🌼صنایع عشق امام سجاد علیه السلام🌼
🌼رزم عبادت در کلام امام سجاد علیه السلام🌼
🌹🔆☘️ فرود قبل از عروج. هدایت صالح☘️ 🔆 🌹
چکیده مباحث محفل مشکات نور 1401.10.8
🌼 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903) 🌼
🔆منظرگاه امام سجاد علیه السلام
🌹مکارم از منظر امام سجاد علیه السلام مراتب عالیه آن است از احسن نیات تا وفور نیات تا نیت رشد که بنیاد عظیم نیت را تشکیل میدهد.
🌹دعای مکارم الاخلاق امام سجاد علیه السلام به واقع تحصیلات عالیه مکارم الاخلاق است، حضرت در این دعا آخرین حرف و حدیث را در مکارم بیان میفرمایند.
🌹🔆 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَرْفَعْنِي فِي النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِي عِنْدَ نَفْسِي مِثْلَهَا، وَ َا ُحْدِثْ لِي عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِي ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِي بِقَدَرِهَا.
الصحيفة السجادية، ص: 94
🌹عروجگاه انسان از فرودگاه نفس است، هر قدر به پایین ترین نقطع نفس برسیم به همان اندازه به بالاترین درجات پرواز میکنیم، تواضع فرودگاه عروج است.
🌹زمانیکه نه «من»ی بماند و نه «نفسی» در آن زمان انسان به نهایة النهایة واصل میشود.
🌹دعاهای خود را در سطح سجادیه طلب کنیم نه در سطوح خود و درک خود.
🌹دعاهای سجادیه آخرین درجه نیاز و خواست بشری است که از حضرت رب العالمین طلب میکنیم.
🌹🔆 (5) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ مَتِّعْنِي بِهُدًى صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ، وَ طَرِيقَةِ حَقٍّ لَا أَزِيغُ عَنْهَا، وَ نِيَّةِ رُشْدٍ لَا أَشُكُّ فِيهَا،
الخصال ؛ ج1 ؛ ص178 ابن بابويه، محمد بن على، الخصال، 2جلد، جامعه مدرسين – قم، چاپ: اول، 1362ش.
🌹خداوندا با هدایت صالح بهرهمندم ساز تا اینکه جایگزینی برایش نگزینم و طریق حق که از آن منحرف نگردم و نیت رشدی که در آن شک نکنم.
🌹بهرهمندی از هدایت صالح، یعنی، مثل اولیاء الله به کمال انقطاع رسیده و در اوج بندگی قرار گرفتن است، مرغ باغ سدرة المنتها شدن است.
🌹بهرهمندی از هدایت صالح عملیاتی نمودن هدایت صالح است
🌹برای پرواز و سرعتگیری علاوه بر هدایت صالح به راه و طریق نیازمندیم، راه زمینی و آسمانی و راه بندگی
🌹اگر در راه حق مستقر نشویم به جای سیر الی الله سیر الی النفس و الی الشیطان خواهیم داشت.
🌹بعد از قله یقین به نیت رشد رسیدن یعنی از فراز قله یقین پرش نمودن و به فراسوی یقین قدم گذاشتن است. فراسوی شک و شرک.
🌹وقتی در فراز قله پرش میکنیم در اوج به اوج میرسیم.
🌹یادگیری رشد، یعنی، کاری انبیایی انجام دادن، موسی علیه السلام از خضر علیه السلام طلب تحصیل و تعلیم رشد میکند، اما در کلاسش مردود شد، حال مقایسه کنیم حال خود با امام زمانمان که چگونه در کلاس رشدش خواهیم بود.
🌹هدایت صالح، آخرین درجه هدایت است، آیا همان «صراط مستقیم» است(اهدنا الصراط المستقیم)
🌹بهرهمندی از هدایت صالح، یعنی اول صاحب هدایت صالح شوم آنگاه از آن بهرهمند گردیم، اول صاحب مال و ثروت گردیم آنگاه به زیبایی از آن بهرهمند گردیم.
🌹هدایت شایسته آن هدایتی است که روی آن هدایتی نیست، آخرین سامانه، آخرین نسخه هدایت، که نیازی به تبدیل و تعویض آن نباشد.
🌹هدایت شایسته تمام نیاز هدایتی آدمی را تامین میکند.
🌹بهرهمندی از هدایت شایسته گسترادن هدایت در تمام شئونات، بکارگیری آن در تمام ارکان.
🌹هدایت شایسته به مثابه مقام نور، روشنایی کامل است.
🌹هدایت صالح سامانهای است که میبایست در دل آدمی نصب گردد و سپس راهاندازی گردد.
🌹🔆☘️ تندیس نیت صالح
🌹🔆 التحريم : 4 إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْريلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمَلائِكَةُ بَعْدَ ذلِكَ ظَهيرٌ
🌹🔆 اگر شما (همسران پيامبر) از كار خود توبه كنيد (به نفع شماست، زيرا) دلهايتان از حق منحرف گشته؛ و اگر بر ضدّ او دست به دست هم دهيد، (كارى از پيش نخواهيد برد) زيرا خداوند ياور اوست و همچنين جبرئيل و مؤمنان صالح، و فرشتگان بعد از آن پشتيبان اويند.
🌹🔆 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْهَدْيُ الصَّالِحُ وَ السَّمْتُ الصَّالِحُ وَ الِاقْتِصَادُ جُزْءٌ مِنْ خَمْسَةٍ وَ أَرْبَعِينَ جُزْءاً مِنَ النُّبُوَّةِ.
🌹انسان با این سه مولفه، «هدایت صالح، روش صالح، اقتصاد» یک چهل و پنجم انبیاء میشود.
🌹صالح المومنین، امیر المومنین علیه السلام است. حصرت هم صالح المومنین، هم باب الهدی و …
🌹مولا بایستی مثل سامانهای به جانمان متصل گردد. علی وار شدن، اسوهپذیری از علی،
🌹نسخه متعالی هدایت همان منار هدای الهی است همان باب الهدی است.
