🌼🔆🌼راز تجربه لذات متعالی🌼🔆🌼
🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹
🔅🌹 « ارواح لذت و نیرو» « راز علم» «راز نور » « عظمت مولا امیر المومنین علیه السلام» « 19 ماه رمضان» و … چکیده با تکمله 1403.01.10 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903) 🌹🔅
🔅🌼 حیات لذّت با روح لذّت🌼🔅
🌹چاشنی لذت که همان «روح الشهوت» است بر هر چه آمیخته گردد آن را لذیذ گرداند، چه بر حواس نفسانی، چه بر حواس دیداری، شنیداری، ذوقی، شمّی، لمسی، فکری، عقلی، چه بر ماده، چه بر معنی، چه بر اطاعت، چه بر معصیت، چه بر نماز، بر روزه، زکات، جهاد، مناجات؛ بطور کلی اگر بر نیکوییها آمیخته گردد انسان لذات پاک را تجربه میکند اگر بر زشتیها مثل معصیت دمیده گردد انسان از پستیها و پلیدیها لذّت میبرد و وجودش به پلیدیها عجین گشته و مسموم میگردد و به پستی میگراید.
🌹علت اینکه موجودات پست از جنایت لذت میبرند آمیخته شدن روح شهوت با افکار و نیات آنهاست که عمل جنایت را خوش میدارند.
🌹چاشنی لذت به بواسطه روح شهوت است،
🔅🌼 روح قوت نیروزائی میکند🌼🔅
🌹روح قوت نیز بر هر چیزی که آمیخته شود آن را قوی میسازد، چه قوای مادی باشد و چه قوای جسمی،
🌹روح مَدرج نیز روح ارتباطات است ارتباط انسان را با خود و همنوعان و با کل کائنات فراهم میسازد.
🌹ارواح سه گانه در کنار روح الایمان و عقل، لذات متعالی را تقویت و توسعه میدهند و اشتهای متعالی را موجب میشوند. لزوم بهرهمندی از لذات پاک ملازمت روح شهوت با عقل و روح الایمان است.
🌹اگر بر تک تک مکارم از خیر و ایمان و … روح شهوت آمیخته گردد آنها را لذیذ میگرداند، اگر بر هر یک از مکاره آمیخته گردد آنها را لذیذ جلوه میدهد، مثل مگس و سوسکی که از نجاسات لذت میبرد.
🌸🔆 وَ اللَّهِ مَا قَلَعْتُ بَابَ خَيْبَرَ وَ رَمَيْتُ بِهِ خَلْفَ ظَهْرِي أَرْبَعِينَ ذِرَاعاً بِقُوَّةٍ جَسَدِيَّةٍ وَ لَا حَرَكَةٍ غِذَائِيَّةٍ لَكِنِّي أُيِّدْتُ بِقُوَّةٍ مَلَكُوتِيَّةٍ وَ نَفْسٍ بِنُورِ رَبِّهَا مُضِيئَة ٍ وَ أَنَا مِنْ أَحْمَدَ كَالضَّوْءِ مِنَ الضَّوْءِ وَ اللَّهِ لَوْ تَظَاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلَى قِتَالِي لَمَا وَلَّيْتُ وَ لَوْ مَكَّنَتْنِي الْفُرْصَةُ مِنْ رِقَابِهَا لَمَا بَقَّيْتُ وَ مَنْ لَمْ يُبَالِ مَتَى حَتْفُهُ عَلَيْهِ سَاقِطٌ فَجَنَانُهُ فِي الْمُلِمَّاتِ رَابِط [1]
🔆 روايت شده كه امير المؤمنين در ضمن نامه خود به سهل بن حنيف فرمود: من درِ قلعه خيبر را با قدرت ملکوتی و روحی که به نور پروردگارش نورانی شده کَندَم و چهل ذراع به پشت سر انداختم، نه با توان جسمانی و نيروى غذائى!
من نسبت به احمد (رسول خدا) پرتویی از نور ایشان هستم، به خدا قسم اگر همه عرب براى نبرد با من همدست شوند از آنها نگريزم و نهراسم، بلکه همه آنها را هلاک سازم!
🌼 شب لیلة القدر، شب شکافته شدن دلهاست.
🌼 ماه رمضان ماه صیام و ایستادگی است از جهتی ماه قیام است و از جهتی دیگر در این ماه باید چنان زلال شویم که جز نور خداوند از انسان تلألو نیابد.
🌼 مومن چهار روح دارد( روح الایمان، روح القوه، روح الشهوه، روح مدرج)
روح الایمان فرمانده سه روح دیگر است و فرمانده این ارواح چهارگانه عقل است و فرمانده کل وجود حجت خدا روی زمین است و فرمانده کل این مجموعه حضرت مالک الملک است.
