🌼راه انداز فطرت🌼

71

🌼یا فاطر فطرتم را فعال فرما🌼

🌸🔆🌿   «فطرت یازدهم »  « شب ولادت امام العسکری علیه السلام»

🔅🌹 چکیده با تکمله «فطرت یازدهم » « شب ولادت امام العسکری علیه السلام»  «هاله عسکری بر جان ما »  « عقل عسکری جان ما» «راز کمال بندگی الهی » «اسم اعظم الهی در کلام امام العسکری ع» و …       1402.08.01    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌼 وَ الْهَيْبَةِ الْعَسْكَرِيَّة🌼🔅

🌻ولایت امام العسکری علیه السلام راه‌انداز فطرت یازدهم هر انسانی است.

🌻باید تمام خزائن فطرت ما گشوده شود تا علوم و فنون در جان ما به تمام و کمال بجوشد، آخرین دروازه خزینه فطرت ما با رمز ولایت حضرت مهدی علیه السلام محقق خواهد شد.

🌻بعد از فتح دوازده «خزینه فطرت» بندگی الهی بطور کامل در جان ما فعال می‌گردد.

🌻آخرین فصل فطرت با امام زمان‌مان تکمیل خواهد شد و با آن حقایق جهان متعالی تجربه خواهد شد.

🌻عقل آدمی دارای دوازده درجه است که و با دوازده رمز گشوده می‌گردد. منظره اعلای عقل و کارکرد کامل آن تنها با امامت و ولایت ائمه اطهار علیهم السلام به ظهور خواهد رسید.

🌻طلوع تمام قرص خورشید عقل با تکمیل ولایت دوازدهمین امام خواهد تابید.

🌻عقل کامل تنها بعد از اتصال کامل به معرفت و ولایت امامان محقق خواهد شد.

🌻بایستی برای درک کامل حقایق با خورشید عقل ببینیم و بشنویم و ببوییم و لمس و حس کنیم.

🌻کمال لذّت تنها با تمامت عقل تجربه خواهد شد.

🌻کمال تجربه عقلی قابل وصف نیست و این تجربه تنها  با اسرار ولایی دست یافتنی است.

🌻«بنده عقلی خدا شدن» همان بندگی واقعی است. بدون راه‌اندازی کامل عقل بندگی الهی به نقص و خسران است.

🔅🌼 تکامل عقلی و تجارب بی‌بدیل

🌻با تکمیل عقل ما به تجارب بدیع لذایذ و زیبایی و علم دست می‌یابیم.

🌻با تمام فطرت و با تمام عقل  باید خدا را بندگی نماییم. تنها با عقل و فطرت تمام عاشق خدا شدن امکان پذیر است. چراغ عقل ما با رموز 12 برق ولایی خواهد درخشید.

🌻دوازده اسباب و سامانه عظیم الهی هر کدام بداعت خاص خود را دارا هستند. غفلت از هر کدام خسارت جبران ناپذیر است.

🌻ائمه اطهار علیهم السلام نور خدایند و هر نور، روشنی خاص و بدیع است که به تناسب خود حقایق خاصی را آشکار می‌کنند.

🌻با نور مجهولات شهود می‌شود، پشت نور عسکریه حقایق خاص عسکریه نهفته است که تنها با نور عسکریه قابل شهود است.

🌻خزینه خاص عسکریه تنها با ولایت و معرفت عسکریه گشوده می‌گردد.

حجاب العسکریه زینت خاص حضرت باریتعالی است این زینت آدرس الله تبارک و تعالی برای لقاء الله است.

🌻زینت عسکریه آدرس خاص حضرت امام حسن الزکی العسکری برای تقرب الی الله است.

🌻مدار جان ما تنها با قابلیت خاص خود به برق عسکریه خواهد درخشید.

🌻منظره جان ما با مغناطیس عسکریه به زینت عسکریه مزین و آراسته خواهد شد.

🌻امام حسن العسکری آسمانی است بی نظیر،  گلی است بی‌بدیل.

