🌼🔆🌼ظاهر و باطن ماه رمضان🌼🔆🌼
🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹
🔅🌹 «رمضان نام خداست» « ماه رمضان راه رضوان الله است» « خدا معلم ستایش است» «مقام رضا» « دعای 44 صحیفه سجادیه» و … چکیده با تکمله 1402.12.24 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903) 🌹🔅
🔅🌼 امام سجاد علیه السلام رموز ماه مبارک را میگشاید🌼🔅
🌹 دعای 43 و 44 صحیفه سجادیه به واقع دانشگاه جامع ماه مبارک رمضان است، کلاس فوق تخصصی بندگی الهی و تحصیلات متعالی و راهبردی در سیر و سلوک الی الله است!
🌹 قدر امام سجاد علیه السلام را بدانیم که دروازههای شناخت و سیر الی الله را به روی ما میگشاید.
🌹 امام در واقع کلید تمام فرائض الهی است، بدون امام هر چیزی مقفول است، از جمله آنها کلید روزه است، با امام، انسان تبدیل به زنبور عسل میگردد و بدون امام، انسان مگسی بیش نیست. با امام انسان درخت پر ثمر و بدون امام درخت بیبار است.
🔅🌼 ورود مقدس🌼🔅
🌹 با صدق و صداقت وارد ماه مبارک رمضان شوید.
🌻🔆الإسراء : 80 وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْني مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْني مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصيراً
🔆و بگو: «پروردگارا! مرا با صداقت وارد كن، و با صداقت خارج ساز! و از سوى خود، سلطان يارى كننده برايم قرار ده!»
🌹از خدا بخواهیم با صدق و صداقت و نورانیت و خلوص واخلاص، توأم با نیت صادقه و قلب سلیم، ما را وارد این ماه مبارک نماید و در حالیکه به کمال بندگی رسیدهایم از آن خارج سازد.
🌹 در ماه خدا باید به خدا برسیم، در ماه رمضان باید به رمضان برسیم، ماه خدا سبیل خدا بسوی خداست.
🌹 معرفت رمضان، همان معرفت الله است.
🔅🌼 دعای 44 دانشگاه ماه مبارک رمضان است🌼🔅
🌹 هدف از ماه مبارک رمضان معرفت رمضان است، یعنی معرفة الله است.
🌹 نباید صفات ماه مبارک رمضان را با خود رمضان یکی بگیریم.
🌹 آثار ماه مبارک رمضان با خود رمضان یکی نیست.
🔅🌼 رمضان از نگاه مفردات راغب🌼🔅
🌹 شهر رَمَضَان:- كه از- رمض- يعنى شدّت گرماى خورشيد گرفته شده.
🌹 أَرْمَضَتْه فَرَمِضَ: ريگهاى داغ او را سوزانده و همان شدّت گرمى خورشيد است.
🌹 ارض رَمِضَة: زمينى تفتيده و داغ.
🌹 رَمِضَتِ الغَنَمُ: گوسفندان در گرما چريدند و كبدهاشان مجروح شد.
🌹 فلان يَتَرَمَّضُ الظِّباءَ: آهو را در گرما و ريگستان داغ دنبال مىكند.
🔅🌼 معانی دیگر در رابطه با رمضان🌼🔅
🌹 تابش شدید آفتاب، شدت گرما، حرارت درونی، زمین تافته از گرمی آفتاب، سنگ گرمی که پای روندگان را بسوزاند، سوختن پا از گرمی زمین، سوختن(رمض)، سوختگی از تکلیف، ابر و باران آخر تابستان و اول پاییز، پاک کننده، برطرف کننده. ولی معنای رمضان هیچکدام از اینها نیست!
🔅🌼 رمضان گناهان را محو میکند🌼🔅
🌹 رمضان گناهان را محو میکند و میسوزاند؛ ولی معنایش محو کننده و سوزاننده نیست.
🌷🔆عن النبيّ صلّى اللّه عليه و آله إنّه قال: «إنّما سمّي رمضان لأنّ رمضان يرمض الذنوب[1]
🔆و از پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله روايت شده كه اين ماه رمضان ناميده شده، زيرا «يرمض الذّنوب» است يعنى گناهان را مىسوزاند (مىآمرزد)».
