🌼علیّ در کلام نگنجد🌼

61

🌼علیّ قانون اعظم الهی است🌼

🌼علیّ همان راز قلم بر لوح آفرینش است🌼

🌼رازنامه‌ای از کلام علیّ🌼

🌸🔆🌿 رازنامه‌ای از علیّ با نگاه نون و القلم

چکیده با تکمله «محفل مشکات نور» هدیه میلاد مولی الموحدین  1401.11.15  علی ساعی(عبدالله مشکات 110.141(903) 

🌸ولادت مولا علی یعنی ولادت  قلم و آب و نان.

🌸علی سرّ مکنون الهی و جهان در تلاش شناخت حضرت.

🌸علی همان قانون اعظم الهی است،

🌸هر که علی را بشناسد ام الکتاب را قرائت کرده است.

🌸شناخت علیّ یعنی ورق زدن کتاب و دیوان عظیم جهان هستی.

🌸هر که با امواج کلام مولا همراه و همدم و مونس شد به فخر شیعه بودن علیّ مفتخر شد.

🌸هضم کلام اعلای مولا دلی جامع و غالب میطلبد.

🌸مفسران نامدار در برابر کلام مولا فروتن و سر به زیر و متواضعند.

🌸قلم نامی از نامهای علی است؛ قلم از جنس بهشت است، یعنی از جنس زیبایی و پاکی و فرح و شادی و لذت است.

🌸قلم گواراتر و خنک‌تر از برف هم حیات‌بخش هم نشاط‌آفرین است.

🌸قلم شیرین‌تر از عسل، جامع محاسن و فضائل و جان و شهد تمام خوشی‌ها و عصاره گلهای هستی در جان جهان است.

🌸قلمی که کاتب است، این قلم حیاتش ویژه، دارای ارتباطی خاص و ممتاز با خالق، مجری فرمان خداست، مطیع است و امین.

🌸قلم رایانه مخصوص خداست! علی به تمثیلی ابر رایانه الهی است. او نویسنده ما کان و مایکون به املای الهی است.

🌸علی دفتر اسناد الهی است.

🌸اسرار هستی از اول تا به آخر کتابت قلم مکتوب است.

🌸نون اسمی برای رسول خدا ص، یعنی نون تنها اسمی برای حضرت است نه اینکه خود حضرت باشد یعنی مقامشان برتر و بالاتر از نون است.

🌸قلم اسمی برای آقا امیرالمومنین و ائمه علیهم السلام یک خصلت از خصائص جان آنهاست!

🌸جنس قلم از نور است.

🌸قلم اگر بشکافد و شکوفا گردد چه عجایب که سر بر نمی‌آورند!

فرمان پروردگار اگر باز صادر گردد و یا صادر میگردد و یا پیوسته به نگاشتن است🌸

ما کدامین حرکه و خرف و کلمه و جمله‌ایم از نوک این قلمیم.🌸

بنویس به نون‌ات به قلم‌ات به رقّ منشورت به لوح محفوظت🌸

 🌸اقلام‌های خوشنویس پروردگار هر قلم خود خطی نو جان هستی است.

🌸جهان‌های پیدا و پنهان با اقلام الهی است.

🌸قسم خدا به نون و قلم نشان عظمت خاص ن.ن . قلم است.

🌸خدای احسن الخالقین با علی چه کرده و با علی با عالم چه کرده؟!

🌸در برابر نور قرار بگیریم تا نور چهره‌نگاری نماید.

🌸فَكَتَبَ الْقَلَمُ فِي رَقٍّ أَشَدَّ بَيَاضاً مِنَ الْفِضَّةِ- وَ أَصْفَى مِنَ الْيَاقُوتِ

🌸کدام جان پاک، در حکم رقّ الهی است؟ سفیدتر از نقره و باصفاتر از یاقوت. حدسم آن است که جمال فاطمه اطهر نمایان است. چه اسراری که نمیدانیم!

🌸🔆🌿 رازهایی از خطبه دوم نهج البلاغه

🌿و من خطبة له ع بعد انصرافه من صفين و فيها حال الناس قبل البعثة و صفة آل النبي ثم صفة قوم آخرين!