🌻ما با دوازده هاله  و دوازده لایه نور ولایی بایستی در جهان هستی بدرخشیم؛ اگر یک لایه از آن خاموش باشد کل وجود ما خاموش می‌شود.

🌻ما  دوازده جهانی هستیم که با آن جان جهانیم.

🌻امام العسکری علیه السلام مخفی ترین و ناشناخته‌ترین امام خاندان ولایت است.

🌷🔅 وَ خَرَجَ فِي بَعْضِ تَوْقِيعَاتِهِ ع عِنْدَ اخْتِلَافِ قَوْمٍ مِنْ شِيعَتِهِ فِي أَمْرِهِ مَا مُنِيَ‏ أَحَدٌ مِنْ آبَائِي بِمِثْلِ مَا مُنِيتُ بِهِ مِنْ شَكِّ هَذِهِ الْعِصَابَةِ فِيَّ فَإِنْ كَانَ هَذَا الْأَمْرُ أَمْراً اعْتَقَدْتُمُوهُ وَ دِنْتُمْ بِهِ إِلَى وَقْتٍ ثُمَّ يَنْقَطِعُ فَلِلشَّكِّ مَوْضِعٌ وَ إِنْ كَانَ مُتَّصِلًا مَا اتَّصَلَتْ أُمُورُ اللَّهِ فَمَا مَعْنَى هَذَا الشَّكِّ.[1]

🌷🔅 امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: هیچ یک از پدرانم، آن گونه که من گرفتار تردید شیعیان خود شدم مورد تردید واقع نشدند. اگر این موضوع امامت که شما به آن معتقد و پایبندید موقت و منقطع بود، جای شک و تردید داشت، و اگر امامت امری پیوسته و مستمر است که چنین است تا زمانی که امور الهی جریان دارد، دیگر این شک و تردید چه معنایی دارد؟ 

🌻معرفی امام زمان علیه السلام به جهان هستی از جمله سخت‌ترین ماموریت امامت حضرتش بود.

🌻خفقان زمانه چنان بود که حضرتش از یارانش می‌خواستند که به حضرت سلام ندهند و حتی به حضرت نگاه و اشاره نکنند.

🌻از جمله معجزات حضرت خواندن نامه بدون مرکب و آگاهی از ضمیر افراد بود،

🌷🔅 محمّد بن عباس گفت: ما مشغول صحبت در باره معجزه‏هاى امام حسن عسكرى عليه السلام بوديم، مردى ناصبى گفت اگر جواب نامه مرا كه بدون دوات بنويسم داد ميدانم او امام است، ما نامه‏اى نوشتيم و چند مسأله سؤال كرديم آن مرد هم نامه‏اى بدون مركب نوشت روى كاغذى نامه او نيز جزء نامه‏هاى ما بود فرستاديم خدمت امام جواب مسائل ما را داد و در نامه‏اى اسم آن مرد و پدرش را نوشت تا چشم او به جواب امام عليه السّلام افتاد مدهوش شد وقتى بهوش آمد، به امامت آن جناب معتقد شد.[2]

🌷🔅 مَا رَوَى سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ‏  قَالَ‏ كَتَبْتُ إِلَيْهِ ع أَشْكُو الْفَقْرَ ثُمَّ قُلْتُ فِي نَفْسِي أَ لَيْسَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الْفَقْرُ مَعَنَا خَيْرٌ مِنَ الْغِنَى مَعَ غَيْرِنَا وَ الْقَتْلُ مَعَنَا خَيْرٌ مِنَ الْحَيَاةِ مَعَ غَيْرِنَا فَرَجَعَ الْجَوَابُ إِنَّ اللَّهَ يُمَحِّصُ‏  أَوْلِيَاءَنَا إِذَا تَكَاثَفَتْ ذُنُوبُهُمْ بِالْفَقْرِ وَ قَدْ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ وَ هُوَ مِمَّا حَدَّثَتْكَ‏  نَفْسُكَ الْفَقْرُ مَعَنَا خَيْرٌ مِنَ الْغِنَى مَعَ غَيْرِنَا وَ نَحْنُ كَهْفٌ لِمَنِ الْتَجَأَ إِلَيْنَا وَ نُورٌ لِمَنِ اسْتَضَاءَ بِنَا وَ عِصْمَةٌ لِمَنِ اعْتَصَمَ بِنَا مَنْ أَحَبَّنَا كَانَ مَعَنَا فِي السَّنَامِ الْأَعْلَى وَ مَنِ انْحَرَفَ عَنَّا فَإِلَى النَّارِ وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع تَشْهَدُونَ عَلَى عَدُوِّكُمْ بِالنَّارِ وَ لَا تَشْهَدُونَ لِوَلِيِّكُمْ بِالْجَنَّةِ مَا يَمْنَعُكُمْ مِنْ ذَلِكَ إِلَّا الضَّعْفُ‏ [3]

