🌻🔆ماه فرمانروا🔆🌻

15

🌼🔆🌼آثار ضیافت الله🌼🔆🌼

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌹 « شکافتن و شکفتن»  «آزمون کادحانه »  «علم دعا زمز عاشقی » « کمر شکسته صفات»  « دعای 46 صحیفه سجادیه» و … چکیده با تکمله       1403.01.23    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🔅🌼ماه خدا رفت، اما خدا باقی است 🌼🔅

🌹ماه خدا آمد و رفت تا بگوید که تنها او می‌ماند، او نه می‌آید و نه می‌رود. تنها اوست باقی.

🌸🔆 يَا مَنْ لَمْ‏ يَزَلْ‏ وَ لَا يَزَالُ‏ وَ لَا يَزُولُ كَمَا لَمْ يَزَلْ قَائِماً عَلى‏ كُلِّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ‏ يَا مَنْ جَعَلَ أَيَّامَ الدُّنْيَا تَزُولُ وَ شُهُورَهَا تَحَوَّلُ وَ سِنِيهَا تَدُورُ وَ أَنْتَ الدَّائِمُ لَا تُبْلِيكَ الْأَزْمَانُ وَ لَا تُغَيِّرُكَ الدُّهُورُ يَا مَنْ كُلُّ يَوْمٍ عِنْدَهُ جَدِيد[1]

🔆ای خداوندی كه زوال نداشته است(ازلی است، سابقه عدم نداشته)  و زوال نمی‌پذیرد(جاوید و ابدی است) و پاینده خواهد بود، همانطوری‌که با هر کسی به آنچه که کسب کرده پیوسته ملازمت دارد، ای کسی که دنیا را زوال‌پذیر ساخته و ماه‌ها را دگرگون شونده ساخته و سالها را در گردش قرار داده، و تنها توئی دائم زمان‌ها تو را کهنه و فرسوده نمی‌سازد، روزگاران تو را تغییر ندهد، ای کسی که هر روز نزد او جدید است.

🌹ماه مبارک رمضان رفت تا اعلام کند که تنها او می‌ماند و بس. «هو الباقی» ماه رمضان می‌رود اما عطر و صفایش سرمدی است.

🌹ماه مبارک رمضان رفت حال زمان محاسبه رمضانیه رسیده است.

🌹لازم است انسان خودش را در هر لحظه محاسبه نماید از خود حسابرسی کند، به ثروت و سرمایه خود برای تجارت رضوان الله نظر کند،

🌹حسابرسی رمضانیه نگاه به عظیم‌ترین سرمایه وجود است، به معلومات رمضانیه خود مرور نماییم، معدن رمضانیه خود را برای بهره‌برداری مورد مهندسی قرار دهیم، برنامه‌ریزی کنیم.

🌹ماه شوال ماه رونمایی از دستاورد عظیم ماه رمضان است.

🌹آثار ضیافت‌الله را در خود معاینه کنیم.

🌹هر که طعم طعام خدا چشید کامش به طعام دیگر لذیذ نخواهد شد، وقتی دارویی بر کل ارکان وجود تاثیر می‌کند، طعام و توجهات خدا چه می‌کند؟!

🌹اثر شیر بر طفل و ظهور آثار طعام بر او در مسیر و راستای رشد و ظهور و فعال شدن حواس قرار دارد.

🌹فاصله میان دریافت تا درک  نور دوره ظهور آثار نور است، میان عنایات رحمانی و ظهورات آن به غبار حجاب میان آدمی مرتبط است.

🌹از رحم ماه مبارک رمضان چگونه تولد یافتیم؟ چگونه مولودی هستیم؟

🔅🌼 دوره جهان هستی با ماه جهان هستی🌼🔅

🌹ما از کانون لیلة‌القدر گذر نمودیم، به رمز شکست زمان رسیدیم، به فراخی و گستردگی زمانی دست یافتیم، معادلات معمول را به هم زدیم تا در بندگی الهی غوغا کنیم.

🌹برای بندگی الهی باید از محدودیت زمانی و مکانی خود را خلاص و خدا را به رهائی و آزادی تمام عبادت کنیم، خدای لم یزالی و لایزال و لایزول را به ازلیت و ابدیت عبادت کنیم.

🔅🌼 شکفتن و شکافتن بعد ماه مبارک🌼🔅

🌹از ماه شوال باید با تحول عظیمی مواجه شویم زمان شکافته شدن و شکفته شدن است، فالق و فاطر اوست.

🌹ما به نفع خود عمل کردیم و به خاطر همان نفع مستحق جایزه رحمانی هستیم. عجب سنّتی دارد خدای کریم.

