🌼اهل بیت علیهم السلام لنگر قرآنند🌼
🌼پای درس کوه🌼
🌼ای «منِ» من، تو کیستی، تو، منای من کیستم؟ 🌼
🌼جهان حدس و خیال🌼
🌸🔆🌿 «سرّ کاظمیه» « راز ثقل اکبر» « سؤالات؟؟؟ »
🔅🌹 چکیده با تکمله «سرّ کاظمیه» « » « » « » « » 1402.04.17 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903) 🌹🔅
🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹
☘️ 🔅 🌸 خداوندا موسای آل محمد ص را به ما بشناسان 🌸 🔅 ☘️
🌹🔅 موسای آل محمد ص 🔅🌹
🌷به حق امام موسی بن جعفر علیهما السلام موسای آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است. حضرت چه دریاها که نشکافته و خبر نداریم، چه نهرهای جوشان و خروشانی که به اذن حضرت رحمان جاری نساخته و خبر نداریم، چه دلها را که نشکافته و چه راهها که نگشوده و چه آبادیها که نساخته و از آن بیخبریم.
🌷به حق که امام موسی بن جعفر علیهما السلام عجایبش به غیبت است و به تعجیل ظهور غرایب و عجایبش بایستی جانانه دست به دعا داریم.
🌷معرفت حضرت مکتوم جهان و آرزوی ملکوتیان و کروبیان جهان است.
🌷کاظمیت حضرت کاظم منحصر به فروخوردن خشم شخصی نیست، چرا که خشم را جرأت و جسارت آن نیست که بر جان مبارکش خودی نشان دهد؛ بلکه حضرت به واقع مهارکننده خشم آفرینش است؛
🌷کاظمیت، راز آرامش، راز نشاط، راز لذت، راز خنکی آتش بر ابراهیمیان، راز گلستان شدن آتشنشان، راز جاری شدن چشمهساران بر کویر سوزان عالم است.
🌷مدیر و مدبّر و مهار کننده خشم و آتش جهان است.
🌷گر نبود موسی بن جعفر علیهما السلام جهان به آتش خود ساختهاش به غبار و خاکستر تبدیل میگشت.
🌷همه ائمه اطهار علیهم السلام کاظم هستند اما گویا که امام موسی بن جعفر علیهما السلام مامور به کاظمیت ویژه بوده و از وظایف خاص حضرتش در عرصه جهان هستی مهارگر خشم و طوفانهای مخرب به ظاهر و به باطن جهان است.
🌹🔅 عترت به قرآن وزین است 🔅🌹
🌷محل حقیقی نزول قرآن، قلب مبارک رسول اکرم ص است، همچنین قلب مبارکش محل انتشار قرآن و محل تکثیر نسخ آن است.
🌷قلب مبارک امیرالمومنین علی علیه السلام آئینه قرآن است که از قلب نبی به آئینه ولیّ میتابد.
🌷مأوای حقیقت قرآن تنها دل و جان مبارک پیامبر و عترت مبارکشان است.
🌷قرآن چهارده منزل حقیقی دارد، صحف قرآن انعکاسی از پرتو همان قرآن حقیقی است.
🌷قرآن صورتی دارد و روزی به نمایش در خواهد آمد اگر قرآن به چهره انسانی به نمایش در آید به یقین به سیمای زیبای علی و اولاد پاک او در خواهد آمد.
🌷قرآن کلمه خداست و عترت عصمت و طهارت کلمات خدایند.
🌷عترت به تفکیک قرآن، ثقل اصغر و با قرآن که ثقل اکبر است مقام عترت به ثقل اعظم ارتقاء مییابد چرا که حامل ثقل اکبرند.
🌷به یقین وزن ترازو را در برابر وزنهها نمیسنجند سنگینی ترازو به باری است که آن را تحمل میفرماید.
🌷عترت خورشید و نور همان قرآن است.
🌷سنگینی قرآن را با تفسیر وتاویل و تبیین و عبارات و اشارات و لطایف و حقایق و ظاهر و باطن و دیگر عجایب و غرایبش بایستی سنجید؛ اهل بیت علیهم السلام حامل قرآناند با تمام ابعاد و وزنش.
🌷تحمل ظاهر عبارات قرآن برای انسانهای معمولی سخت و دشوار است چه برسد به ابعاد بالاترش.
🌷مصحف قرآن تنها حامل عبارات قرآن به الفاظ عربیاند، و عترت حامل تمام ابعاد قرآنند و مهبط حقیقت قرآنند.
🌷ثقل قرآن را از حیث مقام و منزلت و جامعیت و تبیانیت کل شیءاش باید سنجید.
🌷شکل عربی قرآن تنها یک صورت از صور قرآن است.
🌷انسان تا حامل قرآن نشود مشرف به قرآن نشود.
🌷حضرات اهل بیت علیهم السلام معلم و تبیینگر قرآناند.
🌷بیمنتهایی قرآن به علومی است که به جانش مبطون است.
