🌻🔆سجاد معدن عشق و عبادت🔆🌻

17

🌼🔆🌼« زینت عبادت و بندگی»  « میوه شنوایی»🌼🔆🌼

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌹 « یکی شدن عشق و عبادت»  « غذای جان و جهان»  «تغذیه علمی » «باغ بهشت سجاد »  « شب ولادت امام سجاد علیه السلام» و …       1402.11.25    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🔅🌼شبنم‌های مباحث سجادیه 🌼🔅

🌹 امام سجاد علیه‌السلام، عبادت را با هنر آمیخت

🌹وجود حضرت ولیمه خاص خداوند است، طعام عشق خداوند است، شراب عشق سبحانی است.

🌹 برای هر چیز میوه‌ای است و میوه ی شنوایی انسان کلام نیکو است.

🌹 جان صحیفه سجادیه پر از میوه های بهشتی است

🌹 گواراترین میوه ی عالم آیات قرآنی است

🌹 امام سجاد علیه‌السلام آب حیات خداست، خداوند به واسطه‌ی این آب حیات چه میوه هایی را که نرویانده است.

🌹 صحیفه سجادیه دریای امام سجاد است

🌹 میوه های ملکوتی دل ملکوتی می‌طلبد

🌹 تغذیه و غذای قلب چیست؟!

🌹 هر عضو از اعضای بدن ما طعامی دارد

🌹 جهان هستی سامانه جذب و دفع دارد.

🌹 انسان ها با جهان هستی در هم تنیده‌اند

🌹 علم تمام لذات، در جان امام قرار دارد

🌹 اعضای بدن چگونه به مقام شهادت می‌رسند؟!

🌹 پیامبر نور: من از نماز نه سیر میگردم نه سیراب

🌹 قرآن ولیمه خاص خداست

🌹 اشتها پروری کنیم

🌹 آدرس و نشانه اصحاب بصیرت

🌹 صحیه سجادیه بحر حکمت خداوند است

🌹 حدیث: جنس سجاد تبیین و بیان است

🌹 امام سجاد علیه‌السلام خلوت گاه خاص خداوند است

🌹 همه با عبادت زینت می‌یابند اما عبادت با امام سجاد علیه‌السلام زینت یافته است

🌹 امام یعنی شیرین ساز عبادت

🌹 امام سجاد در دل ما پایگاه عرشی دارد باید راه اندازی شود تا به علومی که خداوند در دل سجاد قرار داده دست یابیم.

🔅🌼 زینت‌گر عبادت🌼🔅

🌸 همه با عبادت تزیین می‌شوند و عبادت با زین العابدین

🌸 امام زین العابدین زینت و زیور و مایه فخر و مباهات رسول خدا خواهد بود،

🌷🔆 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ أَيْنَ‏ زَيْنُ‏ الْعَابِدِينَ‏ فكان [فَكَأَنِّي‏] أَنْظُرُ إِلَى وَلَدِي عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع يَخْطِرُ بَيْنَ الصُّفُوفِ.[1]

🔆 رسول خدا (ص) فرمود روز قيامت منادی خدا ندا می‌دهد زين العابدين كجا است؟ گويا مينگرم فرزندم على بن حسين بن على بن ابى طالب را كه ميان صفها راه ميرود.

🌸 امام سجاد علیه السلام عبادت را به هنر و هنر را به عبادت تبدیل ساخت، عشق را با عبادت یکی ساخت،

🌸 رابطه ویژه‌ای بین روح الایمان با «عقل و روح الامام و روح الله و روح القدس» وجود دارد، با روح الایمان جان خود را به حقیقت ولایت متصل نماییم.

🌸 امام حسین علیه السلام گوهرش را بهتر از همه می‌شناسد به این خاطر عاشق سجادش بود و مثل گل می‌بویید.

🌸 ما نیز به جان‌مان سجادی داریم.

🔅🌼 روح الایمان رابط اتصال با ولایت🌼🔅

🌸 روح الایمان قرین و عجین روح‌الله است. هر چه روح الایمان قویتر، اتصالش با روح‌الله شدیدتر خواهد بود.

🌸 روح القدس مصاحب امام است و مصاحبت ما با امام تشدید امتیاز تا به حد اعلاست.

🌸 هویت نوری سجاد اگر بر جان ما غالب شود، تبدیل به سراج سجاد می‌شویم.

🌸 مبادا از هویت علمی سجاد محروم شویم.

