🌻🔆فناوری عظیم ولایت🔆🌻

27

🌼🔆🌼« نمک هادوی»  «دل شیعه مکتب خانه اهل بیت ع »🌼🔆🌼

🔅🌹 « فناوری متعالی»  «شیعه هم کندوی عسل و هم  زنبور عسل »  چکیده با تکمله «علم الکتاب و علم من الکتاب » « فرار لذّت»  «شامگاه شهادت امام علی الهادی علیه السلام » و …       1402.10.25    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌼 خریدار ولای هادی آل محمدیم🌼🔅

🌹با چه سرمایه‌ای جرات خرید مهر و محبت محمد و آل محمد ص را داریم؟!

🌹خریداران یوسف چه جسورند، جسورتر  از آن مشتریان محبت یوسفان زهرای اطهرند.

🌹نام خود را در ردیف خریدارن ولایت محمد و آل محمد ص قرار دهید.

🌹سخن از هادی آل محمد ص جرأت بالایی می‌خواهد، کاه را با کوه چه تناسبی است!

🌹امام هادی علیه السلام ظلمت  شش دجال زمانه خود را به نور و شکوه خویش شکستند.

🔅🌼 هر چه زیبایی است نشانی از هادی آل محمد با خود دارد🌼🔅

🌹در هر زیبایی نشانی از هادی آل محمد را میتوان یافت.

🌸🔆النَّجِيبُ‏ الْمُرْتَضَى‏ الْهَادِي النَّقِيُّ الْعَالِمُ الْفَقِيهُ الْأَمِينُ الْمُؤْتَمَنُ- الطِّيبُ الْمُتَوَكِّلُ الْعَسْكَرِيُّ وَ يُقَالُ لَهُ أَبُو الْحَسَنِ الثَّالِثُ وَ الْفَقِيهُ الْعَسْكَرِيُّ.[1]

🔅🌼ولایت هادی آل محمد ص فرمانروای جنات است 🌼🔅

🌹ولایت امام علیّ الهادی بهشت عدن مومنان است.

🌸🔆وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَلْقَى اللَّهَ وَ يُحَاسِبَهُ حِسَاباً يَسِيراً فَلْيَتَوَلَّ عَلِيّاً الْهَادِيَ[2]

…🌸🔆وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يُحَاسِبَهُ‏ حِساباً يَسِيراً وَ يُدْخِلَهُ‏ جَنَّاتِ‏ عَدْنٍ‏ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ‏ فَلْيَتَوَالَ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ الْهَادِيَ ع … [3]

🌸🔆و هر کس دوست دارد خداوند را ملاقات کند در حالی که حسابرسی او آسان باشد و داخل بهشتی شود که عرض آن به اندازه آسمانها و زمین است که برای پرهیزکاران آماده شده، باید که تحت ولایت و محبت امام هادی (علیه السلام) باشد.

🌹ولایت امام الهادی علیه السلام مُهر تایید وثاقت اصحاب یمین است.

🌹نامه اعمال هر کس که به دست راست او داده شود به یقین  امام هادی از دست راست‌ او گرفته است.

🌻🔆الانشقاق : 7   فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ

🔆پس كسى كه نامه اعمالش به دست راستش داده شود،

🌻🔆الانشقاق : 8   فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسيراً

🔆بزودى حساب آسانى براى او مى‏شود

🔅🌼هنر شرمنده جمال هادی آل محمد است 🌼🔅

🌹از هر جهت که به هادی آل محمد ص بنگری منظره‌ای جدید و والا جلوه می‌کند

🌹به منظره اعلای هادی آل محمد باید از آفاق اکبر نظاره نمود

🌸🔆وَ كَانَ أَطْيَبَ النَّاسِ بَهْجَةً وَ أَصْدَقَهُمْ لَهْجَةً وَ أَمْلَحَهُمْ‏ مِنْ‏ قَرِيبٍ‏ وَ أَكْمَلَهُمْ مِنْ بَعِيدٍ إِذَا صَمَتَ عَلَتْهُ هَيْبَةُ الْوَقَارِ وَ إِذَا تَكَلَّمَ سَمَاهُ الْبَهَاءُ وَ هُوَ مِنْ بَيْتِ الرِّسَالَةِ وَ الْإِمَامَةِ وَ مَقَرِّ الْوَصِيَّةِ وَ الْخِلَافَةِ شُعْبَةٌ مِنْ دَوْحَةِ النُّبُوَّةِ مُنْتَضَاةٌ مُرْتَضَاةٌ وَ ثَمَرَةٌ مِنْ شَجَرَةِ الرِّسَالَةِ مُجْتَنَاةٌ مُجْتَبَاةٌ وُلِدَ بِصَرْيَا مِنَ الْمَدِينَةِ لِلنِّصْفِ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ سَنَةَ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ وَ مِائَتَيْنِ.[4]

🔆ابن شهر آشوب گويد: امام هادى عليه السلام كاملترين مردم از نظر خوشرويى، و صـادقترين آنان از جهت گفتار و با نمك ترين آنهـا از نزديك و كامـلترين آنهـا از دور، وقتى ساكت مى شد شكوه وقار بر او سايه مى افكند و زمانى كه سخن مى گفت، عظمت و جلوه اش آشكار مى باشد.