🌹 حدیث مبارک آثار ماه مبارک را شرح میدهد نه معنای رمضان را.
🌹 آیا خدا به عشقش ما را میسوزاند؟ نمیدانم! ولی ای کاش بسوزاند.
🔅🌼 در بردن نام رمضان ادب را رعایت کنیم🌼🔅
🌹 هر ماه را میتوانیم، نامی مخصوص از اسماء الهی بدانیم که تابش میکند و آثار وضعی بیشمار و جاذبه خاصی دارد! درواقع نام خداست که گردش میکند البته این نام برای نام تاویلیاش نماینده است.
🌹 رمضان نامی از نامهای الله تبارک و تعالی است، یک نام رمزی است، معنایش نامعلوم است، اما میتوان صفات را بیان نمود. این نام از اسرار خفیات است.
🌹 عجیب نیست که اگر بگوییم اسماء الهی دارای صفاتاند و ذات بینیازش بینیاز از صفات است. اسمی که دارای صفات باشد از عجایب است. او بیهمتاست از هر حیث، اسماءش نیز بینظیرند، با هیچ اسم و صفتی قیاس نمیشوند.
🌹 رمضانی شدن، خدایی شدن است، بنده ناب خدا شدن است، در این ماه بندگان خدا زیر تابش نام مبارک رمضان قرار دارند.
🌹 شهر رمضان مثل، شهرالله، بیتالله، روحالله، کعبةالله، قبلةالله، عبدالله، حجةالله
🔅🌼رمضان نام خداست 🌼🔅
🌷🔆 سَعْدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: كُنَّا عِنْدَهُ ثَمَانِيَةَ رِجَالٍ فَذَكَرْنَا رَمَضَانَ فَقَالَ لَا تَقُولُوا هَذَا رَمَضَانُ وَ لَا ذَهَبَ رَمَضَانُ وَ لَا جَاءَ رَمَضَانُ فَإِنَّ رَمَضَانَ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا يَجِيءُ وَ لَا يَذْهَبُ وَ إِنَّمَا يَجِيءُ وَ يَذْهَبُ الزَّائِلُ وَ لَكِنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضانَ فَالشَّهْرُ الْمُضَافُ إِلَى الِاسْمِ وَ الِاسْمُ اسْمُ اللَّهِ وَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ جَعَلَهُ اللَّهُ تَعَالَى مَثَلًا وَ عِيداً.[2]
🔆شخصى بنام سعد، از امام باقر عليه السّلام روايت نموده و گفت: هشت تن در محضر آن بزرگوار بوديم و در باره «رمضان» صحبت مىكرديم، حضرت فرمود:
نگوئيد «اين رمضان» و نگوئيد «رمضان رفت» و «رمضان آمد» زيرا «رمضان» نامى از نامهاى خداوند عزّ و جلّ مىباشد. نه مىآيد و نه مىرود، آنكه مىآيد و مىرود زائل و نيستشونده است، بلكه بگوئيد: شهر رمضان (ماه رمضان) يعنى شهر اضافه گرديده به اسمى كه نام خداست، ماهى كه قرآن در آن ماه نازل گرديد، و خداوند آن را حجّت و محلّ شادمانى براى اولياء خود قرار داده است.
🌹 رمضان میآورد و میبرد، خودش نه میآید و نه میرود.
🌹 کیست که خود را به پرچم نام خدا، نام رمضان درآورد. عبدالرمضان کیست؟ راز این اسم خدا چیست؟
🌹 صبر لازم دارد تا پرده از جمال این نام مقدس افکنده شود،
🔅🌼 رمضان غیر قابل وصف است🌼🔅
🌷🔆عَنْ غِيَاثِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ ع قَالَ قَالَ عَلِيٌّ ص لَا تَقُولُوا رَمَضَانَ وَ لَكِنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضانَ فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ مَا رَمَضَانُ. [3]
🔆غياث بن ابراهيم گويد: امام صادق عليه السّلام از پدر بزرگوارش از جدّش روايت نموده كه فرمود: حضرت علىّ صلوات اللَّه عليه فرمودند: نگوئيد رمضان، بلكه بگوئيد «شهر رمضان» چون شما نمىدانيد رمضان چيست!
