🌼او تهی از خلق و خلق تهی از او🌼

29

🌿🔅 #سوال3315

☘️🔅 لطفا مفهوم این روایت را بیان فرمابید

«انَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خِلْوٌ مِنْ خَلْقِهِ وَ خَلْقُهُ خِلْوٌ مِنْهُ» 

«همانا الله تبارک و تعالی تهی از خلق و خلق تهی از او»

🌷🔅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔅🌷

🔆☘️علیکم السلام

☘️🔆   #جواب3315

🌸🔅شرح حدیث در متن کامل حدیث موجود است!

🌷☘️ عنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خِلْوٌ مِنْ خَلْقِهِ وَ خَلْقُهُ خِلْوٌ مِنْهُ وَ كُلُّ مَا وَقَعَ عَلَيْهِ اسْمُ شَيْ‏ءٍ مَا خَلَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَهُوَ مَخْلُوقٌ وَ اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ* تَبَارَكَ الَّذِي لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ء

                        التوحيد (للصدوق)، ص: 105

🔆نه خدا مثل مخلوق است و نه مخلوق مثل خدا!

☘️خدا و مخلوق از هیچ حیث شبیه هم نیستند!

🔆اسم نشانه مخلوقیت است و کاربرد اسم نسبت به حق تعالی از باب ممانعت از تعطیل در ارتباط با حق تعالی است! پس چون اسم بر مخلوق واقع میشود نشان میدهد که خالق از اسم بی نیاز است و کاربرد آن نسبت به حق تعالی صرفا از حیث ناچاری و فقر خلایق در ارتباط با خالق است!

☘️بی نیازی الله از اسم اثبات بی نیازی الله از صفات است چرا که اسم با صفات معنا مییابد!

🔆ارتباط خلایق با خالق میان تشبیه و تعطیل است و در این ارتباط راز تسبیحات کاملا مشخص است علی الخصوص راز «سبحان الله و الله اکبر»

☘️کسی که بتواند خود را از حد تشبیه و تعطیل خلاص کند، به کمال اخلاص در توحید دست یافته است.

ٍ 🌷☘️عنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ: سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ الثَّانِي ع يَجُوزُ أَنْ يُقَالَ لِلَّهِ إِنَّهُ شَيْ‏ءٌ فَقَالَ نَعَمْ يُخْرِجُهُ مِنَ الْحَدَّيْنِ حَدِّ التَّعْطِيلِ وَ حَدِّ التَّشْبِيهِ.

                        التوحيد (للصدوق)، ص: 107

☘️🔆در وصف او باید اعتراف قلبی نماییم که او فراتر از وصف ماست و هیچ وصفی را شایسته او نیست و او فراتر از آن است که به وصف آید!

🔆☘️خلایق چاره ای ندارد که در وصف پروردگار از عالیترین قوه ادراک خود بهره گیرد، یعنی، خلایق ناچار است که در وصف خالقش از آخرین درجه توانش بهره گیرد، در واقع آفریده ها با آخرین قلم و زبان سامانه وجودشان  از او  ادراک دارند و وصفش مینمایند، عالیترین وصف، که وصف عقلی است، آخرین توان فرد است، پس در این شرایط وصف به هر حال ماهیتی عقلی خواهد داشت و خالق ما از عقل فراتر است چرا که موجد عقل است، در واقع  وصف عقلی، تشبیه عقلی است، گویا که نعوذ بالله از خالق بی همتا تصویری عقلی ترسیم یافته، و اگر از این وصف انصراف دهد در وصف حق تعالی سکوت کند یعنی به تعطیلی وصف الهی منتهی میشود!

☘️🔆پس بخاطر اینکه خالق یکتا اذن چنین وصفی را  با اعتراف تکبیری و تسبیحی صادر فرموده  پس در این نوع وصف به همراهی اعتراف به نقصان وصف در توصیف او  جواز خلایق صادر شده است.

🔆☘️پس یک معنای «سبحان الله» میتواند این باشد که الله از وصف ما منزه است و یک معنای «الله اکبر»  این معناست که «الله بزرگتر از آن است که به وصف آید»  و ما  در وصف خود اعتراف میکنیم که او برتر و فراتر از این وصف و منزه از آن است و توان وصف ما در حدود توانایی خود ماست نه شایسته ذات بی مثال او.

🔆☘️وصف مخلصین وصف تنزیهی و تکبیری است، از آنچه الله به آن وصف میشود هم بزرگش میدارند و هم از آن وصف تنزیهش میکنند!

علی ساعی(عبدالله مشکات), [18.01.23 20:51]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.