🌼خود بزرگ بینی خود کوچک سازی است🌼

29

🌷☘️کبر را امتحان نکنید

🔅🌹   علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🌸آزمون کبر سنگین ترین  آزمون و ابتلای کبر فرسوده سازترین ابتلاست.

🌸تکثیر کبر، تکثیر نسخه شیطانی است،

🌸هر کس به طریقی در آزمونی هم شکل آزمون ابلیس زمانی که عزازیل بود قرار میگیرد!

🌸عزازیل آراسته به عبادات صدها ساله مامور به سجده بر آدم شد که هنوز تازه خشت بندگیش خشک شده بود و خام بندگی بود و میخواست بندگی خدا را آغاز کند.

🌸مرتبه اعلای عُجب زمانی است که که فرد فرو بر فرد فرا تواضع نکند مثل اهل سقیفه با اینکه مقامات والای مولا علی علیه السلام بر همگان آشکار بود. اینها ابلیس تر از ابلیس اند چرا که ابلیس هر چند سجده نکر ولی دارای کراماتی بود، ولی اهل سقیقه صاحب کرامت نبودند که بر معدن تواضع شوریدند!

🌸اصحاب عُجب و غرور باعث تاخیر ظهورند!

🌷☘️درمان کبر

درمان کبر

🌸کبر جمعی مولد کبر جمعی است باعث ابتلای جامعه و قوم میگردد.

🌸کبر هیچکس را تحریت و تقویت نکنید!

🌸به تناسب خصائص تحریک کبر موجب بروز درندگی و گزندگی و تکاثر گرائی و تفاخر و … است!

🌷☘️اهل کبر باید رسوا شوند

اهل کبر باید رسوا شوند

🌸رسوائی دردناکتر از مرگ است سامری اعدام نشد اما رسوا شد راز لامساس راز تعذیب  سامریان است.

🌸کبر و عجب راز انحطاط و قهقرا از اوج به زیر، از اعلی به اسفل از حورائی به نکرائی.

🌸تشویق اهل لهو و لعب موجب انزوای اهل معروف میگردد.

امر به معروف موجب تشدید قدرت مومنین و نهی از منکر موجب تضعیف قدرت کافران است.

🌸امر به منکر و تحبیب منکر موجب شکستن ستون فقرات مومنین است.

🌸مار کبر و عُجب با توجهات ناصحیح به اژدهای نابودگر اخلاق و دین و ملتها تبدیل میگردد.

🌸رسانه ها سوخت اتمی عُجب و غرور اهل لهو و لعب اند.

🌷☘️راز تکامل موجودات

راز تکامل موجودات

🌸راز پیشرفت و عروج و صعود و جهش در جسم و جان و آراستگی و هیبت و درخشندگی در تواضع و گریز از کبر و عُجب نهفته است.

🌸یک بخش از جمله علل تولید پلیدی و نجاسات در جان آدمی به  کبر و غرور و عجب برمیگردد.

🌸شهرت از جمله اسباب تولید خودشیفتگی است. و انحطاط روحی و در نهایت مسخ ساختاری است!

🌸شهرت ناشی از لهو و لعب خطرناکترین نوع  خود شیفتگی است. عامل فساد فرد و جامعه و در نهاین عامل سقوط اخلاقی و علمی جامعه است.

🌸سوت و کف و هورا و ابراز احساسات و تعاریف متملقانه، موسیقی شیطانی تحریک عقرب کبر و عُجب جان انسانهاست!

🌸آمیختگی ردایل اخلاقی با کبر خطر کبر و عجب و غرور را صد چندان میکند و بر سموم مهلک آن می افزاید.

🌸عُجب زمانی چنان اوج میگیرد که خود را برتر از خدا دانسته و ایده و نظرات خود را بر قوانین الهی ترجیح میدهد.

🌷☘️جامعه مبتلا به کبر و عُجب

جامعه مبتلا به کبر و عُجب

🌸جامعه خوذشیفته نشان غلبه جهل بر آن جامعه است.

