🌼رابطه معرفت و عرفات🌼

49

🌼رابطه معرفت با عشق و شهادت🌼

🌼معرفت بال عشق است🌼

🌸🔆🌿   «سرّ عرفات »  « رمز قربان » « معرفت و قرب و قربانی»

🔅🌹 چکیده با تکمله « سرّ عرفات» « »  «رمز قربان » «معرفت و قرب و قربانی »  « »        1402.04.08   علی ساعی(عبدالله مشکات 110.141(903)  🌹🔅

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

☘️ 🔅 🌸  قربانم را به هابیلی و جانم را به ابراهیمی بپذیر، ای قریب وحید، بنفسی انت و هر چه دادی مرا بِ… «انت»    🌸 🔅 ☘️

ای قریب وحید جان و جهان به قربانت

🌹🔅☘️ «عید رهایی از غُربت و ذوق قُربتِ جان‌تر از جان» مبارک بادا ☘️🔅🌹

🔅 🌸  یادت باشد! اول نفس‌ات را ذبح کن و آنگاه جانت را قربانش کن 🌸 🔅

🌸 🔅 ذبیح‌الله باش، تا شوی عبدالله، آن‌گاه شوی قربان‌الله 🔅 🌸

🌹🔅☘️ اللَّهُمَّ هَذَا يَوْمٌ مُبَارَكٌ مَيْمُونٌ، وَ الْمُسْلِمُونَ فِيهِ‏ مُجْتَمِعُونَ‏ فِي أَقْطَارِ أَرْضِكَ، يَشْهَدُ السَّائِلُ مِنْهُمْ وَ الطَّالِبُ وَ الرَّاغِبُ وَ الرَّاهِبُ وَ أَنْتَ النَّاظِرُ فِي حَوَائِجِهِمْ، فَأَسْأَلُكَ بِجُودِكَ وَ كَرَمِكَ وَ هَوَانِ مَا سَأَلْتُكَ عَلَيْكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ☘️🔅🌹

🌹🔅 چگونه روز عید قربان عیدی بگیریم 🔅🌹

🌷 اجتماع مسلمین در روز عید قربان همان همان اتمام مسابقه سال ماضی برای آغاز سال جاری با اخذ عنایات خاص رحمانی است.

☘️حال مومنان در روز عید قربان مثل عرضه میوه با کیفیات مختلف است، میوه رسیده و شیرین و زیبا و میوه کال و میوه کرم خورده، کدامیک را خالق بی‌همتا انتخاب خواهد نمود،

🌷 حالت و خواست مومنان یا به ربح و تجارت است یا کام بردگان و یا نشاط آزادگان است.

☘️روز عید قربان روز عرضه حاجات است از حاجات شکمی و شهوتی تا حاجات اخروی و مولائی!

🌷 هر که حاجتش خدا شد در مسابقه حاجت خواهد به درجه اعلی دست یافته.

☘️خدا ناظر ماست، ما منظور خدائیم، عجب سعادت عظمایی! سخن آنجاست که چگونه خود را به او عرضه می‌نماییم.

🌷 عید قربان روز بریده شدن از تمام ارتباطات غیر خدایی، روز گسستن از غیر خداست.

☘️روز عید قربان به ناظر خود بایستی زیباترین منظره بندگی را به نمایش بگذاریم، زیباترین هدیه را تقدیمش نماییم، عالی‌ترین هدیه ما عظیم ترین و بزرگترین حاجات ماست، حاجت اشرف مخلوق بایستی اشرف و اعلی باشد، حاجت اصغر برازنده بنده اکبر نیست!

🌷 هدیه ما نمایش فهم ما از  نیاز مطلق ما بسوی الله است و از آن میان نیاز ما خود همان رافع نیاز است، او خودش حاجت و خواست ماست.

☘️وسعت سؤال به سعه‌ی سینه آدمی برگشت دارد، هر چه انسان صاحب شرح صدر باشد نیازش وسعت مییابد، سینه‌ای که لبریز از عشق خدا باشد حضرت صاحب عشق اصل نیازش می‌گردد.

🌷 انسان پست حاجتش فراتر از شکم و شهوت اوج نمی‌گیرد، چه دنیوی و چه اخروی، حاجات اخروی نبایستی همرنگ و هم سنخ حاجات دنیوی او باشد. بنده خدا جز به خود خدا رضا نمیدهد.

