🌻🔆نسخه‌های شفابخش کِبر🔆🌻

16

🌼🔆🌼تخصص در کِبر شناسی🌼🔆🌼

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌹 «مبارزه عملی با کِبر »  « کِبر سرد و گرم»  « راز تَفرّد و عزلت» «شرح دعای 20 صحیفه سجادیه»  «جلسه 217» و … چکیده با تکمله       1403.02.06  علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🔅🌼 نگاهی به کلیات مطالب🌼🔅

☘️ مداوای کبر با تواضع

🍀 کبر از هر اوجی انسان را پایین خواهد کشید.

🍀 ابتلاء به کبر موجب خروج از پرستش خدا و رغبت به خود‌پرستی

🍀 معماری بندگی خداوند باید سازه‌ای استوار و محکم داشته باشد کبر ریشه بندگی را سست می سازد.

☘️ مواظب کبر سرد و گرم خود باشیم، کبر گرم همچون شمشیری است که از غلاف بیرون آمده و کبر سر هنوز شمشیر در غلاف مانده است، کبر شیطان قبل از رجم و لعن، همان کبر سرد بود.

☘️ مواظب کبر نامرئی و مخفی باشیم.

☘️ مواظب کبر مرکب و کبری که در حال رشد است باشیم‌.

☘️ مواظب کبر ترکیبی باشیم اگر کبر با رذایل دیگر آمیخته شود خطراتش زیاد تر می‌شود.

☘️ مواظب کبر کور باشیم که موجب آلودگی زمین و زمان می‌شود.

☘️ مواظب اتحاد کبر با کبرو متکبر با متکبر باشیم‌.

☘️ کبر ترکیب شده با فناوری خطرش مضاعف می‌گردد.

☘️ اتحاد کبر با ثروت ویرانگر جامعه است. 

☘️ کبر اگر قرین با دانش شود جهل بر فرد و جامعه غالب می‌شود.

☘️ هم باید با متکبر مبارزه نماییم و هم با کبر، از خدا بخواهیم که اجل کبر را برساند. هم با شیطان باید مبارزه نماییم هم با شیطنت، هم با جاهل و هم جهل باید مبارزه نماییم.

☘️ مبادا کبر دیگران را پرورش دهیم.

☘️ مواظب کبر در آخر الزمان باشیم چون کبر در آخرالزمان به نهایت خود می‌رسد.

☘️ کبر آخر الزمان با تواضع آخر الزمانی خاموش می شود.‌

☘️ عُجب به کبر، نهایت رذالت و جهالت است.

☘️ کفران نعمت خود نوعی کبر است.

☘️مواظب باشیم! شاید  زود رنجی نشانه کبر باشد.

☘️ خداوند را میان خود حائل سازیم تا با خود نیز به خود فخر نکنیم.

☘️ خوش به حال کسی که به تفرد برسد.

☘️ تفرد نیازمند ده خصلت است.

🌼 رسیدن به دانش حق و باطل

🌼 رمز تَحبُّب فقر

🌼 انتخاب سختی و پارسایی

🌼 غنیمت شماردن خلوت با خداوند

🌼 توجه به عواقب امور

🌼 خود را علی‌رغم نهایت تلاش مقصر در عبادت خداوند دانستن

☘️ نماز از زیباترین تواضع ها نسبت به خداوند است.

☘️ مهار تواضع خود را در دست بگیریم.

☘️ مومن معاون تواضع دارد، هیچ مومنی نیست مگر اینکه همراه او دو فرشته است و با آن دو فرشته مهاری است که با آن شخص را نگه می‌دارند زمانی که شخص خود را بالا کشد، آن مهار را می کشند تا نفسش به پایین افتد.

🔅🌼کبر سرد و گرم 🌼🔅

🌹کبر گرم، کبر فعال و عملیاتی است و مثل بمب عمل میکند، خود و خارج از خود را منهدم و ناامن می‌سازد.

🌹کبر سرد، کبری است که امکان و شرایط بروز موجود نباشد، مثل شمشیر در غلاف و شبیه نارنجکی است که هنوز ضامنش کشیده نشده است.

🔅🌼کبر مرئی و نامرئی 🌼🔅

🌹کبر ممکن است که ظهور و بروز داشته باشد و همچنین امکان دارد که نامرئی و مخفی باشد و از لانه‌اش خارج نشده است.

🔅🌼 کبر مُرکّب🌼🔅

🌹کبر مُرکّب کبری است که با دیگر رذایل در هم آمیخته و تبدیل به خطرناکترین سلاح گشته گردد.

