🌸🔆🌿 «رموز عسکریه » « شبهه در حقیقت مهدویه » « » « »
🔅🌹 چکیده با تکمله «رموز عسکریه» « شبهه در حقیقت مهدویه » « آیا مقبولیت شرط ظهور است؟» « شب شامغریبان امام عسکری علیه السلام» « » 1402.07.02 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903) 🌹🔅
🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹
🔅🌼 رموز عسکریه🌼🔅
🌻بیعت با امام زمان علیه السلام در روز و شب رحلت امام عسکری علیه السلام بایستی با اشک و سوز و آه صورت پذیرد، شب شامغریبان امام عسکری علیه السلام را نبایستی شب عید بیعت بنامیم، بلکه بایستی شب تجدید و تحکیم پیمان و بیعت خطاب کنیم.
🌻امام زکیّ العسکری علیه السلام «سراج اهل الجنه» هستند، شمس لذایذ و لطایف و زیبایی و عظمتند، اگر وجود حضرت نباشد زیبایی و لذت در جهان هستی خاموش میگردد! حضرت رمز لذایذ متعالیاند، حضرت کام و حس متعالی اهل بهشتند.
🌷🔅 وَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ سِرَاجُ أَهْلِ الْجَنَّةِ يَسْتَضِيئُونَ بِه[1]
🌻حلاوت و ملاحت بهشت، به برکت وجود امام حسن عسکری علیه السلاماند.
🌻هنرمندترین بندگان جهان هستی با امام حسن العسکری علیه السلام حظّ و لذّ اکبر را تجربه خواهند نمود. 🌻حضرت امام حسن العسکری علیه السلام سامانه منحصر به فرد بهشتی است.
🌻درک طعم رضوان الله تنها به حسّ عسکریه امکان پذیر است. کام فهم لذت، امام الزکیّ العسکری است.
🌷نور صاعد
🌻امام عسکری علیه السلام «نور علی نور» مشکات نور الهی است. درخشش بعد از جرقه مشکات الهی امام العسکری است. امام حسن العسکری علیه السلام نوری بالا رونده، او در آغوش نور و به آغوش نور است. نوری است صاعد و عارج و دائم!
🌷🔅 نُورٌ عَلى نُورٍ الحسن ابن علي (عليه السلام)[2]
🌻امام عسکری علیه السلام تجلی هیبتی حقیقت محمدیه هستند، حضرت، زینت هیبت به جهان هستیاند.
🌷🔅 وَ فِي حِجَابِ الْهَيْبَةِ أَلْفَيْ سَنَةٍ وَ هُوَ يَقُولُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِه[3]
🌻ولایت امام العسکری علیه السلام رمز سعادت و پیروزی در عرصه روز حساب بندگی است.
🌷🔅 وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَلْقَى اللَّهَ وَ هُوَ مِنَ الْفَائِزِينَ فَلْيَتَوَلَّ الْحَسَنَ الْعَسْكَرِي[4]
🌻اگر به ولایت امام العسکری وصل نشویم به نقص اکبر گرفتار شویم. امام العسکری علیه السلام رمز تکامل و ترقی بشریت است.
🌻هر که به ولایت امام عسکری علیه السلام وصل گشت قرین لذت و حلیف سعادت گشت.
🌻امام حسن العسکری علیه السلام چنان آسمان بابرکتی هستند که درخشانترین ستاره خلقت از جان آن طلوع نمود.
🌻اگر امام العسکری علیه السلام نبودند حقیقت مهدویت انکار میشد.
🌻امام عسکری علیه السلام سحر ساحران دجالی را باطل نمودند و حضرت مهدی علیه السلام را به جهان معرفی نمودند.
🌻امام عسکری علیه السلام از جمله باغ و بستان عجیب و با عظمت آل محمدند.
🌻امام عسکری علیه السلام مُعَرّف حضرت مهدی علیه السلام بودند. از جمله عظیمترین مامویت امام عسکری علیه السلام معرفی امام مهدی علیه السلام به جهان هستی بود.
