🌼مقام اعجاب‌انگیز مومن🌼

66

🌸🔆🌿   « حرمت و حقیقت فطری مومن»  «مدیریت ظنّ و گمان »

🔅🌹 چکیده با تکمله « حقیقت مومن» « شرح دعای 20 صحیفه سجادیه»  « جلسه 213»  « وَ مِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ‏ الصَّلَاحِ‏ الثِّقَة» « مدیریت ظنّ و گمان» و …       1402.08.25    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌼درمان مناجاتی «تمنای کور و بدگمانی و حسادت» 🌼🔅

🌷حسد مثل حیوان وحشی است، اگر رام نشود و به خود رها شود آرام جان آدمی را می‌گیرد.

🌷اگر زور و بازوی حسد محدود نشود توان معنوی آدمی را محدود کند و او را به خاک مذلت بیفکند و تمام فضائل آدمی را از بدو تا ختم نابود سازد و از اوج به زیر سرنگونش سازد.

🌷بهترین نسخه درمان حسد را امام سجاد علیه السلام در مناجات خویش بیان فرموده است.

🌷درمان آرزوهای مرده و کور و گمان گمراه و حسد

🌸🔆اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ فِي رُوعِي مِنَ التَّمَنِّي وَ التَّظَنِّي وَ الْحَسَدِ ذِكْراً لِعَظَمَتِكَ، وَ تَفَكُّراً فِي قُدْرَتِكَ، وَ تَدْبِيراً عَلَى عَدُوِّكَ، وَ مَا أَجْرَى عَلَى لِسَانِي مِنْ لَفْظَةِ فُحْشٍ أَوْ هُجْرٍ أَوْ شَتْمِ عِرْضٍ أَوْ شَهَادَةِ بَاطِلٍ أَوِ اغْتِيَابِ مُؤْمِنٍ غَائِبٍ أَوْ سَبِّ حَاضِرٍ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِكَ نُطْقاً بِالْحَمْدِ لَكَ، وَ إِغْرَاقاً فِي الثَّنَاءِ عَلَيْكَ، وَ ذَهَاباً فِي تَمْجِيدِكَ، وَ شُكْراً لِنِعْمَتِكَ، وَ اعْتِرَافاً بِإِحْسَانِكَ، وَ إِحْصَاءً لِمِنَنِكَ.[1]

🌸🔆اى خداوند، هر آرزو و گمان و حسد كه اهريمن در دل من افكند تو آن را به ذكر عظمتت و تفكر در قدرتت و تدبير بر ضد دشمنت بدل نماى.

هر ناسزا و لغو و دشنام در آبرو، يا شهادت باطل، يا غيبت مؤمن غايب يا ناسزا به حاضران و از اين گونه كه اهريمن بر زبان من مى‏افكند تو آن را به حمد و سپاس خود و افزونى در ثناى خود و بيان مجد و عظمت خود و سپاس نعمت خود و اعتراف به احسان خود و شمارش نعم خود بدل فرماى.[2]

🌷آرزوهای کور، چشم بصیرت و حقیقت بین آدمی را کور می‌کند و بر بینش آخرت‌نگر آدمی پرده می‌اندازد.

🌷آرزوهای دنیوی به مثابه آرزوهای مرده هستند و حیات آدمی را محبوس حیات دنیوی می‌سازند و حیات ملکوتی آدمی را می‌میرانند.

🌷آرزوهای آدمی همچون بال و پر اویند هر چه آرزو بلندتر باشد اوج پروازش رفیع‌تر خواهد بود و هر چه آرزوهای آدمی حقیرتر باشد افق پروازش پست‌تر خواهد بود با آرزوهای دنیوی انسان محدود و محبوس دنیا می‌شود و به فراتر از آن افق اندیشه‌اش ره نخواهد پیمود.

🌷آرزوهای اخروی و مولوی، افق پرواز آدمی را تا فراسوی جهان هستی بالا می‌برد.