🔅🌼کبر کور 🌼🔅

🌹کبر کور کبری است که به جاهلانه‌ترین شکل بروز نماید و رفتار نامنظمی را از خود بروز دهد.

🔅🌼کبر پیشرونده 🌼🔅

🌹کبر تشدید شونده است چه بسا متکبران با هم به رقابت پرداخته و خواسته و ناخواسته مسابقه شرک برگزار می‌نمایند. و چه بسا متکبران با هم متحد می‌گردند و پایه‌های کبر را بالا می‌برند. وای به روزی که مار و عقرب و رتیل با هم متحد شوند. همچنین اگر کبر  با فناوری هماهنگ شود تشدید و ویرانگرتر می‌گردد.

🌹اگر کبر با محاسن و امتیازات ظاهری همراه گردد، زهرش کاری‌تر می‌گردد

🔅🌼 محاسبه کبر🌼🔅

🌹کبر باید در حالات و شرایط مختلف سنجیده شود، شاید بعضی‌ها در شرایط و جداول خاصی کبرشان بروز کند.

🔅🌼مبارزه با کبر و متکبر 🌼🔅

🌹همزمان با کبر و شخص متکبر مبارزه کنید. مثل مبارزه با شیطنت و شیطان.

🌹کبر دیگران را تحریک و تقویت نکنیم. احترامات افراطی باعث تحریک کبر دیگری و ذلت خود فرد می‌گردد.  تواضع بر شخص متکبر کبر متکبر را طوفانی می‌کند، تواضع بر هر کسی نبایستی از اعتدال خارج گردد.

🔅🌼آخر کبر در آخرالزمان 🌼🔅

🌹کبر در آخرالزمان آخر کبر است، کبر به اوج خود می‌رسد.

🔅🌼عُجب به کبر 🌼🔅

🌹بدترین و چرکین‌ترین عُجب، عُجب به کبر و غرور است.

🔅🌼بعضی از نشانه‌های کبر 🌼🔅

🌹کفران نعمت برادر کِبر است. ناسپاسی، کبر آشکار است.  شکستن نمکدان  بعد از خوردن نمک نشان کبر شوم است، بدترین شکل آن خوردن نمک علم و  شکستن نمکدان علم است.

🌹زود رنجی و دیر بخشی و سخت بخشی می‌تواند نشانه‌های خاصی از کبر باشد.

🔅🌼کبر درد خانمان‌سوز 🌼🔅

🌹کبر، درد خانمان‌سوز، دنیا سوز، عقبی سوز است؛ کبر، عامل ورشکستگی کامل زندگانی است؛  ویران‌گر است، عبادت و ظرایف و لطایف و زیبایی را به خاکستر تبدیل می‌کند.

🌹از کبر به دفعات به خدا پناه بریم، تواضع را به خودمان روز و شب تلقین کنیم، عاقبت شیطان را به خود یادآوری کنیم!

🌹کبر گریبان همه کس را می‌گیرد و به هیچ کس رحم نمی‌کند، میزان زیان کبر بر مومن از همه بالاتر است.

عزیر را ذلیل میکند!

🔅🌼عزل کِبر از دل 🌼🔅

🌹کِبر را تا از دل خود قطع نکرده‌ایم از شرش خود را ایمن ندانیم، برای قطع کبر باید اسباب و خوراک کبر را از دل خود قطع نماییم، کبر اگر بی‌آب و نان گردد از گشنگی و تشنگی خواهد مُرد، تا زمانی که خوراک کبر را فراهم می‌کنیم نبایستی انتظار رهایی از آن را داشته باشیم.

🌹اوّل از همه نفس خود را عزل کنیم آن‌گاه هر چه هست را از دل خود بیرون کنیم، غیر خدا برای دل حرام است. خلاصی دل از غیر خدا راز رهایی از کبر و راز ناب بندگی است.

🔅🌼کِبر را عزل کنید  🌼🔅

🌹نسخه اعتزال نسخه رهایی از کبر و غرور است.

🌹عزل نفس تا عزل ماسوی‌الله از حریم دل و در نهایت عزل دل نسخه متعالی «لقاء الله الاکبر» و رمز رهایی از کِبر اکبر و کِبر اصغر است.