🌷🔅 روايت است از محمد بن الحسن بن شمون گفت : به امام عسکری نامه ای نوشتم و شكايت كردم از فقر ! بعد از نوشتن نامه در ذهنم آمد كه ؛ نشود که امام با خواندن نامه‌ی نیازمندانه من ، آن حضرت در خطاب به بنویسد و یا بگويد: فقر با ما بهترست از غنى با غير ما ، و قتل با ما بهترست از حيات با دشمنان ما!  خلاصه نامه به محضرشان فرستادم .

پس مدتی جواب امام عسکری بدستم رسید که مرقوم نموده بودند:

” خداى عزوجل، اولياى خود را گاهى به فقر در می آورد تا گناهان آنان مورد مغفرت قرار دهد و زايل گرداند.

همچنان كه حديث نفس کردی و با خودت گفتی؛ فقر با ما از غنى با غير ما بهتر است. و قتل با ما از حيات با دشمنان ما بهتر است.  و ما برای كسى كه ما پناه قرار دهد ، پناه هستیم. و برای آنان که جویای بینایی هستند، نوريم. و هر كسى را كه به ما اعتصام نمايد، نگاه دارنده او خواهیم بود. هر كسى كه ما را دوست داشته باشد ، در مقام اعلى در آخرت با ماست ، و آنكه از ما منحرف شود ، جاى او آتش است.

🌷🔅 وَ قَالَ امام العسکری علیه السلام: ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ أَقْرَبُ‏ إِلَى‏ اسْمِ‏ اللَّهِ الْأَعْظَمِ مِنْ سَوَادِ الْعَيْنِ إِلَى بَيَاضِهَا.[4]

‏« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» به اسم اعظم الهی از سیاهی چشم به سفیدیش نزدیک‌تر است.

🌻با اسم اعظم خدا، الله تبارک و تعالی به اعظم یاد شود و باید به اعظم تقرب و به اعظم بندگی خدا دست یابیم. نه اینکه اسم اعظم الهی را اسباب آمال دنیوی قرار دهیم.

🌻چه بسا انسان با نام خدا غافل از خداست.

🌻عظیم‌ترین اثر ولایت حضرات بر وجود ما  الگوپذیری از منظر اعلای آن‌هاست. جان ما بایستی به نور حضرات بدرخشد.

🌻از جمله آثار اسم اعظم الهی آشنایی به تمام زبان‌های موجودات است همانطوری‌که حضرت سلیمان علیه السلام به آن آشنا بودند.