چهره باز و گشاده، گفتار راست و شيرين، زيبايى و ملاحت، كمال و وقار از عوامل محبوبيت پيشوايان معصوم بود و همين شكوه معنوى آنان را در دلها جاى مى داد و مايه عظمت اجتماعى آنان مى شد.

🌹هادی آل محمد ص عطر خوش و آهنگ دلربای جهان هستی است، امام علی النقی الهادی، نمک و طعم  گوارایی آفرینش است، نگاه به کهکشان عظیم امام علی الهادی نیاز به دور خیز دارد، برای درک طعم لطیفش نیازمند قرب شریف اوئیم. کوه عظیمش را از دور باید نگریست.

🌹سکوتش نمایش اعلای  وقار و عظمت، به گاه نطق و کلامش منظره اعلای درخشندگی و شکوفایی هستی به نمایش در می‌آید. هر یک از احوالات والایش منظره‌ای از هنر جهان آفرینش است.

🌹امام هادی غریب زمانه خویش و قریب آسمانیان و ملکوتیان بودند.

🌹معرفت تک تک حجج الهی پیش‌نیاز معرفت حضرت مهدی است.

🔅🌼 اگر هادی آل محمد را نشناسی بازنده‌ محشر اعلایی🌼🔅

🌹چه سخنی در وصف هنر هادوی برای عرضه به درگاه حضرت هنرآفرین داری؟

🌹باید که غزل‌های خوش خویش را در وصف مناظر عظیم خدا بسرائیم.  برای منظره هادوی چه غزلی آماده داری؟!

🌻🔆الضحى : 11   وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ

🔆و نعمتهاى پروردگارت را بازگو كن!

🌹به نعمت هادوی چه حدیثی  برای عرضه داری؟ ذوق هنر ولایی لازمه ذکر حدیث نعمت ولایت است.

🌹دانش‌آموخته نعمت ولایت باشیم و برای پرسش‌های ولایی فردا ذخیره نماییم!

🌻🔆التكاثر : 8   ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيمِ

🔆سپس در آن روز از نعمتهايى كه داشته‏ايد بازپرسى خواهيد شد

🌸🔆وَ لَكِنَّ النَّعِيمَ‏ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ وَ مُوَالاتُنَا يَسْأَلُ اللَّهُ عِبَادَهُ عَنْهُ بَعْدَ التَّوْحِيدِ وَ النُّبُوَّة[5]

🔆اما نعيم، محبت ما اهل بيت و موالات ماست؛ كه خداي عزّوجلّ پس از توحيد و نبوت، از آن سؤال مي‌كند.

🌹کسی که درس توحید و نبوت نخوانده باشد مردود کلاس ولایت خواهد بود.

🌹کسی که مردود کلاس توحید و نبوت است در کلاس ولایت و محبت اهل بیت علیهم السلام پذیرش نخواهد شد.

🔅🌼مشام آفرینش، مست عطر ولایت است 🌼🔅

🌹امامت را بایستی مثل گل استشمام کنیم و عطر و صفایش را بگیریم.

🌹هر مخلوقی با زیبایی و نور و مهر و محبت اُنس می‌گیرد و امام معدن همه آنهاست، پس اُنس اکبر از آنِ عترت عصمت و طهارت است.

🌹منظره گل، ما را در زیبایی خود فرو می‌برد، حال و احوال ما در برابر معدن زیبایی‌ها چگونه باید باشد.

🌹همه از ظلمت وحشت دارند و با نور مانوس‌اند، هر که کور است از نور هیچ خبر ندارد و وحشت را نمی‌شناسد.

🌹غافل از نور خدا کور دل است.

🔅🌼دل پاک کندوی شهد ولایت است 🌼🔅

🌹شیعه از یک جهت کندوی عسل و از جهت دیگر زنبور عسل است. شیعه، کندوی عسل علم امام خویش است و همچون زنبور عسلی است که پیوسته به گلزار قرآن و عترت به پرواز است و شهد آیات ربانی را می‌گیرد و با گوارایی به عسل مصفایش تبدیلش می‌سازد.