🔅🌼 با امام سجاد علیه السلام خود را به بهشت سجاد تبدیل نماییم🌼🔅

🌸 امام سجاد علیه السلام در جان ما پایگاه عرشی دارد.

🌸 تا فطرت سجادی جان‌مان راه‌اندازی نشود سرزمین وجودمان از جنات سجادی بهره‌مند نخواهد شد.

🌸 علوم سجادی را در دلمان راه‌اندازی کنیم تا خودمان را به جنات السجاد تبدیل سازیم.

🌸 عشق الهی را با طعم سجادیه باید تجربه نماییم. به تمام طعم‌های عشق الهی ذائقه دل‌مان را آشنا کنیم.

🌸 میوه‌های سجادیه کام سالکان را به عشق الهی شیرین می‌سازد و مست عشق الهی می‌گرداند.

🌸 مناجات سجادیه پرچم‌های عشق الهی‌اند، مناجات سجادیه ترانه‌های عشق سبحانی است. سجاد  باغ عشق الهی است.

🌸 پرچم عشق سجادیه را برافراشته نگه‌داریم تا بلبل باغ عشق خدا شویم.

🌸 معرفت سجاد یعنی عشق الهی با طعم و مزه سجاد. معرفت سجاد از جمله کوی و کوچه‌های معرفت الله است.

🌸 اگر با امام سجاد علیه السلام زندگی کنیم به تجربه حیات سجادی دست خواهیم یافت.

🌸 روزی از نعمت ولایت امام سجاد علیه السلام سؤال خواهیم شد پس فرصت یافتن پاسخ را غنیمت شماریم، ما چه کلید‌هایی را از ساحت مقدس امام سجاد علیه السلام اخذ نموده‌ایم؟

🌸 تحولات سجادی را در جان خود سنجش کنیم تا به ارتباط خود با حضرت امیداوار باشیم.

🔅🌼امام سجاد علیه السلام سامانه انقلاب بندگی است 🌼🔅

🌸 سامانه سجادی را همیشه به حال فعال نگه داریم تا حُسن بندگی‌مان متوقف نشود.

🌸 نرم‌افزار سجادی همیشه به روز است به نو است به شأن خداست.

🌸 سخت‌افزار سجادی ما را به فرزانگی محض نگه می‌دارد.

🌸 بازراه‌اندازی با امام سجاد علیه السلام بازآفرینی جان و عامل صعود و عروج است.

🌸 اگر سامانه سجاد جان ما فعال شود، به حال و احوال حضرتش تحویل می‌شویم. ارتباط با شجره امام سجاد علیه السلام  ما را به عضوی از جهان اعظم حضرت تبدیل می‌سازد.

🌸 اتصال به شجره سجادی با ایمان به حقیقت امام سجاد علیه السلام میسّر است.

🌸 ثبوت امامت امام سجاد علیه السلام بر جان ما ثبوت قرارگاه بندگی ما در منظومه محمدی(صلی الله علیه و آله و سلم) است.

🌸 امام سجاد علیه السلام  باب ورودی به بیت الله است.

🌸 بهره کامل از امام سجاد علیه السلام، تکمیل اهداف بندگی خداست.

🌸 ایمان به حجت الله، اعتصام به حبل الله المتین است.

🔅🌼 اگر از امام سجاد گم شویم از بندگی خدا گم می‌شویم🌼🔅

🌸 با امام سجاد علیه السلام حس ناب بندگی تجربه می‌گردد.

🌸 هنرهای سجادی را یاد بگیریم تا با معبودمان عاشقی کنیم. هنر مناجات تنها یک هنر از هنرهای سجادی است.

🌸 جان جهان هستی به ساختارسجادی مزین است و روح سجادی در جهان هستی حیات‌بخش جان هستی است و با او به رشد و فرزانگی است.

🌸 شبکه سجادیه لازمه ارتباط با شبکه عقل و شبکه اعظم عترت است.

🌸 مناجات و سخنان امام سجاد علیه السلام فواکه سجادیه هستند و جان ما را به جنان تبدیل می‌سازند.

🌸 ماده به عناصر مادی و ملکوت به عناصر ملکوتی تعریف می‌گردد. فواکه سجادیه سرشار از عناصر ملکوتی و جبروتی است.

🌸وجود مبارک  امام سجاد علیه السلام فاکهه‌ی امام حسین علیه السلام‌اند.

🌸امام سجاد علیه السلام میقات و خلوتگاه و حجله‌گاه الهی است.