🌹ثقلین همان هدایت صالح است که بایستی بر تاج دل منصوب باشد. جراح این سامانه آن را نصب و راهاندازی مینماید.
🌹نیت رشد انسان را از سکون و انجماد و یکنواختی خارج و او را در سراشیبی پیشرفت و تحرک و ترقی قرار میدهد!
🌹نیت رشد موجب زدوده شدن شک و به تبع آن موجب زائل شدن شرک میشود. انسان بایستی تحرکش تداوم داشته باشد.
🌹شک مانع خلوص و ترقی است.
🌹برای وصول مقصد نیازمند نور و روشنایی و طریق سیر و توان و قدرت حرکت توام با علم به جهان مقصدیم.
🌹نور و راه و نیت رشد مؤلفههای مقاصد است.
🌹نیت رشد سوخت خالص آدمی برای حرکت و سرعت و دقت برای رسیدن به مقاصد عالی بندگی است.
🌹نیت رشد فراسوی افضل یقین است، مقامی که شک در زیر پای آن قرار میگیرد!
🌹نیت رشد یعنی انسان از حیث رشد به بلوغ میرسد و حیات جدید بندگی را آغاز میکند.
🌹🔆 عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: نَظَرَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَقَالَ: هَذَا بَابُ الْهُدَى الَّذِي مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً وَ هُوَ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى عِبَادِهِ.
المسترشد في إمامة علي بن أبي طالب عليه السلام ؛ ؛ ص618 طبرى آملى كبير، محمد بن جرير بن رستم، المسترشد في إمامة عليّ بن أبي طالب عليه السلام، 1جلد، كوشانپور – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1415 ق.
🌹🔆 الحج : 67 لِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنا مَنْسَكاً هُمْ ناسِكُوهُ فَلا يُنازِعُنَّكَ فِي الْأَمْرِ وَ ادْعُ إِلى رَبِّكَ إِنَّكَ لَعَلى هُدىً مُسْتَقيمٍ
🌹🔆 (16) اللَّهُمَّ وَ أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى، وَ أَلْهِمْنِي التَّقْوَى، وَ وَفِّقْنِي لِلَّتِي هِيَ أَزْكَى، وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى. (17) اللَّهُمَّ اسْلُكْ بِيَ الطَّرِيقَةَ الْمُثْلَى، وَ اجْعَلْنِي عَلَى مِلَّتِكَ أَمُوتُ وَ أَحْيَا. (18) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ مَتِّعْنِي بِالاقْتِصَادِ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ، وَ مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ، وَ مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ، وَ ارْزُقْنِي فَوْزَ الْمَعَادِ، وَ سلَامَةَ الْمِرْصَادِ.
🔆 (113) وَ أَيِّدْنِي بِتَوْفِيقِكَ وَ تَسْدِيدِكَ، وَ أَعِنِّي عَلَى صَالِحِ النِّيَّةِ،
🌹🔆 عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِيرَةِ النَّصْرِيِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ قَالَ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا مَنْ أَخَذَ طَرِيقَ الْحَقِ.
التوحيد (للصدوق) ؛ ؛ ص149 ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد (للصدوق)، 1جلد، جامعه مدرسين – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1398ق.
🌹🔆☘️ نیت رشد اهل رشد
🔆چکیده جلسه محفل مشکات با تکمله 1401.10.15 و 1401.10.29 و 1401.11.6 و 1401.11.13 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)
🌹عمر مبارک آن عمری است که در اطاعت خدا باشد. عمر نامبارک تبدیل به مرتع و چراگاه و باغ و بستان شیطان میشود و انسان تبدیل به بمب فساد و فسق و فجور میشود.
🌹انسان با فسق و فسادش تبدیل به عروسک و آلت و اسباب شیطان میشود.
🌹انسان در مسیر گناه و تعدی تبدیل به پادگان و زایشگاه و پرورشگاه شیطان میشود.
🌹استبدال بندگی یعنی، رنگ به رنگ شدن بندگی و تعویض لباس بندگی و خروج از جاده بندگی است.
🌹انسان شکّاک آتشکده معصیت است.
🌹معصیت و شک بستهی آتشند و در جان هر کسی که واقع شوند آتشکده و جهنم میشوند، جهنم را در جانش قرار داده است. حمّال شک و معصیت حمّال جهنم است.
🌹انسان در میان استبدال الماس و زغال در تردد است.
🌹استصغار و استکبار دنیا ملاک یقین و شک است. استصغار دنیا نشان بارز یقین است و استکبار دنیا یعنی، بزرگ شمردن دنیا نشان بارز شک و تردید است.
🌹هر چه از حیث مقامات بالاتر رود، سقوطش دردناکتر خواهد بود. نشاط صعود نبایستی ما را از مصیبت سقوط غافل کند.
🌹درجه شایستهترین انسان هر چه عالیتر باشد، سقوطش ناشایستترین حالت انسانی خواهد بود.
🌹در هیچ حال نباید خود را در ایمن حساب کنیم بال خوف نباید بریده شود.
🌹هر چه بالاتر رویم بایستی نگرانی به همان میزان بالاتر رود تا اطمینان فریبنده وصول مقصد غافلگیرمان نکند.
🌹الهمنی، یعنی خدای من تو خود مرا راهنمایی فرما و به نطق آور.
🌹صرف استقرار در طریق حق، وصول حق و پایان راه نیست.
🌹مثل چراغ سوختن و تابیدن و گرماپاشی نمودن، تا بندگی معنا یابد. بندگی در تابندگی است.
🌹تجربه جاودانگی تنها وصول مقام وجه اللهی است.
🌹ترس مبارک ما را از خطر سقوط نگه میدارد. امید کاذب ایمنی از سقوط را وسوسه میکند. بندگی دارای دو بال خوف و رجاست.
🌹جان بدون شک، پاک پاک، خلوص تام است.
🌹یقین بعد از یقین، به مرتبه فوق فوق یقین رسیدن است تا نم شک هم باقی نماند.
🌹مغبون دینی بالاترین مرتبه ورشکستگی است.
🌹مغبوط دینی ورشکستگی بندگی و یقینی است.