🌷اگر قرآن بر کوه نازل میشد تحمل عظمتش را نمیداشت و متلاشی میگشت. صلابت و عظمت اهل بیت علیهم السلام در این است که حامل قرآناند با تمام عظمتش.
🌹🔅 چه خوب که انسان از کوه درس معرفت گیرد🔅🌹
🌷الأحزاب : 72 إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً
🌷آسمانها و زمین و جبال عارفتر از انسان به مقام ولایت بودند
🌷نور از ولایت جدا نیست، نور خلق است و ولایت سلطنت. ولایت در حوزه غلبه حاکمیت معنا مییابد و تنها به تکوین الله بر جان خلایق رخنه دارد. ولایت غالب جان خلایق است، پذیرش ولایت نوعی تمکین و رضایت و اطاعت را تداعی مینماید، امکان تخطی از حوزه ولایت تنها به جهت آزمون اصالت دارد.
🌷پذیرش ولایت اهل بیت علیهم السلام یعنی حوزه تکلیف و مسئولیت خلایق.
🌷حضرات به اذن الهی صاحب ولایتاند و با اراده او نوعی غلبه و قهر بر طبیعت دارند.
🌹🔅 جهان، باد هوس معصیتکاران را خالی خواهد نمود🔅🌹
🌷 در میان فاضلاب معصیت، حوادیث نوئی در عرصه عبادت و بندگی رخ میدهد که از حوزه محاسبات شیاطین خارج است.
🌷در میان فاضلاب و منجلاب معصیت امواج نفرت از معصیت نیز رشد مینماید.
🌷نور الهی علی رغم فوت فوتگران رو به اکمال و اتمام است.
🌹🔅 محبت مدعیان دروغین🔅🌹
🌷نیات در مراسمات و مناسکات ساختار باطنی آنها را شکل میدهد.
🌷تجارت با نام اهل بیت علیهم السلام بدترین شکل خیانت به اهل بیت علیهم السلام است.
🌷تجارت توجه مردم با نام اهل بیت علیهم السلام غارت سفره حضرات معصومین است.
🌹🔅 «من» کیستم؟🔅🌹
🌷«من» در طول عمرش از بدو جهان هستی با لباسهای مختلف نوری و روحی و ذری و خاکی و برزخی و … همراه بوده و این ملبوسات با تغییر جغرافیا و شرایط و نوع آزمون تغییر مییابد.
🌷«من» انسان دارای ترکیب نیست دارای وحدت است به وحدت عددی و جزئی؛ با تمام رویدادها و افعال دگرگون میشود ساختارش تغییر مییابد.
🌷وحدت وجود تنها در میان موجودات میتواند مورد بحث قرار گیرد.
🌷مرکز اصلی حفظ اطلاعات، در مغز آدمی نیست بلکه در نقطهای از جان آدمی است که تمام وقایع و اتفاقات با تمام جزئیاتش در آن ثبت میگردد و امکان بارآوری آن وجود دارد و در لحظات خاص مثل لحظات تجربه مرگ امکان تجربه آنی کل رویدادها وجود دارد.
🌹🔅 غالی خودش قالی است🔅🌹
🌷مقام فوق بشری وصول مقام اولوهیت نیست، همانطوریکه ملکوتیان با اینکه غیر بشرند مخلوق خدایند، ورود به مرحله بالا و تغییر ساختارها و شکافتن آفاق بندگی، تنها به معنای ارتقاء درجات بندگی است.
🌷به حقیقت، کسی نمیتواند در مورد مقام اصلی حضرات اهل بیت علیهم السلام غلوّ نماید چرا که تنها کسی میتواند غلوّ کند که به حقیقت معارف حضرات دست یافته باشد و از آن سطح، حضرات را بالا برده باشد در حالیکه خلایق در حداقل معرفت حضرات درماندهاند.
🌷 بالابردن حضرات به سطح اولوهیت نشان جهل غالب غالی است، چرا که نه خدا را میشناسد و نه اولیاء او را، تنها اسمی را جابجا مینماید. البته این جابجایی اسم نیز مذموم ومحکوم است.
🌷غالی خودش قالی است یعنی در عین حالیکه غلو میکند مقصّر است چرا که ادعایش تنها از روی جهل غالب است.
🌹🔅 اراده الهی قاهر و غالب است🔅🌹
🌷ارادهی الهی قفل ندارد، به هر شکلی که اراده فرماید تحقق مییابد.
🌷انتقال ودایع امامت ناقل ودایع را از علم و حکمت و مقام عظمای بندگی تهی نمیسازد.
🌹🔅 شیاطین در شرف تسخیر کامل بشرند🔅🌹
🌷تسخیر قلب تنها اراده تسخیر شده را سست میکند و او را به افعال خبثه سوق میدهد اما مرحله بالاتر تسخیر کامل توأم با تسخیر اعضا و جوارح بشر است که در آن، بشر به ربات شیطانی تبدیل میگردد.
🌷دیوانه شدن بشر در اثر تسلط شیاطین، نشان عدم تحمل بشر در برابر تسخیرات شیاطین و اجانین است، ظهور افعال شیطانی بدون دیوانگی نشان کامل شیطانی شدن فرد و تسخیر کامل او از طرف شیاطین است.