🌸صحیفه سجادیه پرورشگاه ویژه و میهمان‌خانه الهی با ولیمه مخصوص است.

🔅🌼 امام نور و توحید روشنایی حیات توحیدی است🌼🔅

🌸امام سبیل الهی است میقات و میعاد الهی است،

🌸زیارت ائمه باید به قصد زیارت‌الله و  تقرب الی الله انجام پذیرد، چرا که حجت خدا میقات لقاء الله است.

🌸امام آیة الله الکبری و آیة الله العظمی و آیة الله العلیاست، غالیان کوردلان‌اند، دشمنان حجت خدایند.

🌸جاهل‌ترین جاهل آن جاهلی است که با علم به جهل رسد، با نور به ظلمت افتد و با آیه غافل از صاحب آیه گردد و با وجود کلمات توحید به چاله شرک افتد.

🌸امام برای شیرین‌سازی عبادت الهی است، برای عاشقانه نمودن عبادت است،

🌸امام سجاد علیه السلام سفره عظیم الهی به انواع و اصناف شراب و طعام است آن هم به گستردگی هفت آسمان و زمین بلکه بالاتر!

🔅🌼 میوه شنوایی🌼🔅

🌷🔆 قَالَ الامام السّجاد عَلَيْهِ السَّلَامُ: لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ فَاكِهَةٌ، وَ فَاكِهَةُ السَّمْعِ الْكَلَامُ الْحَسَنُ. [2]

🔆 امام سجاد علیه السلام: برای هر چیزی میوه‌ای است و میوه شنوایی، کلام نیکوست.

🌸امام سجاد علیه السلام با چنین میوه شیرین و گوارایی حدیث میوه شنوایی را بیان فرموده‌اند.

🌸تک تک اعضای بدن میوه خاص خود را دارند از چشم تا گوش و هوش و قوه شامه و چشایی و قلب و بدون آن قوت نمی‌یابند.

🔅🌼 غذای جان و جهان🌼🔅

🌷🔆 خَلَقَ اللَّهُ الْقَلْبَ‏ طَاهِراً صَافِياً وَ جَعَلَ غِذَاءَهُ الذِّكْرَ وَ الْفِكْرَ وَ الْهَيْبَةَ وَ التَّعْظِيمَ وَ إِذَا شِيبَ الْقَلْبُ‏ الصَّافِي بِتَغْذِيَتِهِ بِالْغَفْلَةِ وَ الْكَدَرِ صَقِّلْ بِمِصْقَلَةِ التَّوْبَةِ وَ نَظِّفْ بِمَاءِ الْإِنَابَةِ لِيَعُودَ عَلَى حَالَتِهِ الْأُولَى وَ جَوْهَرَتِهِ الْأَصْلِيَّةِ قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى- إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ‏ قَالَ النَّبِيُّ ص وَ عَلَيْكُمْ بِالسِّوَاكِ فَإِنَّ النَّبِيَّ ص‏ أَمَرَ بِالسِّوَاكِ فِي ظَاهِرِ الْأَسْنَانِ وَ أَرَادَ هَذَا الْمَعْنَى وَ الْمَثَلَ وَ مَنْ أَنَاخَ تَفَكُّرَهُ عَلَى بَابِ عَتَبَةِ الْعِبْرَةِ فِي اسْتِخْرَاجِ مِثْلِ هَذِهِ الْأَمْثَالِ فِي الْأَصْلِ وَ الْفَرْعِ فَتَحَ اللَّهُ لَهُ عُيُونَ الحِكْمَةِ وَ الْمَزِيدَ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِين‏[3]

🔆 امام صادق علیه السلام: و مثل مسواك اينست كه خداوند متعال قلب انسان را پاك و صاف آفريده است و ذكر خدا و تفكر در صفات پروردگار متعال و توجه به هيبت و عظمت خدا را غذاى آن قرار داده است. و چون اين قلب پاك در اثر غذاهاى غفلت و كدورت و جهالت تيره و آلوده گشت، لازمست آن را به وسيله توبه و توجه به خدا تطهير و صيقلى كرده، و به حالت اولى و جوهر اصلى خود برگردانيد.

خداوند متعال مى‏فرمايد: خدا توبه‏كنندگان و آنان را كه خودشان را پاك و طاهر مى‏كنند دوست مى‏دارد. و رسول اكرم (ص) فرمود: توصيه مى‏كنم شماها را به مسواك كردن.