🌷🔅 وَ فِي حَدِيثِ الصَّادِقِ ع‏” أُعْطِيَ سُلَيْمَانُ بْنُ دَاوُدَ مَعَ عِلْمِهِ مَعْرِفَةَ النُّطْقِ‏ بِكُلِّ لِسَانٍ، وَ مَعْرِفَةَ اللُّغَاتِ، وَ مَنْطِقَ‏ الطَّيْرِ، وَ الْبَهَائِمِ، وَ كَانَ إِذَا شَاهَدَ الْحُرُوبَ‏ تَكَلَّمَ بِالْفَارِسِيَّةِ، وَ إِذَا قَعَدَ لِعُمَّالِهِ وَ جُنُودِهِ وَ أَهْلِ مَمْلَكَتِهِ تَكَلَّمَ بِالرُّومِيَّةِ، وَ إِذَا خَلَا بِنِسَائِهِ تَكَلَّمَ بِالسُّرْيَانِيَّةِ وَ النَّبَطِيَّةِ، وَ إِذَا قَامَ فِي مِحْرَابِهِ لِمُنَاجَاةِ رَبِّهِ تَكَلَّمَ بِالْعَرَبِيَّةِ وَ إِذَا جَلَسَ لِلْوُفُودِ وَ الْخُصَمَاءِ تَكَلَّمَ بِالْعِبْرَانِيَّةِ”.[5]

🌷🔅 امام صادق علیه السلام فرمودند: افزون بر دانش سليمان، پسر داود، به او معرفت گفتار با هر زبان و هر لغت و معرفت گفتار با پرندگان، حيوانات و درندگان داده شده بود. او هر گاه در ميدان هاى جنگ حضور مى يافت، به پارسى سخن مى گفت و آن گاه كه به فرمان روايى براى كارگران، سپاهيان و مردم مى نشست به زبان رومى حرف مى يزد و زمانى كه با همسرانش خلوت داشت به زبان سُريانى و نَبَطى تكلم مى كرد و وقتى در محرابش به نيايش برمى خاست، زبان به عربى مى گشود و آن هنگام كه با ميهمانان و دشمنان، سخن مى گفت، سخن گفتنش عبرانى بود.

🌻اسم اعظم الهی اسباب ذکر و یاد الهی است، یاد الهی عظیم‌ترین سرمایه عبادت و بندگی است، تمام موجودات محبوب عالم لحظه‌ای از ذکر و یاد او غافل نمی‌شوند، حفظ یاد الهی حفظ حیات بندگی است، مبادا در ذکر و یاد الهی از موجوداتی چون مورچه عقب بمانیم!

🌷🔅 سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع يَقُولُ عَنْ أَبِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع‏ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ فَتَبَسَّمَ ضاحِكاً مِنْ قَوْلِها وَ قَالَ لَمَّا قَالَتِ النَّمْلَةُ يا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساكِنَكُمْ لا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ‏  حَمَلَتِ الرِّيحُ صَوْتَ النَّمْلَةِ إِلَى سُلَيْمَانَ ع وَ هُوَ مَارٌّ فِي الْهَوَاءِ وَ الرِّيحُ قَدْ حَمَلَتْهُ فَوَقَفَ وَ قَالَ عَلَيَّ بِالنَّمْلَةِ فَلَمَّا أُتِيَ بِهَا قَالَ سُلَيْمَانُ يَا أَيُّهَا النَّمْلَةُ أَ مَا عَلِمْتِ أَنِّي نَبِيُّ اللَّهِ وَ أَنِّي لَا أَظْلِمُ أَحَداً قَالَتِ النَّمْلَةُ بَلَى قَالَ سُلَيْمَانُ ع فَلِمَ حَذَّرْتِهِمْ ظُلْمِي‏ فَقُلْتِ‏ يا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساكِنَكُمْ‏ قَالَتِ النَّمْلَةُ خَشِيتُ أَنْ ينظر [يَنْظُرُوا] إِلَى‏ زِينَتِكَ‏ فَيَفْتَتِنُوا بِهَا فَيَبْعُدُونَ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ تَعَالَى ثُمَّ قَالَتِ النَّمْلَةُ أَنْتَ أَكْبَرُ أَمْ أَبُوكَ دَاوُدُ قَالَ سُلَيْمَانُ بَلْ أَبِي دَاوُدُ قَالَتِ النَّمْلَةُ فَلِمَ زِيدَ فِي حُرُوفِ اسْمِكَ حَرْفٌ عَلَى حُرُوفِ اسْمِ أَبِيكَ دَاوُدَ قَالَ سُلَيْمَانُ مَا لِي بِهَذَا عِلْمٌ قَالَتِ النَّمْلَةُ لِأَنَّ أَبَاكَ دَاوُدَ ع دَاوَى جُرْحَهُ بِوُدٍّ فَسُمِّيَ دَاوُدَ وَ أَنْتَ يَا سُلَيْمَانُ أَرْجُو أَنْ تَلْحَقَ بِأَبِيكَ قَالَتِ النَّمْلَةُ هَلْ تَدْرِي لِمَ سُخِّرَتْ لَكَ الرِّيحُ مِنْ بَيْنِ سَائِرِ الْمَمْلَكَةِ قَالَ سُلَيْمَانُ مَا لِي بِهَذَا عِلْمٌ قَالَتِ النَّمْلَةُ يَعْنِي عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِكَ لَوْ سَخَّرْتُ لَكَ جَمِيعَ الْمَمْلَكَةِ كَمَا سَخَّرْتُ لَكَ هَذِهِ الرِّيحَ لَكَانَ زَوَالُهَا مِنْ يَدِكَ كَزَوَالِ الرِّيحِ فَحِينَئِذٍ تَبَسَّمَ‏ ضاحِكاً مِنْ قَوْلِها[6]