🌹 ادب را در استفاده از نام خدا مراعات کنیم.
🌹 هر چند که ندانیم که اسرار این نام چیست اما آثارش بر جسم و جان ما مشهود است! میتوانیم با این نام مقدس با معبودمان نیایش کنیم.
🔅🌼جریمه بیادبی در نام بردن از رمضان 🌼🔅
🌷🔆 عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ ع أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ لَا تَقُولُونَ رَمَضَانُ فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ مَا رَمَضَانُ فَمَنْ قَالَ فَلْيَتَصَدَّقْ وَ لْيَصُمْ كَفَّارَةً لِقَوْلِهِ وَ لَكِنْ قُولُوا كَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى شَهْرُ رَمَضان[4]
🔆امام علی (علیه السلام) فرمودند: نگویید «رمضان»، زیرا شما نمیدانید «رمضان» چیست؟ هرکس بگوید: «رمضان»، باید صدقه بدهد؛ و برای کفّارهی این گفتار، روزه بگیرد؛ بلکه همانطور که خداوند متعال در قرآن فرموده است، «ماه رمضان» بگویید.
🔅🌼مدخل صدق دعای 44 🌼🔅
🌷🔆 وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ:
🔆 از دعاهای آنحضرت زمانی که ماه رمضان آغاز میشد.
🌹 آیا امام خودش را مناجی و منادی میداند، آیا ما را هم شامل است، مقام حمد مقام بسیار بالایی است، اهل حمد شدن به خانواده ستایشگران وارد شدن است،
🌷🔆 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِحَمْدِهِ، وَ جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِهِ لِنَكُونَ لِإِحْسَانِهِ مِنَ الشَّاكِرِينَ، وَ لِيَجْزِيَنَا عَلَى ذَلِكَ جَزَاءَ الْمُحْسِنِينَ
🔆سپاس خدا را که ما را به حمد و سپاس خود هدایت نمود، و ما را از اهل حمد قرار داد، تا که بهواسطه احسانش از شاکران باشیم و تا اینکه ما را بوسیله آن پاداش نیکوکاران دهد.
🔅🌼 خدا، خودش، معلم حمد است🌼🔅
🌹 خداوندا دل و حنجره مرا برای حمدت احیا و گویا کن، حالم را به حال حمدت تبدیل فرما، حال و قال و فعلم را به حمد خودت تبدیل ساز. خداوندا مرا به معرفت حمدت نائل گردان، چرا که هر که معرفت حمدت را نشناسد، تو را حمد نتواند. کور و کر و لال و جاهل، چگونه حمدت کند؟!
🌹 خداوندا، با من خودت را حمد کن، مرا به طوفان حمدت تبدیل ساز، مرا دیوان حمدت گردان.
🌷🔆 إِلَهِي وَ سَيِّدِي بِكَ عَرَفْتُكَ وَ بِكَ اهْتَدَيْتُ إِلَى سَبِيلِكَ وَ أَنْتَ دَلِيلٌ عَلَى مَعْرِفَتِكَ وَ لَوْ لَا أَنْتَ مَا عَرَفْتُ تَوْحِيدَكَ وَ لَا عَرَفْتُ وَ لَا اهْتَدَيْتُ إِلَى عِبَادَتِكَ فَلَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا هَدَيْتَ وَ عَلَّمْتَ وَ بَصَّرْتَ وَ فَهَّمْتَ وَ أَوْضَحْتَ مِنَ الصِّرَاطِ الْمُسْتَقِيم[5]
🔆 اى معبود و آقاى من، تو را به تو شناختم و بهوسيلهى تو به راهت رهنمون گرديدم و تويى راهنماى من بر شناختت و اگر تو نبودى، هرگز به يگانگىات راه پيدا نمىكردم و تو را نمىشناختم و به پرستش تو هدايت نمىشدم.
پس ستايش خدا را در برابر اينكه مرا هدايت نمود و آموخت و بينا كرد و فهماند و راه راست را روشن كرد.
🔅🌼 میان انسان و حیوان «شناخت ستایش» فاصله است🌼🔅
🌹 فرق میان انسان و بهائم در حمد خدا نیست بلکه در معرفت حمد خداست.