🌹طعام الهی باید هضم شود و خود را به تمام به ظهور برساند، این طعام بر جسم و جان مؤثر است.

🔅🌼 آشنایی ماه مبارک🌼🔅

🌹ماه مبارک رمضان ما را با شناسنامه کامل می‌شناسد.

🌹روزی  ماه رمضان از انسانهای روی زمین در پیشگاه الهی روایت خواهد نمود.

🌹عجیب است ماه مبارک با تمام انسانها آشناست آنها را به تمام و کمال می‌شناسد. با تمام اسم و رسم.

🌷🔆أَلَا فَاعْمَلُوا [الْيَوْمَ‏] لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَ أَعِدُّوا الزَّادَ لِيَوْمِ الْجَمْعِ يَوْمَ التَّنَادِ، وَ تَجَنَّبُوا الْمَعَاصِيَ، فَبِتَقْوَى اللَّهِ يُرْجَى الْخَلَاصُ، فَإِنَّ مَنْ عَرَفَ حُرْمَةَ رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ، وَ وَصَلَهُمَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ شَهْرِ اللَّهِ الْأَعْظَمِ، شَهِدَتْ لَهُ هَذِهِ الشُّهُورُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَ كَانَ رَجَبٌ وَ شَعْبَانُ وَ شَهْرُ رَمَضَانَ شُهُودَهُ بِتَعْظِيمِهِ لَهَا.

وَ يُنَادِي مُنَادٍ: يَا رَجَبُ وَ يَا شَعْبَانُ وَ يَا شَهْرَ رَمَضَانَ كَيْفَ‏ عَمَلُ‏ هَذَا الْعَبْدِ فِيكُمْ وَ كَيْفَ كَانَتْ طَاعَتُهُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏  فَيَقُولُ رَجَبٌ وَ شَعْبَانُ وَ شَهْرُ رَمَضَانَ:

يَا رَبَّنَا مَا تَزَوَّدَ مِنَّا إِلَّا اسْتِعَانَةً عَلَى طَاعَتِكَ، وَ اسْتِمْدَاداً [لِمَوَادِّ] فَضْلِكَ، وَ لَقَدْ تَعَرَّضَ بِجُهْدِهِ‏ لِرِضَاكَ، وَ طَلَبَ بِطَاقَتِهِ مَحَبَّتَكَ.[2]

🌷🔆به هوش باشید و برای روز قیامت اعمال(صالحه) انجام دهید. و برای روز جمع و روز تناد[3] توشه جمع کنید، از گناهان بپرهیزید؛ با تقوای الهی به خلاصی امیدوار شوید. هر آن کسی که احترام رجب و شعبان را بشناسد و این دو ماه را به ماه رمضان که ماه خدای اعظم است وصل نماید، در این‌صورت این ماه‌ها به نفع او در روز قیامت شهادت خواهند داد. و رجب و شعبان و ماه رمضان برای عظمت بخشیدن به او شهادت خواهند داد.

(زمانی که در روز قیامت) منادی ندا می‌دهد، ای رجب و ای شعبان و ای ماه رمضان عمل این بنده در بین شما چگونه بوده؟ و اطاعت آنها از خدای عزّ و جلّ چگونه بوده است؟ پس می‌گویند: ای پروردگارما! از ما هیچ توشه‌ای نگرفت مگر آنکه برای فرمانبرداریت به کار گرفت و با آنها فضل و کرم تو را برای یاری طلبید و با تلاش خود به سوی خشنودی تو روی آورد و با توانش محبت تو را جستجو نمود.

🔅🌼 توشه خور خدا به آغوش ماه خدا🌼🔅

🌹ماه مبارک رمضان، طعام الهی را مثل پرنده‌ای که به جوجه خود غذا میخوراند و مثل مادری که به فرزند خود شیر می‌خوراند از ما پذیرایی نموده است. در آغوش ماه خدا توشه خور کرامات خدا بودیم؛ حال توجه کنیم که چه خوردیم و چه یاد گرفتیم و چه باید بکنیم؟!

🌹انسان با طعام تغییر می‌کند با علم متحول می‌شود، خُلق و خَلقش دگرگون می‌گردد، انسان باید سنجش کند که در ضیافت الهی به چه تحول عظیمی رسیده است؟

🌹خدا نعمتی که داده پس نمی‌گیرد. شاکر نعمت خدا باشیم. جان ماه مبارک در وجود ماست، انسان ناسپاس است که کفران نعمت می‌کند.

🌹شکر نعمت ماه مبارک را بجای آوریم. شکر یعنی به ظهور رسانی نعمت، آثار نعمات الهی را آشکار نمائیم.