🌸جامعه متواضع نشان آراستگی علم بر قامت آن جامعه است.

🌸عُجب در فقدان عقل نفوذ میکند.

🌸این دوره، زمان اتحاد شیاطین انسی و جنی است، عصر وسوسه های سازمان یافته رسانه ای است.

🌸شیاطین با وسوسه ها و تسویلات و تزئینات و سحرهای  شیطانی انسان تبدیل به ربات و و عروسک و مواد و کاراکترهای مجازی میسازند!

🌸عدم تشخیص حق از باطل نشانه غلبه سحر پیشرفته پیشرفته بر جامعه جهانی است.

🌸اتحاد رسانه ای نشان تحولات خطرناکی است.

🌸شهرت اهل لهو موجب انزوای اهل معروف و باعث جان دادن علم و اهل علم است.

🌸غلبه علم باعث موت جهل و غلبه جهل موجب موت علم است.

🌸خودشیفتگی های کاذب دروغ را به جای حقایق غالب میکند.

🌸با روشنی چراغ علم چهره کریه اصحاب جهل آشکار میگردد.

🌸در برابر علم تواضع کنیم تا رفعت یابیم.

🌸تضعیف علم موجب حکومت جهل است!

🌸قانون حضرت حکیم بر رفعت اهل تواضع و تضییع اهل کبر است.

🌸لله و فی الله اگر تواضع کنیم الله ما را برتری خواهد داد.

🌷🔆☘️وَ قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع‏ أَعْرَفُ‏ النَّاسِ‏ بِحُقُوقِ إِخْوَانِهِ، وَ أَشَدُّهُمْ قَضَاءً لَهَا، أَعْظَمُهُمْ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً، وَ مَنْ تَوَاضَعَ فِي الدُّنْيَا لِإِخْوَانِهِ- فَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ مِنَ الصِّدِّيقِينَ، وَ مِنْ شِيعَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع حَقّاً.

التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ؛ ص325  حسن بن على عليه السلام، امام يازدهم، 1جلد، مدرسة الإمام المهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1409 ق.

🌷🔆☘️ وَ إِنَّ التَّوَاضُعَ يَزِيدُ صَاحِبَهُ‏ رِفْعَةً فَتَوَاضَعُوا يَرْفَعْكُمُ اللَّه‏

الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص121  كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، 8جلد، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

🌷🔆☘️ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‏ إِنَّ فِي السَّمَاءِ مَلَكَيْنِ‏ مُوَكَّلَيْنِ‏ بِالْعِبَادِ فَمَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَاهُ وَ مَنْ تَكَبَّرَ وَضَعَاهُ.
الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص122 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، 8جلد، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

🌷🔆☘️ وَ لَكِنْ أَتَوَاضَعُ لِلَّهِ فَإِنَّ مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ‏ اللَّهُ‏ وَ مَنْ تَكَبَّرَ خَفَضَهُ اللَّهُ

الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص122  كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، 8جلد، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

🌷🔆☘️قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع‏ أَعْرَفُ النَّاسِ لِحُقُوقِ إِخْوَانِهِ وَ أَشَدُّهُمْ قَضَاءً لَهَا أَعْظَمُهُمْ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً وَ مَنْ تَوَاضَعَ فِي الدُّنْيَا لِإِخْوَانِهِ فَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ مِنَ الصِّدِّيقِينَ وَ مِنْ‏ شِيعَةِ عَلِيِ‏ بْنِ‏ أَبِي طَالِبٍ ع‏

مجموعة ورام ؛ ج‏2 ؛ ص107  ورام بن أبي فراس، مسعود بن عيسى، تنبيه الخواطر و نزهة النواظر المعروف بمجموعة ورّام، 2جلد، مكتبه فقيه – قم، چاپ: اول، 1410 ق.