🌼 با روح القوه باید قوت بندگی پیدا کنیم و با روح الشهوه باید اشتهای بندگی پیدا کنیم .
🌼 درصورتی که انسان مرتکب معصیت شود روح الایمان از شخص رحلت خواهد کرد و دارای ارواح سه گانه خواهد شد که و روح القوه، روح البدن و روح الشهوه در این صورت به خدمت و اشتغال نفس و شیطان در خواهد آمد، در این صورت انسان تفاوتی با چهارپایان نخواهد داشت.
🌼 اگر عقل را چراغ دل نماییم در این صورت روح الشهوه تبدیل به چاشنی روح الایمان خواهد شد.
روح الشهوه به جان هر چه که تزریق شود آن را لذیذ می سازد زمانی که این روح در خدمت روح الایمان باشد در این صورت انسان لذات بالاتری را تجربه خواهد کرد، فکرمان تبدیل به بهار لذات خواهد شد.
🌼 نتیجه ی رحلت عقل و روح الایمان مسخ شدن انسان با خاک است.
🌼 اگر روح القوه در خدمت روح الایمان قرار بگیرد قدرت انسان حد و حدود نخواهد داشت، حیدری خواهد شد.
🌼 مولا با بهره گیری از قوه ملکوتیت خیبر را از جا برکندند.
🌼 طعم محبت خداوند چگونه است؟ بدون روح الایمان این طعم را نخواهیم چشید.
🌼 زمانی که به چهار روح مطرح شده مجهز شدیم نباید در این جا توقف کنیم سپس باید همه ی این ارواح را متصل به حجت خداوند نماییم. حجت خدایی که مجهز به روح القدس است.
🔅🌼 لذّتی از جنس محبت خالص🌼🔅
🌹لذات معنوی با هیچ لذتی قابل مقایسه نیست بالاتر از آن لذّت رضابت و محبت خداست
🌸🔆عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ: إِذَا صَارَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ وَ دَخَلَ وَلِيُّ اللَّهِ إِلَى جِنَانِهِ وَ مَسَاكِنِهِ وَ اتَّكَأَ كُلُّ مُؤْمِنٍ مِنْهُمْ عَلَى أَرِيكَتِهِ حَفَّتْهُ خُدَّامُهُ وَ تَهَدَّلَتْ عَلَيْهِ الثِّمَارُ وَ تَفَجَّرَتْ حَوْلَهُ الْعُيُونُ وَ جَرَتْ مِنْ تَحْتِهِ الْأَنْهَارُ وَ بُسِطَتْ لَهُ الزَّرَابِيُّ وَ صُفِّفَتْ لَهُ النَّمَارِقُ وَ أَتَتْهُ الْخُدَّامُ بِمَا شَاءَتْ شَهْوَتُهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَسْأَلَهُمْ ذَلِكَ قَالَ وَ يَخْرُجُ عَلَيْهِمُ الْحُورُ الْعِينُ مِنَ الْجِنَانِ فَيَمْكُثُونَ بِذَلِكَ مَا شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ إِنَّ الْجَبَّارَ يُشْرِفُ عَلَيْهِمْ فَيَقُولُ لَهُمْ أَوْلِيَائِي وَ أَهْلَ طَاعَتِي وَ سُكَّانَ جَنَّتِي فِي جِوَارِي أَلَا هَلْ أُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِمَّا أَنْتُمْ فِيهِ فَيَقُولُونَ رَبَّنَا وَ أَيُّ شَيْءٍ خَيْرٌ مِمَّا نَحْنُ فِيهِ نَحْنُ فِيمَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُنَا وَ لَذَّتْ أَعْيُنُنَا مِنَ النِّعَمِ فِي جِوَارِ الْكَرِيمِ قَالَ فَيَعُودُ عَلَيْهِمْ بِالْقَوْلِ فَيَقُولُونَ رَبَّنَا نَعَمْ فَأْتِنَا بِخَيْرٍ مِمَّا نَحْنُ فِيهِ فَيَقُولُ لَهُمْ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى رِضَايَ عَنْكُمْ وَ مَحَبَّتِي لَكُمْ خَيْرٌ وَ أَعْظَمُ مِمَّا أَنْتُمْ فِيهِ قَالَ فَيَقُولُونَ نَعَمْ يَا رَبَّنَا رِضَاكَ عَنَّا وَ مَحَبَّتُكَ لَنَا خَيْرٌ لَنَا وَ أَطْيَبُ لِأَنْفُسِنَا ثُمَّ قَرَأَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع هَذِهِ الْآيَةَ وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ.[2]