🌷تمنّی همان آرزوهای آفت زدن دنیوی است که دل آدمی را بیمار و اسیر دنیا می‌سازد و به لحاظ اینکه دنیا محل وصول شادی و لذایذ حقیقی نیست بواسطه آنها آدمی به افسردگی و دل‌مردگی مبتلا می‌گردد.

🌷انسان با آرزوهای دنیوی حقیر و با آرزوها پاک ملکوتی به عزت و شرف می‌رسد.

🌷غرق یاد و عظمت خدا شدن و با اندیشه در قدرت لایزالی حضرت رب العالمین مجالی برای تسلط و شکل‌گیری آرزوهای کور و مرده برای آدمی نمی‌ماند و ذهن آدمی را از آلودگی به گمان‌های بد باز‌می‌دارد و از سمّ مهلک حسد نجات می‌بخشد.

🌷انسان حقیر اگر حضرت عظیم را به عظمت یاد کند خالق عظیم بنده‌اش را با در شأن فرا عظمت خویش یاد می‌کند.

🌷ذهن و فکر آدمی اگر در حریم قدرت الهی به گردش بپردازد چنان توانمند می‌گردد که مکاره را جرأت نزدیکی به آدمی نمی‌ماند.

🌷اگر انسان بر علیه دشمن خدا به تدبیر بپردازد خالق مدبر الامور، امورات بنده‌اش به تدیبر متعالی تقدیر فرماید.

🌷امام سجاد علیه السلام هم درد را به زیبایی نشان می‌دهد و هم درمان آن را به زیبایی عرضه می‌نماید. هم معاینه‌اش زیباست و هم درمانش.

🔅🌼 خداوندا مرا از «صالح العباد» قرار ده 🌼🔅

🌸🔆اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ مَتِّعْنِي بِالاقْتِصَادِ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ، وَ مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ، وَ مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ، وَ ارْزُقْنِي فَوْزَ الْمَعَادِ، وَ سلَامَةَ الْمِرْصَادِ.[3]

 🌸🔆بار خدايا، درود بفرست بر محمد و خاندانش و مرا از ميانه‏روى بهره‏مند ساز و در زمره اهل صواب در آور. مرا از راهنمايان طريق حق قرار ده و در شمار بندگان صالح. در قيامت رستگارى را نصيب من فرماى و از آتش دوزخم در امان دار.[4]

🌷مقام شایستگی چنان با عظمت است که در دعاهای امام سجاد علیه السلام تکرار می‌شود، طلب مقام «صالح العباد» یعنی مقام «شایسته بندگان»، از عظیم‌ترین و ارزشمندترین امتیازی است که بنده خدا باید طلب کند. مناجات امام سجاد علیه السلام در طلب مقام «صالح العباد» از ظرافت خاصی برخوردار است. گویا که مقام شایستگی از بندگی سبقت جسته، بطوریکه بندگی با شایستگی معنا می‌یابد.

🔅🌼 أَبْقِ لِنَفْسِي مِنْ نَفْسِي مَا يُصْلِحُهَا 🌼🔅

🌷خداوندا از نفس من به نفع نفس من آنچه را که شایسته نفس است نگه‌دار

🌷خداوندا از دارایی‌های نفسم شایسته‌اش را نگه دار و ناشایسته‌هاش را بگیر

🌷خداوندا از نفسم آنچه را مرا از خلوص باز می‌‌دارد از من بستان و آنچه را که نیکویم می‌دارد باقی‌بگذار

🔅🌼 وَ لِمَا فَسَدَ صَلَاحٌ🌼🔅

🌷خداوندا هر آنچه در وجود من تباه کشت تو صلاحی، خداوندا تو صلاح هر فسادی؛ خداوندا هر چند که جواهرات وجودم فاسد شود اما وجود تو بر هر دارایی و نادارایی‌ام شایسته‌ای؛ خداوندا با وجود تو هیچ کاستی برایم متصور نیست؛ خداوندا هر چه هست از تو تو از هستی فراتری؛   باقی هستی و صلاح من؛ خداوندا هر چند حقیرم جز به تو رضا ندهم؛ خداوندا هر که جز به تو راضی گشت تباه و نابود گشت؛ خداوندا تنها توئی برازنده مخلوق خویش، چرا که انتخاب اول و آخر توئی؛ خداوندا هر که غیر تو انتخابی کند به غیر بندگی تو رضایت دهد؛ خداوندا تو که صلاح منی چه بیم از فساد و تباهی است!