🌷🔆☘️ قَالَ الصَّادِقُ ع‏ التَّوَاضُعُ أَصْلُ‏ كُلِ‏ شَرَفٍ‏ نَفِيسٍ وَ مَرْتَبَةٍ رَفِيعَةٍ وَ لَوْ كَانَ لِلتَّوَاضُعِ لُغَةٌ يَفْهَمُهَا الْخَلْقُ لَنَطَقَ عَنْ حَقَائِقِ مَا فِي مَخْفِيَّاتِ الْعَوَاقِبِ وَ التَّوَاضُعُ مَا يَكُونُ لِلَّهِ وَ فِي اللَّهِ وَ مَا سِوَاهُ مَكْرٌ وَ مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ شَرَّفَهُ اللَّهُ عَلَى كَثِيرٍ مِنْ عِبَادِهِ سُئِلَ بَعْضُهُمْ عَنِ التَّوَاضُعِ قَالَ هُوَ أَنْ يَخْضَعَ لِلْحَقِّ وَ يَنْقَادَ لَهُ وَ لَوْ سَمِعَهُ مِنْ صَبِيٍّ وَ كَثِيرٌ مِنْ أَنْوَاعِ الْكِبْرِ يَمْنَعُ مِنِ اسْتِفَادَةِ الْعِلْمِ وَ قَبُولِهِ وَ الِانْقِيَادِ لَهُ وَ فِيهِ وَرَدَتِ الْآيَاتُ الَّتِي فِيهَا ذَمُّ الْمُتَكَبِّرِينَ وَ لِأَهْلِ التَّوَاضُعِ سِيمَاءُ يَعْرِفُهَا أَهْلُ السَّمَاوَاتِ مِنَ الْمَلَائِكَةِ- وَ أَهْلُ الْأَرْضِ مِنَ الْعَارِفِينَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيماهُمْ‏ وَ قَالَ تَعَالَى أَيْضاً مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ‏ وَ قَالَ تَعَالَى أَيْضاً إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ‏ وَ قَالَ تَعَالَى‏ فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ‏ وَ أَصْلُ التَّوَاضُعِ مِنْ إِجْلَالِ اللَّهِ وَ هَيْبَتِهِ وَ عَظَمَتِهِ وَ لَيْسَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادَةٌ يَرْضَاهَا وَ يَقْبَلُهَا إِلَّا وَ بَابُهَا التَّوَاضُعُ وَ لَا يَعْرِفُ مَا فِي مَعْنَى حَقِيقَةِ التَّوَاضُعِ إِلَّا الْمُقَرَّبُونَ مِنْ عِبَادِهِ الْمُتَّصِلُونَ بِوَحْدَانِيَّتِهِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ‏ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً وَ قَدْ أَمَرَ اللَّهُ تَعَالَى أَعَزَّ خَلْقِهِ وَ سَيِّدَ بَرِيَّتِهِ مُحَمَّداً بِالتَّوَاضُعِ فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ‏ وَ التَّوَاضُعُ مَزْرَعَةُ الْخُشُوعِ وَ الْخُضُوعِ وَ الْخَشْيَةِ وَ الْحَيَاءِ وَ إِنَّهُنَّ لَا يَتَبَيَّنَّ إِلَّا مِنْهَا وَ لَا يَسْلَمُ الشَّرَفُ التَّامُّ الْحَقِيقِيُّ إِلَّا لِلْمُتَوَاضِعِ فِي ذَاتِ اللَّهِ تَعَالَى‏

مصباح الشريعة ؛ ؛ ص72  منسوب به جعفربن محمد عليه السلام، امام ششم عليه السلام، مصباح الشريعة، 1جلد، اعلمى – بيروت، چاپ: اول، 1400ق.

🌷🔅عمل وقتی کرم میخورد

🌷🔅عمل وقتی کرم میخورد

عمل وقتی کرم میخورد

🌿عمل انسان با عُجب کرم میخورد، فاسد و پلید میشود.