🌷🔆 وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَوْ حَبَسَ عَنْ عِبَادِهِ مَعْرِفَةَ حَمْدِهِ عَلَى مَا أَبْلَاهُمْ مِنْ مِنَنِهِ الْمُتَتَابِعَةِ، وَ أَسْبَغَ عَلَيْهِمْ مِنْ نِعَمِهِ الْمُتَظَاهِرَةِ، لَتَصَرَّفُوا فِي مِنَنِهِ فَلَمْ يَحْمَدُوهُ، وَ تَوَسَّعُوا فِي رِزْقِهِ فَلَمْ يَشْكُرُوهُ. وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ: «إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا.» [6]
🔆 سپاس مخصوص خداست که اگر بندگانش را از شناختِ سپاس گزاریش بر آنچه که از عطایای پیاپیش که محض امتحان کردنشان به آنان عنایت فرمود و نعمت های پیوسته ای که بر آنان کامل کرد، به چاه محرومیّت می انداخت، در عطایا و نعمت هایش، دخل و تصرّف می کردند و او را سپاس نمی گزاردند و روزیش را به فراوانی خرج می کردند و به شکر عنایاتش برنمی خاستند.
اگر چنین بودند، از حدود انسانیّت بیرون می رفتند و به مرز حیوانیّت می رسیدند. در نتیجه به این صورت بودند که در کتاب محکمش وصف کرده: «آنان جز مانند چهارپایان نیستند بلکه آنان گمراه ترند!».
🔅🌼 حمد خدا ما را نیازمند حمد میکند🌼🔅
🌷🔆 فَكَيْفَ لِي بِتَحْصِيلِ الشُّكْرِ وَ شُكْرِي إِيَّاكَ يَفْتَقِرُ إِلَى شُكْرٍ فَكُلَّمَا قُلْتُ لَكَ الْحَمْدُ وَجَبَ عَلَيَّ لِذَلِكَ أَنْ أَقُولَ لَكَ الْحَمْد[7]
🔆 امام زين العابدين عليه السلام: (الهی) چگونه شكر تو توانم كرد چرا که شكرگزارى من از تو خود نيازمند شكرگزارى است؟ هر بار كه بگويم : تو را سپاس . به خاطر همين سپاس گويى بر من واجب مى آيد كه [بار ديگر ]بگويم : تو را سپاس .
🌹 حمد منحصر به لفظ نیست بلکه بایستی با حال و فعل هم همراهی کند، حمد باید بجوامع حمد صورت پذیرد. سرمایه حمد معرفت حمد است. حمد عالمانه لازمه حمد خداست.
🌹 راستی چرا گاو و گوسفند، گاو و گوسفندند، آیا ذکر ندارند به یقین دارند.
🌻🔆 الإسراء : 44 تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ إِنَّهُ كانَ حَليماً غَفُوراً
🔆 آسمانهاى هفتگانه و زمين و كسانى كه در آنها هستند، همه تسبيح او مىگويند؛ و هر موجودى، تسبيح و حمد او مىگويد؛ ولى شما تسبيح آنها را نمىفهميد؛ او بردبار و آمرزنده است.
🌹 بهائم خدا را با معرفت حمد و بجوامع حمد، ستایش نمیکنند، هم از حیث قال و هم از حیث حال و فعل نیز نقص دارند!
🌹 کل موجودات خدا را حمد میکنند، حمد انسان باید طوری باشد که متفاوت و ممتاز از حمد آنها باشد و گرنه با آنها هیچ تفاوتی نخواهد داشت.