🌷🔅 قَالَ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ الْعَمْرِيَّ قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي يَقُولُ سُئِلَ أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع وَ أَنَا عِنْدَهُ عَنِ الْخَبَرِ الَّذِي رُوِيَ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ عَلَى خَلْقِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ أَنَّ مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً فَقَالَ إِنَّ هَذَا حَقٌّ كَمَا أَنَّ النَّهَارَ حَقٌّ فَقِيلَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَمَنِ الْحُجَّةُ وَ الْإِمَامُ بَعْدَكَ قَالَ ابْنِي مُحَمَّدٌ هُوَ الْإِمَامُ وَ الْحُجَّةُ بَعْدِي مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً أَمَا إِنَّ لَهُ غَيْبَةً يَحَارُ فِيهَا الْجَاهِلُونَ وَ يَهْلِكُ فِيهَا الْمُبْطِلُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا الْوَقَّاتُونَ ثُمَّ يَخْرُجُ وَ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى الْأَعْلَامِ الْبِيضِ تُحَقَّقُ [تَخْفِقُ] فَوْقَ رَأْسِهِ بِنَجَفِ الْكُوفَةِ.[5]
🌷شبهه عدم ولادت حضرت مهدی ع
🌻شبهه عدم ولادت حضرت مهدی علیه السلام علامت رمز دشمنان و منکران حضرت مهدی است.
🌻شبهه مرگ حضرت مهدی علیه السلام علامت رمز دیگر شیاطین در دشمنی با حضرت مهدی است، هر دو این گروه با شعار «البیعة لله» و با ادعای عدم مشروعیت حکومت غیر معصوم همراه است. آنها با تحریف واقعیت سعی در تخدیر اعتقادات مومنین نسبت به حضرت مهدی را در سر دارند.
🌻 خدای متعال بر پایداری دین و حکومت دینی در هر شرایطی را در قرآن تاکید فرمودهاند.
🌷🔅 آلعمران : 144 وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرينَ
🌻دین خدا در هر شرایطی به فرمان خدا بایستی همیشه برافراشته باشد چه با حضور و یا عدم حضور امام و حجت خدا، هر چند که زمین و زمان به هیچ وجه از حجت خدا خالی نمیشود، خدای قادر و متعال در قرآن هر گونه بهانهای را در سستی نسبت به تشکیل نظام اسلامی را محکوم مینماید.
🌻تحقق اخبار آخرالزمانی نشان از صحت بسیاری از اخبار آخرالزمانی دارد.
🌷🔅 وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ وَ هُوَ حَسْبُنَا وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ [6]
حضرت مهدی علیه السلام اجتماع قلوب را از رموز تعجیل ظهور معرفی مینمایند، تفریق قلوب عامل تاخیر ظهور است و اجتماع قلوب جز با تشکیل نظام اسلامی امکان پذیر نیست، شیاطین با علم به این حقیقت در سدد انکار مشروعیت حکومت اسلامی را در زمان غیبت هستند تا اینکه اولا مانع اجتماع قلوب شوند و به تبع آن مانع تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت گردند!
🌻زیارت اربعین نمونهای از اجتماع القلوب است، تشکیل چنین اجتماعی بدون نظام اسلامی امکان پذیر نیست، تامین امنیت و نظم و امکانات لازم چنین اجتماع عظیمی تنها با نظام اسلامی میسر است.
🌻حکومتهای اسلامی در عصر غیبت هر چند که با کاستیها ونفوذهای درون حکومتی همراه هستند اما خدا یار و یاور چنین حکومتهایی است، اگر با نیت خالصانه همراه باشد و تشکیل چنین حکومتهایی از ضروریتهای دینی ماست.
🌻حکومتهای اسلامی در عصر غیبت به واقع در مقایسه با حکومت امام زمانی حکومت فرع در برابر حکومت اصل ولایی است اما نسبت به حکومتهای دیگر عالیترین شکل حکومت و عامل نجات جامعه بوده که مومن و ملحد از آن بهره میبرند و بدون آن هر دو ضرر میبینند.
🌻بدون حکومت اسلامی انجام تمام فرائض و نوافل دینی محال و یا در حد اعلی سخت و دشوار است.
🌻نظامهای اسلامی در عصر غیبت، به واقع «حکومت مندوب، حکومت متمسک، متمسک به ثقلین، حکومت دعوت، حکومت التجاء، حکومت منتظران، حکومت مشروط، حکومت نوکران منتظر» هستند.
🌻حسینیه یعنی محکم حکم حسینی، محل برافراشته شدن حکومت حسینی است.
🌻امر به معروف و نهی از منکر یعنی بلند نمودن پرچم خدا در کره زمین و از نشانههای بارز نظام دینی است.
🌻تلاش برای تشکیل نظام اسلامی وظیفه کفایی هر مومنی است. و در مرحله بعد از تشکیل، حمایت علمی و عملی، وظیفه و تکلیف عینی هر مسلمانی است.
🌻شعار «البیعة لله» در عصر حاضر شباهت قریبی با شعار «لاحکم الا لله» عصر آقا امیر المومنین علیه السلام دارد. هر دو کلمات حقاند اما از ناحیه شعارگویان آن اراده باطلی در دل نهفته دارند.