🌷🔅انسان چگونه سیاهچال خودش میگردد

🌿شخص خود شیفته در خویشتن خویش مغروق است.

🌿شخص خود شیفته در سیاهچال خویش محدود و محبوس و محکوم است.

🌿حس وحشت و تنهایی و افسردگی از خصوصیات و بیماری های خاص خودشیفتگان است.

🌿شخص خود شیفته در وجود منحوس و ظلمانی خودش محبوس است چرا که فراتر از خودش را نمیبیند!

🌿شخص خود شیفته کرانه ای ندارد آسمانی ندارد بحر و عمقی ندارد در اندرون خودش زندانی است!

🌿خودشیفتگی نوعی  خود کشی است نه جسم کشی تنها، بلکه دل و جان کشتن است! یعنی فضیلت کشی، یعنی انسانیت کشی، یعنی ترقی کشی.

🌿شخص خود شیفته کورفهم و کورلذّ است، چرا که خودش را آخرین حد و مرز آخر میپندارد.

🌿شخص خود شیفته تندیس جهل و شخص متواضع تندیس عقل است.

🌷🔅حسود عقل آدمی

🌿عُجب، به عقل آدمی حسادت میورزد و خود میسوزد و میسوزاند و تا عقل را از دل آدمی عزل ننماید از پای نمی نشیند.

🌿عقل آراستگی دل و جان آدمی است  اما با حضور عُجب و فقدان عقل انسان کریه المنظر میگردد.

🌿عُجب درد مخفی و بیماری کشنده هر آدمی است، شخص خود شیفته به دشمنی با خود قیام میکند.

🌿درنده تر و گزنده تر از عُجب در سرزمین جان آدمی یافت نشود.

🌿عُجب مانع سلوک ملکوتی است.

🌷🔅شهرت لهوی و لغوی

🌿شهرت لهوی و لغوی بلای خانمان سوز ملتهاست

🌿تشویقگران، سوخت افراد مشهور لهوی و لغوی است، آتش آن اول از همه خود تشویقگران را میسوزاند و سرآخر جامعه را به خاکستر تبدیل میسازند.

🌿بُرد در لهویات و لغویات باختی است که تنها شکل باختن متفاوت است، نوع باخت در این نوع، به شکلی است که هویت و باطن لهویات و لغویات مخفی است.

🌿 بُرد در لهویات و لغویات پوشش کاذب باخت است.

🌿بُرد لهویات و لغویات تسویل همان باختن است.

🌺🔆الْعُجْبُ‏ يُفْسِدُ الْعَقْل‏

تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ؛ ؛ ص65

🌺🔆آفَةُ اللُّبِّ الْعُجْب‏

تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ؛ ؛ ص65

🌺🔆الْعُجْبُ‏ رَأْسُ الْجَهْل‏

🌺🔆الْعُجْبُ أَضَرُّ قَرِين‏

تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ؛ ؛ ص308

🌺🔆إِذَا زَادَ عُجْبُكَ‏ بِمَا أَنْتَ فِيهِ مِنْ سُلْطَانِكَ فَحَدَثَتْ لَكَ أُبَّهَةٌ أَوْ مَخِيلَةٌ فَانْظُرْ إِلَى عِظَمِ مُلْكِ اللَّهِ وَ قُدْرَتِهِ مِمَّا لَا تَقْدِرُ عَلَيْهِ مِنْ نَفْسِكَ فَإِنَّ ذَلِكَ يُلَيِّنُ مِنْ جَمَاحِكَ [مِنْ جَنَاحِكَ‏] وَ يَكُفُّ عَنْ غَرْبِكَ وَ يَفِي‏ءُ إِلَيْكَ بِمَا عَزَبَ عَنْكَ مِنْ عَقْلِك‏

تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ؛ ؛ ص308

🌺🔆سَيِّئَةٌ تَسُوؤُكَ خَيْرٌ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُك‏

تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ؛ ؛ ص308

🌺🔆مَا أَضَرَّ الْمَحَاسِنَ كَالْعُجْب‏

تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ؛ ؛ ص308

🌺🔆مَا لِابْنِ آدَمَ وَ الْعُجْبِ وَ أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ مَذِرَةٌ وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ قَذِرَةٌ وَ هُوَ بَيْنَ ذَلِكَ يَحْمِلُ الْعَذَرَةَ

تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ؛ ؛ ص308

🌺🔆لَا وَحْشَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْب‏

تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ؛ ؛ ص308

🌺🔆الْمُعْجَبُ لَا عَقْلَ لَه‏

تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ؛ ؛ ص308

🌺🔆إِعْجَابُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ بُرْهَانُ نَقْصِهِ وَ عُنْوَانُ ضَعْفِ عَقْلِه‏

تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ؛ ؛ ص308

🌺🔆الْعُجْبُ رَأْسُ الْحَمَاقَة

تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ؛ ؛ ص309

🌺🔆الْإِعْجَابُ يَمْنَعُ الِازْدِيَاد

تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ؛ ؛ ص309

🌺🔆الْعُجْبُ آفَةُ الشَّرَفِ [السرف‏

تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ؛ ؛ ص309

🌺🔆أَوْحَشُ الْوَحْشَةِ الْعُجْب‏

تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ؛ ؛ ص309

🌺🔆 وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ يُرِيدُ الْبَابَ مِنَ الْعِبَادَةِ فَأَكُفُّهُ عَنْهُ لِئَلَّا يَدْخُلَهُ‏ عُجْبٌ‏ فَيُفْسِدَهُ ذَلِكَ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَا يَصْلُحُ إِيمَانُهُ إِلَّا بِالْفَقْرِ وَ لَوْ أَغْنَيْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِكَ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَا يَصْلُحُ إِيمَانُهُ إِلَّا بِالْغِنَاءِ وَ لَوْ أَفْقَرْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِكَ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَا يَصْلُحُ إِيمَانُهُ إِلَّا بِالسُّقْمِ وَ لَوْ صَحَّحْتُ جِسْمَهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِكَ‏ «1» وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَا يَصْلُحُ إِيمَانُهُ إِلَّا بِالصِّحَّةِ وَ لَوْ أَسْقَمْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِكَ إِنِّي أُدَبِّرُ عِبَادِي لِعِلْمِي بِقُلُوبِهِمْ فَإِنِّي عَلِيمٌ خَبِيرٌ.

التوحيد (للصدوق) ؛ ؛ ص400

🌺🔆قَالَ الصَّادِقُ ع‏ الْعَجَبُ كُلُّ الْعَجَبِ مِمَّنْ يُعْجَبُ بِعَمَلِهِ وَ هُوَ لَا يَدْرِي بِمَ يُخْتَمُ لَهُ فَمَنْ أُعْجِبَ بِنَفْسِهِ وَ فِعْلِهِ فَقَدْ ضَلَّ عَنْ مَنْهَجِ الرَّشَادِ وَ ادَّعَى مَا لَيْسَ لَهُ وَ الْمُدَّعِي مِنْ غَيْرِ حَقٍّ كَاذِبٌ وَ إِنْ خَفِيَ دَعْوَاهُ وَ طَالَ دَهْرُهُ فَإِنَّ أَوَّلَ مَا يُفْعَلُ بِالْمُعْجَبِ‏ نَزْعُ‏ مَا أُعْجِبَ بِهِ لِيَعْلَمَ أَنَّهُ عَاجِزٌ حَقِيرٌ وَ يَشْهَدَ عَلَى نَفْسِهِ لِتَكُونَ الْحُجَّةُ أَوْكَدَ عَلَيْهِ كَمَا فُعِلَ بِإِبْلِيسَ وَ الْعُجْبُ نَبَاتٌ حَبُّهُ الْكُفْرُ وَ أَرْضُهُ النِّفَاقُ وَ مَاؤُهُ الْبَغْيُ وَ أَغْصَانُهُ الْجَهْلُ وَ وَرَقُهُ الضَّلَالُ وَ ثَمَرَتُهُ اللَّعْنَةُ وَ الْخُلُودُ فِي النَّارِ فَمَنِ اخْتَارَ الْعُجْبَ فَقَدْ بَذَرَ الْكُفْرَ وَ زَرَعَ النِّفَاقَ فَلَا بُدَّ مِنْ أَنْ يُثْمِرَ وَ يَصِيرَ إِلَى النَّار