🌸🔆اللَّهُمَّ خُذْ لِنَفْسِكَ مِنْ نَفْسِي مَا يُخَلِّصُهَا، وَ أَبْقِ لِنَفْسِي مِنْ نَفْسِي مَا يُصْلِحُهَا، فَإِنَّ نَفْسِي هَالِكَةٌ أَوْ تَعْصِمَهَا.   اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِي إِنْ حَزِنْتُ، وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِي إِنْ حُرِمْتُ، وَ بِكَ اسْتِغَاثَتِي إِنْ كَرِثْتُ، وَ عِنْدَكَ مِمَّا فَاتَ خَلَفٌ، وَ لِمَا فَسَدَ صَلَاحٌ،[5]

🌸🔆اى خداوند، هر خصلتى را كه خلاص نفس من در آن نيست، از من بستان و هر خصلتى را كه اصلاح نفس مرا سبب است براى من باقى گذار. زيرا نفس اگر تواش در امان خود ندارى هلاك شونده است.

اى خداوند، چون محزون شوم تويى ساز و برگ من و چون محرومم دارند طلب روزى را به سوى تو آيم. هر گاه مصيبتى به من رسد به درگاه تو استغاثه كنم و هر چه از دست رود تواش جبران مى‏كنى و هر چه تباه شود تواش به صلاح مى‏آورى‏[6]

🔅🌼 غیر صالحان را قیاس اعمال با صالحان خطاست🌼🔅

🌷حال ادامه بحث « وَ مِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ‏ الصَّلَاحِ‏ الثِّقَة» هنوز از بحر عظیم این فراز مبارک سیراب نگشته‌ایم.

🌷ظنه و گمان اهل صلاح- شایستگان- شفابخش و ظنه غیر شایستگان مُهلِک است.

🌷مراقب ظن و گمان خود باشیم! اگر گمان ما از کمان دل ما بدون درایت خارج شود خطرآفرین خواهد بود.

🌷ظن و گمان خویش به نیکی مدیریت کنیم، تا به گردان گمان خویش سرگردان نشویم.

🔅🌼 گمان مهلک🌼🔅

🌷بدگمانی زمانی موجه خواهد بود که دلیل غالبی بر آن داشته باشیم.  

🌷بد گمانی نسبت به مومن محکوم است؛ تمام افعال و گفتار مومن بایستی حمل به نیکی شود مگر آنکه به دلایل غالب و روشن خلاف آن ثابت شود.

🌷گمان اهل صلاح از روی علم و آگاهی است و بخاطر مصلحتی خاص صادر می‌شود بیشک مظنون، گمان اهل صلاح نشان انحراف  مظنون از جاده ایمان است؛ اما چنین نیست که هر کسی بدون علم و برهان جرأت بدگمانی به دیگری داشته باشد.

🌷ظنه اهل صلاح نشان خروج مظنون از جاده ایمان است؛ اما ظنه و بدگمانی هر فرد غیر اهل صلاحی نسبت به هر مومنی، نشان خروج ظن‌کننده از جاده ایمان است.

🌷بدگمانی به مومن، ایمان‌سوزی است. مواظب ایمان خود باشیم که به «گمانی» بند است.

🌷بد گمانی به مومن ایمان را ذوب می‌کند و فرد را خاکستر.

🌸🔆عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا اتَّهَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ انْمَاثَ الْإِيمَانُ مِنْ قَلْبِهِ‏ كَمَا يَنْمَاثُ‏ الْمِلْحُ‏ فِي‏ الْمَاءِ.[7]

🌸🔆امام صادق عليه السلام : هرگاه مؤمن به برادر خودتهمت زند ايمان در قلب او آب مى شود همچنان كه نمك در آب حل مى شود.