🌻🔆إبراهيم : 7   وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديدٌ

🔆زمانى كه پروردگارتان اعلام كرد كه اگر شكر گزاريد حتما بر (نعمت‏هاى) شما مى‏افزايم، و اگر ناسپاسى كرديد البته که عذاب من بسيار سخت است.

🌹نباید نعمات حجاب حضرت منعم گردد، نعمت راه بسوی منعم است؛ همچنین آیات و لذایذ و زیبایی‌ها، او از آیات و لذات و زیبایی برتر است، به آنچه باید به آن سبقت جوییم اوست،

🌹 خدا از بندگانش پیوسته به استقبال روی از خدا برنگردانیم.

🌹بازنده آن است که با نعمات و آیات از او غافل گردد

🔅🌼 فرمانروای ضیافت‌الله🌼🔅

🌹ماه مبارک رمضان، مامور ویژه الهی، فرمانده ارشد، فرمانروای دل و جان، در کمال حُسن انجام ماموریت

رزم بندگی کامل را محقق ساخت، به حق باشگاه و درمانگاه و زینتگاه بندگی خدا بود. ماه رمضان فرمانروای ضیافة‌الله بود.

🔅🌼 امام سجاد علیه السلام سلطان نصیر خدایند🌼🔅

🌹به حق دعای 44 صحیفه سجادیه مدخل صدق و دعای 45 مخرج صدق و دعای 46 در حکم سلطان نصیر ماه مبارک رمضان بودند. وجود مقدس امام سجاد علیه السلام به حق سلطان نصیر بندگی خدایند.

🌹هر که با حق معرفت این دعاها ماه مبارک را درک کرده باشد به سرافرازی خواهد رسید.

🌹دعاهای صحیفه سجادیه دارای مبدأ و مقصدند؛ سیر دهنده‌اند، زنده و جاری‌اند؛ صحیفه سجادیه دارای عروق و شاهرگ  و قلب و خون و اعضاء و جوارح است، به حق ذکر حیاتبخش و دانش‌افزاست. صحیفه سجادیه نقشه علم و محبت است و ما را در جغرافیای کرامات بندگی خدا می‌گرداند.

🔅🌼 علم دعاء رمز عاشقی است 🌼🔅

🌹علم دعا از عالی‌ترین و متعالی‌ترین اهداف بندگی و دستاورد بشری است.

🌹امام سجاد علیه السلام امام ثروت و سرمایه بندگی و رضوان خدایند، بدون امام فقیر مطلق‌ایم. بدون حجج الهی هیچ‌ایم، مقفول و مغفولیم، بدون دیده کوریم، بدون علم نادانیم، بدون امام پوچیم.

🌹تا به حجج الهی به تمام و کمال مجهز نشویم، به دید و سمع و نطق و علم اکبر نخواهیم رسید،

🌻🔆الأعراف : 179   وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ

🔆به يقين، گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ ذرء نمودیم؛ آنها دلهايى دارند كه با آن تفقه نمی‌کنند؛ و چشمانى كه با آن نمى‏بينند؛ و گوشهايى كه با آن نمى‏شنوند؛ آنها همچون چهارپايانند؛ بلكه گمراهتر! اينان همان غافلانند.

🔅🌼 شکل گیری جهان جدید در جهان قدیم🌼🔅

🌹با ماه مبارک رمضان مدارات جدید و مسیرهای جدید در جسم و جان آدمی شکل می‌گیرد.

🌹با هر نظر قدّوسی، باغچه‌ها و رودخانه‌ها و بحار جدید در وجودمان شکل می‌گیرد، حریم وجودمان گسترش می‌یابد، مرزهای جدید در جان ما بوجود می‌آید. پس باید از این فرصت و امتیاز بدیع کمال بهره را ببریم.

🌹در ماه مبارک رمضان جهان جدیدی در دل جهان قدیم ما شکل می‌گیرد، هر که این تحول را حس نکند یا ماه مبارک را درک نکرده و یا مردود ماه مبارک رمضان است.

🔅🌼آزمون کادحانه 🌼🔅

🌻🔆الانشقاق : 6   يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقيهِ

🔆اى انسان! تو با تلاش و رنج بسوى پروردگارت مى‏روى و او را ملاقات خواهى كرد!

🌸🔆يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ‏ ساع‏ اليه‏ سعياً الى لقاء جزائه.[4]

🔆مراد از کدح در آیه «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ» تلاش جانانه بسوی خداست، بسوی پاداش او.