🌷🔅 و من كلام له ع [للخوارج] في الخوارج لما سمع قولهم «لا حكم إلا لله»
قَالَ ع: كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ نَعَمْ إِنَّهُ لَا حُكْمَ إِلَّا لِلَّهِ وَ لَكِنَّ هَؤُلَاءِ يَقُولُونَ لَا إِمْرَةَ إِلَّا لِلَّهِ وَ إِنَّهُ لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِيرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ يَعْمَلُ فِي إِمْرَتِهِ الْمُؤْمِنُ وَ يَسْتَمْتِعُ فِيهَا الْكَافِرُ وَ يُبَلِّغُ اللَّهُ فِيهَا الْأَجَلَ وَ يُجْمَعُ بِهِ الْفَيْءُ وَ يُقَاتَلُ بِهِ الْعَدُوُّ وَ تَأْمَنُ بِهِ السُّبُلُ وَ يُؤْخَذُ بِهِ لِلضَّعِيفِ مِنَ الْقَوِيِّ حَتَّى يَسْتَرِيحَ بَرٌّ وَ يُسْتَرَاحَ مِنْ فَاجِرٍ
وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى أَنَّهُ ع لَمَّا سَمِعَ تَحْكِيمَهُمْ قَالَ حُكْمَ اللَّهِ أَنْتَظِرُ فِيكُمْ وَ قَالَ أَمَّا الْإِمْرَةُ الْبَرَّةُ فَيَعْمَلُ فِيهَا التَّقِيُّ وَ أَمَّا الْإِمْرَةُ الْفَاجِرَةُ فَيَتَمَتَّعُ فِيهَا الشَّقِيُّ إِلَى أَنْ تَنْقَطِعَ مُدَّتُهُ وَ تُدْرِكَهُ مَنِيَّتُه[7]
🌻انجام فرائض و عبادات در بستر حکومت دینی به سهولت امکان پذیر است در بسترهای غیر دینی چه بسا انجام تکالیف دینی را خلاف قانون تلقی و عامل آن را مهجور و یا به مجازات میرسانند.
🌻تشکیک در امر امارت و حکومت اسلامی در زمان غیبت کار دشمنان دین و اسلام است هر چند که با لباس دین طرح موضوع نمایند.
🌻دشمنان دین با نام دین و با «زخرف القول» و با تسخیر قلوب و دماغ، افکار مومنان را نسبت به امر تشکیل حکومت دینی دچار تردید مینمایند.
🌻ریزه دجالان در این عصر به شدت فعالند و منتظر خروج دجال اکبر هستند.
🌷🔅 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: لَوْ بَقِيَتِ الْأَرْضُ يَوْماً بِلَا إِمَامٍ مِنَّا، لَسَاخَتْ بِأَهْلِهَا، وَ لَعَذَّبَهُمُ اللَّهُ بِأَشَدِّ عَذَابِهِ، ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ جَعَلَنَا حُجَّةً فِي أَرْضِهِ، وَ أَمَاناً فِي الْأَرْضِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ، لَنْ يَزَالُوا فِي أَمَانٍ أَنْ تَسِيخَ بِهِمُ الْأَرْضُ مَا دُمْنَا بَيْنَ أَظْهُرِهِمْ، فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يُهْلِكَهُمْ ثُمَّ لَا يُمْهِلَهُمْ وَ لَا يُنْظِرَهُمْ، ذَهَبَ بِنَا مِنْ بَيْنِهِمْ، وَ رَفَعَنَا إِلَيْهِ، ثُمَّ يَفْعَلُ اللَّهُ بِهِمْ مَا شَاءَ وَ أَحَبَّ. [8]
🌻حضور امام زمان علیه السلام در عصر غیبت میان مردم زمین ضرورت دارد نقش امام زمان علیه السلام مثل نقش روح در پیکر آدمی است اگر نبودند زمین مثل پیکر بدون روح متلاشی میشد، نقش امام زمان علیه السلام در عصر غیبت مثل نقش خورشید پشت ابر است. وجود حضرت دلیل محبت مادر به فرزند و دلیل روئیدن گل و عطر آن است.
🔅مقبولیت شرط حکومت اسلامی نیست
🌻مقبولیت جامعه شرط ظهور نیست، هر چند که مردم منتظر ظهور حضرت نباشند تمام گلها و پرندگان و ستارگان و موجودات لطیف در انتظار ظهور حضرتند. امام زمان علیه السلام، دامنه ولایتشان از جابلقا تا جابلسا و به فرتر از آن است. ظهور ولایت حضرت درون و برون مرز دنیاست.