🔅🌼 حرمت مومن دارای طبقات است🌼🔅

🌷حرمت مومن از حرمت کعبه سبقت جسته‌ است. مومن سه برابر کعبه حرمت واجبه دارد.

🌸🔆رُوِيَ‏ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَظَرَ إِلَى الْكَعْبَةِ وَ قَالَ مَرْحَباً بِالْبَيْتِ‏ مَا أَعْظَمَكَ وَ مَا أَعْظَمَ حُرْمَتَكَ عَلَى اللَّهِ وَ اللَّهِ لَلْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنْكَ- لِأَنَّ اللَّهَ حَرَّمَ مِنْكَ وَاحِدَةً وَ مِنَ الْمُؤْمِنِ ثَلَاثَةً مَالَهُ وَ دَمَهُ وَ أَنْ يُظَنَّ بِهِ ظَنَّ السَّوْء[8]

🌸🔆روايت شده كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به كعبه نگاه كرد و فرمود: آفرين به تو خانه، چقدر نزد خدا بزرگ و محترمى! امّا به خدا قسم حرمت مؤمن از تو بيشتر است؛ زيرا خداوند از تو يك چيز را حرام كرد و از مؤمن سه چيز را: مالش را، خونش را و گمان بد بردن به او را.

🌷خدای عظیم، هر گونه گمان بد نسبت به مومن را تحریم نموده، مبادا تحریم خدا بشکنیم.

🌷مومن یعنی معدن ایمان و ایمان گوهر ناب بی‌همتا، مبادا معدن خزائن ناب را متهم سازیم. مبادا نور را به تاریکی نسبت دهیم. تا زمانی که چراغ ایمان مومن خاموش نگشته مبادا به تاریکی و ظلمت و ظلم متهمش سازیم.

🌸🔆قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي كَلَامٍ لَهُ‏ ضَعْ‏ أَمْرَ أَخِيكَ‏ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّى يَأْتِيَكَ مَا يَغْلِبُكَ مِنْهُ‏  وَ لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِيكَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مَحْمِلًا.[9]

🌸🔆امام على عليه السلام : رفتار برادرت را به بهترين وجه آن تفسير كن تا زمانى كه كارى از او سر زند كه راه توجيه را بر تو ببندد، و هيچ گاه به سخنى كه از دهان برادرت بيرون آيد، تا وقتى براى آن توجيه خوبى مى يابى، گمان بد مبَر.

🔅🌼 مومن، محبوب و معروف آسمان‌هاست🌼🔅

🌷بال مومن از بال فرشتگان گسترده‌تر است. مومن، ستاره درخشان آسمان‌هاست.

🌸🔆وَ قَالَ ص‏ مَثَلُ‏ الْمُؤْمِنِ‏ كَمَثَلِ‏ مَلَكٍ مُقَرَّبٍ وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ أَعْظَمُ عِنْدَ اللَّهِ وَ أَكْرَمُ عَلَيْهِ مِنْ مَلَكٍ مُقَرَّبٍ وَ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ مُؤْمِنٍ تَائِبٍ وَ مُؤْمِنَةٍ تَائِبَةٍ وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ يُعْرَفُ فِي السَّمَاءِ كَمَا يُعْرَفُ الرَّجُلُ فِي أَهْلِهِ وَ وُلْدِه‏[10]

🌸🔆 رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: مثل مؤمن مثل فرشته مقرّب است،و حرمت و احترام مؤمن نزد خدا از فرشته مقرّب نيز بيشتر است، و هيچ چيزى نزد خدا از مرد و زن توبه كننده محبوبتر نيست، و مؤمن در آسمانها معروف است همان طور كه شخص نزد زن و فرزندش مشهور است.

🌷مومن معروف و مومنه معروفه آسمان‌هاست و اما مجهول و مجهوله زمین‌یان است. مومن آشنای آسمان و ناآشنای زمین است.

🔅🌼 محبت تا مودت سفر عشق از فرش تا به بلندای عرش است🌼🔅

🌷مومن واقعی همان شیعه واقعی است، و شیعه واقعی همان «محب وادّ» است یعنی محبت را به مودت تبدیل ساخته سفر عشق محبوب را به درجه شایستگی رسانده.

