پذیرایی حضرت ایزد منان باشد و با توشه مادی و معنوی از بندگان خدا پذیرایی نماید با طعام تسبیحی و تکبیری و تحمیدی و تهلیلی کام بندگان خدا را شیرین سازد.

🌹انسان تنها به لطف خدا از خلق خدا پذیرایی می کند.

🌹انسان باید از کل جهان از جمادات و نبادات تا فرشتگان عالم پذیرایی نماید. با عشق و ذکر متعالی جهانیان را تغذیه نماید.

🌹انسان با دل خالی از مکاره و مزین و مملو از مکارم به ضیافت‌گاه الهی تبدیل می‌گردد.

🔅🌼 پرواز به فراسوی اخلاق🌼🔅

🌸🔆وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ الْأَخْلَاقِ،

🌸🔆خداوندا بلندای اخلاق را به من هدیه فرما

🌹خداوندا تا به آن بلندای اخلاق دست نیابم و به عالیترین زینت‌ها آراسته نگردم در بندگی‌ات بازنده گردم. باید که خودم را به عالی‌ترین زینت‌ها بیارایم و به ملاقاتت توفیق یابم.  باید که خودم را با زیبایی‌های تو آرایش کنم و فاتح قلل مکارم گردم و زینتها بیارایم و آراستگی ها را آراسته نمایم و به زیبایی، زیبایی بخشم تا ادعا کنم که بنده ناب توأم.

🌹قله اخلاق حجله‌گاه عشّاق بنام است.

🌹معالی الاخلاق همان اخلاق فراسوی حوزه عقل است.

🌹انسان کامل صاحب معالی خَلق و معالی خُلق است و اینها خمیر مایه معالی زیبایی و  معالی لذّات است؛  با این امتیاز اشکال جدید خلقت شکل می‌گیرد و ارتباطات و احساسات جدید بروز می‌کند.

🔅🌼 ته دیگ 1402.10.21🌼🔅

🔅🌼زکات اولیاء الله 🌼🔅

🌹آیا عترت عصمت و طهارت هم زکات پرداخت می‌کردند؟

🌹مقام حضرات فراتر از آن است که زکات پرداخت کنند چرا که آنها حقیقت زکات هستند یعنی نفس احسان الهی هستند.

🌸🔆 عَنْ دَاوُدَ بْنِ كَثِيرٍ قَالَ‏ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنْتُمُ الصَّلَاةُ فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنْتُمُ الزَّكَاةُ وَ أَنْتُمُ الصِّيَامُ وَ أَنْتُمُ الْحَجُّ فَقَالَ يَا دَاوُدُ نَحْنُ الصَّلَاةُ فِي‏ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ نَحْنُ‏ الزَّكَاةُ وَ نَحْنُ الصِّيَامُ وَ نَحْنُ الْحَجُّ وَ نَحْنُ الشَّهْرُ الْحَرَامُ وَ نَحْنُ الْبَلَدُ الْحَرَامُ وَ نَحْنُ كَعْبَةُ اللَّهِ وَ نَحْنُ قِبْلَةُ اللَّهِ وَ نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏  فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه‏[8]

🌹خورشید وقتی میدرخشد درخشش آن تمام زکاتی است که به عالم منتشر میشود، همچنین اگر بدانیم حضرات معصومین ع حقیقت نعمت خدایند و همچنین حقیقت علم الهی

🔅🌼 انسان در حال تغییر و تغییر دهندگی است🌼🔅

🌹هر لحظه قبل آدمی بر لحظه بعد یا تاثیر مثبت خواهد گذاشت و یا تاثیر منفی.

🌹انسان با انبساط جهان، جسم و جانش نیز تغییر می‌یابد، با یک سلول از سلولهای انسان میتوان تصویر کل جهان هستی را مشاهده نمود.

🌹اگر اجل انسان نبود پوشش ها افکنده می‌شدند و در هر لحظه چهره جدیدی از او به نمایش در می‌آمد و متناسب نیات و اعمال اوست.

🌹ظاهر آدمی با باطن او تنظیم می‌گردد.

🔅🌼اجل پوشش است 🌼🔅

🌹ستّار العیوب بودن خدا مانع ظهور بواطن آدمی در ظواهر اوست؛ اجل سِتر عظیم خدا بر  خلق خداست.

🌹حقیقت و نفس آدمی با مکارم و مکاره تغییر می‌کند.

🌹با هوای نفس به پایین‌ترین مقام تنزل می‌کند و با مکارم به مقام مطمئنه ارتقاء می‌یابد.

🌹حقیقت آدمی با هر یک از خصائص تغییر و تثبیت می‌گردد، نفس آدمی  با حسد هویت حسدی می‌یابد.