🌷🔆 قَالَ عَلِيٌّ ع نَقِيقُ الدِّيكِ (اذْكُرُوا اللَّهَ يَا غَافِلِينَ) وَ صَهِيلُ الْفَرَسِ اللَّهُمَّ انْصُرْ عِبَادَكَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى عِبَادِكَ الْكَافِرِينَ وَ نَهِيقُ الْحِمَارِ أَنْ يَلْعَنَ الْعَشَّارِينَ وَ يَنْهَقَ فِي عَيْنِ الشَّيْطَانِ وَ نَقِيقُ الضِّفْدِعِ سُبْحَانَ رَبِّي الْمَعْبُودِ الْمُسَبَّحَ فِي لُجَجِ الْبِحَارِ وَ أَنِيقُ الْقُبَّرَةِ اللَّهُمَّ الْعَنْ مُبْغِضِي آلِ مُحَمَّدِ.[8]
🔆 امير مؤمنان (ع) فرمود: درّاج مىگويد: (الرحمن على العرش استوى، خداى رحمان بر عرش مستقرّ شد)، خروس مىگويد: (اذكروا اللَّه يا غافلين، اى غافلان خدا را ياد كنيد)، اسب مىگويد: (اللّهم انصر عبادك المؤمنين على عبادك الكافرين، خداوندا بندگان مؤمن خود را در برابر بندگان كافرت يارى كن).
الاغ مالياتگيرندگان به ناحق را لعنت مىكند و در چشم شيطان نعره مىكشد، قورباغه مىگويد: (سبحان ربى المعبود في لجج البحار، منزّه است خدايى كه در اعماق درياها پرستش مىشود)، و چكاوك مىگويد: (اللّهم العن مبغضى محمّدا و آل محمّد، خدايا دشمنان محمّد و آل محمّد را لعنت كن).
🔅🌼آداب حمد 🌼🔅
🌹در معرفت حمد خدا تلاش کنیم، ادب حمد را مراعات کنیم.
🌹توجه نماییم که خدا اذن حمد صادر فرموده و گرنه هر گونه حمد گستاخی محسوب میشد. چرا که هیچ کس توان حمد خدا را به شایستگی ندارد.
🌹 جواز حمد اذن عشق است، صدور فرمان عاشق شدن است،
🌹 به علم حمد دانا شویم و به آداب حمد عالم شویم.
🌹 از سهم حمد خود نهایت بهره را ببریم، به ضعف حمد خود اعتراف کنیم،
🌹 باید وجودمان تبدیل به حمد خدا شود، باید مثل خورشید حمد بدرخشیم!
🌹 انسان شایسته به کلمه محمود خدا تبدیل میگردد. عبد محمود خدا میشود.
🌹 انسان باید کتاب هنر پروردگارش باشد.
🌹 خدا با ما خودش را حمد میکند.
🌹 اگر انسان به احسن تقویم خود بماند تبدیل به حمد خدا میشود، «فتبارکالله احسن الخالقین» خدا میگردد. به واقع چون تمام آفریدههای خدا در کمال نیکویی خویشاند پس صرف وجود موجودات حمد خداست.
🌻🔆 السجدة : 7 الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طينٍ
🔅🌼 محسنون محبوبان خدایند🌼🔅
🌹 حمد، انسان را به مقام احسان میرساند و محسن میگردد.
🌹 محسنان در مسیر عنایات بیشتر خدایند، معشوق حضرت عشقاند، قریب و قرین رحمت خدایند، صبورند،
🌹 محسنان وجودشان منبع علم و حکمت خداست، دائم زیر بارش نوید الهیاند، خدا آنها را لحظهای رها نمیکند. هر چه بخواهند خدا آن را مهیا میکند، چنان جزائی به آنها میدهد که نظیری نداشته باشد.
🌻🔆 البقرة : 58 … وَ سَنَزيدُ الْمُحْسِنينَ
🌻🔆 البقرة : 195 … إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ
🌻🔆 الأعراف : 56 وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَريبٌ مِنَ الْمُحْسِنينَ
🌻🔆 هود : 115 وَ اصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنينَ
🌻🔆 يوسف : 22 وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنينَ
🌻🔆 الحج : 37 لَنْ يَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ يَنالُهُ التَّقْوى مِنْكُمْ كَذلِكَ سَخَّرَها لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى ما هَداكُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنينَ
🌻🔆 القصص : 14 وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ اسْتَوى آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنينَ
🌻🔆 العنكبوت : 69 وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ
🌻🔆 الصافات : 131 إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنينَ
🌻🔆 الزمر : 34 لَهُمْ ما يَشاؤُنَ عِنْدَ رَبِّهِمْ ذلِكَ جَزاءُ الْمُحْسِنينَ
🔅🌼 حبا به دین🌼🔅
🌸🔆 وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي حَبَانَا بِدِينِهِ، وَ اخْتَصَّنَا بِمِلَّتِهِ، وَ سَبَّلَنَا فِي سُبُلِ إِحْسَانِهِ لِنَسْلُكَهَا بِمَنِّهِ إِلَى رِضْوَانِهِ، حَمْداً يَتَقَبَّلُهُ مِنَّا، وَ يَرْضَى بِهِ عَنَّا
🔆 و سپاس خدای را که با دینش به ما اظهار مهر و محبت شدید نمود. و ما را به آئین خود اختصاص داد، و در راههای احسان خود روان ساخت، تا در آنها به واسطه منتش(لطف و نعمت وزین و عظیمش) به سوی رضوان او حرکت کنیم، چنان حمدی که از ما بپذیرد، و به سبب آن از ما خشنود شود.
