🌼قیامت زمان فرو ریخت حسب و نسب‌های غیر سبحانی است

43

🌼نزدیک‌ترین نسبت، نسبت مالوه با اله و مربوب با رب العالمین است

☘️🔆  #سوال3323

سلام علیکم

با توجه ب آیه ی :

فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ.

آیا منظور از این ک در قیامت دیگه نسبی نیست:

 اینه ک ب عنوان مثال اعضای خانواده همدیگر را می شناسند ولی هیچ گونه حسی ب هم ندارند؟

 یا منظور اینکه ک دیگه کسی مسئول کسی دیگه نیست؟

یا اینکه منظور اینه ک، نیاز، مختص طبیعت دنیاست و آن دنیا دیگر نیازی وجود ندارد؟

🌷🔅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔅🌷

🔆علیکم السلام

☘️  #جواب3323

🌸🔅بله همانطوریکه فرمودین، آخرت بالاعمال است نه بالانساب، همانطوریکه فرزند نوح علیه السلام بخاطر نوح از غرق نجات نیافت و عموی ابراهیم علیه السلام بخاطر شرکش  مشفوع ابراهیم ع  واقع نشد! در آخرت نیز هیچ نسبی مانع  اعمال زشت آدمی نخواهد بود! و کسی که مشمول شفاعت میشود زمینه ای در اعمال و اعتقادات خود دارد که  موجب بهره مندی  از امتیاز شفاعت میگردد.

🔅🌸 بإِسْنَادِهِ إِلَى إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الثَّقَفِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: مَنْ أَحَبَّ عَاصِياً فَهُوَ عَاصٍ، وَ مَنْ أَحَبَّ مُطِيعاً فَهُوَ مُطِيعٌ، وَ مَنْ أَعَانَ ظَالِماً فَهُوَ ظَالِمٌ، وَ مَنْ خَذَلَ ظَالِماً فَهُوَ عَادِلٌ، إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ وَ لَا يَنَالُ أَحَدٌ وَلَايَةَ اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ وَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِبَنِي عَبْدِ الْمُطَّلِبِ: ايتُونِي بِأَعْمَالِكُمْ لَا بِأَحْسَابِكُمْ وَ أَنْسَابِكُمْ قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لَا يَتَسَاءَلُونَ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خالِدُونَ.

                        تفسير نور الثقلين، ج‏3، ص: 563

🌸🔅محمّد همدانىّ روايت كرد كه گفت: از حضرت رضا عليه السّلام شنيدم ميفرمود: هر كس شخص معصيت‏كارى را دوست بدارد او خود معصيت‏كار است، و هر كس مطيعى را دوست بدارد او مطيع است، و هر كس ستمكارى را اعانت نمايد خود ظالم است، و هر كس عادلى را پشتيبانى نكند خود ستمكار است، آرى ميان خدا و احدى خويشى نيست، و هيچ كس بولايت و دوستى خداوند نرسد مگر از راه طاعت، و رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله بفرزندان عبد المطّلب فرمود: با اعمال نيك خود نزد من آئيد نه با نسبهاى خود، و خداوند متعال مى‏فرمايد:

فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ* فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ‏ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خالِدُونَ (چون در صور دميده شود نسبها در ميان نباشند (خويشى بكار نيايد) و از آن نپرسند، پس آنان كه ميزان سنجش اعمالشان افزون باشد آنان رستگارند، و آن كسان كه ميزان اعمالشان سبك باشد اينانند كه زيان داده‏اند خود را و در دوزخ جاودان ماندگار باشند.

                        عيون أخبار الرضا عليه السلام / ترجمه غفارى و مستفيد، ج‏2، ص: 574

🌷🔆الانشقاق : 7   فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ

🔆🌷الانشقاق : 8   فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسيراً

🌷🔆الانشقاق : 9   وَ يَنْقَلِبُ إِلى‏ أَهْلِهِ مَسْرُوراً

علی ساعی(عبدالله مشکات), [07.02.23 16:49]

[In reply to تنــهاترین منے یــابن الحسن]

🌷🔆الانشقاق : 7   فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ

🔆🌷الانشقاق : 8   فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسيراً

🌷🔆الانشقاق : 9   وَ يَنْقَلِبُ إِلى‏ أَهْلِهِ مَسْرُوراً

علی ساعی(عبدالله مشکات), [07.02.23 20:34]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.