🌷بدترین شکل تسخیر شدگی تسخیر بدون دیوانگی است.
🌷حماقت و سفاهت بهترین ابزار برای معاونت شیاطین است، شیاطین افراد احمق و سفیه را بیشتر از دیوانگان میپسندند. چرا که در خدمت شیاطن سر از پا نمیشناسند و در مسیر اهداف آنها قدم برمیدارند.
🌹🔅 نطفه از لحظه صفرش دارای حیات است🔅🌹
🌷نفس و یا همان «من» از همان مرحله ابتدایی تشکیل نطفه دارای حیات است؛ چرا که «من» با آن نطفه به ارتباط است.
🌷حیات نطفه با حیات جمادی و نباتی شروع و توسعه یافته و به حیات حیوانی و انسانی ادامه مییابد.
🌷در مراحل اولیه تا چهار ماه به ترتیت نطفه قرین روح بدن و روح قوه و روح شهوه میگردد و آنگاه به حیات انسانی ارتقاء مییابد. سقط جنین از همان مرحله صفر بسته شدن در حکم قتل موجود زنده است.
🌷در همان لحظه اولیه اتصال سلول با سلول موجود زنده شکل میپذیرد.
🌹🔅 حدس و خیال هم عالمی است🔅🌹
🌷فکر و خیال و حدس و گمان، جهانی شبحی را شکل میدهد و انسان را وارد آن جهان کرده و انسان به واقع در آن جهان زندگی میکند.
🌷انسان دارای آن توانایی است که شبحی از دیگران را کپی نماید مثل سناریویی که تالیف نموده و کارگردانی مینماید.
🌷 عالم خواب نیز خود جهان مستقلی است.
🌷چه بسا انسان میان دو شکاف زمانی است، و چه بسا میان شکاف لحظات در تردد به عوالم دیگر است، میان دو فرم حیات که وقتی این دو فرم به هم میپیوندد انسان احساس جدایی از فرم قبلی را نمینماید.
🌷جهان هستی پیچیدهتر از آن است که تصور میکنیم.
🌹🔅 زمان هم طفل و بالغ دارد🔅🌹
🌷گستردگی زمان در عوالم بالا حکایت از پیچیدگی عظیمی دارد.
🔅🌹السجدة : 5 يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ في يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ 🔅🌹المعارج : 4 تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ في يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسينَ أَلْفَ سَنَةٍ
هزار سال زمینی برابر یک روز آسمانی است در عروج امر الهی.
عروج فرشتهگان و روح القدس به سوی آستان کبریایی پنجاه هزار سال زمینی است.
🌷شَيْخِ الطَّائِفَةِ قُدِّسَ سِرُّهُ بِإِسْنَادِهِ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ أَنَّهُ قَالَ فِي كَلَامٍ طَوِيلٍ: فَإِنَّ فِي الْقِيَامَةِ خَمْسِينَ مَوْقِفاً كُلُّ مَوْقِفٍ مِثْلُ أَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ، ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ: «فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ».[1]
🌷فِي أَمَالِي شَيْخِ الطَّائِفَةِ قُدِّسَ سِرُّهُ بِإِسْنَادِهِ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ حَدِيثٌ طَوِيلٌ يَقُولُ فِيهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: أَلَا فَحَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا، فَإِنَّ فِي الْقِيَامَةِ خَمْسِينَ مَوْقِفاً كُلُّ مَوْقِفٍ مِثْلُ أَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ، ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ: «فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ».
🌷رُوِيَ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: وَ قَدْ ذَكَرَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ أُسْرِيَ بِهِ مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى مَسِيرَةَ شَهْرٍ وَ عُرِجَ بِهِ فِي مَلَكُوتِ السَّماواتِ مَسِيرَةَ خَمْسِينَ أَلْفَ عَامٍ فِي أَقَلَّ مِنْ ثُلُثِ لَيْلَةٍ حَتَّى انْتَهَى إِلَى سَاقِ الْعَرْشِ[2]
🌷دنیا محل اجمال است و آسمان و ملکوت محل افصال و تفصیل.
🌷 در دنیا تنها با خلاصهای از حقایق در ارتباطیم از طول و تطویلش اطلاعی نداریم.
🌹🔅 مأوای هر چیز در جان امام است🔅🌹
🌷احصاء کل شیء در جان امام را میتوان به حفاظت اشیاء در جان امام تفسیر نمود، همچنین جان امام را مرکز آمار و اطلاعات اشیاء عالم دانست. همچنین امام را الفبای اشیاء هستی، کتابخانه هستی، نرمافزار علوم در دل سخت افزار امام، و به دفتر، مزرعه، خزینه اشیاء تعبیر نمود.
🌷بسته شدن طومار هستی را هم به بسته شدن کتاب هستی در کتابخانه جان امام تعبیر نمود. هو یعلم.
🌼 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903) 🌼
[1] تفسير نور الثقلين ج4 222
[2] تفسير نور الثقلين ج5 413