🌼راز قدرت الهی🌼

29

☘️🔆   #سوال3317

سلام علیکم . استاد عزیز  آیا میتوان گفت که قدرت خداوند متعال نامحدود است و مانند ذاتش منزه از عیب و نقص و قدرتش عین ذات اوست منظور از عین ذات این نیست که قدرت را صفتی قرین برای او قرار دهیم بلکه نفی عجز از اوست . پس خداوند قادر است بر انجام تمام کارها . ولی از آنجاییکه خداوند متعال جمیل محض و کامل صرف است از این رو هرگز کار محدودی که شر و قبیح ان را همراهی میکند بطوریکه اصل کار لغو و عبث و بیهوده محسوب شود از خداوند صادر نمیگردد.                    به بیان ساده تر قدرت خداوند در قلمرو حکمت . مصلحت . عدل و احسان جاری میشود ودر خارج محدوده ان با حفظ تمکن و اقتدار اعمال نمی گردد . . ؟!.اجرکم عندالله

🌷🔅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔅🌷

🔆☘️علیکم السلام

☘️🔆 #جواب3317

🔆☘️قدرت از افعال الهی محسوب میشود، به عبارتی صفت فعلی الهی است! ذات خدا براتر از آن است که با قدرت به وصف آید یعنی از قدرت برتر است!

🌸🔆عنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِهِ تَعَالَى ما يَكُونُ مِنْ نَجْوى‏ ثَلاثَةٍ إِلَّا هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سادِسُهُمْ- فَقَالَ هُوَ وَاحِدٌ وَاحِدِيُّ الذَّاتِ بَائِنٌ مِنْ خَلْقِهِ وَ بِذَاكَ وَصَفَ نَفْسَهُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ مُحِيطٌ بِالْإِشْرَافِ وَ الْإِحَاطَةِ وَ الْقُدْرَةِ- لا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقالُ ذَرَّةٍ فِي السَّماواتِ وَ لا فِي الْأَرْضِ وَ لا أَصْغَرُ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْبَرُ بِالْإِحَاطَةِ وَ الْعِلْمِ لَا بِالذَّاتِ لِأَنَّ الْأَمَاكِنَ مَحْدُودَةٌ تَحْوِيهَا حُدُودٌ أَرْبَعَةٌ فَإِذَا كَانَ بِالذَّاتِ لَزِمَهَا الْحَوَايَةُ.

                        الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 127

🔆🌸تمام صفات به نوعی صفات فعل خداست، در واقع هر وصفی که هست وصف ذات الهی نیست چرا که ذات الهی وصف ناپذیر است پس آنچه وصف میشود وصف فهل الهی است.

البته به تسامح  میتوان بعضی از اسماء را صفات ذات در نظر بگیریم که در واقع  آن صفات «نفی الصفات» از ذات است، مثل سبحان الله و الله الکبر.

☘️🔆  اما به تسامح و از روی «لاتعطیل و لا تشبیه» میتوانیم صفت احدیت را صفات ذات بگیریم و این صفت به واقع صفات را از ذات نفی و ذاتت را منزه از وابستگی به صفت و بالاتر از آن معرفی میکند!

در واقع  احدیت و امثال آن صفاتی  هستند که نفی صفات میکنند و هر چه صفات متعالی است بعنوان املاک و دارایی و آثار و آیات الهی معرفی میکنند.

🔆☘️سوره توحید احدیت را با صمدیت و صمدیت را با لم یلد و لم یولد و آن را با و لم یکن له کفوا احد تفسیر میکند! پس احدیت نفی  کفویت از ذات است.

پس:

☘️🔆با عنایت به تفسیر صمد از حکمت امام حسین علیه السلام، احد به معنای صمد و صمد اثبات عدم صدور صفات از ذات و ذات از صفات و در آخر نفی مطلق کفو  از ذات میکند.

‏ 🔆🌸لمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ لَمْ يَلِدْ لَمْ يَخْرُجْ مِنْهُ شَيْ‏ءٌ …  تَعَالَى أَنْ يَخْرُجَ مِنْهُ شَيْ‏ءٌ وَ أَنْ يَتَوَلَّدَ مِنْهُ شَيْ‏ءٌ كَثِيفٌ أَوْ لَطِيفٌ- وَ لَمْ يُولَدْ لَمْ يَتَوَلَّدْ مِنْ شَيْ‏ءٍ وَ لَمْ يَخْرُجْ مِنْ شَيْ‏ءٍ

☘️🔆او توصیفگر و بی نیاز از صفت است و فراتر از وصف و صفت و هر موصوفی است.

علی ساعی(عبدالله مشکات), [24.01.23 16:33]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.