پس رسول خدا (ص) مردم را امر كرده است از لحاظ ظاهر به مسواك و پاك كردن دندانها، و با اين مثل اشاره فرموده است به تطهير و تزكيه قلوب از تيرگي‌هاى غفلت و جهالت.

هر گاه كسى در نظاير اين امثال و آداب ظاهرى به دقت تدبر و تفكر كرده، و از لطايف و جزئيات و اشارات آنها آگاه باشد، خداوند متعال عيون حكمت و أبواب معرفت را به قلب او باز كرده، و بيش از آنچه انتظار دارد در مورد لطف و فضل پروردگار متعال قرار مى‏گيرد، و خدا جزاى اعمال نيكوكاران را ضايع نمى‏كند.

🌸هر عضو و هر ذره وجود هم می‌خورد هم می‌خوراند، سمع و بصر و شمّ و ذوق و فهم و ذره ذره وجودمان طعام و شراب خاص خود را دارند.

🌸هر طعامی در بدن به خون تبدیل شده و در رگ‌های بدن به گردش در‌می‌آید و ذره ذره بدن را تغذیه می‌نماید. از طرف دیگر هر انسانی با طعام‌های غیر مادی همچون خونی در رگ آفرینش به گردش در‌می‌آید و کل جهان هستی را تغذیه می‌نماید، طعام نیک اثر نیکو و طعام قبیح اثر سوء بر کائنات می‌گذارد.

🌸همانطوری‌که بدن آدمی دارای سامانه جذب و دفع است سامانه جهان هستی نیز اینچنین است که مانع جذب زشتی‌ها به جان جهان هستی می‌گردد مگر اینکه به مصلحتی آثار سوء بر پیکر جهان هستی می‌ماند.

🌸پس سامانه‌های جذب و دفع و سامانه‌های دفاعی جهان هستی پیوسته به کارند، تا جذب خیر و دفع شرّ نمایند.

🔅🌼 باغ میوه سجادیه🌼🔅

🌸در جنّت‌آباد امام سجاد علیه السلام از هر میوه‌ای موجود است، بهشت سجادیه میوه‌هایش طعم سجادی دارد! به گوارایی خود سجاد است.

🌸گردش در بهشت سجادیه بروز تحولات عظیم جسم و جان است!

🌸به صدق و صداقت از سجاد و کلامش تشکر کنیم و کتاب و دفترش را ببوسیم!

🌸طعم طعام و میوه‌های سجادیه به لحظه و در طول حیات و به مقصد باز خواهد شد.

🔅🌼 اثر میوه و طعام‌های دل و جان🌼🔅

🌸باورها و محبت‌ها و  بدیعیات، اشتهای آدمی را تغییر و ساختارش وجودی‌اش را متحول می‌سازد.

🌸انسان به رنگ طعام خویش است، با تغذیه از طعام ثقلین، گرفتن رنگ قرآنی و عترتی است.

🌸طعام پاک خالی از هرگونه فضولات است، فقط جذب می‌شود، جذب جان می‌شود، جذب مطلق، رشد ‌می‌دهد زیبا می‌سازد، رشد ابعادی و رشد عیاری می‌دهد، زغال را الماس می‌کند! خاک را کیمیا می‌کند؛ ساختار را دگرگون می‌سازد.

🌸طعام پاک بر سلول به سلول و ذره به ذره وجودمان تاثیر می‌گذارد!

🌸هر چه نطفه با میوه‌های زیبا و خوش طعم تغذیه شود بر هوش و گوش و صحت و زیبایی او تاثیر می‌گذارد.

🌸راز اذان و اقامه بر گوش نوزاد کاشت درخت میوه و گل است، صناعت بهشت است. تامین سوخت برای راه‌اندازی فطرت و گنجینه جان آدمی است.

🔅🌼 علم و حکمت لذّات نهفته به جان امام است🌼🔅

🌸امام سجاد علیه السلام مثل امامان دیگر امام مبین و کتاب مبین است، هر شیء در جان مبارکش احصاء شده! هر طعمی در وجود مبارکش احصاء شده، علم و حکمت هر لذتی در آن نهاده شده است.

🌻🔆يس : 12   إِنَّا نَحْنُ نُحْيِ الْمَوْتى‏ وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ وَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ أَحْصَيْناهُ في‏ إِمامٍ مُبينٍ

🔆به يقين ما مردگان را زنده مى‏كنيم و آنچه را از پيش فرستاده‏اند و تمام آثار آنها را مى نويسيم؛ و همه چيز را در امام مبین اتحصاء نموده‌ایم!