🌹الْكَدْحُ‏: السّعي‏ و العناء. قال تعالى: إِنَّكَ‏ كادِحٌ‏ إِلى‏ رَبِّكَ‏ كَدْحاً  و قد يستعمل استعمال الكدم في الأسنان، قال الخليل‏: الْكَدْحُ‏ دون الكدم.[5]

🌹الْكَدْح: كوشش و رنج، در آيه: إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً  واژه كدح مثل بكار بردن- كدم- يعنى فرسوده شدن و گزيدن دندانهاست.  خليل مى‏گويد: كدح- در معنى نزديك به- كدم- است.

🌸🔆 يَا مَنْ كُلُّ شَيْ‏ءٍ صَائِرٌ إِلَيْه‏

🌸🔆إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون‏

🌹اول و آخر که به او ختم است، بداعتش از اولیت و آخریت گذر می‌کند

🌹زمانی که خود را در ناز و نعمت بدون اصطکاک دیدید به خود شک کنید، یا آزمون کادحانه تمام شده و یا مردود آزمون‌اید

🔅🌼فراز‌هایی از دعای 46 صحیفه سجادیه 🌼🔅

🌸🔆 یا مَنْ یرْحَمُ مَنْ لَا یرْحَمُهُ الْعِبَادُ، وَ یا مَنْ یقْبَلُ مَنْ لَا تَقْبَلُهُ الْبِلَادُ،

🔆ای آن که رحم می‌کنی بر آن که بندگان بر او رحم نمی‌کنند و‌ ای کسی که می‌پذیری کسی را که سرزمین‌ها او را نمی‌پذیرند.

🌸🔆 وَ یا مَنْ لَا یحْتَقِرُ أَهْلَ الْحَاجَةِ إِلَیهِ، وَ یا مَنْ لَا یخَیبُ الْمُلِحِّینَ عَلَیهِ،

🔆و‌ ای کسی که اهل حاجتمندانِ خود را خوار نمی‌کند، و‌ ای کسی که اصرارکنندگان را ناامید نمی‌نماید،

🌸🔆 وَ یا مَنْ لَا یجْبَهُ بِالرَّدِّ أَهْلَ الدَّالَّةِ عَلَیهِ، وَ یا مَنْ یجْتَبِی صَغِیرَ مَا یتْحَفُ بِهِ، وَ یشْکرُ یسِیرَ مَا یعْمَلُ لَهُ،[6]

🔆و‌ ای کسی که دست ردّ بر پیشانی اهل دلالت نمی‌زند ، و‌ ای کسی که پیشکش بی‌مقدار را می‌پذیرد، و کمترین کاری را که برایت کنند سپاس می‌نهد،

🌹اهل دلالت به ظاهر کسانی هستند که رو به خدا می‌آورند در حالیکه شایسته روی آوردن نیستند، پست هستند و نمی‌دانند اما رو به خدا می‌آورند و خدا آنها را می‌پذیرد.

🌸🔆 وَ یا مَنْ یشْکرُ عَلَى الْقَلِیلِ وَ یجَازِی بِالْجَلِیلِ، وَ یا مَنْ یدْنُو إِلَى مَنْ دَنَا مِنْهُ،

🔆و‌ ای کسی که عمل اندک را قدر می‌نهد، و مزد بزرگ بر آن می‌پردازد، و‌ ای که هر کس به تو نزدیک گردد به او نزدیک می‌شود،

🌸🔆 وَ یا مَنْ یدْعُو إِلَى نَفْسِهِ مَنْ أَدْبَرَ عَنْهُ، وَ یا مَنْ لَا یغَیّرُ النِّعْمَةَ، وَ لَا یبَادِرُ بِالنَّقِمَةِ،

🔆 و‌ ای کسی که هر که را از او روی گرداند به سوی خودش فرا می‌خواند، و‌ ای کسی که نعمت خود را تغییر نمی‌دهد و به انتقام شتاب نمی‌ورزد

🌸🔆 وَ یا مَنْ یثْمِرُ الْحَسَنَةَ حَتَّى ینْمِیهَا، وَ یتَجَاوَزُ عَنِ السَّیئَةِ حَتَّى یعَفِّیهَا.

🔆و‌ ای کسی که خوبی را به میوه می‌رساند  تا اینکه آن را رشد دهد، و از بدی درمی گذر به طوری که ناپدیدش نماید.

🌹خوبی‌های ما خام است و خدا آنها را می‌رساند، پرورش و زیبایش می‌سازد، دانه عمل ما را کشت و زرع می‌کند درختش می‌سازد از آن میوها و گل‌ها عطر و شهد و عجایب به بار می‌آورد.

🌸🔆 انْصَرَفَتِ[7] الْآمَالُ دُونَ مَدَى كَرَمِكَ بِالْحَاجَاتِ،

🔆 آرزوها به همراه حاجات، پیش از رسیدن به آستانه کرمت برگشت خوردند.