🌸🔆امام سجّاد (علیه السلام)- ثویر از امام سجّاد (علیه السلام) نقل میکند که فرمود: «وقتی بهشتیان به بهشت وارد شوند و دوست خدا به باغ و منزلگاهش وارد گردد و هر مؤمنی بر مسندش تکیّه زند، خدمتکارانش اطراف او را میگیرند و میوهها بر او سرازیر شود و چشمهها اطرافش میشکافد و نهرها از زیرش جاری میشود و فرشهای نفیس گسترده میگردد و بالشهای بههمپیوسته برایش مرتّب میگردد و خدمتکاران هرآنچه را بخواهد قبل از سؤال برایش میآورند». [امام (علیه السلام) در ادامه] فرمود: «و حورالعین از بهشت نزد ایشان میآیند و نزدشان میمانند هرچه خدا خواهد. سپس خداوند جبّار بر آنان اشراف مییابد و میگوید: دوستان و پیروان و ساکنان بهشت من، که در کنار من هستید آیا شما را به بهتر از آنچه در آن هستید خبر دهم»؟ گویند: «پروردگارا آیا بهتر از آنچه در آن هستیم چیزی هست؟ ما در جوار خدای کریم هرچه بخواهیم داریم و چشمانمان از نعمتها لذّت میبرند». [امام (علیه السلام)] فرمود: «خداوند گفتهاش را تکرار میکند». پس میگویند: «آری! به ما بهتر از آنچه در آنیم عطا فرما». پس خداوند گوید: «رضایت من از شما و دوستی من با شما بهتر و باعظمتتر از چیزی است که شما در آن هستید». میگویند: «آری، پروردگارا رضایت و خشنودی و دوستی تو نسبت به ما بهتر و نیکوتر و پاکتر برای ماست». سپس امام سجّاد (علیه السلام) این آیه را خواند: وَعَدَ اللهُ الْمؤْمِنِینَ وَ المُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْآنهارُ خالِدِینَ فِیها وَ مَساکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللهِ أَکْبَرُ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ.
🔅🌼ارواح چهارگانه 🌼🔅
🌸🔆عَنْ مُحَمَّدٍ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ: أَتَى رَجُلٌ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ أُنَاسٌ يَزْعُمُونَ أَنَّ الْعَبْدَ لَا يَزْنِي وَ هُوَ مُؤْمِنٌ وَ لَا يَسْرِقُ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ وَ لَا يَشْرَبُ الْخَمْرَ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ وَ لَا يَأْكُلُ الرِّبَا وَ هُوَ مُؤْمِنٌ وَ لَا يَسْفِكُ الدَّمَ الْحَرَامَ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَقَدْ كَبُرَ هَذَا عَلَيَّ وَ جَرَحَ مِنْهُ صَدْرِي حَتَّى زَعَمَ أَنَّ هَذَا الْعَبْدَ الَّذِي يُصَلِّي إِلَى قِبْلَتِي وَ يَدْعُو دَعْوَتِي وَ يُنَاكِحُنِي وَ أُنَاكِحُهُ وَ يُوَارِثُنِي وَ أُوَارِثُهُ فَأُخْرِجُهُ مِنَ الْإِيمَانِ مِنْ أَجْلِ ذَنْبٍ يَسِيرٍ أَصَابَهُ فَقَالَ لَهُ عَلِيٌّ ع صَدَقَكَ أَخُوكَ إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ هُوَ يَقُولُ خَلَقَ اللَّهُ الْخَلْقَ وَ هُوَ عَلَى ثَلَاثَةِ طَبَقَاتٍ وَ أَنْزَلَهُمْ ثَلَاثَ مَنَازِلَ فَذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَى فِي الْكِتَابِ فَأَصْحابُ الْمَيْمَنَةِ وَ أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ فَأَمَّا مَا ذَكَرْتَ مِنَ السَّابِقِينَ فَأَنْبِيَاءُ مُرْسَلُونَ وَ غَيْرُ مُرْسَلِينَ جَعَلَ اللَّهُ فِيهِمْ خَمْسَةَ أَرْوَاحٍ رُوحَ الْقُدُسِ وَ رُوحَ الْإِيمَانِ وَ رُوحَ الْقُوَّةِ وَ رُوحَ الشَّهْوَةِ وَ رُوحَ الْبَدَنِ فَبِرُوحِ الْقُدُسِ بُعِثُوا أَنْبِيَاءَ مُرْسَلِينَ وَ غَيْرَ مُرْسَلِينَ وَ بِرُوحِ الْإِيمَانِ عَبَدُوا اللَّهَ وَ لَمْ يُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِرُوحِ الْقُوَّةِ جَاهَدُوا عَدُوَّهُمْ وَ عَالَجُوا مَعَايِشَهُمْ وَ بِرُوحِ الشَّهْوَةِ أَصَابُوا اللَّذِيذَ مِنَ الطَّعَامِ وَ نَكَحُوا الْحَلَالَ مِنْ شَبَابِ النِّسَاءِ وَ بِرُوحِ الْبَدَنِ دَبُّوا وَ دَرَجُوا ثُمَّ قَالَ تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَيْنا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ثُمَّ قَالَ فِي جَمَاعَتِهِمْ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ يَقُولُ أَكْرَمَهُمْ بِهَا وَ فَضَّلَهُمْ عَلَى مَنْ سِوَاهُمْ وَ أَمَّا مَا ذَكَرْتَ مِنْ أَصْحَابِ الْمَيْمَنَةِ فَهُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً بِأَعْيَانِهِمْ فَجَعَلَ فِيهِمْ أَرْبَعَةَ أَرْوَاحٍ رُوحَ الْإِيمَانِ وَ رُوحَ الْقُوَّةِ وَ رُوحَ الشَّهْوَةِ وَ رُوحَ الْبَدَنِ وَ لَا يَزَالُ الْعَبْدُ يَسْتَكْمِلُ بِهَذِهِ الْأَرْوَاحِ الْأَرْبَعَةِ حَتَّى تَأْتِيَ حَالاتٌ قَالَ وَ مَا هَذِهِ الْحَالاتُ فَقَالَ عَلِيٌّ ع أَمَّا أَوَّلُهُنَّ فَهُوَ كَمَا قَالَ اللَّهُ وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْ لا يَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَيْئاً فَهَذَا يَنْقُصُ مِنْهُ جَمِيعُ الْأَرْوَاحِ وَ لَيْسَ مِنَ الَّذِي يَخْرُجُ مِنْ دِينِ اللَّهِ لِأَنَّ اللَّهَ الْفَاعِلَ ذَلِكَ بِهِ رَدَّهُ إِلَى أَرْذَلِ عُمُرِهِ فَهُوَ لَا يَعْرِفُ لِلصَّلَاةِ وَقْتاً وَ لَا يَسْتَطِيعُ التَّهَجُّدَ بِاللَّيْلِ وَ لَا الصِّيَامَ بِالنَّهَارِ وَ لَا الْقِيَامَ فِي صَفٍّ مِنَ النَّاسِ فَهَذَا نُقْصَانٌ مِنْ رُوحِ الْإِيمَانِ فَلَيْسَ يَضُرُّهُ شَيْءٌ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ يَنْقُصُ مِنْهُ رُوحُ الْقُوَّةِ فَلَا يَسْتَطِيعُ جِهَادَ عَدُوِّهِ وَ لَا يَسْتَطِيعُ طَلَبَ الْمَعِيشَةِ وَ يَنْتَقِصُ مِنْهُ رُوحُ الشَّهْوَةِ فَلَوْ مَرَّتْ بِهِ أَصْبَحُ بَنَاتِ آدَمَ لَمْ يَحِنَّ إِلَيْهَا وَ لَمْ يَقُمْ وَ يَبْقَى رُوحُ الْبَدَنِ فَهُوَ يَدِبُّ وَ يَدْرُجُ حَتَّى يَأْتِيَهُ مَلَكُ الْمَوْتِ فَهَذَا حَالُ خَيْرٍ لِأَنَّ اللَّهَ فَعَلَ ذَلِكَ بِهِ وَ قَدْ تَأْتِي عَلَيْهِ حَالاتٌ فِي قُوَّتِهِ وَ شَبَابِهِ يَهُمُّ بِالْخَطِيئَةِ فَتُشَجِّعُهُ رُوحُ الْقُوَّةِ وَ تُزَيِّنُ لَهُ رُوحُ الشَّهْوَةِ وَ تَقُودُهُ رُوحُ الْبَدَنِ حَتَّى تُوقِعَهُ فِي الْخَطِيئَةِ فَإِذَا مَسَّهَا انْتَقَصَ مِنَ الْإِيمَانِ وَ نُقْصَانُهُ مِنَ الْإِيمَانِ لَيْسَ بِعَائِدٍ فِيهِ أَبَداً أَوْ يَتُوبَ فَإِنْ تَابَ وَ عَرَفَ الْوَلَايَةَ تَابَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ إِنْ عَادَ وَ هُوَ تَارِكُ الْوَلَايَةِ أَدْخَلَهُ اللَّهُ نَارَ جَهَنَّمَ وَ أَمَّا أَصْحَابُ الْمَشْئَمَةِ فَهُمُ الْيَهُودُ وَ النَّصَارَى قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ فِي مَنَازِلِهِمْ وَ إِنَّ فَرِيقاً مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ الرَّسُولُ مِنَ اللَّهِ إِلَيْهِمْ بِالْحَقِ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ فَلَمَّا جَحَدُوا مَا عَرَفُوا ابْتَلَاهُمُ اللَّهُ بِذَلِكَ الذَّمِّ فَيَسْلُبُهُمْ رُوحَ الْإِيمَانِ وَ أَسْكَنَ أَبْدَانَهُمْ ثَلَاثَةَ أَرْوَاحٍ رُوحَ الْقُوَّةِ وَ رُوحَ الشَّهْوَةِ وَ رُوحَ الْبَدَنِ ثُمَّ أَضَافَهُمْ إِلَى الْأَنْعَامِ فَقَالَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا لِأَنَّ الدَّابَّةَ إِنَّمَا تَحْمِلُ بِرُوحِ الْقُوَّةِ وَ تَعْتَلِفُ بِرُوحِ الشَّهْوَةِ وَ تَسِيرُ بِرُوحِ الْبَدَنِ فَقَالَ لَهُ السَّائِلُ أَحْيَيْتَ قَلْبِي بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى. [3]
🔅🌼 علی نور مبارک🌼🔅
🌹علی نورانیترین نور، برای دیدن نادیدنیترین نادیدنیهاست.