🌹 طلب یقین بالاتر از طرف حضرت ابراهیم علیه السلام نشانه تواضع اوست.
🌹در دعا دست و دل دعا کننده از عرش الهی میگذرد. طلب دنیا نشانه حقارت است چرا قاب قوسین طلب نکنیم.
🌹امام سجاد علیه السلام طلب یقین فوق سجادی میکند در هر مرتبه از یقین لازم است تا بالاتر آن را طلب کنیم.
🌹حدس نیت رشد!
🔆هدایت صالح
🌸🔆وَ مَتِّعْنِي بِهُدًى صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ، وَ طَرِيقَةِ حَقٍّ لَا أَزِيغُ عَنْهَا، وَ نِيَّةِ رُشْدٍ لَا أَشُكُّ فِيهَا
🌹 هدایت صالح، بالاترین هدایت بوده اما اگر چه انسان به این مرتبه از هدایت برسد باز امکان سقوطش از این سقف هدایت وجود دارد. پس بایستی در هر حال نگران هدایت خود باشیم و ثبات هدایت صالح را از خدای هادی طلب نماییم!
🌹 هدایت صالح طلب هدایتی شبیه به هدایت صالح المومنین است.
🌹 و چه بسا انسان در طریق حق قرار میگیرد اما در آن سلوک نمیکند و یا از آن به طریق باطل منحرف میشود، در واقع انسان در اصلیترین جاده بهسوی لقاء معبود قرار میگیرد اما از آن هیچ بهرهای تحصیل نمیکند.
🌹 کسی که با وجود نور در تاریکی حرکت کند از کور کورتر است.
🌹 کسی که با وجود ثقلین از غیر ثقلین مدد جوید از جاهل جاهلتر و سرگردانتر است.
🌹 هر کسی با وجود هدایت صالح و طریق حق از تاریکی و سبل ضلال مدد جوید لایق است سنگ بر سرش بارش کند.
🌹 علت سرگردانی اهل حاضر اینستکه غرق آب گوارایند اما نه تنها از آن خود را سیراب نمیکنند بلکه به آب گندیده رفع تشنگی مینمایند.
🌹 جهان در فراز کوه حکمت قرار دارد اما دریغا از دل بیدار و هوشیار.
🌹 در درون چشمه نورند اما در غار تاریک جهل نفس خویش محبوسند.
🌹 صحت، طریق حق با عقل و درایت بایستی سنجیده شود، جاهلانهترین سنجش کثرت نفرات است، امکان دارد طریق حق راهروی نداشته باشد و بر عکس طریق باطل کثیر النفرات باشد.
🌷🔅 حَدَّثَنَا فُرَاتُ بْنُ أَحْنَفَ قَالَ: إِنَّ عَلِيّاً ع خَطَبَ النَّاسَ فَقَالَ: «يَا مَعْشَرَ النَّاسِ أَنَا أَنْفُ الْهُدَى وَ عَيْنَاهُ» وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى وَجْهِهِ «يَا مَعْشَرَ النَّاسِ لَا تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَى لِقِلَّةِ أَهْلِهِ فَإِنَّ النَّاسَ اجْتَمَعُوا عَلَى مَائِدَةٍ شِبَعُهَا قَصِيرٌ وَ جُوعُهَا طَوِيلٌ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ يَا مَعْشَرَ النَّاسِ إِنَّمَا يَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السَّخَطُ أَلَا وَ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَأَصَابَهُمُ الْعَذَابُ بِنِيَّاتِهِمْ فِي عَقْرِهَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فَنادَوْا صاحِبَهُمْ فَتَعاطى فَعَقَرَ فَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّ اللَّهِ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ: ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها يَا مَعْشَرَ النَّاسِ أَلَا فَمَنْ سَاءَلَ عَنْ قَاتِلِي فَزَعَمَ أَنَّهُ مُؤْمِنٌ فَقَدْ قَتَلَنِي يَا مَعْشَرَ النَّاسِ مَنْ سَلَكَ الطَّرِيقَ وَرَدَ الْمَاءَ وَ مَنْ خَالَفَ وَقَعَ فِي التِّيهِ يَا مَعْشَرَ النَّاسِ أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِحَاجِبِي الضَّلَالَةِ تَبْدُو مَخَازِيهَا فِي آخِرِ الزَّمَانِ»
الغارات (ط – القديمة) ؛ ج2 ؛ ص398 ثقفي، ابراهيم بن محمد بن سعيد بن هلال، 2جلد، دار الكتاب الإسلامي – قم، چاپ: اول، 1410 ق.
🌹 کسانی که علیرغم دارا به هدایت و طریق حق در جاده ضلالت طی طریق میکنند، شبیه کسانی هستند که علیرغم نور و روشنایی در تاریکی سیر میکنند و علیرغم داشتن بال و پر گسترده لنگ لنگان راه میروند! وضعیت زمانه ما علی رغم تابش عظیم قرآن همه چشم بسته عصاکشان راه میروند!
🌷🔅 وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ وَ أَحْسِنُوا تِلَاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ وَ إِنَّ الْعَالِمَ الْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمِهِ كَالْجَاهِلِ الْحَائِرِ الَّذِي لَا يَسْتَفِيقُ مِنْ جَهْلِهِ بَلِ الْحُجَّةُ عَلَيْهِ أَعْظَمُ وَ الْحَسْرَةُ لَهُ أَلْزَمُ وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَلْوَم
نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ؛ ص164 شريف الرضى، محمد بن حسين، 1جلد، هجرت – قم، چاپ: اول، 1414 ق.
علم ناب و نافع سلطان سیر و سلوک هر انسانی است، علیرغم وجود علم بیعنایتی به آن هیچ تفاوتی با سیر کوران و سواران مرکب جهل ندارد.
🌷🔅 فِيهِمْ كَرَائِمُ الْقُرْآنِ وَ هُمْ كُنُوزُ الرَّحْمَنِ إِنْ نَطَقُوا صَدَقُوا وَ إِنْ صَمَتُوا لَمْ يُسْبَقُوا فَلْيَصْدُقْ رَائِدٌ أَهْلَهُ وَ لْيُحْضِرْ عَقْلَهُ وَ لْيَكُنْ مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ فَإِنَّهُ مِنْهَا قَدِمَ وَ إِلَيْهَا يَنْقَلِبُ فَالنَّاظِرُ بِالْقَلْبِ الْعَامِلُ بِالْبَصَرِ يَكُونُ مُبْتَدَأُ عَمَلِهِ أَنْ يَعْلَمَ أَ عَمَلُهُ عَلَيْهِ أَمْ لَهُ فَإِنْ كَانَ لَهُ مَضَى فِيهِ وَ إِنْ كَانَ عَلَيْهِ وَقَفَ عَنْهُ فَإِنَّ الْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ طَرِيقٍ فَلَا يَزِيدُهُ بُعْدُهُ عَنِ الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ إِلَّا بُعْداً مِنْ حَاجَتِهِ وَ الْعَامِلُ بِالْعِلْمِ كَالسَّائِرِ عَلَى الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ فَلْيَنْظُرْ نَاظِرٌ أَ سَائِرٌ هُوَ أَمْ رَاجِعٌ وَ اعْلَمْ أَنَّ لِكُلِّ ظَاهِرٍ بَاطِناً عَلَى مِثَالِهِ فَمَا طَابَ ظَاهِرُهُ طَابَ بَاطِنُهُ وَ مَا خَبُثَ ظَاهِرُهُ خَبُثَ بَاطِنُهُ وَ قَدْ قَالَ الرَّسُولُ الصَّادِقُ ص إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْعَبْدَ وَ يُبْغِضُ عَمَلَهُ وَ يُحِبُّ الْعَمَلَ وَ يُبْغِضُ بَدَنَهُ وَ اعْلَمْ أَنَّ لِكُلِّ عَمَلٍ نَبَاتاً وَ كُلُّ نَبَاتٍ لَا غِنَى بِهِ عَنِ الْمَاءِ وَ الْمِيَاهُ مُخْتَلِفَةٌ فَمَا طَابَ سَقْيُهُ طَابَ غَرْسُهُ وَ حَلَتْ ثَمَرَتُهُ وَ مَا خَبُثَ سَقْيُهُ خَبُثَ غَرْسُهُ وَ أَمَرَّتْ ثَمَرَتُه
نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ؛ ص215 شريف الرضى، محمد بن حسين، 1جلد، هجرت – قم، چاپ: اول، 1414 ق.
🔆نیت رشد
🌹 چه بسا اینکه انسان به مقام نیت رشد میرسد اما از رشادت به رذالت سرنگون میگردد. به هر حال در هر موقعیت بایستی خود را به همراه لباس رجاء به لباس خوف نیز مجهز نماییم. یاد خدا در هیچ شرایطی نبایستی فراموش شود. هر چه اوج بگیریم خطرات سهمگینتر میگردد.
🌹 نیت از دل رشید برمیخیزد دل رشید آن دلی است که به زینت ایمان آراسته است و مشام دلش به کراهت کفر و فسوق و عصیان آشنا باشد و هیچ کراهتی را برنتابد.
🌹 دل رشید زیبا شناس واقعی است. گُل تمام است تمام زینت را به یکجا داراست.
🔆معشوقه ایمان
🌹 لازم است انسان از عشق ایمانی به آراستگی ایمانی جهش یابد.
🌹 اگر انسان عاشق ایمان شود، ایمان در عین حال که معشوق اوست، عاشق او نیز میگردد.
🌹 ایمان و عشق میبایست عملیاتی شود. با تجلی واقعی عشق، جهان، آراسته به نور پاک عشق میگردد.
🌷🔅 الحجرات : 7 وَ اعْلَمُوا أَنَّ فيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطيعُكُمْ في كَثيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ
🌷🔅 و بدانيد رسول خدا در ميان شماست؛ هر گاه در بسيارى از كارها از شما اطاعت كند، به مشقّت خواهيد افتاد؛ ولى خداوند ايمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهايتان زينت بخشيده، و (به عكس) كفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده است؛ كسانى كه داراى اين صفاتند هدايت يافتگانند!
🌹 عشق اگر تجلی کند معشوق را عاشق عاشقش میکند. و گرنه عشق به یکطرفگی میماند در این شرایط شخص مدعی عشق تنها در مسیر عشق واقع است اما به مقصد عشق نرسیده است.
🌷🔅 فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): «وَ هَلْ الدِّينُ إِلَّا الْحُبُّ؟ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ، وَ قَالَ: إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ[1]، وَ قَالَ: يُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَيْهِمْ[2]، إِنَّ رَجُلًا أَتَى النَّبِيَّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ أُحِبُّ الْمُصَلِّينَ وَ لَا أُصَلِّي، وَ أُحِبُّ الصَّوَّامِينَ وَ لَا أَصُومُ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): أَنْتَ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ، وَ لَكَ مَا اكْتَسَبْتُ».
وَ قَالَ: «مَا تَبْغُونَ وَ مَا تُرِيدُونَ، أَمَا إِنَّهَا لَوْ كَانَتْ فُزْعَةٌ مِنَ السَّمَاءِ فَزِعَ كُلُّ قَوْمٍ إِلَى مَأْمَنِهِمْ، وَ فَزِعْنَا إِلَى نَبِيِّنَا، وَ فَزِعْتُمْ إِلَيْنَا».[3]
البرهان في تفسير القرآن ج5 105
🌹 کسی که به نیت رشد رسیده باشد از تمام مراتب شرک و شک رسته است. حال و مراقبه و تاثیر یاد مرگ در رفتار و مدیریت حالی و کاری و افعالی میزان و شاخصی برای صحت سنجی یقین و وصول نیت رشد است.
🔆شک، در کمین نیت رشد
🌹یقینی که از شک در شکاکیت سبقت میجوید مرگ است.
🌹یقینی که شبیه شک است، مرگ است.