🌸🔆عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِهِ‏ وَ أَوْحى‏ رَبُّكَ إِلَى‏ النَّحْلِ‏ قَالَ نَحْنُ النَّحْلُ الَّتِي أَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهَا أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً أَمَرَنَا أَنْ نَتَّخِذَ مِنَ الْعَرَبِ شِيعَةً وَ مِنَ الشَّجَرِ يَقُولُ مِنَ الْعَجَمِ‏ وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ‏ يَقُولُ مِنَ الْمَوَالِي وَ الَّذِي‏ يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ‏ الْعِلْمُ الَّذِي يَخْرُجُ مِنَّا إِلَيْكُم‏[6]

🔆امام صادق (علیه السلام)  فرمودند: وَأَوْحَی رَبُّکَ إِلَی النَّحْلِ؛ منظور از زنبور عسل، ما هستیم که [خداوند] به آن وحی ­کرد: أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتًا به ما امر­ کرده که میان عرب‌ها وَ مِنَ الشَّجَرِ و از میان غیرعرب‌ها. وَمِمَّا یَعْرِشُونَ و از میان دوستان(و خادمان)، برای خود شیعیانی انتخاب کنیم. و منظور از نوشیدنی‌ای با رنگ‌های مختلف علم ماست که شما از آن استفاده­ می‌کنید.

🌸🔆تفسير العياشي عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى‏ وَ أَوْحى‏ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ‏  إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ‏ فَالنَّحْلُ الْأَئِمَّةُ وَ الْجِبَالُ الْعَرَبُ وَ الشَّجَرُ الْمَوَالِي عَتَاقَةً وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ‏ يَعْنِي الْأَوْلَادَ وَ الْعَبِيدَ مِمَّنْ لَمْ يُعْتَقْ وَ هُوَ يَتَوَلَّى اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الْأَئِمَّةَ ع وَ الشَّرَابُ‏  الْمُخْتَلِفُ أَلْوَانُهُ فُنُونُ‏ الْعِلْمِ‏ قَدْ يُعَلِّمُهَا الْأَئِمَّةُ شِيعَتَهُمْ‏ فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ‏ يَقُولُ فِي الْعِلْمِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ وَ الشِّيعَةُ هُمُ النَّاسُ وَ غَيْرُهُمْ اللَّهُ أَعْلَمُ بِهِمْ مَا هُمْ قَالَ وَ لَوْ كَانَ كَمَا يَزْعُمُ أَنَّهُ الْعَسَلُ الَّذِي يَأْكُلُهُ النَّاسُ إِذَا مَا أُكِلَ مِنْهُ فَلَا يَشْرَبُ ذُو عَاهَةٍ إِلَّا بَرَأَ لِقَوْلِ اللَّهِ‏ فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ‏ وَ لَا خُلْفَ لِقَوْلِ اللَّهِ وَ إِنَّمَا الشِّفَاءُ فِي عِلْمِ الْقُرْآنِ لِقَوْلِهِ‏ وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ‏ فَهُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِأَهْلِهِ لَا شَكَّ فِيهِ وَ لَا مِرْيَةَ وَ أَهْلُهُ الْأَئِمَّةُ الْهُدَى الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ ثُمَّ أَوْرَثْنَا  الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا.[7]

🔆امام صادق (علیه السلام)- نَحل، ائمّه‌ی معصومین (علیهم السلام)، جِبال یعنی عرب، شَجَر یعنی بردگان آزاد شده و مِمّا یَعرِشُونَ یعنی فرزندان و بندگانی که آزاد نیستند و همین گروه از خدا، پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمّه‌ی معصومین (علیه السلام) پیروی می‌کنند؛ و نوشیدنی‌هایی که رنگ‌های گوناگون دارد، انواع علومی که ائمّه (علیهم السلام) به شیعیان خود می‌آموزند است. فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ که در آن علم، شفا و فایده‌ای بسیار برای مردم است. و منظور از النّاس، شیعیان هستند و مابقیِ مردم را خدا می‌داند که چیستند. حضرت فرمود: «اگر منظور آیه آن‌طور که مردم فکر­ می‌کنند عسلی باشد که از آن می‌خورند، پس هرگاه مریضی از آن بخورد، باید از بیماری رهایی ­یابد؛ چراکه خدا می‌فرماید: فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ در وعده خدا خُلفی وجود ­ندارد و هرگاه وعده­ دهد، محقّق­ می‌شود. بلکه شفا تنها در علم قرآن است همان‌گونه که می‌فرماید: و این قرآن را که برای مؤمنان شفا و رحمت است، نازل می‌کنیم (اسراء/۸۲) قرآن برای اهلش شفا و رحمت است و هیچ شک و تردیدی در آن نیست و اهل آن، ائمّه‌ی معصومین (علیهم السلام) هستند که خداوند می‌فرماید: سپس کتاب را به کسانی از بندگانمان که برگزیده بودیم به میراث دادیم. (فاطر/۳۲).

🔅🌼نور پیک ماورای خویش است 🌼🔅

🌹اگر از علم و نور، عسلش گرفته شود، این عسل چه طعم و صفا و آثاری خواهد داشت.

🌹ای کاش میدانستیم ارزش و قدر و قیمت نعمت محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام را، تا که به قدر و منزلت می‌رسیدم.