🔆أَحْمَدُهُ اسْتِتْمَاماً لِنِعْمَتِهِ

🌸حمد میکنم او را بخاطر تمام نمودن نعمت‌اش

🌸حمد میکنم او را تا که تمام نعمتهایش را در من به ظهور برساند!

🌸تمام نعمت خدا در اوج نعمت و حد نصاب نعمت خدا همان بندگی خداست، کیست که بنده خدا نباشد پس بهترین حمد بای عالیترین نعمت.

🌸مگر ما عبد المنعم نیستیم. مگر او ما را نیافرید آیا این عالیترین و کاملترین نعمت خدا  نیست؟

🌸حمد میکنم تا به او و به آنچه او میخواهد به آن برسم.

🌸حمد کنیم خدا را با همان قصدی که مولا خدا را حمد نمودند. پس حمدت میکنم خدا را تو را به حمد مولایم.

🔆 وَ اسْتِسْلَاماً لِعِزَّتِهِ

🌸حمدت میکنم تا به کمال تسلیم در برابر عزت تو برسم. حمدت میکنم بخاطر اینکه در برایر عزتت تسلیم محض‌ام.

🔆وَ اسْتِعْصَاماً مِنْ مَعْصِيَتِهِ

🌸حمدت میکنم تا که به معصومیت برسم. حمدت مینم بخار عصمتی که بخشیدی و از آلودگی گناهان نجاتم دادی. یا اینکه چنانم ساخت که امکان تعدی و معصیت‌ات وجود ندارد.

🔆وَ أَسْتَعِينُهُ فَاقَةً إِلَى كِفَايَتِهِ

🌸حمدت میکنم از برای رفع فاقتم یاری‌ات میجویم، حکدت میکنم چراکه  فقرم را کفایت نمودی.

 🌸حمدت میکنم چرا که با وجودت فقر را به من راهی نیست.

🔆 إِنَّهُ لَا يَضِلُّ مَنْ هَدَاهُ

🌸چرا که هر که او هدایت نمود گمراه نمیگردد.

🔆 وَ لَا يَئِلُ مَنْ عَادَاهُ

🌸و هر که با او دشمنی نمود رها نمیگردد.

🔆وَ لَا يَفْتَقِرُ مَنْ كَفَاهُ

🌸و هر که را او کفایت نمود فقیر نمیگردد.

🔆 فَإِنَّهُ أَرْجَحُ مَا وُزِنَ

🌸حمد خدا وزین و غالب هر چیز است

🔆وَ أَفْضَلُ مَا خُزِنَ

🌸حمد خدا بهترین ذخیره و سرمایه است.

🔆وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ شَهَادَةً مُمْتَحَناً إِخْلَاصُهَا

🌸شهادت به یگانگی الله، شهادتی است که اخلاص‌اش آزموده شده است.

🌸شهادت دهیم به وحدانیت خدا به زیبایی شهادت الله و به درخشانی شهادت مولا

🌸شهادتی شبیه شهادت امیر توحید و مولی الموحدین.

🔆مُعْتَقَداً مُصَاصُهَا

🌸شهادتی از روی اعتقاد به خلوص آن، شهادتی از روی جان و دل و با تمام وجود و ارکان و عالم.

🔆 نَتَمَسَّكُ بِهَا أَبَداً  مَا أَبْقَانَا

🌸با کلمه شهادت تمسک میکنیم تا الی الابد تا زمانی که هستیم. وجودم پیوسته به شعله توحید فروزان است. تا هستم مشعل توحیدم.

🌸ذخیره میکنم کلمه توحید را برای تمام لحظات و حیات و ممات و بعد مماتم.

🌸در جان کلمه توحید جان‌ام را بیفشانم.

🔆وَ نَدَّخِرُهَا لِأَهَاوِيلِ مَا يَلْقَانَا

🌸کلمه توحید را برای اهوال و اضطرابها و نگرانیهایی که ما را در بر خواهد گرفت ذخیره میکنیم.

🌸بدون کلمه توحید آرامش محال است. بدون کلمه توحید پیوسته به اضظطراب و نگرانی هستین، بدون کلمه توحید عالم افسرده و نالان است.