مصباح الشريعة ؛ ؛ ص81

🌺🔆وَ إِنْ كَانَ الْمَمَرُّ عَلَى الصِّرَاطِ حَقّاً فَالْعُجْبُ‏ لِمَاذَا؟

عيون الحكم و المواعظ (لليثي) ؛ ؛ ص344

🌺🔆عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْعُجْبِ الَّذِي يُفْسِدُ الْعَمَلَ‏ فَقَالَ الْعُجْبُ دَرَجَاتٌ مِنْهَا أَنْ يُزَيَّنَ لِلْعَبْدِ سُوءُ عَمَلِهِ فَيَرَاهُ حَسَناً فَيُعْجِبَهُ وَ يَحْسَبَ أَنَّهُ يُحْسِنُ صُنْعاً وَ مِنْهَا أَنْ يُؤْمِنَ الْعَبْدُ بِرَبِّهِ فَيَمُنَّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِلَّهِ عَلَيْهِ فِيهِ الْمَنُ‏

الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص313

🌺🔆وَ لَوْ أُخَلِّي بَيْنَهُ وَ بَيْنَ مَا يُرِيدُ مِنْ عِبَادَتِي لَدَخَلَهُ‏ الْعُجْبُ‏ مِنْ ذَلِكَ فَيُصَيِّرُهُ الْعُجْبُ إِلَى الْفِتْنَةِ بِأَعْمَالِهِ فَيَأْتِيهِ مِنْ ذَلِكَ مَا فِيهِ هَلَاكُهُ لِعُجْبِهِ بِأَعْمَالِهِ وَ رِضَاهُ عَنْ نَفْسِهِ حَتَّى يَظُنَّ أَنَّهُ قَدْ فَاقَ الْعَابِدِينَ وَ جَازَ فِي عِبَادَتِهِ حَدَّ التَّقْصِيرِ فَيَتَبَاعَدُ مِنِّي عِنْدَ ذَلِكَ وَ هُوَ يَظُنُّ أَنَّهُ يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ فَلَا يَتَّكِلِ الْعَامِلُونَ عَلَى أَعْمَالِهِمُ الَّتِي يَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِي فَإِنَّهُمْ لَوِ اجْتَهَدُوا وَ أَتْعَبُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَفْنَوْا أَعْمَارَهُمْ فِي عِبَادَتِي كَانُوا مُقَصِّرِينَ غَيْرَ بَالِغِينَ فِي عِبَادَتِهِمْ كُنْهَ عِبَادَتِي فِيمَا يَطْلُبُونَ عِنْدِي مِنْ كَرَامَتِي وَ النَّعِيمِ فِي جَنَّاتِي وَ رَفِيعِ دَرَجَاتِيَ الْعُلَى فِي جِوَارِي وَ لَكِنْ فَبِرَحْمَتِي فَلْيَثِقُوا وَ بِفَضْلِي فَلْيَفْرَحُوا وَ إِلَى حُسْنِ الظَّنِّ بِي فَلْيَطْمَئِنُّوا فَإِنَّ رَحْمَتِي عِنْدَ ذَلِكَ تَدَارَكُهُمْ وَ مَنِّي يُبَلِّغُهُمْ رِضْوَانِي وَ مَغْفِرَتِي تُلْبِسُهُمْ عَفْوِي فَإِنِّي أَنَا اللَّهُ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ وَ بِذَلِكَ تَسَمَّيْتُ.

الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص61

🌺🔆قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ آفَةُ الدِّينِ الْحَسَدُ وَ الْعُجْبُ‏ وَ الْفَخْرُ.

الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص307

🌺🔆 وَ عَلَامَةُ الْخَفْضِ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ الْعُجْبُ‏ وَ الرِّيَاءُ وَ الْحِرْص‏

مصباح الشريعة ؛ ؛ ص122

🌷🔅سلاح تیز شیطان

🌿عُجب، سلاح موثر شیطان برای نابودی انسان است!

🌿غلبه عُجب در غیاب عقل و علم رخ میدهد و نشان بارز غلبه جهل است!

🌿با عُجب، تاریکی بر روشنایی جان آدمی غلبه میکند.

🌷🔅خود شیفتگی قاتل است

🌿عُجب قاتل زیبایی اعمال است.

🌿عُجب با هیجانات به بمب هادم جامعه تبدیل میگردد.

🌿عُجب آخرالزمانی تشدید و نهایت و انتحار عُجب است.

🌷🔅تکنولوژی شیطانی

🌿تکنولوژی عصر حاضر علی رغم پیشرفت دانش به لحاظ غیبت عقل عصر با تکنولوژی سیاه و مخرب است، فضولات دانش امروزی بیشتر از منافع آن است! بخاطر خودشیفتگی غالب بر مراکز علمی کره خاکی است،

🌿تکنولوژی عصر حودشیفتگان تکنولوژی بدون روح و جان است، سراب بی آب است.

🌿عُجب وقتی بر جان دانشمندان غالب گردد ماحصل دانش به قاتل زمین و اهل زمین تبدیل میگردد.

🌺🔆الدُّنْيَا بِمَنْزِلَةِ صُورَةٍ رَأْسُهَا الْكِبْرُ وَ عَيْنُهَا الْحِرْصُ وَ أُذُنُهَا الطَّمَعُ وَ لِسَانُهَا الرِّيَاءُ وَ يَدُهَا الشَّهْوَةُ وَ رِجْلُهَا الْعُجْبُ وَ قَلْبُهَا الْغَفْلَةُ وَ كَوْنُهَا الْفَنَاءُ وَ حَاصِلُهَا الزَّوَالُ فَمَنْ أَحَبَّهَا أَوْرَثَتْهُ الْكِبْرَ وَ مَنِ اسْتَحْسَنَهَا أَوْرَثَتْهُ الْحِرْصَ وَ مَنْ طَلَبَهَا أَوْرَثَتْهُ الطَّمَعَ وَ مَنْ مَدَحَهَا أَلْبَسَتْهُ الرِّيَاءَ وَ مَنْ أَرَادَهَا مَكَّنَتْهُ مِنَ الْعُجْبِ وَ مَنْ رَكَنَ إِلَيْهَا أَوْلَتْهُ الْغَفْلَةَ وَ مَنْ أَعْجَبَهُ مَتَاعُهَا أَفْتَنَتْهُ وَ لَا تَبْقَى وَ مَنْ جَمَعَهَا وَ بَخِلَ بِهَا رَدَّتْهَا إِلَى مُسْتَقَرِّهَا وَ هِيَ النَّار

مصباح الشريعة ؛ ؛ ص139

🌺🔆 قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع يَقُولُ‏ إِنَّ النَّاسَ آلُوا «2»- بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص إِلَى ثَلَاثَةٍ آلُوا إِلَى عَالِمٍ عَلَى هُدًى مِنَ اللَّهِ قَدْ أَغْنَاهُ اللَّهُ بِمَا عَلِمَ عَنْ عِلْمِ غَيْرِهِ وَ جَاهِلٍ مُدَّعٍ لِلْعِلْمِ لَا عِلْمَ لَهُ مُعْجَبٍ‏ بِمَا عِنْدَهُ قَدْ فَتَنَتْهُ الدُّنْيَا وَ فَتَنَ غَيْرَهُ وَ مُتَعَلِّمٍ مِنْ عَالِمٍ عَلَى سَبِيلِ هُدًى مِنَ اللَّهِ وَ نَجَاةٍ ثُمَّ هَلَكَ مَنِ ادَّعَى وَ خابَ مَنِ افْتَرى‏.

الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص33

🌺🔆قَالَ الصَّادِقُ ع‏ الْمُتَقَرِّئُ بِلَا عِلْمٍ كَالْمُعْجَبِ‏ بِلَا مَالٍ وَ لَا مُلْكٍ يُبْغِضُ النَّاسَ لِفَقْرِهِ وَ يُبْغِضُونَهُ لِعُجْبِهِ فَهُوَ أَبَداً مُخَاصِمٌ لِلْخَلْقِ فِي غَيْرِ وَاجِبٍ وَ مَنْ خَاصَمَ الْخَلْقَ فِي غَيْرِ مَا يُؤْمَرُ بِهِ فَقَدْ نَازَعَ الْخَالِقِيَّةَ وَ الرُّبُوبِيَّةَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدىً وَ لا كِتابٍ مُنِيرٍ وَ لَيْسَ أَحَدٌ أَشَدَّ عِقَاباً مِمَّنْ لَبِسَ قَمِيصَ الدَّعْوَى بِلَا حَقِيقَةٍ وَ لَا مَعْنًى قَالَ زَيْدُ بْنُ ثَابِتٍ لِابْنِهِ يَا بُنَيَّ لَا يَرَى اللَّهُ اسْمَكَ فِي دِيوَانِ الْقُرَّاء

مصباح الشريعة ؛ ؛ ص57

🌷🔅درجات عُجب

🌿عُجب از خودشیفتگی شروع تا به خودپرستی میرسد.

🌿عُجب از رونمایی و فخر و مباهات به محاسن شروع و به مرحله رونمایی از معایب و قبایح ادامه یافته و به زشتی ها افتخار میکند.

🌿عُجب شامل عُجب به رنگ و نژاد و قومیت و کشور و شهر و روستا و محله اقامت تا عُجب به تحصیلات و موقعیت های اجتماعی و شرایط خاص بدنی و جمالی تا عُجب به عبادات و اعتقادات در برمیگیرد.

🌿عُجب از خوشخواری شروع تا به عُجب نجاستخواری تداوم مییابد!

🌿عجب از خودشیفتگی نسبت به خلق خدا شروع تا انبیاء و اولیاء گسترش یافته حتی به مرحله الوهیت هم میرسد و فریاد «انا ربکم الاعلی» سر میدهد. بالاتر از آن مرحله ای است که شخص خود شیفته خود را برتر از خدا دانسته و بر قوانین و آیات الهی ایراد گرفته و در برابر خدا به مبارزه برمیخیزد.

🌿قانون سازی در برابر قوانین الهی یعنی ناپسندی قوانین الهی و شیفتگی به قوانین انسانی.

🌿جدا دانستن دین از سیاست یعنی «سیاست شیفتگی» عزل دین از سیاست یعنی خود برترپنداری نسبت به خدا!

🌿منت به خلق خدا تا اولیاء خدا و ذات کبریایی از درکات خاص عُجب منحوس است.

🌿ادعای عالمیت، ادعای نبوت و امامت از درجه بندی دیگر عُجب را تشکیل میدهد.

🌿از جمله اشکال مختلف عُجب، عُجب استاد به دانشجو، عُجب دانشجو به افراد عام تا عُجب دانشجو به دانشجو، عُجب دانشجو به استاد پیش میرود.

🌿عُجب علمی از بدترین اشکال عُجب است.

🌿تهمت عُجب به دیگران از اشکال پنهانی عُجب محسوب میشود،

🌿از عُجب به حسنات تا عُجب به معاصی زیاد راه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.