🌹شیعه معدن شیرینی است، شیرینی ولایت اهل بیت علیهم السلام، شیعه به جان خود گنج مخفی دارد.

🌸🔆 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: اتَّقُوا عَلَى دِينِكُمْ فَاحْجُبُوهُ بِالتَّقِيَّةِ فَإِنَّهُ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّمَا أَنْتُمْ فِي النَّاسِ كَالنَّحْلِ فِي الطَّيْرِ لَوْ أَنَّ الطَّيْرَ تَعْلَمُ مَا فِي‏ أَجْوَافِ‏ النَّحْلِ مَا بَقِيَ مِنْهَا شَيْ‏ءٌ إِلَّا أَكَلَتْهُ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ عَلِمُوا مَا فِي أَجْوَافِكُمْ أَنَّكُمْ تُحِبُّونَّا أَهْلَ الْبَيْتِ لَأَكَلُوكُمْ بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ لَنَحَلُوكُمْ‏ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً مِنْكُمْ كَانَ عَلَى وَلَايَتِنَا.[8]

🌸🔆امـام صـادق عليه السلام فرمـود: نگران دين خود باشيد و آن را با تقيه پوشيده نگهداريد، زيرا كسى كه تقيه ندارد، ايمان ندارد. شما در ميان مردم مانند زنبوران عسل در ميان پرندگان هستيد. اگر پرندگان بدانند كه درون زنبور عسل چيست، همه آنها را مى‌خورند و چيزى باقى نمى گذارند. و اگر مردم بدانند آنچه در دل شماست كه ما اهل بيت را دوست داريد، شما را با زبانشان بخورند و در نهان و آشكار ناسزا گويند،  خدا بيامرزد آن بنده‏ئى را از شما كه ولايت ما را داشته باشد.

🌸🔆عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ …  وَ الشَّرَابُ‏  الْمُخْتَلِفُ أَلْوَانُهُ فُنُونُ‏ الْعِلْمِ‏ قَدْ يُعَلِّمُهَا الْأَئِمَّةُ شِيعَتَهُمْ‏ فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ‏ يَقُولُ فِي الْعِلْمِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ وَ الشِّيعَةُ هُمُ النَّاسُ وَ غَيْرُهُمْ اللَّهُ أَعْلَمُ بِهِمْ مَا هُمْ قَالَ وَ لَوْ كَانَ كَمَا يَزْعُمُ أَنَّهُ الْعَسَلُ الَّذِي يَأْكُلُهُ النَّاسُ إِذَا مَا أُكِلَ مِنْهُ فَلَا يَشْرَبُ ذُو عَاهَةٍ إِلَّا بَرَأَ لِقَوْلِ اللَّهِ‏ فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ‏ وَ لَا خُلْفَ لِقَوْلِ اللَّهِ وَ إِنَّمَا الشِّفَاءُ فِي عِلْمِ الْقُرْآنِ لِقَوْلِهِ‏ وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ‏  فَهُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِأَهْلِهِ لَا شَكَّ فِيهِ وَ لَا مِرْيَةَ وَ أَهْلُهُ الْأَئِمَّةُ الْهُدَى الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ ثُمَّ أَوْرَثْنَا  الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا[9]

🌸🔆امام صادق (علیه السلام)- …  و نوشیدنی‌هایی که رنگ‌های گوناگون دارد، انواع علومی که ائمّه (علیهم السلام) به شیعیان خود می‌آموزند است. فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ که در آن علم، شفا و فایده‌ای بسیار برای مردم است. و منظور از النّاس، شیعیان هستند و مابقیِ مردم را خدا می‌داند که چیستند. حضرت فرمود: «اگر منظور آیه آن‌طور که مردم فکر­ می‌کنند عسلی باشد که از آن می‌خورند، پس هرگاه مریضی از آن بخورد، باید از بیماری رهایی ­یابد؛ چراکه خدا می‌فرماید: فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ در وعده خدا خُلفی وجود ­ندارد و هرگاه وعده­ دهد، محقّق­ می‌شود. بلکه شفا تنها در علم قرآن است همان‌گونه که می‌فرماید: و این قرآن را که برای مؤمنان شفا و رحمت است، نازل می‌کنیم (اسراء/۸۲) قرآن برای اهلش شفا و رحمت است و هیچ شک و تردیدی در آن نیست و اهل آن، ائمّه‌ی معصومین (علیهم السلام) هستند که خداوند می‌فرماید: سپس کتاب را به کسانی از بندگانمان که برگزیده بودیم به میراث دادیم. (فاطر/۳۲).

🔅🌼دل شیعه دانشگاه ولایت است 🌼🔅

🌹دل شیعه مکتب خانه اهل بیت علیهم السلام است، کتاب و دفتر نگارش اقلام الهی است، دل را پاکیزه و کتاب و دفتر عترت را نظیف نگهداریم.