🌷🔅 امام رضا عليه السلام – به نقل از پدرش از جدّش عليهما السلام در باره اين فرموده خداوند عزّ و جلّ – :«از گفته او خنديد» – : وقتى كه مورچه گفت: «اى مورچگان ! به خانه‏هايتان برويد تا مبادا سليمان و سپاهيانش ، شما را بى‏خبر در هم بكوبند» ، باد، صداى آن مورچه را به سليمان عليه السلام رساند، در حالى كه سليمان عليه السلام در هوا توسّط باد در حركت بود . سليمان عليه السلام گفت: آن مورچه را احضار كنيد. وقتى او را نزد سليمان عليه السلام آوردند، سليمان عليه السلام گفت: «اى مورچه! آيا نمى‏دانى كه من پيامبر خدايم و به كسى ستم نمى‏كنم؟» . مورچه گفت: چرا. سليمان عليه السلام گفت: «سپس چرا مورچگان را از ستم من ، بر حذر داشتى و گفتى: اى مورچگان! وارد خانه‏هايتان شويد؟» . مورچه گفت: ترسيدم كه چشم آنها به زيورآلات تو بيفتد و در فتنه بيفتند و از ياد خداى متعال ، دور شوند. سپس مورچه گفت: تو بزرگ‏ترى يا پدرت داوود عليه السلام ؟ سليمان عليه السلام گفت: «پدرم داود عليه السلام بزرگ‏تر است». مورچه گفت: چرا اسم تو يك حرف بيشتر از حروف اسم پدرت داوود عليه السلام دارد؟ سليمان عليه السلام گفت: «من از اين ، اطّلاعى ندارم». مورچه گفت: براى اين كه پدرت داوود عليه السلام ، زخمش را با ودّ (دوستى) درمان كرد و «داوود» ناميده شد؛ امّا تو اى سليمان! اميدوارم كه به پدرت بپيوندى. آن گاه مورچه گفت: چرا در ميان موجودات مملكت ، تنها باد براى تو مسخّر شده است؟ سليمان عليه السلام گفت: «من از اين ، اطّلاعى ندارم». مورچه گفت: خداوند عزّ و جلّ منظورش از اين كار، اين بود كه اگر همه چيز همانند باد در مملكت، مسخّر تو بود، از دست رفتن آنها هم همانند از دست رفتن باد مى‏شد [كه با سرعت از بين مى‏رود].

اين جا بود كه سليمان عليه السلام از گفته آن مورچه خنديد.

❓شاید سؤالی پیش بیاید که آیا حضرت سلیمان علیه السلام بر مورچه‌گان ولایت ندارد؟؟؟

🌱علی ظاهر،  حضرت سلیمان علیه السلام بر حیوانات علی الخصوص مورچگان ولایت دارد!

اما!

🌱ولایت نیز دارای مراتب است!