🌻🔆وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ فَاكِهَةٌ، وَ فَاكِهَةُ السَّمْعِ الْكَلَامُ الْحَسَنُ. [4]

🔆برای هر چیزی میوه‌ای است و میوه شنوایی، کلام نیکوست.

🌸برای کل اعضاء و جوارح ما فواکه کثیره وجود دارد،

🌻🔆المؤمنون : 19   فَأَنْشَأْنا لَكُمْ بِهِ جَنَّاتٍ مِنْ نَخيلٍ وَ أَعْنابٍ لَكُمْ فيها فَواكِهُ كَثيرَةٌ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ

🔆سپس بوسيله آن باغهايى از درختان نخل و انگور براى شما ايجاد كرديم؛ باغهايى كه در آن ميوه‏هاى بسيار است؛ و از آن مي‌خوريد!

🌸خدای حکیم با آب آسمان دنیا چه میوه‌های شیرین و گوارایی می‌رویاند، با آب حیاتش چه میوه‌هایی را در دلمان که نمی‌رویاند، ما به جان از جان فواکه تناول می‌کنیم.

🌻🔆المرسلات : 42   وَ فَواكِهَ مِمَّا يَشْتَهُونَ

🔆و ميوه‏هايى از آنچه مايل باشند!

🌸هر چه اشتها بازتر و علم افزونتر اشتها قویتر و به ناشناخته‌ها اشتها نمودن است، علم اندوزی و معرفت پروری سفره طعام را گسترده‌تر می‌کند.

🌻🔆البقرة : 138   صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ

🔆رنگ خدايى  و چه رنگى از رنگ خدايى بهتر است؟! و ما تنها او را عبادت مى‏كنيم.

🌸آیا گواراتر و لذیذتر و رنگین‌تر و پرخاصیت‌تر از طعام قرآن یافت می‌شود؟! تبیان هر چیزی است، تمام طعم جهان را در خود دارد و به هر لحظه با طعم جدید نو می‌شود.

🌻🔆يوسف : 3   نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَيْنا إِلَيْكَ هذَا الْقُرْآنَ وَ إِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلينَ

🔆ما بهترين قصه‌ها را از طريق اين قرآن- كه به تو وحى كرديم- بر تو بازگو مى‏كنيم؛ و مسلّماً پيش از اين، از آن خبر نداشتى‏

🌻🔆النساء : 87   اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ لا رَيْبَ فيهِ وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَديثاً

🔆خداوند، معبودى جز او نيست! و به يقين، همه شما را در روز رستاخيز- كه شكى در آن نيست- جمع مى‏كند! و كيست كه از خداوند، راستگوتر باشد؟

🌸آیا خوش حدیث‌تر از کلام خدا میتوان یافت، عجیب است که حضرات اهل بیت، وجودشان کلام الله است. رمز استماع به کلام الله را کشف نماییم.

🌻🔆النساء : 122   …  وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قيلاً

🔆… و كيست كه در گفتار از خدا صادقتر باشد؟!

🌹🔆فَإِنَّ اللَّهَ يُحْيِي‏ الْقُلُوبَ‏ الْمَيْتَةَ بِنُورِ الْحِكْمَةِ كَمَا يُحْيِي الْأَرْضَ الْمَيْتَةَ بِوَابِلِ الْمَطَرِ.[5]

🔆امام موسی بن جعفر علیه السلام می فرماید: خداوند دلهای مرده را به نور حکمت زنده می کند، همان گونه که زمینهای مرده را با بارانهای پر برکت زنده می سازد.

🔅🌼 آموزش قرآن تغذیه علمی است🌼🔅

🌹🔆 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏: إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ مَأْدُبَةٌ اللَّهِ‏ تَعَالَى فَتَعَلَّمُوا مِنْ مَأْدُبَةِ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ مَا اسْتَطَعْتُمْ، فَإِنَّهُ النُّورُ الْمُبِينُ، وَ الشِّفَاءُ النَّافِعُ [فَ] تَعَلَّمُوهُ، فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يُشَرِّفُكُمْ بِتَعَلُّمِهِ.[6]

🔆 رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: همانا قرآن مأدبه الهى است پس درحدّ توان از مأدبه خدای عزّ و جلّ آموزش ببینید چرا که اين قرآن ريسمان الهى و نور روشن و مايه شفاى مفيد است، پس خدا شما را به آموزش دیدنش به شما شرافت می‌بخشد.