🌹شیعه باید پیوسته نور امامش را جذب نماید، شهد نورش را به عسل برساند.

🌹شیعه باید عسل علم و حکمت و نور و اسرار امامش را به ظهور برساند و کام خلقت را به آن صفا و شفا بخشد.

🔅🌼شمع ولایت زیبایی پر پروانه را آشکار می‌سازد 🌼🔅

🌹شیعه باید پروانه شمع درخشان امامش باشد، یادمان نرود پروانه امامش باشد نه مگس دور شمع امامش، پروانه مایه افتخار امام خویش است.

🌹شیعه باید قمر امام، ستاره کهکشان امام، ماهی دریای عظیم امام، مروارید صدف امام، پرنده آسمان امام، بذر ارض بسیط امام خویش باشد.

🌹بذر وجودمان در ارض بسیط امام باید به نیکی زراعت شود و بر منظره اعلای خلقت بیفزاید.

🌹شیعه باید پیوند ماورائی با حجت خدا داشته باشد.

🔅🌼 شیعه با ولایت قاری کتاب خلقت است🌼🔅

🌹حرف به حرف اسرار خدا را بخوانیم، کتاب خدا را کامل و تمام قرائت کنیم تحصیل این مرام تنها با ارتباط با امام خویش میسر است.

🌹دید عاقلانه و حکیمانه یعنی دیدن توام با تفسیر و تعلیم،  شنود عاقلانه و حکیمانه یعنی با تفسیر و تعلیم دیدن، اگر شیعه با امامش ببیند و بشنود و درک نماید به باطن حقایق هستی دست می‌یابد.

🌹فقه عاقلانه و حکیمانه لازمه قرب و لقای الهی است.

🌹دیدن خواندن نیست با بسط عمق دید، به صد در صد دیدن رسیدن، خط به خط و نقش به نقش را تفسیر و تجربه نمودن، حقیقت خط و نقش الهی را درک کردن است. این هدف والا در ارتباط با حجت الهی محقق است.

🌹هماهنگی حواس با دل و دل با ذات وجود و مصاحبت آن  با قوه مرکزی یعنی حجت خدا انسان را به زلال علم و اسرار الهی راهنمایی می‌سازد.

🌹مطالعه و حفظ و مرتبط ساختن همزمان همه دیدنی‌ها و شنیدنی‌ها و حس کردنی‌ها و فهمیدنی‌ها راز درک حقایق هستی است که با ارتباط با سامانه حجت الهی امکان پذیر است.

🌹علت ضعف حافظه، و فراموشی و جذب ناقص و کثرت دفع به ظرف کوچک و شکسته جان ما برمی‌گردد.

علم در جان بیشتر مردمان نشتی دارد، ظرف جان آدمی سوراخ است و در عین حال تنگ و تاریک.

🌹اگر ظرف دل با قلب حجت سبحانی مرتبط گردد آن ظرف تنک و کوچک و تاریک به بیکرانگی و نهایت گستردگی و درخشندگی می‌رسد.

🔅🌼 ولایت جان فنون رحمانی است🌼🔅

🌹حجت الهی عالی‌ترین فناوری الهی است.

🌹عجیب‌ترین و عظیم‌ترین فناوری آفرینش قرآن و عترت است. سخت افزار جان آدمی اگر قابلیت راه‌اندازی این فناوری اعلی را داشته باشد به اهداف والای خلقت دست می‌یابد.

🌹فناوری‌های مومنان معجزه محور می‌باشند. فناوری مبتنی بر اسماء حسنی، فناوری مبتنی بر اراده الهی است. 🌹فناوری‌های مورد اشاره در قرآن، مثل فناوری ذوالقرنینی، فناوری سلیمانی، فناوری داوودی، فناوری آصفی و فناوری‌های محمدی وآل محمدی ص از جمله آنهاست.

🌻🔆 يس : 82   إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ

🔆فرمان او چنين است كه هر گاه چيزى را اراده كند، تنها به آن مى‏گويد: «موجود باش!»، آن نيز بى‏درنگ موجود مى‏شود

🌻🔆البقرة : 117   بَديعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِذا قَضى‏ أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ

🔆هستى بخش آسمانها و زمين اوست! و هنگامى كه فرمان وجود چيزى را صادر كند، تنها مى‏گويد: «موجود باش!» و آن، فورى موجود مى‏شود

🌹با خدا هیچ غیر ممکنی، غیر ممکن نیست

🔅🌼علم الکتاب را آرزو دارم 🌼🔅

🌹اگر کسی تحت ولایت تام امام خویش باشد، مجهز به علم الکتاب است، این توفیق متعالی‌ترین فناوری آفرینش است.

🌹چه بسا جابلقائیان و جابلسائیان گوی سبقت را از بشر ربوده‌اند و با حجت الهی پیوسته کاشف حقایق جهان خلقتند.