🌹 حبا: اظهار محبت (علاقه) شديدکرد، ابراز شيفتگي کرد، ابراز خرسندي (خشنودي) کرد
🌹 منت خدا به واقع همان لطف و احسان و نعمت خداوندی که ما لایق آن نیستیم و تنها خود او بخاظر عظمت و کرم والایش به ما عنایت میکند.
🌹 دین الهی همان اطاعت و پرستش، راه اطاعت و پرسنش و انقیاد
🌹 ملت، دین املا شده به پیامبر، دستورالعملهای اجرائی خدا به پیامبران، ماموریت محول شده به پیامبران در رابطه با دین
🌸🔆 وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي مَنَّ عَليْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ- صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ دُونَ الْأُمَمِ الْمَاضِيَةِ وَ الْقُرُونِ السَّالِفَةِ،[9]
🔆 حمد فقط مختص خدایی است که محمد-پیامبرش- را که درود الله بر او و خاندانش باد، برای ما منت نهاد(این لطف عظیم را شامل ما نمود در حالیکه لایقش نبودیم) در حالیکه به امتهای گذشته و قرون سپری شده این عنایت را نفرمود.
🔅🌼 منت🌼🔅
🌹 منّ به معنای قطع، لهم اجر غیر ممنون، غیر مقطوع، منت=نعمتی که شخص بواسطه آن از گرفتاری قطع میگردد، منت=نعمت سنگین
🌻🔆 آلعمران : 164 لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ
🔆 خداوند بر مؤمنان منت نهاد [نعمت بزرگى بخشيد] هنگامى كه در ميان آنها، پيامبرى از خودشان برانگيخت؛ كه آيات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاك كند و كتاب و حكمت بياموزد؛ هر چند پيش از آن، در گمراهى آشكارى بودند.
هو منان
🔅🌼ماه رمضان راه بسوی خداست🌼🔅
🌸🔆 السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنْ نَاصِرٍ أَعَانَ عَلَى الشَّيْطَانِ، وَ صَاحِبٍ سَهَّلَ سُبُلَ الْإِحْسَان[10]
🔆 (ای ماه مبارک رمضان) سلام بر تو که یاریگری هستی که ما را بر علیه شیطان یاری نمود و رفیقی هستی که راه احسان را برای ما آسان نمود.
🔅🌼باطن سبیل الهی ائمه اطهارند🌼🔅
🌹 ائمه اطهار علیهم السلام راههای رضای الهیاند.
🌸🔆 اللَّهُمَّ وَ كَمَا نَصَبْتَ بِهِ مُحَمَّداً عَلَماً لِلدَّلَالَةِ عَلَيْكَ، وَ أَنْهَجْتَ بِآلِهِ سُبُلَ الرِّضَا إِلَيْكَ، … .[11]
🌸🔆 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي قَوْلِهِ «وَ أَنَّ هذا صِراطِي مُسْتَقِيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ» قَالَ نَحْنُ السَّبِيلُ فَمَنْ أَبَى فَهَذِهِ السُّبُلُ فَقَدْ كَفَرَ، ثُمَّ قَالَ ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ يَعْنِي كَيْ تَتَّقُوا[12]
🌸🔆 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: … وَ نَحْنُ السَّبِيلُ لِمَنِ اقْتَدَى بِنَا وَ نَحْنُ الْهُدَاةُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ … [13]
🔅🌼 سلوک باید سلوک زنبور عسلانه باشد🌼🔅
🌹 ماه مبارک رمضان ماهی است که از جان انسان شهد و شربت جاری میشود.