🌷مومن واقعی همان شیعه خالص است، شیعه واقعی اهل محبت و مودت واقعی است، مومنی که به حقیقت و جان، مومن‌ است  و علی رغم کسانی که تنها به نام مومن‌اند.

🌸🔆 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ الشِّيعَةُ ثَلَاثٌ مُحِبٌ‏ وَادٌّ فَهُوَ مِنَّا وَ مُتَزَيِّنٌ بِنَا وَ نَحْنُ زَيْنٌ لِمَنْ تَزَيَّنَ بِنَا وَ مُسْتَأْكِلٌ بِنَا النَّاسَ وَ مَنِ اسْتَأْكَلَ بِنَا افْتَقَرَ.[11]

🌸🔆امام صادق عليه السلام : شيعه سه نوع است : دوستدارِ مهر ورز. چنين شيعه اى از ماست، و شيعه اى كه خود را به ما مى آرايد و ما مايه آراستگى كسى هستيم كه خود را به ما بيارايد ، و شيعه اى با ما از مردم ارتزاق کند  و هر كسى كه به وسيله ما ارتزاق كند فقير مى شود .

🌷محبت بایستی جریان و سریان داشته باشد؛ و گرنه همچون آبی راکد خواهد گندید؛ «مُحبّ وادّ» همان عاشق به اثبات رسیده است؛ عاشقی که همچون دریای عظیم، پر موّاج و خروشان است.

🌷کسی که بخواهد با اهل بیت علیهم السلام به آب و آبرو برسد، بخواهد با نام اهل بیت به مقام و موقعیت اجتماعی دست یابد، بهره‌ای از محبت و مودت نیابد.

🌷هر آن کسی که اهل بیت علیهم السلام را اسباب مطامع دنیوی خود قرار دهد و با نام آن‌ها مردم را به خوراک خود تبدیل نماید به فقر ظاهری و باطنی گرفتار آید. آن‌ها مثل خونخوارانی هستند که با نام اهل بیت علیهم السلام جنایت و تجارت می‌کنند.  

🔅🌼 با سه نشانه، شیعه واقعی را شناسایی نمایید🌼🔅

🌸🔆 عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: امْتَحِنُوا شِيعَتَنَا عِنْدَ ثَلَاثٍ‏ عِنْدَ مَوَاقِيتِ‏ الصَّلَاةِ كَيْفَ مُحَافَظَتُهُمْ عَلَيْهَا وَ عِنْدَ أَسْرَارِهِمْ كَيْفَ حِفْظُهُمْ لَهَا عِنْدَ عَدُوِّنَا وَ إِلَى أَمْوَالِهِمْ كَيْفَ مُوَاسَاتُهُمْ لِإِخْوَانِهِمْ فِيهَا.[12]

🌸🔆 امام صادق عليه السلام : شيعيان ما را در سه هنگام بيازماييد: هنگام نماز كه چگونه آن را پاس مى دارند و به هنگام اسرار كه چگونه آن را از دشمنان ما پنهان مى دارند و در دارايى‌هاشان كه چگونه در آن با برادرانشان هم‌يارى مى‌كنند.

🔅🌼 شیعه جدا از عترت نیست، هم‌گِل عترت است🌼🔅

🌷راز عشق شیعه به اهل بیت علیهم السلام بخاطر سرشت واحد است. شیعه و عترت هم سرشت‌اند. شیعیان اجزاء جان عترتند.