🌹آمال و حاجات در برابر کرمت منصرف شدند، آمال و حاجات در برابر عظمت کرامات الهی خود را حقیر یافتند و منصرف شدند. آنچه می‌خواستند و آرزو می‌کردند در برابر کرم الهی هیچ بود.

🌸🔆 وَ امْتَلَأَتْ بِفَيْضِ جُودِكَ أَوْعِيَةُ الطَّلِبَاتِ،

🔆و ظرف‌های طلب به فیض بخششت لبریز شدند

🌸🔆 وَ تَفَسَّخَتْ دُونَ بُلُوغِ نَعْتِكَ الصِّفَاتُ،

🔆و اوصاف به آستانه وصف تو نرسیده از هم گسستند،

🔆صفات را توان نعت تو نیست

🔆کمر صفات در وصف تو شکسته است،

🌹 این فراز مناجات را با این کلام مولا امیرالمومنین علیه السلان قرین کنیم: « كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْه‏»

🔆همانطوری‌که در دعای 32 چنین مناجات می‌کند:

🌹 (6) وَ لَا يَبْلُغُ أَدْنَى مَا اسْتَأْثَرْتَ بِهِ مِنْ ذَلِكَ أَقْصَى نَعْتِ النَّاعِتِينَ.

🌹 (7) ضَلَّتْ فِيكَ الصِّفَاتُ، وَ تَفَسَّخَتْ دُونَكَ النُّعُوتُ، وَ حَارَتْ فِي كِبْرِيَائِكَ لَطَائِفُ الْأَوْهَامِ

🌹 (8) كَذَلِكَ أَنْتَ اللَّهُ الْأَوَّلُ فِي أَوَّلِيَّتِكَ، وَ عَلَى ذَلِكَ أَنْتَ دَائِمٌ لَا تَزُول‏[8]

🌹 نهایت وصف واصفان، به پایین‌ترین مرتبه از آنچه را که به خود اختصاص داده‌، نمی‌رسد. (نهایت وصف و تعریف واصفان به آستانه وصف آفریده منتخب خدا نمی‌رسد چه برسد به وصف ذات او)

🌹 اوصاف در مقام وصفت گمراه و سرگشته و تعریف‌ها در پیشگاه حضرتت، عاجز و از هم گسسته‌اند و دقیق‌ترین تصوّرات در بارگاه کبریایی‌ات سرگردان‌اند.

🌹 با بیانی که اوّل دعا تو را ستودم، اکنون باید نتیجه‌گیری کنم که تو در اوّلیتت اوّلی؛ اوّلیتی که ازلی است و آن را حدّ و مرزی نیست و هم‌چنین دائم و جاویدی.

🌸🔆 فَلَكَ الْعُلُوُّ الْأَعْلَى فَوْقَ كُلِّ عَالٍ، وَ الْجَلَالُ الْأَمْجَدُ فَوْقَ كُلِّ جَلَالٍ.[9]

🔆 پس بدون شک برتری، برتر از هر برتری مخصوص توست

🔆 برتری در بالاترین مرتبه‌اش که ورای هر برتری است مخصوص توست و بزرگی و عظمت که فراتر از هر بزرگی و عظمت است، ویژۀ توست

🔆 (اعلی‌ترین برتری از آن توست، از هر برتری تو فراتری)

🔆 اعلی‌تر از اعلی توئی اعلی، بر برتری توئی برتر

🔆 و جلال امجد بر هر جلالی ویژه توست.

🌸🔆 كُلُّ جَلِيلٍ عِنْدَكَ صَغِيرٌ، [10]

🔆 هر بزرگی در پیشگاهت کوچک است،

🌸🔆 وَ كُلُّ شَرِيفٍ فِي جَنْبِ شَرَفِكَ حَقِيرٌ،

🔆 و هر شریفی در جنب شرفت پست است،

🌸🔆 خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَيْرِكَ،

🔆 آنان که به غیر حضرتت روآورده‌اند نومید شدند،

🌸🔆 وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلَّا لَكَ،

🔆 و آنان که جز وجود تو خواسته‌اند به خسران نشستند(روی آورندگان به غیر تو زیان دیدند)

🌸🔆 وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلَّا بِكَ،

🔆 و آنان که به درگاه غیر تو شدند به تباهی رسیدند،

🔆 و آنان که به درگاه غیر تو فرود آمدند، تباه شدند؛

🌸🔆 وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلَّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ

🔆 و  آنان که به جز فضل تو را طالب شدند تهیدست ماندند.

🔆 و نعمت خواهان جز آنان که از فضل و احسان تو نعمت خواستند، دچار تهی‌دستی و قحطی شدند

🌸🔆 بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ، وَ جُودُكَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِينَ، وَ إِغَاثَتُكَ قَرِيبَةٌ مِنَ الْمُسْتَغِيثِينَ.