🌷🔅 وَ قَالَ ع مَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَقِيناً لَا شَكَ فِيهِ أَشْبَهَ بِشَكٍّ لَا يَقِينَ فِيهِ مِنَ الْمَوْت
من لا يحضره الفقيه ؛ ج1 ؛ ص194 ابن بابويه، محمد بن على، 4جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم – قم، چاپ: دوم، 1413 ق.
🌹هر عابد متعبدی که نسبت به حجت خدا شک کند عبادتش بر باد است.
🌷🔅 فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ يَا عِيسَى إِنَّ عَبْدِي أَتَانِي مِنْ غَيْرِ الْبَابِ الَّذِي أُوتَى مِنْهُ إِنَّهُ دَعَانِي وَ فِي قَلْبِهِ شَكٌ مِنْكَ فَلَوْ دَعَانِي حَتَّى يَنْقَطِعَ عُنُقُهُ وَ تَنْتَثِرَ أَنَامِلُهُ مَا اسْتَجَبْتُ لَهُ قَالَ فَالْتَفَتَ إِلَيْهِ عِيسَى ع فَقَالَ تَدْعُو رَبَّكَ وَ أَنْتَ فِي شَكٍّ مِنْ نَبِيِّهِ فَقَالَ يَا رُوحَ اللَّهِ وَ كَلِمَتَهُ قَدْ كَانَ وَ اللَّهِ مَا قُلْتَ فَادْعُ اللَّهَ لِي أَنْ يَذْهَبَ بِهِ عَنِّي قَالَ فَدَعَا لَهُ عِيسَى ع فَتَابَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ قَبِلَ مِنْهُ وَ صَارَ فِي حَدِّ أَهْلِ بَيْتِهِ.
الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص400 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، 8جلد، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
🌹شاهنشاه است دل زمانی که یقین بر پایتخت دل جلوس کند و با خروجش دل ویرانه میگردد.
🌷🔅 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع قَالَ الْإِيمَانُ ثَابِتٌ فِي الْقَلْبِ وَ الْيَقِينِ خَطَرَاتٌ فَيَمُرُّ الْيَقِينُ بِالْقَلْبِ فَيَصِيرُ كَأَنَّهُ زُبَرُ الْحَدِيدِ وَ يَخْرُجُ مِنْهُ فَيَصِيرُ كَأَنَّهُ خِرْقَةٌ بَالِيَة
كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط – القديمة) ؛ ج2 ؛ ص131 اربلى، على بن عيسى، 2جلد، بنى هاشمى – تبريز، چاپ: اول، 1381ق.
🌹هیچ روشنایی از درخشش یقین نتواند که سبقت گیرد و هیچ یقینی از تحقیر دنیا شتاب نپذیرد.
🌷🔅 وَ لَا نُورَ كَنُورِ الْيَقِينِ وَ لَا يَقِينَ كَاسْتِصْغَارِكَ الدُّنْيَا
تحف العقول ؛ النص ؛ ص286 ابن شعبه حرانى، حسن بن على، 1جلد، جامعه مدرسين – قم، چاپ: دوم، 1404 / 1363ق.
🌹یقین را با جان و دل طلب کنید، که بودنش غنیمت بارده و نبودش فقر حاضر است.
🌹امام حکمت و یقین که فاتح قله یقین است به سجده در جستجوی یقین، بر طول سجده مبارکش می افزاید؛ امام سجده که به سجده در طلب یقین مشتاق است نشانگر افق باز فراسوی هر سطح یقین است.
🌷🔅 عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ رَفَعَهُ قَالَ: قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي خُطْبَةٍ لَهُ يَا أَيُّهَا النَّاسُ سَلُوا اللَّهَ الْيَقِينَ وَ ارْغَبُوا إِلَيْهِ فِي الْعَافِيَةِ فَإِنَّ أَجَلَّ النِّعْمَةِ الْعَافِيَةُ وَ خَيْرَ مَا دَامَ فِي الْقَلْبِ الْيَقِينُ وَ الْمَغْبُونُ مَنْ غُبِنَ دِينُهُ وَ الْمَغْبُوطُ مَنْ غُبِطَ يَقِينُهُ قَالَ: وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يُطِيلُ الْقُعُودَ بَعْدَ الْمَغْرِبِ يَسْأَلُ اللَّهَ الْيَقِين
المحاسن ؛ ج1 ؛ ص248 برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، 2جلد، دار الكتب الإسلامية – قم، چاپ: دوم، 1371 ق.
🌹یقین لازم است صحت سنجی شود تا یقین سرابی جای آب یقین را نگیرد و به جای حیات، نفس آدمی را نگیرد.
🌷🔅 رَأْسُ الدِّينِ صِحَّةُ الْيَقِينِ وَ تَمَامُ الْإِخْلَاصِ تَجَنُّبُكَ الْمَعَاصِي
بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج74 ؛ ص232 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
🌹زمانیکه خشنودی خدا را بر هر خشم و رضایتی ترجیح دادی امید داشته باش که باور تو در کمال صحت و سلامتی است.
🌷🔅 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مِنْ صِحَّةِ يَقِينِ الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ لَا يُرْضِيَ النَّاسَ بِسَخَطِ اللَّهِ وَ لَا يَلُومَهُمْ عَلَى مَا لَمْ يُؤْتِهِ اللَّهُ فَإِنَّ الرِّزْقَ لَا يَسُوقُهُ حِرْصُ حَرِيصٍ وَ لَا يَرُدُّهُ كَرَاهِيَةُ كَارِهٍ وَ لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ فَرَّ مِنْ رِزْقِهِ كَمَا يَفِرُّ مِنَ الْمَوْتِ لَأَدْرَكَهُ رِزْقُهُ كَمَا يُدْرِكُهُ الْمَوْتُ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اللَّهَ بِعَدْلِهِ وَ قِسْطِهِ جَعَلَ الرَّوْحَ وَ الرَّاحَةَ فِي الْيَقِينِ وَ الرِّضَا وَ جَعَلَ الْهَمَّ وَ الْحَزَنَ فِي الشَّكِّ وَ السَّخَطِ.
الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص57 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، 8جلد، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
🌷🔅 عبد اللَّه بن سنان گويد: امام صادق عليه السّلام فرمودند: از صحت يقين مرد مسلمان آن است كه براى رضايت مردم خداوند را به خشم و غضب نياورد، و اگر خداوند چيزى به آنها نداده آنان را مورد سرزنش قرار ندهد.
كسى با حرص و ولع و كوشش نمىتواند روزى خود را بدست آورد، و اگر روزى هم خواست به در خانه كسى برود احدى قدرت ندارد آن را منع كند، اگر كسى از شما از روزى خود فرار كند همان گونه كه از مرگ فرار مىكند روزى خود را به او مىرساند همان گونه كه مرگ او را در مىيابد.
بعد از اين امام عليه السّلام فرمود: خداوند با عدالت و قسط خود آسايش و راحتى را در يقين و رضايت قرار داده، و غم و اندوه را در شك و ترديد و عدم رضايت و ناراحتى نهاده است.
🌹کسی که مداح ثروتمندان و ملامتگر بینوایان است باور و یقینش در اوج بیماری و نزدیک مرگ است.
🌷🔅 وَ قَالَ ع مِنْ صِحَّةِ يَقِينِ الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ لَا يُرْضِيَ النَّاسَ بِسَخَطِ اللَّهِ وَ لَا يَحْمَدَهُمْ عَلَى مَا رَزَقَ اللَّهُ وَ لَا يَلُومَهُمْ عَلَى مَا لَمْ يُؤْتِهِ اللَّهُ فَإِنَّ رِزْقَه…
تحف العقول ؛ النص ؛ ص377 ابن شعبه حرانى، حسن بن على، 1جلد، جامعه مدرسين – قم، چاپ: دوم، 1404 / 1363ق.
🔆رسانه عظیم قلب
🌹خبرگزاری رسانه دل، خدای کبیر است اگر آن دل حرم الله باشد و فرشتگان و اولیاء الله کارمندان آن رسانه الهی اند.
🌹با گرایش دل بسوی حرام، شیطان و نفس خبرگزاران آن دل خواهند بود و شیاطین انسی و جنی در آن به دروغپردازی و وسوسه و تسویل خواهند پرداخت و نفس آدمی از همه آنها پیشی خواهد جست.
🌹دل آلوده مرکز رسانه تسویل و وسوسه است.
🌹سیل عظیم شیاطین و ابالیس در مدیریت شبکه دل و دماغ آلوده از هم سبقت میگیرند.
🌹گوش و هوشمان به هر چه مشغول است، بر پرستش همان چیز مشعوف است.
🌹شیاطین درتلاشاند تا هویت و فطرت آدمی را تغییر دهند تا پشت به فطرت نمایند و نادیدهاش بگیرند تا در مسخ آدمی به پیروزی دست یابند.
🌹مخلوقات ناچار از پرستشاند، اندک غفلت از خالق شیاطین در دل آدمی بت میتراشند تا که ادامه مسیر پرستش را منحرف سازند.
🌹دجال نطفه نفوس پلید و شیاطین است.
🌹دجال بت جامع یا جامعه اصنام است.
🌹پایان نامه شرک با دجال به اتمام میرسد.
🌹فراخوان پرستش شوم آلودهترین صنف شرک به عنقریب از طرف دجال به صدا در خواهد آمد.
🌹دجال پلید در حال آماده سازی اذهان برای اعلان موجودیت و دعوت خویش است، دم جویان پلیدی به نجاست دعوتش لبیک خواهند گفت.
🌹فتنه اکبر با بت اعظم آغاز خواهد شد و نیازمندی اهل جهان را به اَبَر بت شکن جهان بیشتر آشکار خواهد نمود.
🌹اجناس اصنام در بازار آلوده امروزی دکانهای بیشماری باز خواهد نمود.
🌹دجال یک ساحر فوق پیشرفتهای است که هویت و فطرت انسانها را سحر میکند، برخلاف ساحران فرعون که قوهی تخیل انسانها را سحر میکردند.
🌹مغزهای پوکیده و گندیده محل تکثیر ویروسهای شیطانی است که در آن شرک و شک تولید خواهد شد.
🌹دروغ و دروغ پرستی مبنا و بنیان شرک و بتپرستی نوین است.
🌹دروغ اکبر همان ادعای الوهیت از جانب خلق خداست.
🌹لذت از شعبده بازی نشان آمادگی آدمی برای فریب خوردن است، فریبی که از آن به جای غم شاد خواهد شد که زمینه را برای پذیرش دروغ های مشرکانه آماده خواهد نمود.
🌹غفلت از هیجانات حقیقی عاملی برای دویدن به دنبال هیجانهای کاذب و شوم است.
🌹رونق بازار دروغ در مکتب غفلت و معصیت همیشه باز است.
🌹انسانهای با روح ممسوخ ذهنشان را به رایان برای سواری در اختیار شیاطین میگذارند.
🌹عصر حاضر زمان شکسته شدن حد نصاب گناه و تعدی است.
🌹در عصر حاضر گناه به اشباع شدگی رسیده است. تجدید گناهان کهنه نمونهای از آن است.
🌹بشر در آخرالزمان آخرین شرمایه خود را خرج میکند.
🌹زمانی که اجل عمر و رزق و فرصت و توانایی سر برسد بشر خاموش میگردد.
🌹وقتی سر رسید برسد سر آدمیان برود.
🌹سنگینترین خواب غفلت در تاریخ خلقت در عصر حاضر نمود بارز دارد.
🌹تشکیک در هویت و آفرینش، آفریدگار و آفریده، پروردگار و پرورده اساس عملیات روحی روانی شیاطین دجالی است.
🌹انسان غافل در عصر حاصر عروسک شیاطین است، عروسک خیمه شببازی و ذهن بازی و عشق بازی است.
🌹انسان جاهل عروسک مجازی شیاطین با هویتی حقیقی است.
🌹انسانی حقیقی وقتی رفتاری مجازی از خود صادر میکند، به نهایت مسوخیت میرسد.