🌹علی میانبر علمی، میانبر بندگی الهی است.
🌹علی جان علم است.
🌹علی باب علم النبی است، یعنی رمز دانایی و فرزانگی است. بدون علی وصول علم و حکمت محال است.
🌷🔆وَ إِنَّ الْعَرْشَ لَمْ يَسْتَقِرَّ حَتَّى كُتِبَ عَلَيْهِ بِالنُّورِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَّهِ.[4]
🔅🌼 علی خزینه اعلای علم و حکمت🌼🔅
🌹جهان در تلاش رسیدن به علوم جلیه و خفیه هستند؛ اما نمیدانند که حجج الهی همان علم خدایند و نمیفهمند که هر آنچه از علوم و فنون است از ریزه علوم ریخته از جان مبارک آنهاست.
🌹 عصر حاضر جهان در معرض امتحان عظیم قرار دارد سهم علمی و یا محرومیت علمی افراد مشخص خواهد شد.
🌹اگر درندگان و گزندگان و خبیثان و رجاست و نجاستخواران و معصیتکاران و شیاطین به علوم خفیه و جلیه و ناب دست یابند چه میشود؟ جهان هستی را به یکباره میران میسازند.
🌹جنگ ستارگان تلاش برای جنگ با موجودات فرازمینی و فرشتگان بود.
🌹اگر انسانهای وحشی امروزی به جابلقائیان و جابلسائیان دست یابند به جنگ با آنها و نابودیشان نقشه خواهند کشید.
🌹کسانی که به دنبال موجودات فرا زمینی میگردند در واقع برای کشتن و به اسارت گرفتن آنها برنامهریزی میکنند، با زمینیان چه کردند که به دنبال آسمانیان میگردند! اگر به فرشتهگان هم دست یابند حتی به انبیاء و رسل عزم قتل آنها را خواهند داشت.
🌹این مردم وحشی حتی ماه را بمبارات اتمی نمودهاند.
🔅🌼 علی خزینه اعلای علم و حکمت🌼🔅
🌹تمام حواس برای رساندن ما به دانایی است، دانایی مقصد تمام حواس و شعور ماست.
🌹فراتر از علم سرعتی نیست.
🌹نور اعظم بر تمام انوار فرمانروایی میکند، حجت خدا همان نور اعظم خداست، سرعتش آنی است، فراسرعت است چرا که بر هر چیزی به اذن خدا احاطه دارند چرا که نور خدایند و علم خدایند. این نور دیگر انوار را مشتعل میسازد.
🌹حجت خدا دستگاه عظیم علم و نور است، اگر به این دستگاه متصل گردیم با حقایق جهان هستی، فارغ از زمان و مکان در ارتباط خواهیم بود.
🌹مگر علایم برای رساندن ما به دانایی نیست؟! مگر روشنایی و لذت و زیبایی اشکال و تجلیات علم نیستند؟! پس وقتی انسان علائم اعلا را از نور مقدس امام دریافت کند به حقایق محص میرسد آن هم به آنی.
🌻🔆الزمر : 69 وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها وَ وُضِعَ الْكِتابُ وَ جيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَ الشُّهَداءِ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ
🔆و زمين (در آن روز) به نور پروردگارش روشن مىشود، و نامههاى اعمال را پيش مىنهند و پيامبران و گواهان را حاضر مىسازند، و ميان آنها بحق داورى مىشود و به آنان ستم نخواهد شد!
🌸🔆أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) يَقُولُ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها، قَالَ: «رَبُّ الْأَرْضِ يَعْنِي إِمَامَ الْأَرْضِ».