🔆 درب رحمتت به روی علاقه‌مندان باز و جود و سخایت برای گدایان رایگان و فریاد رسی‌ات به فریاد خواهان نزدیک است

🌸🔆 لَا يَخِيبُ مِنْكَ الْآمِلُونَ، وَ لَا يَيْأَسُ مِنْ عَطَائِكَ الْمُتَعَرِّضُونَ، وَ لا يَشْقَى بِنَقِمَتِكَ الْمُسْتَغْفِرُونَ.

🔆 آرزومندان از تو نومید نمی‌شوند، و درخواست کنندگان از عطایت محروم نمی‌شوند، و مستغفران از عذاب تو تیره بخت نمی‌گردند،

🌸🔆 رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ، وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ، عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ، وَ سُنَّتُكَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِينَ حَتَّى لَقَدْ غَرَّتْهُمْ أَنَاتُكَ عَنِ الرُّجُوعِ، وَ صَدَّهُمْ إِمْهَالُكَ عَنِ النُّزُوعِ.

🔆 سفره روزی‌ات برای عاصیان پهن است، و بردباریت شامل دشمنانت نیز می‌گردد، عادتت احسان به بدکاران است، و سنّتت رحمت بر تجاوزکاران، تا جایی که مدارایت اینان را از بازگشت به تو غافل نموده، و مهلت دادنت ایشان را از خودداری از گناه بازداشته،

🌸🔆 وَ إِنَّمَا تَأَنَّيْتَ بِهِمْ لِيَفِيئُوا إِلَى أَمْرِكَ، وَ أَمْهَلْتَهُمْ ثِقَةً بِدَوَامِ مُلْكِكَ، فَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ السَّعَادَةِ خَتَمْتَ لَهُ بِهَا، وَ مَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الشَّقَاوَةِ خَذَلْتَهُ لَهَا.

🔆 حال آنکه تنها تو با آنان بردباری کرده‌ای تا به فرمانت بازآیند، و از آن رو به آنان مهلت داده‌ای که اطمینان به دوام سلطنتت داری، پس آن که اهل سعادت بود فرجام کارش را به سعادت بردی، و هر که تیره‌بخت بود به تیره‌بختی‌اش واگذاشتی،[11]

🌸🔆 كُلُّهُمْ صَائِرُونَ، إِلَى حُكْمِكَ، وَ أَمُورُهُمْ آئِلَةٌ إِلَى أَمْرِكَ، لَمْ يَهِنْ عَلَى طُولِ مُدَّتِهِمْ سُلْطَانُكَ، وَ لَمْ يَدْحَضْ لِتَرْكِ مُعَاجَلَتِهِمْ بُرْهَانُكَ.

🔆 همۀ اینان، چه سعادتمندان و چه شقاوتمندان به حکم و حکومت تو باز می‌گردند؛ و کارشان منتهی به فرمان تو می‌شود. طولانی شدن زمان زندگی گنه‌کاران، قدرت پادشاهی‌ات را سست نمی‌کند؛ و شتاب نورزیدن در عقوبت و بازپرسی آنان، برهان و دلیلت را باطل نمی‌سازد[12]

🌸🔆 حُجَّتُكَ قَائِمَةٌ لَا تُدْحَضُ، وَ سُلْطَانُكَ ثَابِتٌ لَا يَزُولُ، فَالْوَيْلُ الدَّائِمُ لِمَنْ جَنَحَ عَنْكَ، وَ الْخَيْبَةُ الْخَاذِلَةُ لِمَنْ خَابَ مِنْكَ، وَ الشَّقَاءُ الْأَشْقَى لِمَنِ اغْتَرَّ بِكَ.

🔆 حجّتت استوار و پابرجاست و باطل نگردد؛ و پادشاهی‌ات ثابت و همیشگی است و از بین نمی‌رود؛ پس عذاب همیشگی بر کسی که از تو روی تافت و نومیدی ذلّت‌بار برای کسی که از تو نومید شد و بدترین تیره‌بختی برای کسی که به رحمت و کرم تو مغرور گشت

🌸🔆 مَا أَكْثَرَ تَصَرُّفَهُ فِي عَذَابِكَ، وَ مَا أَطْوَلَ تَرَدُّدَهُ فِي عِقَابِكَ، وَ مَا أَبْعَدَ غَايَتَهُ مِنَ الْفَرَجِ، وَ مَا أَقْنَطَهُ مِنْ سُهُولَةِ الْمَخْرَجِ!! عَدْلًا مِنْ قَضَائِكَ لَا تَجُورُ فِيهِ، وَ إِنْصَافاً مِنْ حُكْمِكَ لَا تَحِيفُ عَلَيْهِ.