🌹بشر امروزی با دوری از حجت الهی از علم بهره جاهلانه می‌برد و علم وبال گردن او گشته و لحظه به لحظه به نابودی کامل خویش نزدیک‌تر می‌گردد.

🌹رسول الهی با کدامین فناوری عروج نمودند؟!

🌻🔆الإسراء : 1   سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ

🔆پاك و منزّه است خدايى كه بنده‏اش را در يك شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصى- كه گرداگردش را پربركت ساخته‏ايم- برد، تا برخى از آيات خود را به او نشان دهيم؛ چرا كه او شنوا و بيناست.

🌻🔆الرعد : 43   وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني‏ وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ

🔆آنها كه كافر شدند مى‏گويند: «تو پيامبر نيستى!» بگو: «كافى است كه خداوند، و كسى كه علم كتاب (و آگاهى بر قرآن) نزد اوست، ميان من و شما گواه باشند!»

🔅🌼رازهای علم الکتاب 🌼🔅

🌸🔆فِي أُصُولِ الْكَافِي أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَبَّادِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَدِيرٍ قَالَ: كُنْتُ أَنَا وَ أَبُو بَصِيرٍ وَ يَحْيَى الْبَزَّازُ وَ دَاوُدُ بْنُ كَثِيرٍ فِي مَجْلِسِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذْ خَرَجَ عَلَيْنَا وَ هُوَ مُغْضَبٌ، فَلَمَّا أَخَذَ مَجْلِسَهُ قَالَ: يَا عَجَباً لِأَقْوَامٍ يَزْعُمُونَ أَنَّا نَعْلَمُ الْغَيْبَ مَا يَعْلَمُ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، لَقَدْ هَمَمْتُ بِضَرْبِ جَارِيَتِي فُلَانَةَ فَهَرَبَتْ مِنِّي فَمَا عَلِمْتُ فِي أَيِّ بُيُوتِ الدَّارِ هِيَ؟ قَالَ سَدِيرٌ: فَلَمَّا أَنْ قَامَ مِنْ مَجْلِسِهِ وَ صَارَ فِي مَنْزِلِهِ دَخَلْتُ أَنَا وَ أَبُو بَصِيرٍ وَ مُيَسِّرٌ فَقُلْنَا لَهُ: جُعِلْنَا فِدَاكَ سَمِعْنَاكَ وَ أَنْتَ تَقُولُ كَذَا وَ كَذَا فِي أَمْرِ جَارِيَتِكَ وَ نَحْنُ نَعْلَمُ أَنَّكَ تَعْلَمُ عِلْماً كَثِيراً وَ لَا نَنْسُبُكَ إِلَى عِلْمِ الْغَيْبِ؟ قَالَ: فَقَالَ: يَا سَدِيرُ أَ لَمْ تَقْرَءِ الْقُرْآنَ؟ قُلْتُ: بَلَى، قَالَ: فَهَلْ وَجَدْتَ فِيمَا قَرَأْتَ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ «قالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ»؟ قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ قَدْ قَرَأْتُهُ، قَالَ: فَهَلْ عَرَفْتَ الرَّجُلَ وَ هَلْ عَلِمْتَ مَا كَانَ عِنْدَهُ مِنْ عِلْمِ الْكِتَابِ؟ قَالَ: قُلْتُ: أَخْبِرْنِي بِهِ قَالَ: قَدْرُ قَطْرَةٍ مِنَ الْمَاءِ فِي الْبَحْرِ الْأَخْضَرِ فَمَا يَكُونُ ذَلِكَ مِنْ عِلْمِ الْكِتَابِ؟ قَالَ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا أَقَلَّ هَذَا قَالَ: فَقَالَ: يَا سَدِيرُ مَا أَكْثَرَ هَذَا[10] انْ يَنْسُبَهُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى الْعِلْمِ الَّذِي أَخْبَرَكَ بِهِ، يَا سَدِيرُ فَهَلْ وَجَدْتَ فِيمَا قَرَأْتَ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَيْضاً: «قُلْ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ» قَالَ‏ قُلْتُ: قَدْ قَرَأْتُهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ، قَالَ: فَمَنْ‏ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ‏ كُلِّهِ أَفْهَمُ، أَمْ‏ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ‏ بَعْضِهِ؟ قُلْتُ: لَا بَلْ‏ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ‏ كُلِّهِ، قَالَ: فَأَوْمَى بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ وَ قَالَ: عِلْمُ الْكِتَابِ وَ اللَّهِ كُلُّهُ عِنْدَنَا، عِلْمُ الْكِتَابِ وَ اللَّهِ كُلُّهُ عِنْدَنَا.[11]

🌸🔆ای سدیر! آیا همه‌ی آنچه را که در این آیه از کتاب خدا خوانده‌ای که می‌فرماید: بگو: «کافی است که خداوند، و کسی که علم کتاب [و آگاهی بر قرآن] نزد اوست، میان من و شما گواه باشند»!. (رعد/۴۳)». گفتم: «آن را خوانده‌ام، فدایت شوم». فرمود: «کسی که همه‌ی علم کتاب را دارد با فهم‌تر است یا کسی که جزئی از علم کتاب را دارد»؟ گفتم: «نه، بلکه آن که علم همه کتاب را دارد او بافهم‌تر است». سپس با دست خود اشاره به سینه‌اش کرده و فرمود: «به خدا علمِ کتاب نزد ما است، به خدا همه‌اش نزد ماست».