🌻🔆 النحل : 69 ثُمَّ كُلي مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُكي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلاً يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ في ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
🔆 سپس از تمام ثمرات (و شيره گلها) بخور و راههايى را كه پروردگارت براى تو تعيين كرده است، براحتى بپيما! «از درون شكم آنها، نوشيدنى با رنگهاى مختلف خارج مىشود كه در آن، شفا براى مردم است؛ به يقين در اين امر، نشانه روشنى است براى جمعيّتى كه مىانديشند.
🔅🌼مقام رضا 🌼🔅
🌹 ماه مبارک رمضان راه بسوی رضوان و رضای خداست.
🌹 مقام رضا مقام جامع ایمان و یقین و تقواسا.
🌹 در جان رضا عشق و زیبایی و لذت خوابیده است.
🌹 رضا را اگر به تمامت عشق معنا کنیم کم گفتهایم که زیاد نگفتهایم.
🌹 رضا باغ بندگی است.
🌹 رضا آمیختگی مهر و لبخند و دعوت خداست.
🌸🔆 عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا: الزُّهْدُ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ أَعْلَى دَرَجَةِ الزُّهْدِ أَدْنَى دَرَجَةِ الْوَرَعِ وَ أَعْلَى دَرَجَةِ الْوَرَعِ أَدْنَى دَرَجَةِ الْيَقِينِ وَ أَعْلَى دَرَجَةِ الْيَقِينِ أَدْنَى دَرَجَةِ الرِّضَا.[14]
🔆 امام زين العابدين عليه السلام :زهد، ده درجه دارد و بالاترين درجه زهد ، كمترين درجه ورع است و بالاترين درجه ورع ، پايين ترين درجه يقين و عاليترين درجه يقين، فروترين درجه رضاست .
🌸🔆 شَرِّفْ دَرَجَتِي بِرِضْوَانِكَ، وَ أَكْمِلْ كَرَامَتِي بِغُفْرَانِكَ،[15]
🔆 (خداوندا) با رضوانت بر درجاتم شرافت بخش، و با غفرانت کرامتم را کامل گردان.
🌹 در جان رضا، عشق و محبت و شور و شیدایی و اطمینان و سکون و ایمان و تقوا و یقین قرار دارد، رضا شیرینی بندگی است، شیرینی معنوی است.
🔅🌼ائمه ذریعه رضوان خدایند 🌼🔅
🌹 هر ظاهری باطنی دارد، باطن و حقیقت «رضوان و رضا» محمد و آل محمدند!
🌸🔆 اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَيَّدْتَ دِينَكَ فِي كُلِّ أَوَانٍ بِإِمَامٍ أَقَمْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ، وَ مَنَاراً فِي بِلَادِكَ بَعْدَ أَنْ وَصَلْتَ حَبْلَهُ بِحَبْلِكَ، وَ جَعَلْتَهُ الذَّرِيعَةَ إِلَى رِضْوَانِكَ، … .[16]
🌸🔆 فَهَبْ لِي- يَا إِلَهِي- مِنْ رَحْمَتِكَ وَ دَوَامِ تَوْفِيقِكَ مَا أَتَّخِذُهُ سُلَّماً أَعْرُجُ بِهِ إِلَى رِضْوَانِكَ، وَ آمَنُ بِهِ مِنْ عِقَابِكَ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.[17]
🌸🔆 رَبِّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ صَلَاةً تُجَاوِزُ رِضْوَانَكَ، وَ يَتَّصِلُ اتِّصَالُهَا بِبَقَائِكَ، وَ لَا يَنْفَدُ كَمَا لَا تَنْفَدُ كَلِمَاتُك[18]
🌻🔆 آلعمران : 162 أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللَّهِ كَمَنْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ
🔆 آيا كسى كه از رضاى خدا پيروى كرده، همانند كسى است كه به خشم و غضب خدا بازگشته؟! و جايگاه او جهنم، و پايان كار او بسيار بد است.