🔅🌼او هر روز در نشأت است 🌼🔅

🌸🔆عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ السَّبِيعِيِّ عَنِ الْحَارِثِ الْأَعْوَرِ قَالَ: خَطَبَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع خُطْبَةً بَعْدَ الْعَصْرِ فَعَجِبَ النَّاسُ مِنْ حُسْنِ صِفَتِهِ وَ مَا ذَكَرَهُ مِنْ تَعْظِيمِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ قَالَ أَبُو إِسْحَاقَ فَقُلْتُ لِلْحَارِثِ أَ وَ مَا حَفِظْتَهَا قَالَ قَدْ كَتَبْتُهَا فَأَمْلَاهَا عَلَيْنَا مِنْ كِتَابِهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ الَّذِي‏ لَا يَمُوتُ‏ وَ لَا تَنْقَضِي‏ عَجَائِبُهُ لِأَنَّهُ كُلَّ يَوْمٍ فِي شَأْنٍ مِنْ إِحْدَاثِ بَدِيعٍ لَمْ يَكُنِ الَّذِي‏ لَمْ يَلِدْ فَيَكُونَ فِي الْعِزِّ مُشَارَكاً وَ لَمْ يُولَدْ فَيَكُونَ مَوْرُوثاً هَالِكاً وَ لَمْ تَقَعْ عَلَيْهِ الْأَوْهَامُ فَتُقَدِّرَهُ شَبَحاً مَاثِلًا وَ لَمْ تُدْرِكْهُ الْأَبْصَارُ فَيَكُونَ بَعْدَ انْتِقَالِهَا حَائِلًا  الَّذِي لَيْسَتْ فِي أَوَّلِيَّتِهِ نِهَايَةٌ وَ لَا لآِخِرِيَّتِهِ حَدٌّ وَ لَا غَايَةٌ الَّذِي لَمْ يَسْبِقْهُ وَقْتٌ وَ لَمْ يَتَقَدَّمْهُ زَمَانٌ وَ لَا يَتَعَاوَرُهُ زِيَادَةٌ وَ لَا نُقْصَانٌ وَ لَا يُوصَفُ بِأَيْنٍ وَ لَا بِمَ‏  وَ لَا مَكَانٍ الَّذِي بَطَنَ مِنْ خَفِيَّاتِ الْأُمُورِ وَ ظَهَرَ فِي الْعُقُولِ بِمَا يُرَى فِي خَلْقِهِ مِنْ عَلَامَاتِ التَّدْبِيرِ الَّذِي سُئِلَتِ الْأَنْبِيَاءُ عَنْهُ فَلَمْ تَصِفْهُ بِحَدٍّ وَ لَا بِبَعْضٍ بَلْ وَصَفَتْهُ بِفِعَالِهِ وَ دَلَّتْ عَلَيْهِ بِآيَاتِهِ لَا تَسْتَطِيعُ عُقُولُ الْمُتَفَكِّرِينَ جَحْدَهُ لِأَنَّ مَنْ كَانَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ فِطْرَتَهُ وَ مَا فِيهِنَّ وَ مَا بَيْنَهُنَّ وَ هُوَ الصَّانِعُ لَهُنَّ فَلَا مَدْفَعَ لِقُدْرَتِهِ الَّذِي نَأَى مِنَ الْخَلْقِ فَلَا شَيْ‏ءَ كَمِثْلِهِ الَّذِي خَلَقَ خَلْقَهُ لِعِبَادَتِهِ وَ أَقْدَرَهُمْ عَلَى طَاعَتِهِ بِمَا جَعَلَ فِيهِمْ وَ قَطَعَ عُذْرَهُمْ بِالْحُجَجِ فَعَنْ بَيِّنَةٍ هَلَكَ مَنْ هَلَكَ وَ بِمَنِّهِ نَجَا مَنْ نَجَا وَ لِلَّهِ الْفَضْلُ مُبْدِئاً وَ مُعِيداً ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ وَ لَهُ الْحَمْدُ افْتَتَحَ الْحَمْدَ لِنَفْسِهِ وَ خَتَمَ أَمْرَ الدُّنْيَا وَ مَحَلَّ الْآخِرَةِ بِالْحَمْدِ لِنَفْسِهِ فَقَالَ وَ قَضَى‏ بَيْنَهُمْ‏ بِالْحَقِ‏ وَ قِيلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين‏[9]

🌸🔆امام علی (علیه السلام)- سپاس از آن خدا است که نمی‌میرد و شگفتی‌های او پایان نمی‌پذیرد زیرا هر روز در کاری است و پدیده تازه‌ای می‌آورد که نبوده … آغاز او را نهایتی نیست و انتها و آخر او حدّ و غایتی ندارد، کسی است که زمانی پیش از او نبوده و زمانی بر او تقدّم نداشته … آغاز پیش از هر چیز است و قبلی برای او نیست و آخر پس از هر چیز است و بعدی برای او نیست … به محکم‌ترین وجه هرچه را خواست بیافریند، ساخت، از هر نمونه‌ی بی‌مانندی که پیش از آن بوده، و بی‌رنج و خستگی در آفرینش هر آنچه آفریده، هر آنچه را خواسته آغاز کرده و هرچه خواسته، از جن و انس ایجاد کرده تا به‌وسیله‌ی آن ربوبیّت و پروردگاری او را بشناسند …