🔆چه بسیار دگرگونی‌هایی که در عذابت برای او هست و چه بسیار زمان طولانی و درازی که در عرصۀ کیفرت رفت و آمد خواهد داشت؛ و فرج و گشایش از چنین انسانی چه اندازه دور است و از رهایی یافتن از دوزخ، به آسانی و سهولت، چه بسیار ناامید است. این مجازات‌ها، بر اساس عدالت در داوری توست که در آن ستم نمی‌کنی؛ و از انصاف در فرمان توست که بی‌عدالتی در آن روا نمی‌داری

🌸🔆 فَقَدْ ظَاهَرْتَ الْحُجَجَ، وَ أَبْلَيْتَ الْأَعْذَارَ، وَ قَدْ تَقَدَّمْتَ بِالْوَعِيدِ، وَ تَلَطَّفْتَ فِي التَّرْغِيبِ، وَ ضَرَبْتَ الْأَمْثَالَ، وَ أَطَلْتَ الْإِمْهَالَ، وَ أَخَّرْتَ وَ أَنْتَ مُسْتَطِيعٌ لِلمُعَاجَلَةِ، وَ تَأَنَّيْتَ وَ أَنْتَ مَلِي‏ءٌ بِالْمُبَادَرَةِ

🔆همانا حجّت‌هایت را برای بیداری مردم، پی‌درپی آوردی و دلیل و عذرت را به سوی آنان فرستادی و تهدیدت را یادآور شدی و در ترغیب بندگان به ایمان و عمل، لطف و مدارا را به کار گرفتی؛ و برای بیداری آنان، مثل‌ها زدی؛ و مهلت به مردم را طولانی کردی. کیفر را به تأخیر انداختی، در حالی که بر شتابِ به عذاب توانا بودی؛ و فرصت دادی در صورتی که بر عجله قدرت داشتی.

🌸🔆 لَمْ تَكُنْ أَنَاتُكَ عَجْزاً، وَ لَا إِمْهَالُكَ وَهْناً، وَ لَا إِمْسَاكُكَ غَفْلَةً، وَ لَا انْتِظَارُكَ مُدَارَاةً، بَلْ لِتَكُونَ حُجَّتُكَ أَبْلَغَ، وَ كَرَمُكَ أَكْمَلَ، وَ إِحْسَانُكَ أَوْفَى، وَ نِعْمَتُكَ أَتَمَّ، كُلُّ ذَلِكَ كَانَ وَ لَمْ تَزَلْ، وَ هُوَ كَائِنٌ وَ لَا تَزَالُ.

🔆مدارایت از روی ناتوانی، و مهلت دادنت از باب سستی، و خودداریت از باب غفلت، و به تأخیر انداختنت از روی  سازش نبوده، بلکه به این خاطر است که حجتت رساتر، و بزرگواریت کاملتر، و احسانت فراگیرتر، و نعمتت تمامتر باشد، تمام اینها بوده و هست و خواهد بود،

🌸🔆 حُجَّتُكَ أَجَلُّ مِنْ أَنْ تُوصَفَ بِكُلِّهَا، وَ مَجْدُكَ أَرْفَعُ مِنْ أَنْ يُحَدَّ بِكُنْهِهِ، وَ نِعْمَتُكَ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ تُحْصَى بِأَسْرِهَا، وَ إِحْسَانُكَ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ تُشْكَرَ عَلَى أَقَلِّهِ

🔆 و حجت تو برتر از آن است که به طور کامل وصف شود، و برزگی تو والاتر از آن است که کسی به کنهش برسد، و نعمتت بیش از آن است که همه‌اش به شماره درآید، و احسانت بیش از آن است که کسی کمترین آن را شکرآرد، و اکنون نبودن زبان سخن مرا از ادامه سپاست ناتوان ساخته،

🌸🔆 وَ قَدْ قَصَّرَ بِيَ السُّكُوتُ عَنْ تَحْمِيدِكَ، وَ فَهَّهَنِيَ الْإِمْسَاكُ عَنْ تَمْجِيدِكَ، وَ قُصَارَايَ الْإِقْرَارُ بِالْحُسُورِ، لَا رَغْبَةً- يَا إِلَهِي- بَلْ عَجْزاً.

🔆 و زبان تمجیدم از کار افتاده، و نهایت قدرتم آن است که به درماندگی اقرار کنم نه از سر رغبت به کوتاهی در ستایش تو -ای پروردگار من بلکه از باب ناتوانی.