🌸قرآن غذاي آماده الهي است

🌸مأدبه: سفره گسترده، غذای آماده، غذای میهمانی، غذای ویژه جشن و سرور، میهمانی عروسی، ولیمه خاص الهی است.

🌹🔆 ص أَنَّهُ قَالَ: أَلَا إِنَّ الصَّلَاةَ مَأْدُبَةُ اللَّهِ‏ فِي الْأَرْضِ قَدْ هَنَّأَهَا لِأَهْلِ رَحْمَتِهِ فِي كُلِّ يَوْمٍ خَمْسَ مَرَّات‏[7]

🔆 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود: آگاه باشيد، نماز مأدبه خدا در روی زمين است كه خداوند آن را روزي پنج بار براي اهل رحمتش گوارا نموده است.

🌹🔆 وَ اعْلَمْ أَنَّ لِكُلِّ ظَاهِرٍ بَاطِناً عَلَى‏ مِثَالِهِ‏ فَمَا طَابَ ظَاهِرُهُ طَابَ بَاطِنُهُ وَ مَا خَبُثَ ظَاهِرُهُ خَبُثَ بَاطِنُه‏[8]

🔅🌼 سخن اهل بیت علیهم السلام حیات جان است🌼🔅

🌹🔆 عَنِ الْفُضَيْلِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ ع يَا فُضَيْلُ إِنَّ حَدِيثَنَا يُحْيِي‏ الْقُلُوبَ‏.[9]

🔆 امام باقر علیه السلام: دل‌ها به سخنان ما زنده‌ می‌شوند.

🔅🌼غذای جان سیری ناپذیر است 🌼🔅

🌹🔆 يَا أَبَا ذَرٍّ جَعَلَ اللَّهُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ قُرَّةَ عَيْنِي فِي الصَّلَاةِ وَ حَبَّبَ إِلَيَّ الصَّلَاةَ كَمَا حَبَّبَ إِلَى الْجَائِعِ الطَّعَامَ‏ وَ إِلَى الظَّمْآنِ الْمَاءَ وَ إِنَّ الْجَائِعَ إِذَا أَكَلَ شَبِعَ وَ إِنَّ الظَّمْآنَ إِذَا شَرِبَ رَوِيَ وَ أَنَا لَا أَشْبَعُ مِنَ الصَّلَاة[10]

🔆پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند، جلّ ثناؤه، نور ديده مرا در نماز قرار داد و نماز را محبوب من گردانيد ، همچنان كه غذا را محبوب گرسنه و آب را محبوب تشنه . (اما)گرسنه هرگاه غذا بخورد سير مى‌شود و تشنه هرگاه آب بنوشد سيراب مى‌شود، اما من از نماز سير نمى‌شوم .

🔅🌼شراب و طعام حقیقی خود بیابیم 🌼🔅

🌹🔆 فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَعْبُودُونَ دُونِي أَنْ يَكُونُوا عَبِيداً لِي وَ لَا الْمَلَائِكَةُ الرُّوحَانِيُّونَ وَ هُمْ مَعْصُومُونَ لَا يَعْصُونَ مَا أَمَرَهُمْ‏ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ‏ لَا يَأْكُلُونَ وَ لَا يَشْرَبُونَ وَ لَا يَأْلَمُونَ وَ لَا يَسْقُمُونَ وَ لَا يَشِيبُونَ وَ لَا يَهْرَمُونَ طَعَامُهُمْ وَ شَرَابُهُمُ‏ التَّقْدِيسُ‏ وَ التَّسْبِيحُ وَ عَيْشُهُمْ مِنْ نَسِيمِ الْعَرْشِ وَ تَلَذُّذُهُمْ بِأَنْوَاعِ الْعُلُوم‏[11]

و ملائكه روحانيانند و معصومانند نافرمانى نمى‏كنند خدا را هر چه امرشان فرمايد و مى‏كنند آنچه را مأمور ميگردند، نه مي‌خورند و نه مى‏آشامند و نه متألم مي‌شوند و نه بيمار و سفيد مو و پير مي‌گردند خوراك‏ و نوشیدنی‌شان تسبيح است و تقديس و حياتشان از نسيم عرش است و لذّت‌شان به انواع علم‌هاست.