🌸🔆الصّادق (علیه السلام)- قالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ قَالَ فَفَرَّجَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) بَیْنَ أَصَابِعِهِ فَوَضَعَهَا فِی صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ وَعِنْدَنَا وَ اللَّهِ عِلْمُ الْکِتَابِ کُلُّهُ.

🌸🔆امام صادق (علیه السلام)- قَالَ الَّذِی عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْکِتَابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَن یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ، انگشتان دست خود را از هم باز کرد و بر سینه‌ی خویش نهاد و فرمود: «به خدا سوگند! تمام عِلم کتاب نزد ماست».

🌸🔆 النمل : 40   قالَ الَّذي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَني‏ أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَ مَنْ شَكَرَ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَريمٌ

🌸🔆 (امّا) كسى كه دانشى از كتاب داشت گفت: «پيش از آنكه چشم بر هم زنى، آن را نزد تو خواهم آورد!» و هنگامى كه (سليمان) آن (تخت) را نزد خود ثابت و پابرجا ديد گفت: «اين از فضل پروردگار من است، تا مرا آزمايش كند كه آيا شكر او را بجا مى‏آورم يا كفران مى‏كنم؟! و هر كس شكر كند، به نفع خود شكر مى‏كند؛ و هر كس كفران نمايد (بزيان خويش نموده است، كه) پروردگار من، غنىّ و كريم است!»

🌸🔆حَدَّثَنِي أَبِي عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ هُوَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ، وَ سُئِلَ عَنِ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَعْلَمُ أَمِ‏  الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ؟ فَقَالَ: مَا كَانَ عِلْمُ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ عِنْدَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ إِلَّا بِقَدْرِ مَا تَأْخُذُ الْبَعُوضَةُ بِجَنَاحِهَا مِنْ مَاءِ الْبَحْرِ وَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ: أَلَا إِنَّ الْعِلْمَ الَّذِي هَبَطَ بِهِ آدَمُ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ وَ جَمِيعَ مَا فُضِّلَتْ بِهِ النَّبِيُّونَ إِلَى خَاتَمِ النَّبِيِّينَ فِي عِتْرَةِ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ.[12]

🌸🔆امام صادق (علیه السلام)- ابن‌اذنیه نقل می‌کند: امام صادق (علیه السلام) فرمود: کسی که علم کتاب [و آگاهی بر قرآن] نزد اوست. (رعد/۴۳)، امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. از آن جناب سؤال شد: «کسی که دارای علم کتاب است داناتر است یا کسی که مقداری از علم کتاب را دارد»؟ فرمود: «نسبت علم کسی که مقداری از علم کتاب را دارد به کسی که علم کتاب را دارد، نیست مگر به اندازه‌ای که یک پشه از آب دریا با بال خود بر می دارد. امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «تمام دانشی را که آدم از آسمان به زمین فرود آورد و همه‌ی امتیازات علمی پیامبران تا خاتم انبیاء، در اختیار عترت پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) است».

🌹افق ماموریت امام زمان علیه السلام فراتر از جغرافیای زمین است.

🌹حجت خدا طرید و شرید اهل زمین، اما قریب و حبیب و ودود فرا زمین‌یان است.

🌹طلوع واقعی علم در روی زمین با ظهور امام زمان‌مان محقق خواهد شد.

🔅🌼 به ساعت ویژه امام الهادی عهد و پیمان بندگی را تجدید نمایید  🌼🔅

🌸🔆الساعة العاشرة، لِعَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ ع وَ هِيَ مِنْ سَاعَتَيْنِ بَعْدَ صَلَاةِ الْعَصْرِ إِلَى قَبْلِ اصْفِرَارِ الشَّمْسِ

🔆ساعت دهم مختص امام علی بن محمد النقی الهادی است که  از دو ساعت بعد از عصر شروع و تا زردی خورشید ادامه می‌یابد و دعای ویژه‌اش این است:

🌸🔆 يَا مَنْ عَلَا فَعَظُمَ يَا مَنْ تَسَلَّطَ فَتَجَبَّرَ وَ تَجَبَّرَ فَتَسَلَّطَ يَا مَنْ عَزَّ فَاسْتَكْبَرَ فِي عِزِّهِ يَا مَنْ مَدَّ الظِّلَّ عَلَى خَلْقِهِ يَا مَنِ امْتَنَّ بِالْمَعْرُوفِ عَلَى عِبَادِهِ يَا عَزِيزاً ذَا انْتِقَامٍ  مُنْتَقِماً بِعِزَّتِهِ مِنْ أَهْلِ الشِّرْكِ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ وَ أُقَدِّمُهُ بَيْنَ يَدَيْ حَوَائِجِي أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي كَذَا وَ كَذَا [13]