🔅🌼راز و حظّ تنهایی‌گزینی 🌼🔅

🌷🔆 قَالَ الصَّادِقُ ع‏ صَاحِبُ الْعُزْلَةِ مُتَحَصِّنٌ بِحِصْنِ اللَّهِ تَعَالَى وَ مُتَحَرِّسٌ بِحَرَاسَتِهِ فَيَا طُوبَى‏ لِمَنْ‏ تَفَرَّدَ بِهِ سِرّاً وَ عَلَانِيَةً وَ هُوَ يَحْتَاجُ إِلَى عَشَرَةِ خِصَالٍ عِلْمِ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ وَ تَحَبُّبِ الْفَقْرِ وَ اخْتِيَارِ الشِدَّةِ وَ الزُّهْدِ وَ اغْتِنَامِ الْخَلْوَةِ وَ النَّظَرِ فِي الْعَوَاقِبِ وَ رُؤْيَةِ التَّقْصِيرِ فِي الْعِبَادَةِ مَعَ بَذْلِ الْمَجْهُودِ وَ تَرْكِ الْعُجْبِ وَ كَثْرَةِ الذِّكْرِ بِلَا غَفْلَةٍ فَإِنَّ الْغَفْلَةَ مِصْطَادُ الشَّيْطَانِ وَ رَأْسُ كُلِّ بَلِيَّةٍ وَ سَبَبُ كُلِّ حِجَابٍ وَ خَلْوَةِ الْبَيْتِ عَمَّا لَا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ فِي الْوَقْتِ

 قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع أَحْرِزْ لِسَانَكَ لِعِمَارَةِ قَلْبِكَ وَ لْيَسَعْكَ بَيْتُكَ وَ احْذَرْ مِنَ الرِّيَاءِ وَ فُضُولِ مَعَاشِكَ وَ اسْتَحِ مِنْ رَبِّكَ وَ ابْكِ عَلَى خَطِيئَتِكَ وَ فِرَّ مِنَ النَّاسِ فِرَارَكَ مِنَ الْأَسَدِ وَ الْأَفْعَى فَإِنَّهُمْ كَانُوا دَوَاءً فَصَارُوا الْيَوْمَ دَاءً ثُمَّ الْقَ اللَّهَ تَعَالَى مَتَى شِئْتَ

… فَفِي الْعُزْلَةِ صِيَانَةُ الْجَوَارِحِ وَ فَرَاغُ الْقَلْبِ وَ سَلَامَةُ الْعَيْشِ وَ كَسْرُ سِلَاحِ الشَّيْطَانِ وَ مُجَانَبَةٌ مِنْ كُلِّ سُوءٍ وَ رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ مَا مِنْ نَبِيٍّ وَ لَا وَصِيٍّ إِلَّا وَ اخْتَارَ الْعُزْلَةَ فِي زَمَانِهِ إِمَّا فِي ابْتِدَائِهِ وَ إِمَّا فِي انْتِهَائِه‏[1]

🌷🔆 حضرت صادق (ع) فرمود: شخص عزلت‌گرا (خلوت‌گرا) در حصار محكم پروردگار متعال متحصن گشته و در تحت حمايت و حفظ و توجه خداوند محفوظ و نگهدارى شده است، پس خوشا به حال كسى که تفرّد‌گرا باشد(خود را برای خدایش فرد سازد، خویشتن را برای معبودش طاق و تنها و خلاصه و خالص گرداند) و عزلت‌گرایی محتاج ده ویژگی است:

1- دانایی به حق و باطل(تا حق را به جای باطل و باطل را به جای حق نگیرد، حق را طلب و از باطل بگریزد، راه حق مسیر رسیدن به خلوت محض پروردگار متعال است)

2- تحبّب فقر(پذیرش فقر از حیث اینکه آزمونی از آزمون‌های الهی و رشته‌ای از رشته‌های تحصیلی بندگی الهی است، البته تحبّب فقر به معنای عدم تلاش برای رسیده به فقر نبوده بلکه در صورتی که به قهر به فقر گرفتار شود به نیکویی آن را مدیریت کرده و صبر را سپر و رضا را شیرینی آزمون فقر سازد، در درجه‌ای خاص عاشق شرکت در این آزمون ربانی باشد)

3 و 4-  و سختی و پارسایی را اختیار کند.(همچون ورزش‌کاری که سخت‌ترین رشته ورزشی را انتخاب می‌کند و به این وسیله توانایی‌های خود را بالا می‌برد و برای رسیدن به قهرمانی بندگی از سختی و پارسایی استقبال می‌نماید)

5- از خلوت بهره‌برداری نماید.(برای خلوت با معبود سر از پا نشناسد عاشق خلوت با معبود محبوب باشد)

6- به عواقب امور توجه نماید.