🌸🔆 عَنْ عَمَّارٍ السَّابَاطِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللَّهِ كَمَنْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ فَقَالَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ هُمُ الْأَئِمَّةُ وَ هُمْ وَ اللَّهِ يَا عَمَّارُ دَرَجَاتٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ بِوَلَايَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ إِيَّانَا يُضَاعِفُ اللَّهُ لَهُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ يَرْفَعُ اللَّهُ لَهُمُ الدَّرَجَاتِ الْعُلَى.[19]
🔆 امام صادق (علیه السلام) عمّار ساباطی گوید: از امام صادق (علیه السلام) دربارهی قول خداوند متعال: أَفَمَنِ اتَّبَع رِضْوَانَ اللهِ کَمَن بَاء بِسَخْطٍ مِّنَ اللهِ وَمَأوَاهُ جهنّم وَبِئْسَ الْمَصِیرُ هُمْ دَرَجَاتٌ عندَ اللهِ سؤال کردم. ایشان فرمود: «منظور از کسانی که از رضوانالله، تبعیّت کردهاند، ائمّه (علیهم السلام) هستند. ای عمار! به خدا سوگند که آنها درجاتی برای مؤمنین هستند و خداوند به خاطر معرفتشان و قبول ولایت ما اعمالشان را چند برابر میکند و به جایگاه و مراتب والایشان رفعت میبخشد».
🌸🔆 أنا شهر رمضان، أنا ليلة القدر، أنا أمّ الكتاب، أنا فصل الخطاب، أنا سورة الحمد، أنا صاحب الصلاة في الحضر و السفر، بل نحن الصلاة و الصيام و الليالي و الأيام و الشهور و الأعوام،[20]
🌹 محمد و آل محمد ص شاخص رضوان الله، شجره رضوان، جان رضایت، میزان رضا خدایند.
🌹 محمد و آل محمد ص رمز دائم الرمضانی شدن است. رمز عبدالرمضان شدن است.
🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼
[1] رياض السالكين في شرح صحيفة سيد الساجدين ؛ ج6 ؛ ص11 كبير مدنى، سيد عليخان بن احمد، دفتر انتشارات اسلامى – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1409ق.
[2] معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص315 ابن بابويه، محمد بن على، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم – قم، چاپ: اول، 1403 ق.
[3] معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص315 ابن بابويه، محمد بن على، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم – قم، چاپ: اول، 1403 ق.
[4] الجعفريات (الأشعثيات) ؛ ؛ ص59 ابن اشعث، محمد بن محمد، مكتبة النينوى الحديثة – تهران، چاپ: اول، بى تا.
[5] إقبال الأعمال (ط – القديمة) ؛ ج1 ؛ ص149 ابن طاووس، على بن موسى، دار الكتب الإسلاميه – تهران، چاپ: دوم، 1409 ق.
[6] قسمتی از دعای اول صحیفه سجادیه
[7] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج91 ؛ ص146 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
[8] مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج2 ؛ ص55 ابن شهر آشوب مازندرانى، علامه – قم، چاپ: اول، 1379 ق.
[9] قسمتی از دعای دوم صحیفه سجادیه
[10] قسمتی از دعای 45 صحیفه سجادیه
[11] قسمتی از دعای 42 صحیفه سجادیه
[12] تفسير القمي ؛ ج1 ؛ ص221 قمى، على بن ابراهيم، دار الكتاب – قم، چاپ: سوم، 1404ق.
[13] بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج1 ؛ ص63 صفار، محمد بن حسن، مكتبة آية الله المرعشي النجفي – ايران ؛ قم، چاپ: دوم، 1404 ق.
[14] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص62 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
[15] قسمتی از دعای 42 صحیفه سجادیه
[16] قسمتی از دعای 47 صحیفه سجادیه فراز 60
[17] قسمتی از دعای 49 صحیفه سجادیه فراز 17
[18] قسمتی از دعای 47 صحیفه سجادیه فراز 53
[19] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص430 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
[20] مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين عليه السلام ؛ ؛ ص261 حافظ برسى، رجب بن محمد، أعلمي – بيروت، چاپ: اول، 1422 ق.