🌷🔅 التوبة : 33 هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ
🌷🔅 الفتح : 28 هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ كَفى بِاللَّهِ شَهيداً
🌷🔅 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُو نَ فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا نَزَلَ تَأْوِيلُهَا بَعْدُ وَ لَا يَنْزِلُ تَأْوِيلُهَا حَتَّى يَخْرُجَ الْقَائِمُ ع فَإِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ ع لَمْ يَبْقَ كَافِرٌ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ وَ لَا مُشْرِكٌ بِالْإِمَامِ إِلَّا كَرِهَ خُرُوجَهُ حَتَّى أَنْ لَوْ كَانَ كَافِراً أَوْ مُشْرِكاً فِي بَطْنِ صَخْرَةٍ لَقَالَتْ يَا مُؤْمِنُ فِي بَطْنِي كَافِرٌ فَاكْسِرْنِي وَ اقْتُلْهُ.[9]
🌻اکراه مُکرهان وجود نازنین حضرت مانع ظهور حضرت نیست؛ هر زمانی که الله اراده فرماید فرمان ظهور را صادر خواهند نمود هر چند که ملحدان اکراه داشته باشند. بعد از ظهور حضرت، حجت بر اهل جهان تمام است.
🌻معرفت ظاهری و باطنی و کلامی و سیروی و سنتی حضرت بر تمام اهل جهان واجب است. باید که آشنا به صفات حضرت باشیم تا راهزنان حریم ولایت نتوانند باطل را به جای حضرت بر کرسی دل ما بنشانند.
🌷🔅 البقرة : 146 الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ وَ إِنَّ فَريقاً مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ
🌻کسی که نتواند حدیث مجعول را از حدیث صحیح نشخیص دهد در شناخت حضرت دچار مشکل خواهد شد.
🌻خطا در تشخیص فرد اصلح از افسد از نشانههای خطای ما در درک حضرت مهدی است. در عرصه انتخابات شعور افراد به سنجش در میآید.
🌻به فراست رحمانی و ایمانی امکان تشخیص حق از باطل میسر است؛ بایستی با نور الله به جهان هستی نگریست تا حق جلوه نماید، تمسک خالصانه به ثقلین رمز دستیابی به این مقام تشخیص است.
🌻شبهه در احادیث صحیح آحاد تلاش برای خلع علمی مومنان است.
🌻صفات امام را عالمانه بشناسم و به فنون امام شناسی آشنا گردیم تا لمس حقیقت را تجربه نماییم.
🌻سقیفههای متلون زیادی در عصر حاضر شیوع دارد تا پرده غفلتی در برابر تشخیص مومنان نسبت به امام زمان علیه السلام بوجود آورند.
🌻سقیفههای یمانی و خراسانی در عصر حاضر بر قلوب مومنان تاخت و تاز دارند.
🌻اصحاب سقیفه در عصر حاضر با جعل عناوین مطلوب سعی دارند تا در اذهان عموم برای خود مشروعیت سازی نمایند.
🌻خوارج زمانه در عصر حاضر به بدی خوارج زمان ولیّ خدا آقا امیرالمومنین علیه السلاماند.
☘️ پای نصیحت سراج اهل الجنه:
🌷🔅 وَ قَالَ ع لِشِيعَتِهِ أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ وَ طُولِ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ.[10]
🌼 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903) 🌼
[1] مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج1 ؛ ص292 علامه – قم، چاپ: اول، 1379 ق.
[2] البرهان في تفسير القرآن ؛ ج4 ؛ ص72 بحرانى، مؤسسه بعثه – قم، چاپ: اول، 1374 ش.
[3] معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص307 ابن بابويه، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم – قم، چاپ: اول، 1403 ق.
[4] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج36 ؛ ص296 مجلسى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
[5] كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، ص: 297
[6] الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ؛ ج2 ؛ ص499 طبرسى،نشر مرتضى – مشهد، چاپ: اول، 1403 ق.
[7] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ؛ ص82 شريف الرضى، هجرت – قم، چاپ: اول، 1414 ق.
[8] الأصول الستة عشر (ط – دار الحديث) ؛ ؛ ص140 عده اى از علماء، مؤسسة دار الحديث الثقافية – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1423ق / 1381ش.
[9] كمال الدين و تمام النعمة ؛ ج2 ؛ ص670 ابن بابويه، اسلاميه – تهران، چاپ: دوم، 1395ق.
[10] تحف العقول ؛ النص ؛ ص487 ابن شعبه حرانى، حسن بن على، 1جلد، جامعه مدرسين – قم، چاپ: دوم، 1404 / 1363ق.