🌸🔆 فَهَا أَنَا ذَا أَؤُمُّكَ بِالْوِفَادَةِ، وَ أَسْأَلُكَ حُسْنَ الرِّفَادَةِ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اسْمَعْ نَجْوَايَ، وَ اسْتَجِبْ دُعَائِي، وَ لَا تَخْتِمْ يَوْمِي بِخَيْبَتِي، وَ لَا تَجْبَهْنِي بِالرَّدِّ فِي مَسْأَلَتِي، وَ أَكْرِمْ مِنْ عِنْدِكَ مُنْصَرَفِي، وَ إِلَيْكَ مُنْقَلَبِي، إِنَّكَ غَيْرُ ضَائِقٍ بِمَا تُرِيدُ، وَ لَا عَاجِزٍ عَمَّا تُسْأَلُ، وَ أَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.

🔆 اینک منم که به درگاهت روی آورده‌ام، و از حضرتت توقع پذیرایی نیک دارم، پس بر محمد و آلش درود فرست، و رازم را بشنو، و دعایم را مستجاب کن، و روزم را به ناامیدی و تهیدستی به شب مرسان، و در دریوزگیم دست ردّ به سینه‌ام مزن، و رفتنم را از پیشگاهت، و بازگشتم را به حضرتت گرامی دار، زیرا در آنچه بخواهی دچار مضیقه نمی‌شوی، و در برابر خواسته ها ناتوان نمی‌باشی، و بر هر چیزی قدرت داری، و هیچ حول و قوه‌ای جز به دست خدای بزرگ نیست.

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼


[1] فلاح السائل و نجاح المسائل ؛ ؛ ص239 ابن طاووس، على بن موسى، بوستان كتاب – قم، چاپ: اول، 1406 ق.

[2] التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ؛ ص655  حسن بن على عليه السلام، امام يازدهم، مدرسة الإمام المهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1409 ق.

[3] روز جمع روز حشر و روز تناد همان روزی است که اهل آتش اهل بهشت را صدا میزنند و از آنها طلب آب می‌کنند. يَوْمُ التَّنَادِ يَوْمٌ يُنَادِي أَهْلُ النَّارِ أَهْلَ الْجَنَّةِ: أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ.( تفسير نور الثقلين، ج‏4، ص: 519)

[4] تفسير الصافي ؛ ج‏5 ؛ ص304  فيض كاشانى، محمد بن شاه مرتضى، مكتبه الصدر – تهران، چاپ: دوم، 1415 ق.

[5] مفردات ألفاظ القرآن ؛ ؛ ص704  راغب أصفهانى، حسين بن محمد، دار القلم – الدار الشامية – بيروت – دمشق، چاپ: اول، 1412ق.

[6] و الدالّة بتشديد اللام: اسم من أدلّ على صديقه و قريبه و على من له منزلة عنده: إذا انبسط و اجترأ و أفرط عليه ثقة بمحبّته يقال: أدلّ فأصلّ و منه حديث يمشي على الصراط مدلا أي: منبسطا لا خوف عليه‏  و هو من دلال المرأة على زوجها إذا ارته جرأة عليه في تغنّج كأنّها تخالفه و ليس بها خلاف.

رياض السالكين في شرح صحيفة سيد الساجدين ؛ ج‏6 ؛ ص209  كبير مدنى، سيد عليخان بن احمد، دفتر انتشارات اسلامى – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1409ق.

[7] الانصراف: الانقلاب و الرجوع، يقال: انصرف الناس من المسجد أي: انقلبوا و رجعوا إلى بيوتهم. و دون: نقيض فوق، و هو تقصير عن الغاية. و المدى بفتحتين: الغاية. و مدى البصر: منتهاه و غايته. (ریاض السالکین). نعت: خصلت، صفت، لقب، مدح، مدیح، منقبت، وصف

[8] قسمتی از دعای 32 صحیفه سجادیه

[9] مترادف جلال: احتشام، بزرگی، جاه، جبروت، حشمت، شکوه، شوکت، عظمت، فر، فره، کبریا، مجد

برابر پارسی: فر، شکوه، والایی، بزرگی، شُکوه

مترادف مجد: احتشام، بزرگی، جاه، جلال، حشمت، عزت، عظمت، شرف، برتری | پرتلاش، جدی، ساعی، سخت کوش، فعال، کوشا

متضاد مجد: کاهل

برابر پارسی: پابرجا، کوشا، کوشش کننده

[10] جلیل: باحشمت، رفیع، شامخ، عالی قدر، عظیم، محتشم، والا

برابر پارسی: بزرگوار، بزرگ، برین

[11] تأنّی: درنگ، آهستگی، آرامش، به عقب اندازی

[12] و آل الشي‏ء يؤول أولا و مئالا: رجع فهو آئل.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.