🌹🔆 ثُمَّ لَيُشْحَذَنَّ فِيهَا قَوْمٌ شَحْذَ الْقَيْنِ النَّصْلَ تُجْلَى بِالتَّنْزِيلِ أَبْصَارُهُمْ وَ يُرْمَى بِالتَّفْسِيرِ فِي مَسَامِعِهِمْ وَ يُغْبَقُونَ كَأْسَ‏ الْحِكْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوح‏[12]

🔆 پس گروهى در كشاكش آن فتنه ها بصيرت خويش را چنان صيقل دهند كه آهنگر تيغه شمشير را. ديدگانش به نور قرآن جلا گيرد و تفسير قرآن گوشهايشان را نوازش دهد و هر شامگاه و بامداد جامهاى حكمت نوشند.

🌹🔆 قَوْلُهُ‏ إِنِّي لَسْتُ كَأَحَدِكُمْ إِنِّي أَبِيتُ‏ عِنْدَ رَبِّي‏ وَ يُطْعِمُنِي وَ يَسْقِينِي‏[13]

🔆 من شب را نزد پروردگارم به صبح می‌رسانم و او مرا می‌خوراند و می‌آشامد.

🌻🔆الشعراء : 79   وَ الَّذي هُوَ يُطْعِمُني‏ وَ يَسْقينِ

🔆و (خدا همان) كسى است كه مرا غذا مى‏دهد و سيراب مى‏نمايد،

🔅🌼وصف سجاد از زبان فخر جهان 🌼🔅

🌹🔆 عَنْ أَبِيهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ عِنْدَهُ أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ فَقَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ ص مَرْحَباً بِكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ‏ يَا زَيْنَ‏ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ‏ قَالَ لَهُ أُبَيٌّ وَ كَيْفَ يَكُونُ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص زَيْنَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ‏  أَحَدٌ غَيْرُكَ قَالَ‏ يَا أُبَيُّ وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ فِي السَّمَاءِ أَكْبَرُ مِنْهُ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَكْتُوبٌ عَنْ يَمِينِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًى وَ سَفِينَةُ نَجَاةٍ وَ إِمَامٌ غَيْرُ وَهْنٍ وَ عِزٌّ وَ فَخْرٌ وَ عِلْمٌ وَ ذُخْرٌ وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ فِي صُلْبِهِ نُطْفَةً طَيِّبَةً مُبَارَكَةً زَكِيَّةً … قَالَ لَهُ أُبَيٌّ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا هَذِهِ النُّطْفَةُ الَّتِي فِي صُلْبِ حَبِيبِي الْحُسَيْنِ قَالَ مَثَلُ هَذِهِ النُّطْفَةِ كَمَثَلِ الْقَمَرِ وَ هِيَ نُطْفَةُ تَبْيِينٍ وَ بَيَانٍ‏  يَكُونُ مَنِ اتَّبَعَهُ رَشِيداً وَ مَنْ ضَلَّ عَنْهُ هَوِيّاً قَالَ فَمَا اسْمُهُ وَ مَا دُعَاؤُهُ قَالَ اسْمُهُ عَلِيٌّ وَ دُعَاؤُهُ يَا دَائِمُ يَا دَيْمُومُ‏ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا كَاشِفَ الْغَمِّ وَ يَا فَارِجَ الْهَمِّ وَ يَا بَاعِثَ الرُّسُلِ وَ يَا صَادِقَ الْوَعْدِ مَنْ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ حَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَعَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ كَانَ قَائِدَهُ إِلَى الْجَنَّةِ فَقَالَ لَهُ أُبَيٌّ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَهَلْ لَهُ مِنْ خَلَفٍ وَ وَصِيٍّ قَالَ نَعَمْ لَهُ مَوَارِيثُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ قَالَ مَا مَعْنَى مَوَارِيثِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الْقَضَاءُ بِالْحَقِّ وَ الْحُكْمُ بِالدِّيَانَةِ وَ تَأْوِيلُ الْأَحْكَامِ وَ بَيَانُ مَا يَكُونُ قَالَ فَمَا اسْمُهُ قَالَ اسْمُهُ مُحَمَّدٌ وَ … [14]