🌹جامهای جهانی با اهداف ایجاد غفلتهای جهانی است و آدمیان اسرای غافل این نوع مسابقاتاند، دل و مغز باختگان رونق بازار غفلتهای جهانیاند.
🌹ضربههای جمعی در ازدحامات جمعی و غفلتهای جمعی کاریتر است.
🌹قانون هیچ شعبدهبازی را باور نکنید، فریب شعبدهباز تنها با بینش باز نه بسته قابل درک و فهم است.
🌹شعبدهبازانی که در دل و مغز آدمی به فریبکاری شبانه روزی مشغولند.
🌹شعبدهبازان دین و عقیده فطرت آدمیان را نشانه کردهاند.
🌹شعبدبازی در سیاست، خام را به جای پخته جا میزند.
🌹شبهه و شعبده را تفاوت چندانی نیست و از شعبده تا سِحر فاصله چندانی نیست.
🌹بزرگترین شعبده و سحر در حال طراحی است.
🌹🔆☘️ باتلاق عیوب
🔆☘️ اللَّهُمَّ لَا تَدَعْ خَصْلَةً تُعَابُ مِنِّي إِلَّا أَصْلَحْتَهَا، وَ لَا عَائِبَةً أُوَنَّبُ بِهَا إِلَّا حَسَّنْتَهَا، وَ لَا أُكْرُومَةً فِيَّ نَاقِصَةً إِلَّا أَتْمَمْتَهَا.
🌹چنان با طریق حق عجین شویم و با قرآن و عترت یکپارچه گردیم که امکان جدایی و انحراف از آن میسر نباشد بطوریکه حتی یک نقطه خاکستری هم در وجودمان نماند و از هر گونه شرک و شک پاک و پیراسته گردیم.
🌹 روغن عمرمان زیاد تا که به مشعل و شعله بندگی الهی تبدیل گردیم.
🌹 خداوندا عیب اخلاقی و عیب افعالی مرا اصلاح فرما.
🌹خداوندا عیوب مرا به حالش رها نکن مگر آنکه اصلاحش فرمایی.
🌹عیوب اخلاقی مثل مکروهات، جنود 75گانه جهل از شرّ تا آخر.
🌹منقوص و منفور آن است که عیوبش را نداند؛ نادانترین فرد آن کسی است که به عیوب نفس آگاه نباشد.
🌹هر که از رذائل فرار کند از عیوب گریخته است.
🌹اگر فرمانروای شهوت شویم از عیوب نجات یافته و پاک و پیراسته شدهایم.
🌹دروغ و حسد از جمله زشتترین و مفتضحترین عیوب است.
🌹دروغ زشت است و از آن زشتتر دروغ باوری و از آن بدتر دروغ پرستی و از آن کریهتر دروغ پروری و رونق بخشیدن به بازار دروغ است.
🌹از جمله انواع شعبدهبازی، شعبده مقام، شعبده جمال، شعبده رفتار، شعبده با اداء و اطوار شعبده با تلقین و وسوسه و تسویل و تزیین میباشند که انسان را به باتلاق دروغ فرو میبرند.
🌹عشق به فریب خوردن بیماری خطرناک عصر ماست.
🌹کذب سلاحی است برای زشتنمایی زیبا و زیبانمایی زشت.
🌹تشخیص کذب و استنباط حقیقت و راستی، عالیترین وظیفه و مسئولیت بشری است.
🌹تشدید امتحان برای اثبات صدق ایمان و یقین در تمام دوران و از جمله در عصر آخرالزمان است.
🌹تصدیق دروغ با علم به دروغ بودنش نشان آشکار همپیمانی با شیطان و دشمنی با خداست.
🌹تکذیب راستی و درستی و نیکویی و حقیقت با علم به آن نشان آشکار پستی باطنی است.
🌹بزرگترین و عظیمترین دروغ، شرک به خدا و تکذیب و یا تهمت به رسولان و اولیاء خداست.
🌹حیات موجودات پست با کذب و دروغ است!
🌹وساوس و تسویلات و تزیینات اسلحههای فوق پیشرفته کذب هستند.
🌹دروغ ابزار قوی برای تصرف اذهان و قلوب است.
🌹مواطب شکارچیان عقاید از توحید و عدل و نبوت و امامت و معاد باشید.
🌹سارقان چشم و گوش و هوش و دل در هر راهی به کمین نشستهاند.
🌹جهان گرفتار شکار حواس، شکار محبت، شکار اشتها، شکار مکارم توسط شیاطنی جنی و انسی هستند.
🌹دروغ آدمی را سر سفره مکاره میهمان میکند.
🌹شیاطین موکل بر اخابیث به تقویت آنها مشغولند. شیاطین در محافظت از یارانشان آرام و قرار ندارند.
🌹انسانهای پست اگر بد نکنند آرام نمیشوند.
🌹انسانهای پست اگر مولد زشتی نباشند از طرف شیاطین مجازات میشوند و اگر انجام دهند مسختر و زشتتر و تهوعآورتر میگردند. دو سر باخت هستند، مگر آنکه توبه کنند.
🌹مواظب انواع آلودگی هوائی سمعس بصری حسی باشید.
🌹مردن کندو همان هدول از فرمان ملکه که موجب از هم گسیخته شدن نظام
کندو گشته و کندوی عسل را به لانه موشان و موجودات پست تبدیل مینماید.
🌹هر که توجهش تصرف شود روحش به اسارت رود.
🌹آمادهسازی جهان برای دروغ اعظم مواظب عقاید پاک خود باشید.
🌹اگر با خدا باشید خدا شما را با پشه ای یاری میکند و نمرودی را از پای درمیاورد و با عصایی اعجاز میکند و دریاها میشکافد با عصایی چشمههایی جاری میسازد.
🌹خدا غیور است کسی که به مومن آل یس کج نگاه کند آن قوم را هلاک کند.