🌱حوزه ولایت جناب سلیمان علیه السلام محدود به دامنه ماموریت تعیین شده از طرف حضرت باریتعالی دارد!

🌱ولی بیشک در حوزه رسالی حضرت سلیمان علیه السلام ولایتش غالب بر موجودات است!

🌱اینکه مورچه به اسراری مطلع میباشد که جناب سلیمان علیه السلام از آن بی‌خبر بوده هیچ لطمه‌ای به رسالت او ندارد چرا که اگر لازم بود الله تبارک و تعالی او را به آن آگاه می‌کرد! همانطوریکه در مورد هد هد جریان دارد چرا که هد هد هم از اخبار مطلع بود که حضرت سلیمان علیه السلام به آن احاطه نداشت!

🌷🔆النمل : 22   فَمَكَثَ غَيْرَ بَعيدٍ فَقالَ أَحَطْتُ بِما لَمْ تُحِطْ بِهِ وَ جِئْتُكَ مِنْ سَبَإٍ بِنَبَإٍ يَقينٍ

🌿چندان درنگ نكرد (كه هدهد آمد و) گفت: «من بر چيزى آگاهى يافتم كه تو بر آن آگاهى نيافتى؛ من از سرزمين «سبا» يك خبر قطعى براى تو آورده‌‏ام!

🌱در حوزه علم هر یک از موجودات دارای معلوماتی هستند که میتواند مختص آن باشد ولی از حیث رتبه و درجه علمی رسول و حجت زمانه بر همه موجودات تحت ولایتش فائق است.

🌷🔆يوسف : 76   … نَرْفَعُ دَرَجاتٍ مَنْ نَشاءُ وَ فَوْقَ كُلِّ ذي عِلْمٍ عَليمٌ

🌿… درجات هر كس را بخواهيم بالا مى‏بريم؛ و برتر از هر صاحب علمى، عالمى است!

🌷🔅 قَالَ الصَّادِقُ ع‏ صَاحِبُ النِّيَّةِ الصَّادِقَةِ صَاحِبُ الْقَلْبِ السَّلِيمِ لِأَنَّ سَلَامَةَ الْقَلْبِ مِنْ هَوَاجِسِ الْمَحْذُورَاتِ بِتَخْلِيصِ النِّيَّةِ لِلَّهِ تَعَالَى فِي الْأُمُورِ كُلِّهَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ. إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ‏ سَلِيمٍ‏ وَ قَالَ النَّبِيُّ ص نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ وَ قَالَ ص إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَ لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى فَلَا بُدَّ لِلْعَبْدِ مِنْ خَالِصِ النِّيَّةِ فِي كُلِّ حَرَكَةٍ وَ سُكُونٍ لِأَنَّهُ إِذَا لَمْ يَكُنْ بِهَذَا الْمَعْنَى يَكُونُ غَافِلًا وَ الْغَافِلُونَ قَدْ ذَمَّهُمُ‏ اللَّهُ تَعَالَى فَقَالَ‏ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا وَ قَالَ‏ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ‏ ثُمَّ النِّيَّةُ تَبْدُو مِنَ الْقَلْبِ عَلَى قَدْرِ صَفَاءِ الْمَعْرِفَةِ وَ تَخْتَلِفُ عَلَى حَسَبِ اخْتِلَافِ الْإِيمَانِ فِي مَعْنَى قُوَّتِهِ وَ ضَعْفِهِ وَ صَاحِبُ النِّيَّةِ الْخَالِصَةِ نَفْسُهُ وَ هَوَاهُ مَعَهُ مَقْهُورَتَانِ تَحْتَ سُلْطَانِ تَعْظِيمِ اللَّهِ تَعَالَى وَ الْحَيَاءِ مِنْهُ وَ هُوَ مِنْ طَبْعِهِ وَ شَهْوَتِهِ وَ مُنْيَةُ نَفْسِهِ مِنْهُ فِي تَعَبٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فِي رَاحَة[7]