🌸🔆 [عَنْ‏] أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ مُحَمَّداً ص مِنْ طِينَةٍ مِنْ جَوْهَرَةٍ تَحْتَ الْعَرْشِ وَ إِنَّهُ كَانَ لِطِينَتِهِ نَضْجٌ‏ فَجَبَلَ‏ طِينَةَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع مِنْ نَضْجِ طِينَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ كَانَ لِطِينَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع نَضْجٌ‏ فَجَبَلَ‏ طِينَتَنَا مِنْ فَضْلِ طِينَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ كَانَتْ لِطِينَتِنَا نَضْجٌ‏ فَجَبَلَ‏ طِينَةَ شِيعَتِنَا مِنْ نَضْجِ طِينَتِنَا فَقُلُوبُهُمْ تَحِنُّ إِلَيْنَا وَ قُلُوبُنَا تَعْطِفُ عَلَيْهِمْ تَعَطُّفَ الْوَالِدِ عَلَى الْوَلَدِ وَ نَحْنُ خَيْرٌ لَهُمْ وَ هُمْ خَيْرٌ لَنَا وَ رَسُولُ اللَّهِ لَنَا خَيْرٌ وَ نَحْنُ لَهُ خَيْرٌ.[13]

🌸🔆امام صادق(ع) فرمود: وقتی خداوند خواست پیغمبر(ص) را  از طینت گوهری از زیر عرش خلق کند طینت حضرت تراوشاتی داشت که از تراوشات طینت پیغمبر(ص) حضرت امیرالمؤمنین(ع) را آفرید و از تراوشات طینت امیرالمؤمنین(ع)، طینت ما را آفرید و از تراوشات طینت ما، طینت شیعیان را آفرید. این‌که قلب‌های شیعیان گرایش به ما دارد و قلب‌های مت به آنها معطوف است به عطوفتی که پدر بر فرزند خویش دارد و ما بر شیعیان خیر و آنها برای ما خیر هستند و رسول خدا ص برای ما خیر و ما برای او خیر هستیم.

🔅🌼 ته دیگ محفل انس مشکات نور 1402.08.25🌼🔅

🌷امام زمان علیه السلام توانایی آن را دارند که جهان را به آنی خلع سلاح نمایند. حضرت میتوانند تمام سلاح‌های جهان را به اذن الهی قفل نمایند. چرا که همه مطیع حجت خدایند و چیزی را به اذن الهی چه از روی میل و چه به اکراه به اطاعت خود در‌می‌آورد.

🌷دانش امروزی «علی شفا جرف هار» قرار دارد و به لغزشی فرو خواهد ریخت، بزودی علوم نوین جای علوم متزلزل را خواهد گرفت.

🌻🔅التوبة : 109   أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى‏ تَقْوى‏ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ في‏ نارِ جَهَنَّمَ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ

🌻🔅آيا كسى كه شالوده آن را بر تقواى الهى و خشنودى او بنا كرده بهتر است، يا كسى كه اساس آن را بر كنار پرتگاه سستى بنا نموده كه ناگهان در آتش دوزخ فرومى‏ريزد؟ و خداوند گروه ستمگران را هدايت نمى‏كند!

طینت یعنی مجموعه‌ای از عناصر خاص که در کنار هم قرار گرفته‌اند و برای زراعت مستعد بوده و هر دانه‌ای را می‌پذیرد.

🌷طینت اولیه با عناصر خاص خود، مواد اولیه عجایب و غرایب است.

🌷تراوشات منتج از ورج طینت عترت، همان سرّ آفرینش شیعیان است.

🌻🔅ص : 75   قالَ يا إِبْليسُ ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالينَ

🌻🔅گفت: «اى ابليس! چه چيز مانع تو شد كه به کسی كه با دو دست خود آفريدم سجده كنى؟! آيا تكبّر كردى يا از برترينها بودى؟!

🌷شیعه واقعی دارای تمام طبقات و درجات جهان اکبر است، پدرش نور و مادرش رحمت است، مرده واقعی کسی است که نوریت او بمیرد.

🌷از جان فرد خبیث امواج مخرب و مسموم خارج می‌شود. فرد هر چه خبیث‌تر نیروی انهدام‌گرش فراتر خواهد بود، مثل آزاد شدن انرژی مخرب هسته‌ای.

🌷امکان تغییر خُلقیات در عالم دنیا علی‌رغم معاصی عالم ذر وجود دارد همانطوری‌که خَلقیات در عالم دنیا قابل تغییر است، خُلقیات نیز چنین است.