قُلْتُ: فَإِذَا خَرَجَ يَكُونُ مَاذَا؟ قَالَ: «إِذَنْ يَسْتَغْنِي النَّاسُ عَنْ ضَوْءِ الشَّمْسِ وَ نُورِ الْقَمَرِ وَ يَجْتَزُونَ بِنُورِ الْإِمَامِ».[5]
🔆زمانی که قائم علیه السلام خروج کند زمین به نور او درخشان میگردد. مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام شنید که حضرت درباره این سخن خدا در قرآن که «و زمین به نور پروردگارش درخشان گردد» فرمود: … به امام گفتم پس زمانی که امام خروج کند چه خواهد شد؟ فرمود در این دوران مردم از پرتو خورشید و نور ماه بینیاز خواهند شد و به نور امام بسنده میکنند.
🔅🌼 محبت تفسیری و تاویلی🌼🔅
🌹ما باید به محبت تفسیری مولا امیرالمومنین علیه السلام دست یابیم تا بتوانیم آثار این محبت عظیم را در کل ارکان وجود خود شهود نماییم.
🌹علاوه بر محبت تفسیری باید به محبت تاویلی مولا نیز برسیم یعنی به ریشه محبتش رسیده و مقصد اعلای محبتش را وصول نماییم. محبت علی سبیل محبت خداست.
🌹محبت ما نسبت به مولا باید بامرام و آبدار و معطر و مزین باشد؛ محبت ما بایستی در خور وجود ولای او باشد. محبتهای مدعیانه و شبه منافقانه و جاهلانه نه تنها هیچ سود و خاصیتی نخواهد داشت بلکه اسباب دردسر آنها و اطرافیانش خواهد گشت.
🌼 مولا امیرالمومنین برای چه آمده بود؟ آمده بود تا انسان را از قید و بند خلاص سازد حضرت رمز رهایی بودند.
🌼 علی نفس بندگی خداست، علوم خفیه خداست .
🌼 با تابیدن پرتوی خورشید روی اجسام و تابیدن آن پرتو ما قادر به دیدن می شویم و به سبب آن توانایی درک پیدا می کنیم .
🌼 با ترجمه انوار امام زمان دیگر به خورشید نیاز نخواهیم داشت، یعنی با حجت خداوند می توانیم به آنی تمام حقایق را دریابیم اگر دل قابلیت درک این نور را داشته باشد این همان معنای ولایت است.
🌼 اگر بتوانیم از نور امام تغذیه نماییم دیگر به روشنایی ماه و خورشید نیازی نخواهیم داشت سر تا پا روشنایی محض خواهیم شد.
🌼 تمام سرعت ها در برابر علم ساکن هستند چون تمام حرکات را در بر گرفته است با علم خدا انسان به درک اول و آخر خواهد رسید، اول و آخر را باهم خواهد دید لذت اول و آخر را باهم خواهد چشید.
🌼 وجوه مختلف حب علی ( حب تفسیری به معنی گسترش دادن حقیقت محبت، حب تاویلی رسیدن به ریشه حب علی، مقصد حب علی حب الله است. حب جاندار حبی است که زندگی بخش است، حب مرام دار نه حب مدعیانه و جاهلانه که مهلک است.
🌼 محب علی، اسیرالله است، کسی که اسیر خدا شد از عشق گذر نمود و به فراتر آز آن رسید.
🔅🌼 اسرار و آثار محبت علی امیرالمومنین علیه السلام🌼🔅
🌸🔆عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ [عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ] قَالَ: سَأَلْنَا رَسُولَ اللَّهِ ص عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فَغَضِبَ وَ قَالَ مَا بَالُ أَقْوَامٍ يَذْكُرُونَ مَنْ لَهُ مَنْزِلَةٌ عِنْدَ اللَّهِ كَمَنْزِلَتِي وَ مَقَامٌ كَمَقَامِي إِلَّا النُّبُوَّةَ (أَلَا وَ مَنْ) أَحَبَ عَلِيّاً فَقَدْ أَحَبَّنِي وَ مَنْ أَحَبَّنِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ كَافَأَهُ بِالْجَنَّةِ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَ عَلِيّاً اسْتَغْفَرَتْ لَهُ الْمَلَائِكَةُ وَ فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ يَدْخُلُ مِنْ أَيِّ بَابٍ شَاءَ بِغَيْرِ حِسَابِ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَ عَلِيّاً أَعْطَاهُ اللَّهُ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ وَ حَاسَبَهُ [حِساباً يَسِيراً] حِسَابَ الْأَنْبِيَاءِ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَ عَلِيّاً لَا يَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يَشْرَبَ مِنْ [حَوْضِ] الْكَوْثَرِ وَ يَأْكُلَ مِنْ شَجَرَةِ طُوبَى وَ يَرَى مَكَانَهُ مِنَ الْجَنَّةِ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً هَوَّنَ اللَّهُ عَلَيْهِ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ وَ جَعَلَ قَبْرَهُ رَوْضَةً مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً أَعْطَاهُ اللَّهُ فِي الْجَنَّةِ بِكُلِّ عِرْقٍ فِي بَدَنِهِ حَوْرَاءَ وَ شَفَّعَهُ فِي ثَمَانِينَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ [عَلَى بَدَنِهِ] مَدِينَةٌ فِي الْجَنَّةِ أَلَا وَ مَنْ (عَرَفَ عَلِيّاً ع وَ أَحَبَّهُ) بَعَثَ اللَّهُ إِلَيْهِ مَلَكَ الْمَوْتِ كَمَا يَبْعَثُ إِلَى الْأَنْبِيَاءِ وَ رَفَعَ عَنْهُ أَهْوَالَ مُنْكَرٍ وَ نَكِيرٍ وَ نَوَّرَ قَبْرَهُ وَ فَسَحَهُ مَسِيرَةَ سَبْعِينَ عَاماً وَ بَيَّضَ وَجْهَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً ع أَظَلَّهُ اللَّهُ فِي [ظِلِ] عَرْشِهِ مَعَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ آمَنَهُ مِنَ الْفَزَعِ الْأَكْبَرِ وَ أَهْوَالِ [يَوْمِ] الصَّاخَّةِ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً ع تَقَبَّلَ اللَّهُ مِنْهُ حَسَنَاتِهِ وَ تَجَاوَزَ عَنْ سَيِّئَاتِهِ وَ كَانَ فِي الْجَنَّةِ رَفِيقَ حَمْزَةَ سَيِّدِ الشُّهَدَاءِ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً ع أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فِي قَلْبِهِ وَ أَجْرَى عَلَى لِسَانِهِ الصَّوَابَ وَ فَتَحَ اللَّهُ لَهُ أَبْوَابَ الرَّحْمَةِ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً ع سُمِّيَ أَسِيرَ اللَّهِ فِي الْأَرْضِ وَ بَاهَى اللَّهُ بِهِ مَلَائِكَتَهُ وَ حَمَلَةَ عَرْشِهِ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً ع نَادَاهُ مَلَكٌ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ يَا عَبْدَ اللَّهِ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ الذُّنُوبَ كُلَّهَا أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً ع جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَجْهُهُ كَالْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً ع وَضَعَ اللَّهُ عَلَى رَأْسِهِ تَاجَ الْكَرَامَةِ وَ أَلْبَسَهُ حُلَّةَ الْعِزِّ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً ع مَرَّ عَلَى الصِّرَاطِ كَالْبَرْقِ الْخَاطِفِ وَ لَمْ يَرَ صُعُوبَةَ الْمُرُورِ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً ع كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ وَ بَرَاءَةً مِنَ النِّفَاقِ وَ جَوَازاً عَلَى الصِّرَاطِ وَ أَمَاناً مِنَ الْعَذَابِ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً ع لَا يُنْشَرُ لَهُ دِيوَانٌ وَ لَا يُنْصَبُ لَهُ مِيزَانٌ وَ قِيلَ لَهُ ادْخُلِ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابِ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ (آلَ مُحَمَّدٍ ص) أَمِنَ مِنَ الْحِسَابِ وَ الْمِيزَانِ وَ الصِّرَاطِ أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ص صَافَحَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَ زَارَتْهُ أَرْوَاحُ الْأَنْبِيَاءِ وَ قَضَى اللَّهُ لَهُ كُلَّ حَاجَةٍ كَانَتْ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ ص مَاتَ كَافِراً أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ص [مَاتَ عَلَى الْإِيمَانِ وَ كُنْتُ] أَنَا كَفِيلَهُ بِالْجَنَّةِ [أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ ص (جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ) مَكْتُوبٌ بَيْنَ عَيْنَيْهِ هَذَا آيِسٌ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ ص لَمْ يَشَمَّ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ ص يَخْرُجُ مِنْ قَبْرِهِ أَسْوَدَ الْوَجْهِ][6]
🌸🔆عبد اللَّه بن عمر گفت: از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در مورد على بن ابى طالب عليه السّلام سؤال كرديم. آن حضرت خشمگين شد و فرمود: چرا عدّهاى به بدى ياد مىكنند از كسى كه مقام و منزلتش نزد خدا، همچون مقام و منزلت من است؟!
آگاه باشيد هر كس على را دوست بدارد، مرا دوست مىدارد و هر كس مرا دوست بدارد، خداوند از او راضى است و هر كس خدا از او راضى باشد، پاداشش را بهشت قرار مىدهد.
بدانيد، هر كس على را دوست بدارد، از دنيا نمىرود مگر اينكه از حوض كوثر بنوشد و از درخت طوبى بخورد و جايگاه خود را در بهشت ببيند.