7- علی‌رغم مجاهدت و كوشش خود را در عباداتش مقصر فرض نماید.

8- خودشیفتگی را رها کند.

9- پيوسته مشغول ذكر باشد . آن را با غفلت آمیخته نسازد. زيرا كه غفلت شکارگاه شیطان و قله هر گرفتاری و علت هر مانعی است.

10- خانه خود را از آنچه ضرورى نيست خالى كند «در زمان».(مراد از زمان می‌تواند به زمان خلوت با معبود مربوط باشد هیچ چیزی نبایستی دل او را به خود مشغول سازد، بعد از خلوت دل به خلوت فضا بپردازد)

🌹عزلت به معنای اعتزال، اعتکاف، انزوا، تجرد، تنهایی، کناره گیری، گوشه گیری، گوشه نشینی است،  عزلت‌گرائی سعی مومن برای رسیدن به خلوت محض و نوعی تلاش برای رسیدن به تنهایی مطلق است، کوشش جانانه‌ای برای دست‌یابی به دیدار تنهاترین یگانه هستی است.

🌹زهد به معنای پارسایی، پرهیزگاری، تعبد، تقدّس، تقوا، تورع است، زهد به زبان ساده بی‌اعتنایی به غیر خداست، زاهد تنها به خواست معبود خویش اهمیت می‌دهد، و محبت و مودت او به غیر خدا، محض رضای خدا می‌باشد.

🌹تفرّد برای خدا یعنی، برای خدا، تک، تنها، طاق، خلاصه و خالص شدن، بطوری‌که در جان، جز یاد و عشق الهی موج دیگری نباشد، فرد خود را قربان خدایش می‌نماید.

🌹تحبّب فقر، یعنی،  پسندیدن، خوش داشتن آزمون فقر، بدون هیچ گله و شکایت از آزمون سخت فقر.

🌹رشته تحصیلی فقراز جمله دروس متعالی کلاس بندگی است، هر کسی نقش فقر را به زیبایی تمام ایفا کند، قهرمان مسابقه فقر است؟!

🌹 انتخاب و پذیرش و استقبال از آزمون و مسابقات و تحصیلات سخت بندگی تلاش برای قهرمانی بندگی است. کسی که از سختی و زهد استقبال کند به مدارج متعالی دست یابد.

🔅🌼 تواضع شایسته و متعالی🌼🔅

🌹از نسخه‌ها‌ی شفابخش ثقلین برای پیش‌گیری و درمان کبر مدد بگیریم.

🌹هر کس خود را از کبر مبرا بداند از تسلط شیطان به خود اطمینان یابد. در هر حال و درجه، مواظب کبر جلی و خفی باشیم.

🌹هر کس، دیگری را متهم به کبر و خود را مبرا از کبر تلقی نماید از خود شخص مبتلا به کبر بدتر است.

🌷🔆 يَا أَبَا ذَرٍّ، طُوبَى‏ لِمَنْ‏ تَوَاضَعَ‏ لِلَّهِ‏ (عَزَّ وَ جَلَّ) فِي غَيْرِ مَنْقَصَةٍ، وَ أَذَلَّ نَفْسَهُ فِي غَيْرِ مَسْكَنَةٍ، وَ أَنْفَقَ مَالًا جَمَعَهُ فِي غَيْرِ مَعْصِيَةٍ، وَ رَحِمَ أَهْلَ الذُّلِّ وَ الْمَسْكَنَةِ، وَ خَالَطَ أَهْلَ الْفَقْرِ وَ الْحِكْمَةِ، طُوبَى لِمَنْ صَلَحَتْ سَرِيرَتُهُ، وَ حَسُنَتْ عَلَانِيَتُهُ، وَ عَزَلَ عَنِ النَّاسِ شَرَّهُ، طُوبَى لِمَنْ عَمِلَ بِعِلْمِهِ، وَ أَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ، وَ أَمْسَكَ الْفَضْلَ مِنْ قَوْلِهِ.[2]

🌷🔆 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ای اباذر! خوشا به حال كسى كه براى خداوند متعال فروتنى كند، بى آنكه او را نقص و كاستى باشد و خود را ذليل گرداند بى آنكه او را خوارى و مسكنت باشد.