🔆فَإِنَّهَا عَزِيمَةُ الْإِيمَانِ

🌸کلمه توحید عزیمه و سپر نفوذ ناپذیر ایمان است، کلمه توحید زره و جوشن ایمان است. امنیت ایمان به کلمه توحید مربوط است بدون کلمه توحید ایمان به تیر خطرات مصدوم است.

🔆 وَ فَاتِحَةُ الْإِحْسَانِ

🌸کلمه توحید کلید احسان است.

🔆 وَ مَرْضَاةُ الرَّحْمَنِ

🌸کلمه توحید ابزار خشنودی پروردگار متعال است.

 🔆وَ مَدْحَرَةُ الشَّيْطَانِ

🌸کلمه توحید ابزار دفع شیطان است.

🔆وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ أَرْسَلَهُ بِالدِّينِ الْمَشْهُورِ وَ الْعَلَمِ الْمَأْثُورِ وَ الْكِتَابِ الْمَسْطُورِ وَ النُّورِ السَّاطِعِ وَ الضِّيَاءِ اللَّامِعِ وَ الْأَمْرِ الصَّادِعِ

🌸و شهادت میدهم به اینکه به حقیقت محمد بنده خدا و اسول اوست، فرستاد  او را با با دین مشهور و با نشان مأثور و حک شده و آشکار و کتاب مسطور و نور تابنده و روشنایی فروزان و امر قاطع

🔆إِزَاحَةً لِلشُّبُهَاتِ وَ احْتِجَاجاً بِالْبَيِّنَاتِ وَ تَحْذِيراً بِالْآيَاتِ وَ تَخْوِيفاً بِالْمَثُلَاتِ

🌸برای از بین بردن شبهات و و ارائه اسناد و برهان  با دلایل آشکار و با تحذیر آیات و با تخویف کیفرهای دردناک

🔆وَ النَّاسُ فِي فِتَنٍ انْجَذَمَ فِيهَا حَبْلُ الدِّينِ وَ تَزَعْزَعَتْ سَوَارِي الْيَقِينِ وَ اخْتَلَفَ النَّجْرُ وَ تَشَتَّتَ الْأَمْرُ وَ ضَاقَ الْمَخْرَجُ وَ عَمِيَ الْمَصْدَرُ فَالْهُدَى خَامِلٌ وَ الْعَمَى شَامِلٌ عُصِيَ الرَّحْمَنُ وَ نُصِرَ الشَّيْطَانُ وَ خُذِلَ الْإِيمَانُ فَانْهَارَتْ دَعَائِمُهُ وَ تَنَكَّرَتْ مَعَالِمُهُ وَ دَرَسَتْ‏ سُبُلُهُ وَ عَفَتْ شُرُكُهُ أَطَاعُوا الشَّيْطَانَ فَسَلَكُوا مَسَالِكَهُ وَ وَرَدُوا مَنَاهِلَهُ بِهِمْ سَارَتْ أَعْلَامُهُ وَ قَامَ لِوَاؤُهُ فِي فِتَنٍ دَاسَتْهُمْ بِأَخْفَافِهَا وَ وَطِئَتْهُمْ بِأَظْلَافِهَا

وَ قَامَتْ عَلَى سَنَابِكِهَا فَهُمْ فِيهَا تَائِهُونَ حَائِرُونَ جَاهِلُونَ مَفْتُونُونَ فِي خَيْرِ دَارٍ وَ شَرِّ جِيرَانٍ نَوْمُهُمْ سُهُودٌ وَ كُحْلُهُمْ دُمُوعٌ بِأَرْضٍ عَالِمُهَا مُلْجَمٌ وَ جَاهِلُهَا مُكْرَمٌ‏

🌸و در آن هنگام كه او مبعوث گشت‏ مردمان گرفتار فتنه‏ها بودند، و رشته دين گسيخته و پايه‏هاى باور و يقين متزلزل شده بود. عقيده چندين گونه گشته، و كار به پريشانى كشيده شده بود.