آگاه باشيد، هر كس على را دوست بدارد، نماز، روزه و شبزندهدارىاش پذيرفته مىشود و دعايش مستجاب مىگردد.
بدانيد، هر كس على را دوست بدارد، فرشتگان براى او طلب آمرزش مىكنند و درهاى هشتگانه بهشت بر او گشوده مىشود تا از هر درى كه بخواهد، بدون حساب وارد شود.
آگاه باشيد، هر كس على را دوست بدارد، خداوند نامه عملش را به دست راستش مىدهد و به حساب او همچون حساب انبيا رسيدگى مىكند.
بدانيد هر كس على را دوست بدارد، خداوند شدّت و سختى جان دادن را بر او آسان مىكند و قبرش را باغى از باغهاى بهشت قرار مىدهد.
آگاه باشيد، هر كس على را دوست بدارد، خداوند به تعداد رگهاى بدنش از حورىهاى بهشت به او مىبخشد و در مورد هشتاد نفر از اقوام و خويشانش، شفاعت مىكند و به تعداد موهاى بدنش، از حوريان بهشتى و از شهرهاى بهشت برخوردار مىشود.
بدانيد، هر كس على را دوست بدارد، خداوند، ملك الموت (عزرائيل) را براى [قبض روح] او، آن گونه مىفرستد كه پيامبران فرستاده مىشود و ترس از نكير و منكر را از او برمىدارد و رويش را سفيد مىكند، و او با حضرت حمزه سيد الشهداء همنشين خواهد بود.
آگاه باشيد، هر كس على را دوست بدارد، خداوند، حكمت را در قلبش ثابت مىكند و سخن درست را بر زبانش جارى مىسازد و درهاى رحمت را به رويش مىگشايد.
بدانيد، هر كس على را دوست بدارد، در آسمانها و زمين، اسير خدا ناميده مىشود.
آگاه باشيد، هر كس على را دوست بدارد، فرشتهاى از زير عرش او را صدا مىزند: اى بنده خدا، عمل را از نو آغاز كن، زيرا خداوند تمام گناهانت را آمرزيده است.
بدانيد، هر كس على را دوست بدارد، روز قيامت در حالى [به صحراى محشر] مىآيد كه صورتش همچون ماه شب چهارده مىدرخشد.
آگاه باشيد، هر كس على را دوست بدارد، بر سرش تاج پادشاهى گذاشته مىشود، و لباس كرامت و بزرگوارى بر او پوشانده مىشود.
بدانيد، هر كس على را دوست بدارد، از پل صراط همچون برق جهنده مىگذرد.
آگاه باشيد، هر كس على را دوست بدارد، براى او، دورى از آتش جهنم و جواز عبور از صراط و امان از عذاب دوزخ نوشته مىشود، نامه عملش گشوده نخواهد شد و كردارش سنجيده نمىشود و به او گفته مىشود: بدون حساب به بهشت وارد شو.
بدانيد، هر كس على را دوست بدارد، ملائكه با او دست مىدهند و انبيا او را زيارت مىكنند و خداوند، تمام حاجتهايش را برمىآورد.
آگاه باشيد، هر كس آل محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم را دوست بدارد، از حسابرسى و سنجش كردار و عبور از صراط، در امان است.
بدانيد، هر كس بر دوستى آل محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم بميرد، من (رسول خدا) همنشينى او را با انبيا در بهشت ضمانت مىكنم.
آگاه باشيد، و هرکس بر دشمنی آل محمد ص بمیرد روز قیامت بیاید، در حالیکه میان دو چشمش نوشته شده «ناامید از رحمت خدا». هر كس بر بغض و كينه آل محمّد بميرد، بوى بهشت را استشمام نمىكند و از قبر خارج میگردد در حالیکه صورتش سیاه است.
🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼
[1] الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص514 ابن بابويه، محمد بن على، كتابچى – تهران، چاپ: ششم، 1376ش.
[2] بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج8، ص: 140 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
[3] بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج1 ؛ ص449 صفار، محمد بن حسن، مكتبة آية الله المرعشي النجفي – ايران ؛ قم، چاپ: دوم، 1404 ق.
[4] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج25 ؛ ص 173 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
[5] البرهان في تفسير القرآن ج4 733 بحرانى، هاشم بن سليمان، موسسة البعثة، قسم الدراسات الإسلامية – ايران – قم، چاپ: 1، 1415 ه.ق.
[6] مائة منقبة من مناقب أمير المؤمنين و الأئمة ؛ ؛ ص64 ابن شاذان، محمد بن احمد، مدرسة الإمام المهدى عجّل اللة تعالى فرجة الشريف – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1407ق.