بِمِلْكِ الشَّهْوَةِ التَّنَزُّهُ عَنْ كُلِّ عَابٍ 🔆☘️ مولا علی علیه السلام:
بِتَجَنُّبِ الرَّذَائِلِ تَنْجُو مِنَ الْعَابِ 🔆☘️ مولا علی علیه السلام:
مَنْ دَاهَنَكَ فِي عَيْبِكَ عَابَكَ فِي غَيْبِكَ 🔆☘️ مولا علی علیه السلام:
🔆☘️ مولا علی علیه السلام: مَنْ سَاتَرَكَ عَيْبَكَ وَ عَابَكَ فِي غَيْبِكَ فَهُوَ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْه
🔆☘️ مولا علی علیه السلام: ثَمَرَةُ الْأُخُوَّةِ حِفْظُ الْغَيْبِ وَ إِهْدَاءُ الْعَيْب
🔆☘️ مولا علی علیه السلام: الْحَسَدُ عَيْبٌ فَاضِحٌ وَ شُحٌّ [شجي] فَادِحٌ لَا يَشْفِي صَاحِبَهُ إِلَّا بُلُوغُ آمَالِهِ [أَمَلِهِ] فِيمَنْ يَحْسُدُه
🔆☘️ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ص قَالا إِنَّ أَسْرَعَ الْخَيْرِ ثَوَاباً الْبِرُّ وَ أَسْرَعَ الشَّرِّ عُقُوبَةً الْبَغْيُ وَ كَفَى بِالْمَرْءِ عَيْباً أَنْ يَنْظُرَ فِي عُيُوبِ غَيْرِهِ مَا يَعْمَى عَلَيْهِ مِنْ عَيْبِ نَفْسِهِ أَوْ يُؤْذِيَ جَلِيسَهُ بِمَا لَا يَعْنِيهِ أَوْ يَنْهَى النَّاسَ عَمَّا لَا يَسْتَطِيعُ تَرْكَهُ.
الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص460 كلينى، 8جلد، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
🔆☘️ عَنْهُ ع قَالَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِعَبْدٍ خَيْراً- زَهَّدَهُ فِي الدُّنْيَا وَ فَقَّهَهُ فِي الدِّينِ وَ بَصَّرَهُ عُيُوبَهُ وَ مَنْ أُوتِيَ هَذَا فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة
مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص114 طبرسى، على بن حسن،1جلد، المكتبة الحيدرية – نجف، چاپ: دوم، 1385ق / 1965م / 1344ش.
🔆☘️ وَ قَالَ ع اجْتَهِدُوا فِي أَنْ يَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ الْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَ يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي الْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِيهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثَةِ سَاعَاتٍ- لَا تُحَدِّثُوا أَنْفُسَكُمْ بِفَقْرٍ وَ لَا بِطُولِ عُمُرٍ فَإِنَّهُ مَنْ حَدَّثَ نَفْسَهُ بِالْفَقْرِ بَخِلَ وَ مَنْ حَدَّثَهَا بِطُولِ الْعُمُرِ يَحْرِصُ اجْعَلُوا لِأَنْفُسِكُمْ حَظّاً مِنَ الدُّنْيَا بِإِعْطَائِهَا مَا تَشْتَهِي مِنَ الْحَلَالِ وَ مَا لَا يَثْلِمُ الْمُرُوَّةَ وَ مَا لَا سَرَفَ فِيهِ وَ اسْتَعِينُوا بِذَلِكَ عَلَى أُمُورِ الدِّينِ فَإِنَّهُ رُوِيَ لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَرَكَ دُنْيَاهُ لِدِينِهِ أَوْ تَرَكَ دِينَهُ لِدُنْيَاهُ.
بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج75 ؛ ص321 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، 111جلد، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
🔆☘️ … يَا رَبِّ كُلُّ هَذَا الْعَيْبِ فِي أَهْلِ الدُّنْيَا قَالَ يَا أَحْمَدُ إِنَّ عَيْبَ أَهْلِ الدُّنْيَا كَثِيرٌ فِيهِمُ الْجَهْلُ وَ الْحُمْقُ لَا يَتَوَاضَعُونَ لِمَنْ يَتَعَلَّمُونَ مِنْهُ وَ هُمْ عِنْدَ أَنْفُسِهِمْ عُقَلَاءُ وَ عِنْدَ الْعَارِفِينَ حُمَقَاء
إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج1 ؛ ص201 ديلمى، حسن بن محمد، 2جلد، الشريف الرضي – قم، چاپ: اول، 1412ق.
🔆☘️ الأشرار يتتبعون مساوئ الناس و يتركون محاسنهم كما يتتبع الذباب المواضع الفاسدة
شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج20 ؛ ص269 ابن أبي الحديد، عبد الحميد بن هبه الله، 10جلد، مكتبة آية الله المرعشي النجفي – قم، چاپ: اول، 1404ق.
🔆☘️ وَ قَالَ يَا عَبِيدَ السَّوْءِ تَلُومُونَ النَّاسَ عَلَى الظَّنِّ وَ لَا تَلُومُونَ أَنْفُسَكُمْ عَلَى الْيَقِينِ يَا عَبِيدَ الدُّنْيَا تَحْلِقُونَ رُءُوسَكُمْ تُقَصِّرُونَ قُمُصَكُمْ وَ تَنْكِسُونَ رُءُوسَكُمْ وَ لَا تَنْزِعُونَ الْغِلَ مِنْ قُلُوبِكُمْ يَا عَبِيدَ الدُّنْيَا مَثَلُكُمْ كَمَثَلِ الْقُبُورِ الْمُشَيَّدَةِ يُعْجِبُ النَّاظِرَ ظَهْرُهَا وَ دَاخِلُهَا عِظَامُ الْمَوْتَى مَمْلُوءَةٌ خَطَايَا يَا عَبِيدَ الدُّنْيَا إِنَّمَا مَثَلُكُم…
بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج14 ؛ ص305 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، 111جلد، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
🌼 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903) 🌼
[1] آل عمران 3: 31.
[2] الحشر 59: 9.
[3] بحرانى، هاشم بن سليمان، البرهان في تفسير القرآن، 5جلد، موسسة البعثة، قسم الدراسات الإسلامية – ايران – قم، چاپ: 1، 1415 ه.ق.