🌸و راه بيرون آمدن  تنگ و برگشتگاه کور گشته بود پس هدایت خاموش و کوری عمومی شده بود. الله رحمان معصیت شده بود و شیطان نصرت داده شده بود

🌸 از دشواريها كور گرديده و حق و باطل درهم آميخته بود، راه گم بود و كوردلى بر همه مستولى. و خدای رحمان معصيت كرده شده و شیطان  يارى داده شده بود و ایمان بی‌یاور گشته بود پس سرنگون شد ستونهاى ايمان، و تغيير يافت آثار آن، پس محو شد راه‏هاى آن، و زايل گشت جاده‏هاى آن، اطاعت و فرمانبردارى كردند شيطان را، پس رفتند در راههاي ضلالت آن و آشاميدند از چشمه‏هاى شقاوت آن، به اعانه ايشان سير نمود علم هاى آن و راست ايستاد رايت كفر آيت آن، در فتنه‏هايى كه پايمال كرد ايشان را با پاپوش‏هاى خود همچو شتران، و لگدكوب كرد ايشان را با ناخن‏هاى خود مثل گاوها، و راست ايستاد بر آنها بر طرف سم‏هاى خود مثل اسب‏ها، پس ايشان در آن فتنه‏ها سرگردانند متحيرانند نادانانند فريفته كانند، در بهترين سرا كه مكّه معظمه است و بدترين همسايه‏ها كه كفار قريش است، همچنان همسايه‏هائى كه خواب ايشان بيخوابى است، و سرمه ايشان اشكهاى جاريست، در زمينى كه داناي آن لجام كرده شده است و نادان آن اكرام كرده شده است به انواع عزت و كرامت.

🌿و منها يعني آل النبي عليه الصلاة و السلام‏

🔆هُمْ مَوْضِعُ سِرِّهِ وَ لَجَأُ أَمْرِهِ وَ عَيْبَةُ عِلْمِهِ وَ مَوْئِلُ حُكْمِهِ وَ كُهُوفُ كُتُبِهِ وَ جِبَالُ دِينِهِ بِهِمْ أَقَامَ انْحِنَاءَ ظَهْرِهِ وَ أَذْهَبَ ارْتِعَادَ فَرَائِصِهِ‏

🌸آل حضرت رسالت مآب صلوات اللّه عليه و عليهم موضع اسرار خفيّه آن جنابند و پناهگاه امور دينيه اويند و صندوق علم اويند و محل نجات و خلاصى احكام اويند كه بجهت التجاء ايشان خلاصى مى‏يابند مردم از باديه عجز و سرگردانى و مخزن كتاب‏هاى اويند و كوه‏هاى دين اويند كه نكاه مى‏دارند دين را از اضطراب و از تحريف و تبديل همچنان كه كوه‏ها نكاه مى‏دارند زمين را از تموج و تزلزل، بسبب وجود ايشان راست كرد خمى و كجى پشت او را كه در بدو اسلام ضعيف بود و بواسطه ايشان زايل فرمود لرزيدن گوشت پاره‏هاى ميان پهلو و شانه آنرا كه حاصل بود به جهت خوف بر دين و از ترس بر حوزه شرع مبين.

🌿وَ مِنْهَا [فِي الْمُنَافِقِينَ‏] يَعْنِي قَوْماً آخَرِينَ‏

🔆زَرَعُوا الْفُجُورَ وَ سَقَوْهُ الْغُرُورَ وَ حَصَدُوا الثُّبُورَ

🌸و منافقان فسق و فجور را زراعت نمودند با غرور آبیاریش نمودند و بدختی را درو نمودند.

🔆لَا يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ ص مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ وَ لَا يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ أَبَداً هُمْ أَسَاسُ الدِّينِ وَ عِمَادُ الْيَقِينِ إِلَيْهِمْ يَفِي‏ءُ الْغَالِي وَ بِهِمْ يُلْحَقُ التَّالِي وَ لَهُمْ خَصَائِصُ حَقِّ الْوِلَايَةِ وَ فِيهِمُ الْوَصِيَّةُ وَ الْوِرَاثَةُ الْآنَ إِذْ رَجَعَ الْحَقُّ إِلَى أَهْلِهِ وَ نُقِلَ إِلَى مُنْتَقَلِه‏

🌸هیچکس از این امت با آل محمد مقایسه نشود چگونه با آنها برابر شوند در حالیکه نعمتهایشان از جریان وجود آنهاست تا ابد

🌸آنها اساس دین و ستونهای یقین هر که از آنها  پیش افتد بایستی به سوی آنها برگردد و آنکه عقب مانده میبایست خودش را به آنها برساند تمام خصوصیات ولایت به حقیقت در آنها تحقق یافته است وصیت و وراثت در میان آنهاست. الان حق  به سوی اهلش برگشت و از آنجا که نقل شده بود منتقل شد.