و مالى را كه در غير معصيت (خدا) اندوخته است انفاق و صرف نمايد و به بيچارگان و محتاجان ترحم نمايد، و با اهل فقه (و دانش) و حكمت اختلاط داشته باشد، خوشا به حال كسى كه اندرونش صالح و شايسته و آشكار و بيرونش نيكو باشد و شر و بدى خود را از مردم بازدارد، و خوشا به حال كسى كه علم خويش را به كار بندد، و مازاد دارائى خويش را انفاق نمايد و گفتار خويش را از سخن بيجا بازدارد.

🌹چه نیکوست که انسان در عین حالی که اعمالش را به نیکویی و به کمال انجام میدهد در برابر الله تبارک و تعالی تواضع نماید. بی‌هیچ بیچارگی خود را رام کند، در عین قدرت و توانایی نرم باشد.

🔅🌼 دعای کرام الکاتبین بر متواضع🌼🔅

🌹موجی که پایین می‌آید با جهشی چند برابری بالا خواهد رفت.

🌷🔆 وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَا مِنْ أَحَدٍ إِلَّا وَ مَعَهُ مَلَكَانِ وَ عَلَيْهِ حِكْمَةٌ  يُمْسِكَانِهِ بِهَا فَإِنْ هُوَ رَفَعَ نَفْسَهُ جَذَبَاهَا ثُمَّ قَالا اللَّهُمَّ ضَعْهُ وَ إِنْ وَضَعَ نَفْسَهُ قَالا اللَّهُمَّ ارْفَعْهُ‏[3]

🌷🔆 پيامبر خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمايد: هيچ كسى نيست مگر اينكه دو فرشته همراه اويند و به وسيله مهارى كه در آن شخص است او را حفظ‍‌ مى‌كنند. پس هر گاه سرش را بالا گرفت ناگهان آن دو فرشته آن را مى‌كشند و بعد آن دو فرشته گويند: بار خدايا او را متواضع كن، و اگر فروتن شد،گويند بار خدايا مقام او را بالا ببر !

🔅🌼ذائقه خود را رام کنید 🌼🔅

🌹تواضع امتیاز است، تجارت است، نشان خدا دوستی است.

🌹هر از چند گاهی از مَرکب خود پیاده شوید و راه بروید. بدن خود را با رنج آشنا و رام کنید، بستر نرم را ترک و زمین سخت و خشن را تجربه نمایید، طعام گوارا را رها نموده مثل فقیران غذا بخورید، لباس فاخر را جدا و ساده پوشی کنید؛ با انسانهای معمولی زیاد نشست و برخواست کنید؛ …

🌷🔆 وَ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ الْمَدَنِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ‏ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ عِنْدَنَا بِقُبَا وَ كَانَ صَائِماً فَأَتَيْنَاهُ عِنْدَ إِفْطَارِهِ بِقَدَحٍ مِنْ لَبَنٍ وَ جَعَلْنَا فِيهِ شَيْئاً مِنْ عَسَلٍ فَلَمَّا رَفَعَهُ وَ ذَاقَهُ وَجَدَ حَلَاوَةَ الْعَسَلِ فَقَالَ مَا هَذَا قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ جَعَلْنَا فِيهِ شَيْئاً مِنْ عَسَلٍ فَوَضَعَهُ وَ قَالَ أَمَا إِنِّي لَا أُحَرِّمُهُ وَ مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ وَ مَنْ تَكَبَّرَ وَضَعَهُ وَ مَنِ اقْتَصَدَ أَغْنَاهُ اللَّهُ وَ مَنْ بَذَّرَ أَفْقَرَهُ اللَّهُ وَ مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اللَّهِ أَحَبَّهُ اللَّهُ‏[4]

🔆 ابو سلمه مدنى از قول پدر نقل مى‏كند كه رسول خدا (ص) در «قبا» نزد ما روزه‏دار بود، و ما موقع افطار كاسه‏اى شير آورديم، و مقدارى عسل ميان آن ريختيم همين كه پيامبر (ص) آن را بلند كرد و چشيد، و مزه عسل را درك كرد، فرمود: چيست؟ عرض كرديم: يا رسول الله (ص) مقدارى عسل ميان آن ريخته‏ايم! پيامبر (ص) كاسه را روى زمين گذاشت و فرمود: بدانيد كه من آن را حرام نمى‏دانم امّا هر كس براى خدا تواضع كند، خداوند او را بلند گرداند، و هر كس تكبّر كند، او را پست سازد، و هر كس اقتصاد در زندگى را رعايت كند، خداوند او را بى‏نياز سازد، و هر كس اسراف كند، خداوند او را تنگدست سازد، و هر كه زياد به ياد خدا باشد، خداوند او را دوست بدارد.