🌸🔆وَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ‏ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى‏ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ‏ قَالَ إِنَّ مِمَّا خَلَقَ‏ اللَّهُ‏ لَوْحاً مَحْفُوظاً مِنْ دُرَّةٍ بَيْضَاءَ دَفَّتَاهُ مِنْ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ قَلَمُهُ نُورٌ وَ كِتَابُهُ نُورٌ وَ عَرْضُهُ مَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ يَنْظُرُ فِيهِ كُلَّ يَوْمٍ ثَلَاثَمِائَةٍ وَ سِتِّينَ نَظْرَةً يَخْلُقُ فِي كُلِّ نَظْرَةٍ وَ يَرْزُقُ وَ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ يُعِزُّ وَ يُذِلُّ وَ يَفُكُ‏ وَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ فَذَلِكَ قَوْلُهُ‏ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْن‏[10]

🌸🔆ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- ابن عبّاس در تفسیر آیه: کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ گفت: راستی از آنچه خدا آفریده، لوحی از یک درّ سپید است که دو پوسته جلدش از یاقوت سرخ است، قلمش از نور و کتابش از نور و پهنایش به اندازه فاصله بین آسمان و زمین است. هر روز سیصد و شصت بار در آن نگاهی می‌کند، در هر نگاهی می‌آفریند، روزی می‌دهد، می‌میراند و زنده می‌کند، عزیز می‌سازد و خوار می‌کند، و آزاد می‌کند، و هرچه خواهد می‌کند، و این است فرموده او کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ.

🔅🌼 خودشیفتگی کم فروشی است🌼🔅

🌹عجب و دراهم معدوه

يوسف : 20   وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَراهِمَ مَعْدُودَةٍ وَ كانُوا فيهِ مِنَ الزَّاهِدينَ

و او را به بهاى كمى- چند درهم- فروختند؛ و نسبت به او، بى رغبت بودند.

🌸🔆عَنِ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ: وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَراهِمَ مَعْدُودَةٍ قَالَ: كَانَتْ عِشْرِينَ دِرْهَماً، وَ الْبَخْسُ النَّقْصُ وَ هِيَ قِيمَةُ كَلْبِ الصَّيْدِ إِذَا قُتِلَ كَانَ قِيمَتُهُ عِشْرِينَ دِرْهَماً.[11]

🌸🔆از امام رضا (علیه السلام) روایت است که در تفسیر آیه: وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ. فرمود: «بهایی که یوسف (علیه السلام) را به آن فروختند، بیست درهم بود بَخْسٍ به‌معنای کاستی و نقص است ارزش سگ‌شکاری، اگر کشته می‌شد، بیست درهم بود».

🌸🔆الصّادق (علیه السلام)- قَدْ کَانَ یُوسُفُ بَیْنَ أَبَوَیْهِ مُکَرَّماً ثُمَ صَارَ عَبْداً حَتَّی بِیعَ بِأَخَسِّ وَ أَوْکَسِ الثَّمَنِ ثُمَّ لَمْ یَمْنَعِ اللَّهُ أَنْ بَلَغَ بِهِ حَتَّی صَارَ مَلِکا.

🌸🔆امام صادق (علیه السلام)- یوسف (علیه السلام) نزد پدر و مادرش عزیز و گرامی بود، تا آنکه به بردگی برده شد و به کمترین و نازل‌ترین قیمت فروخته شد؛ امّا خداوند متعال از این امر دریغ نورزید که او را به جایی برساند که پادشاه شود.

🌹غرور  از خواهر و برادر  کبر و عُجب است

🌹انسان اگر بطور کامل راه‌اندازی شود کل جهان و معلوماتش از آن ظاهر می‌گردد.

🌹در هر لحظه در دل و جان آدمی کل وقایع هستی ذخیره می‌گردد.

🌹انسان معدن معلومات و مضبوبات است.

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼


[1] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏55 ؛ ص34  مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[2] معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص342  ابن بابويه، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم – قم، چاپ: اول، 1403 ق.

[3] معاني الأخبار / ترجمه محمدى ؛ ج‏2 ؛ ص302 ابن بابويه، محمد بن على – محمدى شاهرودى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: دوم، 1377ش.

[4] الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص668  ابن بابويه، محمد بن على، كتابچى – تهران، چاپ: ششم، 1376ش.

[5] الأصول الستة عشر (ط – دار الحديث) ؛ ؛ ص126  عده اى از علماء، مؤسسة دار الحديث الثقافية – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1423ق / 1381ش.

[6] تفسير نور الثقلين    ج‏5    193  حويزى، عبدعلى بن جمعه، اسماعيليان – ايران – قم، چاپ: 4، 1415 ه.ق.

[7] مصباح الشريعة ؛ ؛ ص81  منسوب به جعفربن محمد عليه السلام، اعلمى – بيروت، چاپ: اول، 1400ق.

[8] تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص21  استرآبادى، على،مؤسسة النشر الإسلامي – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1409ق.

[9] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص141  كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[10] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏54 ؛ ص374  مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[11] تفسير نور الثقلين    ج‏2    418  حويزى، عبدعلى بن جمعه، تفسير نور الثقلين، 5جلد، اسماعيليان – ايران – قم، چاپ: 4، 1415 ه.ق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.