شاخه مقدس احادیث

🔆🌿 عَنْ عَمَّارٍ السَّابَاطِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ  أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللَّهِ‏ كَمَنْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ‏ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ‏  فَقَالَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ هُمُ الْأَئِمَّةُ وَ هُمْ وَ اللَّهِ يَا عَمَّارُ دَرَجَاتٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ بِوَلَايَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ إِيَّانَا يُضَاعِفُ اللَّهُ لَهُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ يَرْفَعُ اللَّهُ لَهُمُ الدَّرَجَاتِ الْعُلَى.[1]

🔆🌿 عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ غَيْرُهُ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ زِيَادٍ الْقَنْدِيِّ عَنْ عَمَّارٍ الْأَسَدِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ‏ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ‏ وَلَايَتُنَا أَهْلَ‏ الْبَيْتِ‏ وَ أَهْوَى بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ فَمَنْ لَمْ يَتَوَلَّنَا لَمْ يَرْفَعِ اللَّهُ لَهُ عَمَلًا.[2]

🔆🌿 عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِهِ‏ وَ يَسْتَنْبِئُونَكَ‏ أَ حَقٌّ هُوَ قَالَ مَا تَقُولُ فِي عَلِيٍ‏ قُلْ إِي وَ رَبِّي‏ إِنَّهُ لَحَقٌ‏ وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ‏.[3]

🔆🌿عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَوْلُهُ- فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ  فَقَالَ مَنْ أَكْرَمَهُ اللَّهُ بِوَلَايَتِنَا فَقَدْ جَازَ الْعَقَبَةَ وَ نَحْنُ تِلْكَ الْعَقَبَةُ الَّتِي مَنِ اقْتَحَمَهَا نَجَا قَالَ فَسَكَتَ فَقَالَ لِي فَهَلَّا أُفِيدُكَ حَرْفاً خَيْرٌ لَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا قُلْتُ بَلَى جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ قَوْلُهُ‏ فَكُّ رَقَبَةٍ ثُمَّ قَالَ النَّاسُ كُلُّهُمْ عَبِيدُ النَّارِ- غَيْرَكَ وَ أَصْحَابِكَ فَإِنَّ اللَّهَ فَكَّ رِقَابَكُمْ مِنَ النَّارِ بِوَلَايَتِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ.[4]

🔆🌿عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ أَوْفُوا بِعَهْدِي‏ قَالَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع‏ أُوفِ بِعَهْدِكُمْ‏ أُوفِ لَكُمْ بِالْجَنَّةِ.[5]

🔆🌿وَ أَنَا الَّذِي أَجْرَيْتُ أَنْهَارَهَا وَ فَجَّرْتُ عُيُونَهَا وَ غَرَسْتُ أَشْجَارَهَا بِإِذْنِ رَبِّي وَ أَنَا عَذَابُ يَوْمِ الظُّلَّةِ وَ أَنَا الْمُنَادِي مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ قَدْ سَمِعَهُ الثَّقَلَانِ الْجِنُّ وَ الْإِنْسُ وَ فَهِمَهُ قَوْمٌ‏ إِنِّي لَأَسْمَعُ كُلَّ قَوْمٍ الْجَبَّارِينَ وَ الْمُنَافِقِينَ بِلُغَاتِهِمْ وَ أَنَا الْخَضِرُ عَالِمُ مُوسَى وَ أَنَا مُعَلِّمُ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ وَ أَنَا ذُو الْقَرْنَيْنِ وَ أَنَا قُدْرَةُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَا سَلْمَانُ وَ يَا جُنْدَبُ أَنَا مُحَمَّدٌ وَ مُحَمَّدٌ أَنَا وَ أَنَا مِنْ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدٌ مِنِّي قَالَ اللَّهُ تَعَالَى مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيان‏[6]