🔅🌼تواضع به خلق خدا نباید به افراط برسد 🌼🔅

🌹هر چیزی که از حد و مرز خود خارج شود نازیبا گردد، تواضع بر خلق خدا تنها به خاطر خدا و در حد و اندازه خاص خود باید اعمال شود، مگر نه به دیگر پرستی منجر می‌شود.

🌹تواضع به خلق خدا نباید به تعظیم خلق خدا منتهی شود.

🌷🔆 وَ أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى مُوسَى ع إِنَّمَا أَقْبَلُ صَلَاةَ مَنْ تَوَاضَعَ لِعَظَمَتِي وَ لَمْ‏ يَتَعَظَّمْ عَلَى خَلْقِي وَ أَلْزَمَ عَلَى قَلْبِهِ خَوْفِي وَ قَطَعَ النَّهَارَ بِذِكْرِي وَ كَفَّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَوَاتِ مِنْ أَجْلِي‏[5]

🌷🔆 خداوند متعال بر حضرت موسى (ع) وحى كرد: من نماز كسى را مى‏پذيرم كه براى عظمت من تواضع دارد و بندگانم را بزرگ نمى‏شمارد، و در دلش خوف مرا دارد، و روزش را با ياد من گذرانده است، و به خاطر من خود را از خواسته‏هاى نفسانى باز داشته است.

🌹ریا در نماز از جمله مصداق بارز نماز متکبرانه و ذلیلانه است، چرا که از یکطرف خودنمایی می‌کند و از طرف دیگر با این نمایش دیگر پرستی می‌کند.

🔅🌼تواضع رسولانه 🌼🔅

وَ رُوِيَ‏ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ يَطْعَمُ فَجَاءَ رَجُلٌ أَسْوَدُ بِهِ جُدَرِيٌ‏ قَدْ تَقَشَّرَ فَجَعَلَ لَا يَجْلِسُ إِلَى أَحَدٍ إِلَّا قَامَ مِنْ جَنْبِهِ فَأَجْلَسَهُ النَّبِيُّ ص إِلَى جَنْبِهِ‏[6]

روايت شده است كه پيامبر خدا (ص) مهمانى مى‏داد كه مرد سياه چهره آبله‏رويى آمد كه پوست بدنش ورآمده بود نزد كسى نمى‏نشست مگر اينكه از پهلويش برمى‏خاست. پيامبر (ص) او را در پهلوى خود نشاند.

🔅🌼 تواضع غنیمت است🌼🔅

وَ قَالَ ص‏ إِنَّهُ لَيُعْجِبُنِي أَنْ يَحْمِلَ الرَّجُلُ الشَّيْ‏ءَ فِي يَدِهِ يَكُونُ مُهَنِّئاً لِأَهْلِهِ يَدْفَعُ بِهِ الْكِبْرَ عَنْ نَفْسِهِ‏[7]

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم: مرا به شگفتی می‌آورد اینکه شخصی چیزی را با دستش حمل کند که برای خانواده‌اش خوش و گوارا باشد، به این صورت کبر را از خودش جدا کند.

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼


[1] مصباح الشريعة ؛ ؛ ص99  منسوب به جعفربن محمد عليه السلام، اعلمى – بيروت، چاپ: اول، 1400ق.

[2] الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص539 طوسى، محمد بن الحسن، دار الثقافة – قم، چاپ: اول، 1414ق.

[3] مجموعة ورام ؛ ج‏1 ؛ ص200    ورام بن أبي فراس، مسعود بن عيسى،  مكتبه فقيه – قم، چاپ: اول، 1410 ق.

[4] مجموعة ورام ؛ ج‏1 ؛  200 ورام بن أبي فراس، مسعود بن عيسى،  مكتبه فقيه – قم، چاپ: اول، 1410 ق.

[5] مجموعة ورام ؛ ج‏1 ؛  200 ورام بن أبي فراس، مسعود بن عيسى،  مكتبه فقيه – قم، چاپ: اول، 1410 ق.

[6] مجموعة ورام ؛ ج‏1 ؛ ص 201 ورام بن أبي فراس، مسعود بن عيسى،  مكتبه فقيه – قم، چاپ: اول، 1410 ق.

[7] مجموعة ورام ؛ ج‏1 ؛ ص 201 ورام بن أبي فراس، مسعود بن عيسى،  مكتبه فقيه – قم، چاپ: اول، 1410 ق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.