🌷🔅 البقرة : 74   ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِيَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهارُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْماءُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

🌷🔅 الأنعام : 43   فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا وَ لكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ ما كانُوا يَعْمَلُونَ

🌷🔅 قَالَ الْإِمَامُ ع‏ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ‏ عست‏  وَ جَفَّتْ‏ وَ يَبِسَتْ مِنَ الْخَيْرِ وَ الرَّحْمَةِ [قُلُوبُكُمْ‏] مَعَاشِرَ الْيَهُودِ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ‏ مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنْتُ مِنَ الْآيَاتِ الْبَاهِرَاتِ فِي زَمَانِ مُوسَى ع، وَ مِنَ الْآيَاتِ الْمُعْجِزَاتِ- الَّتِي شَاهَدْتُمُوهَا مِنْ مُحَمَّدٍ.

فَهِيَ كَالْحِجارَةِ الْيَابِسَةِ لَا تَرْشَحُ بِرُطُوبَةٍ، وَ لَا يَنْتَفِضُ‏ مِنْهَا مَا يُنْتَفَعُ بِهِ، أَيْ أَنَّكُمْ لَا حَقَّ اللَّهِ تَعَالَى تُؤَدُّونَ، وَ لَا [مِنْ‏] أَمْوَالِكُمْ وَ لَا مِنْ مَوَاشِيهَا تَتَصَدَّقُونَ، وَ لَا بِالْمَعْرُوفِ تَتَكَرَّمُونَ وَ تَجُودُونَ، وَ لَا الضَّيْفَ تُقْرُونَ، وَ لَا مَكْرُوباً تُغِيثُونَ، وَ لَا بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْإِنْسَانِيَّةِ تُعَاشِرُونَ وَ تُعَامِلُونَ.

أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً إِنَّمَا هِيَ فِي قَسَاوَةِ الْأَحْجَارِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً أَبْهَمَ عَلَى السَّامِعِينَ وَ لَمْ يُبَيِّنْ لَهُمْ، كَمَا يَقُولُ الْقَائِلُ: أَكَلْتُ خُبْزاً أَوْ لَحْماً، وَ هُوَ لَا يُرِيدُ بِهِ أَنِّي لَا أَدْرِي مَا أَكَلْتُ، بَلْ يُرِيدُ [بِهِ‏] أَنْ يُبْهِمَ عَلَى السَّامِعِ- حَتَّى لَا يَعْلَمَ مَا ذَا أَكَلَ، وَ إِنْ كَانَ يَعْلَمُ أَنَّهُ قَدْ أَكَلَ.[8]

🌷🔅 الأعراف : 176   وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ

🌷🔅 النمل : 40   قالَ الَّذي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَني‏ أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَ مَنْ شَكَرَ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَريمٌ

🌼 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌼


[1] تحف العقول ؛ النص ؛ ص487  ابن شعبه حرانى، جامعه مدرسين – قم، چاپ: دوم، 1404 / 1363ق.

[2] زندگانى حضرت جواد و عسكريين عليهم السلام ( ترجمه جلد 50 بحار الأنوار)، ص: 250

[3] الخرائج و الجرائح ؛ ج‏2 ؛ ص739  قطب الدين راوندى، مؤسسه امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف – قم، چاپ: اول، 1409 ق.

[4] تحف العقول ؛ النص ؛ ص487  ابن شعبه حرانى، جامعه مدرسين – قم، چاپ: دوم، 1404 / 1363ق.

[5] مجمع البحرين ؛ ج‏5 ؛ ص238  طريحي، مرتضوى – تهران، چاپ: سوم، 1375ش.

[6] عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص78  ابن بابويه، نشر جهان – تهران، چاپ: اول، 1378ق.

[7] مصباح الشريعة ؛ ؛ ص53  منسوب به جعفربن محمد عليه السلام، اعلمى – بيروت، چاپ: اول، 1400ق.

[8] التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ؛ ص283  حسن بن على عليه السلام، مدرسة الإمام المهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1409 ق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.