☘️خدا ناظر به کدامین حاجت ماست، هر گونه حاجت غیر خدایی نشان طلب دوری از خداست.

🌹🔅☘️ هَا أَنَا أَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ‏ بِفَقْرِي‏ إِلَيْكَ وَ كَيْفَ أَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ بِمَا هُوَ مَحَالٌ أَنْ يَصِلَ إِلَيْك‏☘️🔅🌹

🔅🌹سوار بر کشتی کلام امام حسین علیه السلام 🔅🌹

🌷 امام حسین علیه السلام به جهانیان نه درس عشق و شهادت، بلکه درس فلق عشق و شهادت می‌دهد.

به راستی که  امام حسین علیه السلام سینه معرفت را شکافته و  عشق را به همراه عاشق، یکجا به محبوب یکتا  ذبح ساخته.

🌷 فقر به آستان خدا نمیرسد آیا وسیله ما بسوی خدا بخاطر فقرمان است، پس چیزی که در درگاه او جایی ندارد ما چرا به وسیله آن به او متوسل می‌شویم، امام حسین علیه السلام درس فرا گذر به ما آموزش می‌دهد. ما که ذات‌مان جز به فقر نیست تا از این فقر نگذریم به او نرسیم، تا با عدمیم در عدمیم، زمانیکه از این گذشتیم به او رسیدیم!

🌻🔆فاطر : 15   يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميدُ

☘️فقر می‌تواند همان دوری معرفتی ما از او باشد، هر که نادار معرفت شد از او دور شد. خدا ما را با علم و قدرت و جلال و جمال و غنایش احاطه فرموده پس فقر کجای ما قرار دارد عدم فهم ما به این حقیقت همان فقر ماست.

🌷 در وصل فقری نیست، من با فقرم به خدا وصل نیستم، میان او و ما حائلی نیست.

☘️نیستی‌ها که نیستند از خود نیست کنیم تا هستی وصل را لمس کنیم.

🌷 فقر زدایی عدم زدایی است گذر از نیستی است، با نیستی و توهم، حیات، ممات است.

🔅🌹نردبان معرفت در عرفات 🌹🔅

☘️بلندی حاجت به بلندی معرفت است.

🌷 درجه بندگی به درجه حاجات ماست.

☘️صحرای عرفات دانشگاه معرفت است.

🌷 انسان با آدم ابوالبشر از گلستان جنت به  گلستان عرفات سقوط نموده تا کسب معرفت کند، تا در این دانشگاه، علم بندگی بیاموزد و خود بشناسد و آنگاه با دانش‌آموختگی  باز صعود کند و به خانه خوشبختی، پا و دل بگذارد.

☘️همه سقوط نموده‌ایم اگر چنین نبود در این وادی تحمل کیفر خطا نمیکردیم، نوع و نحوه خطای ما متفاوت از آدم ابوالبشر بود ما نیز چشنده لقمه شجره منهیه بودیم نحوه چشیدنمان یا به حیات ذری بود یا سلولی یا به نحو دیگر ولی به هر حال ماچشنده بودیم، چرا که خدا ما را بخاطر خطای جد اولمان مجازات نمی‌کند.

🌷 اعتراف به خطا نشان معرفت ماست، اعتراف به اینکه خطاکاریم معرفت ما به خطا و تصدیق آن است و آغاز گذشتن و رسیدن است.

☘️همه شاکی حیات دنیوی هستند و چه بسا هوی و هوس والدین را علت حیات دنیوی خود میدانند اما غافل از آنکه ناگزیر به ورود به عالم دنیا بودیم تا درس بندگی بگیریم به هر تقدیر با کیفیات مختلف میبایست در جهان دنیا حاضر میشدیم.

🌷 الله مشتری معرفت ماست، به آنچه خدای دانا به آن آگاه است ما بایستی همان را به او اعلام نماییم.

☘️عروج بعد هبوط تنها به اعتراف صادقانه و عارفانه است. معرفت، شکننده‌ترین ابزار انسان است هم  انسان را می‌شکند و هم خطایش را و هم بدیهایش را به حُسن و زیبایی تبدیل می‌سازد. روز عرفه چنین روزی است رسیدن به این مقام والاست.

🌹🔅اساسنامه قربانی 🔅🌹

🌷 اول معرفت، که عبادت را شکل می‌دهد آنگاه  مذبوح شدن و به فیض ذبیح‌اللهی رسیدن و به درجه  قربانی خدا نائل آمدن است.

☘️ذبیح‌الله است که عبدالله است و عبدالله است که مفیوض قربان خداست.

🌷 بعد از بریده شدن از همه چیز، بعد از گسستن تمام عروق وابستگی، حقیقت قربانی شدن معنا می یابد.

☘️«بنفسی انت و امّی و ابی و اخی و …» به واقع خدا را به هر چیزی ترجیح دادن است، رضا به خدا هر چند به خشم و غضب غیر خدا همراه باشد، چه نفس آدمی باشد و چه والدین و چه هر چه احباب او باشد، «بنفسی انت» ذبح تمام وابستگی‌هاست.

🌷 اسماعیل‌ها و تمام مشتهیات خود را مذبوحش سازیم تا که محبوبش باشیم، ذابح و مذبوح هر دو محبوب خداست.

☘️خوشا جوانانی که جوانی‌شان را قربان خدا می‌نمایند، ارزش‌مندترین اسماعیل جانشان را. هر چه خواهش داریم مذبوحش سازیم.  از جمله، بهائم وجودمان را مذبوحش نماییم.

🌷 انواع بهائم و انعام و سباع جان ما باید مذبوحش باشند.

☘️از کجا میدانیم همان گوسفند و گاو و شتر جزئی از مزرعه وجودی خودمان است که ذبحش می‌نماییم. نمایش  مزرعه خارجی ما. در دل چه دام و طیور و بهیم و نعیمی داریم که باید قربانی‌شان نماییم.

🌷 شاهرگ هوای نفس خود را بزنیم تا به شاه بندگی او تبدیل گردیم.

☘️گزندگان و درندگان جان‌مان را  به نامش قربانی‌اش سازیم.

🌷 بعد ذبح تمام بهائم جانمان، نوبت به پیکر واحد وجودمان می‌رسد که دیگر خودمان قادر به ذبح آن نخواهیم بود بلکه خدا خودش باید که ذابح ما گردد. چه ذبح والایی.

☘️معنای قتیل اللهی و شهیداللهی چیست؟ باطن شهادت چیست؟ مگر کسی میتواند حائل میان او و شهیدش باشد پس کیست که شهید را شهیدش می سازد؟!!!

🌷 در مقام شهادت اعلی هیچ واسطی نیست!

☘️معامله آخر توسط الله علیّ اعلی انجام می‌پذیرد.

🌷 وای به حال کسانی که همه ارزش‌های خود را  در برابر هوای نفس خود و حتی هوای نفس دیگران ذبح مینمایند.

☘️ذوق هر لذتی بایستی به قصد وصل  ذات کبریایی‌اش صورت پذیرد.

🌷 هر لحظه لحظه، لحظات قربانی شدن است، قربانش کنیم!

☘️اعتراف احسن به فقر مطلق زیباترین دستاورد بشر است.

🌷 علم بالاتر از زیبایی است، زیبایی با علم شکل می‌پذیرد، علم نرم افزار زیبایی و لذت است.

☘️آفتاب پرست خود را همرنگ محیط میسازد، یعنی علمی خاص در دل آفتاب پرست کاشته شده که او با جذب اطلاعات  رسیده از اطراف، با سخت افزار وجودش شبیه محیط را روی اندام خود به نمایش می‌گذارد.  

🌷 در جان اکبر آدمی چنان علومی را خدای علیم کاشته که با عملیاتی‌ نمودن آن انسان نه تنها رنگ محیط را بلکه نقش و مختصات و کمیات و کیفیات هر چه هست را در جان خود می‌تواند پیاده نماید. به نوعی خود را جراحی علمی نماید.

☘️انسان میتواند خود را به سان و همسنگ خورشید و ماه و یا دیگر اجرام و موجودات، حتی فرشته‌گان حتی به شکل جهان هستی درآورد، مگر انسان جهان اکبر نیست؟!

🌷 پس چه زیبا که شایسته شویم و شبه اولیاء الله شویم و کل جهان و زیبایان شویم و قربانش گردیم.

☘️مهضوم و مجذوب و مبلوع وملموس و ممسوس علم و عظمت و حکمت و جلال و جمالش گردیم، به هاضمه عظیم، به جاذبه اعلی، به بلع و لمس و مس اکبر.

🌷 انسان زباله سازی می‌کند چرا که خود را ممسوخ ساخته و مولد نجاست و رجاست گشته یعنی در عرصه تکلیف خود را معیوب ساخته و منبع خروج چرک و کثافت گشته.

☘️رسیدن به تاویل وجود، به گاه قبل شجره منهیه و تمام منهیات، در واقع رسیدن به احسن تقویم وجود است. باید به احسن نظام،  خود را تنظیم نماییم.

🌷 راز «عرفنی نفسک» همان درخواست بیواسطه‌گی است، راز زدودن تمام وابستگی‌هاست.

☘️اگر تمام پرده ها رفع شود، ذبح خودبخود قربانی میشود.

🌷 راز «عرفنی نبیک» طلب رویت جمال نبی الله، بدون هیچ پرده‌ای است. با این معرفت اعلی، این جان در جان من و ما با هزاران هزار جان یکجا جان میدهد به آن جان جان جهان.

☘️ در دلم کل جهان را جا دهم و به جانان جان دهم.

🌷 انسان از ازل تا ابدش را باید قربان محبوبش سازد.

☘️هر لحظه لحظه امام زمان عج قربان خداست. مهدی س قربان دائم الهی است او قربان سیال و جاری الهی است.

خداوندا تو خود مرا جستجو کن، خداوندا حال و هوای مهدی را در عشق ورزی به تو مه من بچشان،  خداوند تمام پرده‌ها میان من و خودت را مرتفع فرما، خداوندا  دیده‌ام را به جمال نییّ و ولیّت بی‌هیچ پوششی مزیّن فرما.

🌹🔅 إِلَهِي تَرَدُّدِي‏ فِي‏ الْآثَارِ يُوجِبُ بُعْدَ الْمَزَارِ فَاجْمَعْنِي عَلَيْكَ بِخِدْمَةٍ تُوصِلُنِي إِلَيْك‏

🌹🔅 كَيْفَ‏ يُسْتَدَلُّ عَلَيْكَ بِمَا هُوَ فِي‏ وُجُودِهِ‏ مُفْتَقِرٌ إِلَيْك‏

🌹🔅 عَمِيَتْ عَيْنٌ لَا تَزَالُ [تَرَاكَ‏] عَلَيْهَا رَقِيباً وَ حَسَرَتْ صَفْقَةُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّكَ نَصِيباً إِلَهِي أَمَرْتَ بِالرُّجُوعِ إِلَى الْآثَارِ فَأَرْجِعْنِي إِلَيْكَ بِكِسْوَةِ الْأَنْوَارِ وَ هِدَايَةِ الِاسْتِبْصَارِ حَتَّى أَرْجِعَ إِلَيْكَ مِنْهَا كَمَا دَخَلْتُ إِلَيْك‏

🌹🔅 إِلَهِي حَقِّقْنِي بِحَقَائِقِ أَهْلِ الْقُرْبِ وَ اسْلُكْ بِي مَسْلَكَ أَهْلِ الْجَذْب‏

🌹🔅 يَا مَنْ أَذَاقَ أَحِبَّاءَهُ حَلَاوَةَ الْمُؤَانَسَةِ فَقَامُوا بَيْنَ يَدَيْهِ‏ مُتَمَلِّقِينَ‏ وَ يَا مَنْ أَلْبَسَ أَوْلِيَاءَهُ مَلَابِسَ هَيْبَتِهِ فَقَامُوا بَيْنَ يَدَيْهِ مُسْتَغْفِرِين‏

🌹🔅 وَ أَنْتَ الْوَهَّابُ ثُمَّ لِمَا وَهَبْتَ لَنَا مِنَ‏ الْمُسْتَقْرِضِينَ‏ إِلَهِي اطْلُبْنِي بِرَحْمَتِكَ حَتَّى أَصِلَ إِلَيْك‏

🌹🔅 إِلَهِي اطْلُبْنِي بِرَحْمَتِكَ حَتَّى أَصِلَ إِلَيْكَ وَ اجْذِبْنِي‏ بِمَنِّكَ‏ حَتَّى أُقْبِلَ عَلَيْك‏[1]

🌻🔆المائدة : 27   وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ

🌻🔆الصافات : 102   فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قالَ يا بُنَيَّ إِنِّي أَرى‏ فِي الْمَنامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ ما ذا تَرى‏ قالَ يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُني‏ إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرينَ

🌹🔅 وَ اعْتَرِفْ بِالْخَطَإِ بِالْعَرَفَاتِ وَ حَدِّدْ عَهْدَكَ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى بِوَحْدَانِيَّتِهِ وَ تَقَرَّبْ إِلَيْهِ وَ اتَّقِهِ بِمُزْدَلِفَةَ وَ اصْعَدْ بِرُوحِكَ‏ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلَى بِصُعُودِكَ إِلَى الْجَبَلِ وَ اذْبَحْ‏ حَنْجَرَةَ الْهَوَى وَ الطَّمَعِ عِنْدَ الذَّبِيحَةِ وَ ارْمِ الشَّهَوَاتِ وَ الخَسَاسَةَ وَ الدَّنَاءَةَ وَ الْأَفْعَالَ الذَّمِيمَةَ عِنْدَ رَمْيِ الْجَمَرَاتِ وَ احْلِقِ الْعُيُوبَ الظَّاهِرَةَ وَ الْبَاطِنَةَ بِحَلْقِ شَعْرِك‏[2]

🌹🔅 عَنْهُ ص أَنَّهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَخْطُبُ يَوْمَ النَّحْرِ وَ هُوَ يَقُولُ هَذَا يَوْمُ الثَّجِ‏ وَ الْعَجِ‏ وَ الثَّجُّ مَا تُهَرِيقُونَ فِيهِ مِنَ الدِّمَاءِ فَمَنْ صَدَقَتْ نِيَّتُهُ كَانَتْ أَوَّلُ قَطْرَةٍ لَهُ‏  كَفَّارَةً لِكُلِّ ذَنْبٍ وَ الْعَجُّ الدُّعَاءُ فَعِجُّوا إِلَى اللَّهِ فَوَ الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَا يَنْصَرِفُ مِنْ هَذَا الْمَوْضِعِ أَحَدٌ إِلَّا مَغْفُوراً لَهُ‏  إِلَّا صَاحِبَ كَبِيرَةٍ مُصِرّاً عَلَيْهَا لَا يُحَدِّثُ نَفْسَهُ بِالْإِقْلَاعِ عَنْهَا.[3]

🌹🔅 این روز ثجّ و عجّ است. ثجّ همان خون‌هایی است که شما قربانی می‌کنید و کسی که نیتش خالص باشد با خروج اولین قطره از خون قربانی، تمام گناهانش بخشیده می ‌شود. عجّ نیز همان دعاست پس در این روز زیاد خدا را بخوانید.

🌹🔅 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ إِذَا اشْتَرَيْتَ هَدْيَكَ فَاسْتَقْبِلْ بِهِ الْقِبْلَةَ وَ انْحَرْهُ أَوِ اذْبَحْهُ‏ وَ قُلْ‏

«وَجَّهْتُ‏ وَجْهِيَ‏ لِلَّذِي‏ فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِيفاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ‏ إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ لا شَرِيكَ لَهُ وَ بِذلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ‏ الْمُسْلِمِينَ‏ اللَّهُمَّ مِنْكَ وَ لَكَ بِسْمِ اللَّهِ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنِّي»

 ثُمَّ أَمِرَّ السِّكِّينَ وَ لَا تَنْخَعْهَا- حَتَّى تَمُوت‏[4]

🌹🔅 من از روى اخلاص پاکدلانه روى خود را به سوى کسى گردانیدم که آسمانها و زمین را پدید آورده است و من از مشرکان نیستم. در حقیقت نماز من و عبادات من و زندگى و مرگ من براى خدا پروردگار جهانیان است. او را شریکى نیست و بر این [کار] دستور یافته‏ ام و من نخستین مسلمانم. خداوندا از توست و برای توست. بسم الله و الله اکبر. خداوندا از من قبول کن

🌼 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌼


[1] قسمتی از دعای عرفه حضرت سید الشهدا علیه السلام

[2] مصباح الشريعة ؛ ؛ ص48  اعلمى – بيروت، چاپ: اول، 1400ق.

[3] دعائم الإسلام ؛ ج‏1 ؛ ص184  مؤسسة آل البيت عليهم السلام – قم، چاپ: دوم، 1385ق.

[4] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏4 ؛ ص498  چاپ: چهارم، 1407 ق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.