🔆علي بن عاصم گويد: امام جواد از آباء بزرگوارشان از امام‏ حسين عليهم السّلام روايت كند كه فرمود: بر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم وارد شدم و ابيّ بن كعب نزد ايشان بود رسول خدا فرمود: مرحبا بر تو اى ابا عبد اللَّه! اى زينت آسمانها و زمين! ابىّ گفت: اى رسول خدا چگونه غير شما مى‏تواند زينت آسمانها و زمين باشد؟ فرمود: اى ابىّ! به خدايى كه مرا به پيامبرى مبعوث فرمود حسين بن عليّ در آسمان بزرگتر است تا در زمين، زيرا كه بر يمين عرش نوشته است: چراغ هدايت و كشتى نجات و پيشواى عزّت و فخر و علم و ذخر، و چرا چنين نباشد؟ و خداى تعالى در صلب او نطفه‏اى پاكيزه و مباركه و زكيّه تركيب كرده است، پيش از آنكه مخلوقى در ارحام يا نطفه‏اى در اصلاب يا شب و روزى باشد و به او دعاهايى تلقين شده است كه هيچ مخلوقى آن دعاها را نخواند مگر آنكه خداى تعالى او را با وى محشور كند و در آخرت شفيع او گردد و گرفتارى او را برطرف و قرضش را بدان ادا كند و كارش را آسان سازد و راهش را روشن نمايد، و او را بر دشمنش نيرومند گرداند و آبرويش را نبرد، ابيّ گويد: يا رسول اللَّه! اين دعاها چيست؟ فرمود: هنگامى كه از نماز فارغ شدى در حالى كه نشسته‏اى مى‏گويى:

 «اللّهم إنّي أسألك بكلماتك و معاقد عرشك و سكّان سمواتك و أنبيائك و رسلك ان‏ تستجيب لي فقد رهقنى من امري عسر فاسألك أن تصلّي على محمّد و آل محمّد و أن تجعل لي عسري يسرا»

كه خداى تعالى كارت را تسهيل مى‏كند و به تو شرح صدر عطا مى‏كند و شهادت‏ «لا إله إلّا اللَّه‏» را هنگام مرگ تلقين تو خواهد كرد. ابىّ به رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم گفت: اين نطفه‏اى كه در صلب حبيبم حسين است چيست؟

فرمود: مثل آن نطفه مثل ماه است و آن نطفه تبيين و بيان است، هر كه از او پيروى كند هدايت يافته است و هر كه او را نشناسد گمراه است، گفت نامش چيست و دعايش كدام است؟ فرمود: نامش عليّ است و دعايش اين است:

«يا دائم يا ديموم يا حيّ يا قيّوم يا كاشف الغمّ و يا فارج الهمّ و يا باعث الرّسل و يا صادق الوعد»

كسى كه اين دعا را بخواند خداى تعالى او را با عليّ بن الحسين محشور فرمايد و به بهشت رهبريش كند.[15]

🌼 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌼


[1] الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص331  ابن بابويه، محمد بن على، كتابچى – تهران، چاپ: ششم، 1376ش.

[2] نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص: 91  حلوانى، حسين بن محمد بن حسن بن نصر، مدرسة الإمام المهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف – قم، چاپ: اول، 1408 ق.

[3] مصباح الشريعة ؛ ؛ ص124  منسوب به جعفربن محمد عليه السلام، اعلمى – بيروت، چاپ: اول، 1400ق.

[4] نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص: 91  حلوانى، حسين بن محمد بن حسن بن نصر، مدرسة الإمام المهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف – قم، چاپ: اول، 1408 ق.

[5] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏1 ؛ ص146  مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[6] التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ؛ ص60  حسن بن على عليه السلام، امام يازدهم، مدرسة الإمام المهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1409 ق.

[7] مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏3 ؛ ص16  نورى، حسين بن محمد تقى، مؤسسة آل البيت عليهم السلام – قم، چاپ: اول، 1408ق.

[8] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ؛ ص216 شريف الرضى، محمد بن حسين، هجرت – قم، چاپ: اول، 1414 ق.

[9] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏2 ؛ ص144  مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[10] مكارم الأخلاق ؛ ؛ ص461  طبرسى، حسن بن فضل، شريف رضى – قم، چاپ: چهارم، 1412 ق / 1370 ش.

[11] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏26 ؛ ص348  مجلسى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[12] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ؛ ص208  شريف الرضى، محمد بن حسين، هجرت – قم، چاپ: اول، 1414 ق.

[13] مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏1 ؛ ص214  علامه – قم، چاپ: اول، 1379 ق.

[14] عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏1 ؛ ص59 ابن بابويه، محمد بن على، نشر جهان – تهران، چاپ: اول، 1378ق.

[15] كمال الدين / ترجمه پهلوان، ج‏1، ص: 498

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.