🌷کل زمان در دل لا زمان همچون نقطه واحده است، کل زمان و مکان به آنی (فارق از زمان و مکان) در دل ازل مستور است. علم الهی،  هر آن چه را که در زمان و مکان است فرا گرفته. کل جریان خلقت و ازمان و اَمکان، گذشته و حال و آینده، به آنی در ازل بوده و هست. همین «الان ما» در ازل حاضر است.

🌷احاطه علمی رمزی است که توان  درک آن نداریم، علمی که هر چیزی را احاطه نموده چگونه می‌توان بر آن احاطه نمود.

🌷جغرافیای اختیار انسان نمی‌تواند به خارج از حریم جغرافیای اختیارش تجاوز کند. علاوه بر اینکه جغرافیای اختیار آدمی محدود است تحقق همان اختیار محدود هم تنها به اذن الهی محقق است.

🌻🔅«لَا جَبْرَ وَ لَا تَفْوِيضَ، وَ لكِنْ أَمْرٌ بَيْنَ أَمْرَيْنِ»

🌷انسان در حیطه تقدیر، مقدور و محدود است در همان حیطه تقدیر نیز محدوده‌ی خاصی دارد؛ چه برسد جغرافیای عظیم اراده و مشیت و علم الهی.

🌷انسان نمیتواند به خارج از مرز خود ره یابد  علم انسان علم تقدیری است علمی تفسیر شده، تنزیل یافته.

🌷چه بسا جهان هر شخص تفکرات همان شخص است. جهانش نمایش تفکرات اوست.

🌷چه بسا انسان در اعلی علیین به حال تفکر باشد و جهان تفکرش در صفحه نمایشگرش به نمایش درمی‌آید.

🌷چه بسا زیان فهمیدن زود هنگام و نارس قابل جبران نباشد.

🌷هر علمی که زودتر از موعودش فهم شود، گرفتاری آدمی افزون گردد.

🌷چه بسا فهم و علم به بعضی مسائل، زیان بخش اوست.

🌻🔅المائدة : 101   يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَ إِنْ تَسْئَلُوا عَنْها حينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْها وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَليمٌ

🌻🔅اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از چيزهايى نپرسيد كه اگر براى شما آشكار گردد، شما را ناراحت مى‏كند! و اگر به هنگام نزول قرآن، از آنها سؤال كنيد، براى شما آشكار مى‏شود؛ خداوند آنها را بخشيده (و ناديده گرفته) است. و خداوند، آمرزنده و بردبار است.

🌷چه بسا زود فهمی مثل بدفهمی است چه بسا بعضی از اسرار اگر بی‌موقع آشکار شود بجای تشدید بندگی به تعطیل بندگی منجر شود.


[1] الصحيفة السجادية ؛ ؛ ص96 على بن الحسين عليه السلام، امام چهارم، دفتر نشر الهادى – قم، چاپ: اول، 1376ش.

[2] الصحيفة السجادية / ترجمه آيتى، ص: 131

[3] الصحيفة السجادية ؛ ؛ ص96 على بن الحسين عليه السلام، امام چهارم، دفتر نشر الهادى – قم، چاپ: اول، 1376ش.

[4] الصحيفة السجادية / ترجمه آيتى، ص: 132

[5] الصحيفة السجادية ؛ ؛ ص98 على بن الحسين عليه السلام، امام چهارم، دفتر نشر الهادى – قم، چاپ: اول، 1376ش.

[6] الصحيفة السجادية / ترجمه آيتى، ص: 132

[7] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص361  كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[8] مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص78 طبرسى، المكتبة الحيدرية – نجف، چاپ: دوم، 1385ق / 1965م / 1344ش.

[9] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص362  كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[10] روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (ط – القديمة) ؛ ج‏2 ؛ ص293  فتال نيشابورى، انتشارات رضى – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1375 ش.

[11] الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص103 ابن بابويه، محمد بن على، جامعه مدرسين – قم، چاپ: اول، 1362ش.

[12] الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص103  ابن بابويه، جامعه مدرسين – قم، چاپ: اول، 1362ش.

[13] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏25 ؛ ص8 مجلسى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.