🌸🔆 يَا مَنْ عَلَا فَعَظُمَ يَا مَنْ تَسَلَّطَ فَتَجَبَّرَ وَ تَجَبَّرَ فَتَسَلَّطَ يَا مَنْ عَزَّ فَاسْتَكْبَرَ فِي عِزِّهِ يَا مَنْ مَدَّ الظِّلَّ عَلَى خَلْقِهِ يَا مَنِ امْتَنَّ بِالْمَعْرُوفِ عَلَى عِبَادِهِ يَا عَزِيزاً ذُو انْتِقَامٍ يَا مُنْتَقِماً بِعِزَّتِهِ مِنْ أَهْلِ الشِّرْكِ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ أُقَدِّمُهُ بَيْنَ يَدَيْ حَوَائِجِي وَ رَغْبَتِي إِلَيْكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُعِينَنِي بِهِ عَلَى قَضَاءِ حَوَائِجِي وَ نَوَافِلِي وَ فَرَائِضِي وَ بِرِّ إِخْوَانِي وَ كَمَالِ طَاعَتِكَ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي كَذَا وَ كَذَا[14]

🔅🌼 ته دیگ 1402.10.25 🌼🔅

🌹نشان تولی: توحید، از جمله نشان توحید مکارم الاخلاق است، همچنین عدم  خودمحوری، عدم تفسیر به رای، تمسک حقیقی به ثقلین، الگوپذیری علمی و عملی از سیره و سنت حجج الهی است.

🌹 از جمله لوازم علوم قرآنی تشخیص ناسخ از منسوخ، محکم از متشابه، خاص از عام، مبین از مجمل، است.  

🌹 تقلید در عقاید باطل است هر کس به تحقیق باید به آن دست یابد اما در امور احکام عملی تقلید جایز است.

🌻🔆 التوبة : 122   وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ

🔆 شايسته نيست مؤمنان همگى (بسوى ميدان جهاد) كوچ كنند؛ چرا از هر گروهى از آنان، طايفه‏اى كوچ نمى‏كند (و طايفه‏اى در مدينه بماند)، تا در دين (و معارف و احكام اسلام) آگاهى يابند و به هنگام بازگشت بسوى قوم خود، آنها را بيم دهند؟! شايد (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خوددارى كنند!

🌹شیعه در عصر حاضر با توجه به سیاست تک تک امامان باید دانش خود را ظاهر و سیاست خود را تبیین سازد.

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼


[1] مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏4 ؛ ص401  ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على،علامه – قم، چاپ: اول، 1379 ق.

[2] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏36 ؛ ص296 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[3] بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏27، ص: 108: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[4] مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏4 ؛ ص401  ابن شهر آشوب مازندرانى،علامه – قم، چاپ: اول، 1379 ق.

[5] عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص129  ابن بابويه، محمد بن على، نشر جهان – تهران، چاپ: اول، 1378ق.

[6] تفسير القمي ؛ ج‏1 ؛ ص387  قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، 2جلد، دار الكتاب – قم، چاپ: سوم، 1404ق.

[7] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏24 ؛ ص112  مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[8] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص218  كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[9] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏24 ؛ ص112  مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى،دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[10] قال في مرآة العقول: لعل هذا ردّ لما يفهم من كلام سدير من تحقير العلم الذي أوتى آصف عليه السلام بأنّه و ان كان قليلا بالنسبة إلى علم كل الكتاب، فهو في نفسه عظيم كثير لانتسابه الى علم الكتاب، و في بصائر الدرجات هكذا:« ما أكثر هذا المن ينسبه اللّه عزّ و جلّ … اه».

[11] تفسير نور الثقلين    ج‏2    522 حويزى، عبدعلى بن جمعه، تفسير نور الثقلين، 5جلد، اسماعيليان – ايران – قم، چاپ: 4، 1415 ه.ق.

[12] تفسير نور الثقلين    ج‏4    87 حويزى، عبدعلى بن جمعه، تفسير نور الثقلين، 5جلد، اسماعيليان – ايران – قم، چاپ: 4، 1415 ه.ق.

[13] مصباح المتهجد و سلاح المتعبد ؛ ج‏2 ؛ ص517 طوسى، محمد بن الحسن، مؤسسة فقه الشيعة – بيروت، چاپ: اول، 1411 ق.

[14] البلد الأمين و الدرع الحصين ؛ النص ؛ ص145  كفعمى، ابراهيم بن على عاملى، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات – بيروت، چاپ: اول، 1418 ق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.