🔆🌿قَالَ ع‏ أَنَا النُّقْطَةُ أَنَا الْخَطُّ أَنَا الْخَطُّ أَنَا النُّقْطَةُ أَنَا النُّقْطَةُ وَ الْخَطُّ[7]

🔆🌿وَ سُئِلَ ع عَنِ الْعَالَمِ الْعُلْوِيِّ فَقَالَ صُوَرٌ عَارِيَةٌ عَنِ الْمَوَادِّ عَالِيَةٌ عَنِ الْقُوَّةِ وَ الِاسْتِعْدَادِ تَجَلَّى لَهَا فَأَشْرَقَتْ وَ طَالَعَهَا فَتَلَأْلَأَتْ وَ أَلْقَى فِي هُوِيَّتِهَا مِثَالَهُ فَأَظْهَرَ عَنْهَا أَفْعَالَهُ وَ خَلَقَ الْإِنْسَانَ ذَا نَفْسٍ نَاطِقَةٍ إِنْ زَكَّاهَا بِالْعِلْمِ فَقَدْ شَابَهَتْ جَوَاهِرَ أَوَائِلِ عِلَلِهَا وَ إِذَا اعْتَدَلَ مِزَاجُهَا وَ فَارَقَتِ الْأَضْدَادَ فَقَدْ شَارَكَ بِهَا السَّبْعَ الشِّدَاد[8]

🌸🔆 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ ن وَ الْقَلَمِ، قَالَ: إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْقَلَمَ مِنْ شَجَرَةٍ فِي الْجَنَّةِ يُقَالُ لَهَا الْخُلْدُ ثُمَّ قَالَ لِنَهَرٍ فِي الْجَنَّةِ كُنَّ مِدَاداً فَجَمَدَ النَّهَرُ- وَ كَانَ أَشَدَّ بَيَاضاً مِنَ الثَّلْجِ وَ أَحْلَى مِنَ الشَّهْدِ- ثُمَّ قَالَ لِلْقَلَمِ اكْتُبْ قَالَ وَ مَا أَكْتُبُ يَا رَبِّ- قَالَ اكْتُبْ مَا كَانَ وَ مَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ، فَكَتَبَ الْقَلَمُ فِي رَقٍّ أَشَدَّ بَيَاضاً مِنَ الْفِضَّةِ- وَ أَصْفَى مِنَ الْيَاقُوتِ- ثُمَ‏ طَوَاهُ فَجَعَلَهُ فِي رُكْنِ الْعَرْشِ ثُمَّ خَتَمَ عَلَى فَمِ الْقَلَمِ فَلَمْ يَنْطِقْ بَعْدُ وَ لَا يَنْطِقُ أَبَداً، فَهُوَ الْكِتَابُ الْمَكْنُونُ الَّذِي مِنْهُ النُّسَخُ كُلُّهَا، أَ وَ لَسْتُمْ عَرَباً فَكَيْفَ لَا تَعْرِفُونَ مَعْنَى الْكَلَامِ، وَ أَحَدُكُمْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ انْسَخْ ذَلِكَ الْكِتَابَ- أَ وَ لَيْسَ إِنَّمَا يُنْسَخُ مِنْ كِتَابٍ أُخِذَ مِنَ الْأَصْلِ- وَ هُوَ قَوْلُهُ: إِنَّا كُنَّا نَسْتَنْسِخُ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُون‏[9]

🌸🔆 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ ن وَ الْقَلَمِ، قَالَ: إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْقَلَمَ مِنْ شَجَرَةٍ فِي الْجَنَّةِ يُقَالُ لَهَا الْخُلْدُ ثُمَّ قَالَ لِنَهَرٍ فِي الْجَنَّةِ كُنَّ مِدَاداً فَجَمَدَ النَّهَرُ- وَ كَانَ أَشَدَّ بَيَاضاً مِنَ الثَّلْجِ وَ أَحْلَى مِنَ الشَّهْدِ- ثُمَّ قَالَ لِلْقَلَمِ اكْتُبْ قَالَ وَ مَا أَكْتُبُ يَا رَبِّ- قَالَ اكْتُبْ مَا كَانَ وَ مَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ، فَكَتَبَ الْقَلَمُ فِي رَقٍّ أَشَدَّ بَيَاضاً مِنَ الْفِضَّةِ- وَ أَصْفَى مِنَ الْيَاقُوتِ- ثُمَ‏ طَوَاهُ فَجَعَلَهُ فِي رُكْنِ الْعَرْشِ ثُمَّ خَتَمَ عَلَى فَمِ الْقَلَمِ فَلَمْ يَنْطِقْ بَعْدُ وَ لَا يَنْطِقُ أَبَداً، فَهُوَ الْكِتَابُ الْمَكْنُونُ الَّذِي مِنْهُ النُّسَخُ كُلُّهَا، أَ وَ لَسْتُمْ عَرَباً فَكَيْفَ لَا تَعْرِفُونَ مَعْنَى الْكَلَامِ، وَ أَحَدُكُمْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ انْسَخْ ذَلِكَ الْكِتَابَ- أَ وَ لَيْسَ إِنَّمَا يُنْسَخُ مِنْ كِتَابٍ أُخِذَ مِنَ الْأَصْلِ- وَ هُوَ قَوْلُهُ: إِنَّا كُنَّا نَسْتَنْسِخُ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُون‏[10]

🌸🔆 عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ‏ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ‏ فَالنُّونُ‏ اسْمٌ‏ لِرَسُولِ اللَّهِ وَ الْقَلَمُ اسْمٌ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا وَ عَلَى ذُرِّيَتِهِمَا.[11]

🌸🔆 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ شُعَيْبٍ عَنْ دَلْهَمِ بْنِ صَالِحٍ عَنِ الضَّحَّاكِ بْنِ مُزَاحِمٍ قَالَ لَمَّا رَأَتْ قُرَيْشٌ تَقْدِيمَ النَّبِيِّ ص عَلِيّاً ع وَ إِعْظَامَهُ لَهُ نَالُوا مِنْ عَلِيٍّ ع فَقَالُوا قَدِ افْتَتَنَ بِهِ مُحَمَّدٌ ص فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ قَسَمٌ أَقْسَمَ اللَّهُ تَعَالَى بِهِ ما أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ وَ إِنَّ لَكَ لَأَجْراً غَيْرَ مَمْنُونٍ وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ فَسَتُبْصِرُ وَ يُبْصِرُونَ بِأَيِّكُمُ الْمَفْتُونُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ وَ سَبِيلُهُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع‏[12]

🌸🔆 فَأَخْبِرْنِي مَا خَلَقَ اللَّهُ بَعْدَ ذَلِكَ قَالَ‏ ن وَ الْقَلَمِ‏ قَالَ وَ مَا تَفْسِيرُ ن وَ الْقَلَمِ‏ قَالَ النُّونُ اللَّوْحُ الْمَحْفُوظُ وَ الْقَلَمُ‏ نُورٌ سَاطِعٌ‏ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ‏ ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ‏  قَالَ صَدَقْتَ يَا مُحَمَّدُ قَالَ فَأَخْبِرْنِي وَ مَا طُولُهُ وَ مَا عَرْضُهُ وَ مَا مِدَادُهُ وَ أَيْنَ مَجْرَاهُ قَالَ طُولُ الْقَلَمِ خَمْسُ مِائَةِ سَنَةٍ وَ عَرْضُهُ مَسِيرَةُ ثَمَانِينَ سَنَةً لَهُ ثَمَانُونَ سِنّاً يَخْرُجُ الْمِدَادُ مِنْ بَيْنِ أَسْنَانِهِ يَجْرِي فِي اللَّوْح‏[13]

🌼 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌼


[1] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص430

[2] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص430

[3] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص430

[4] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص430

[5] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص430

[6] بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏26، ص: 6

[7] مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏2 ؛ ص49

[8] مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏2 ؛ ص49

[9] تفسير القمي، ج‏2، ص: 379

[10] تفسير القمي، ج‏2، ص: 379

[11] تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص685

[12]   تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: 686

[13] الإختصاص ؛ النص ؛ ص49

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.