🌸🔆🌿 «راز جعفریه» «سرّ صادقیه»
🔅🌹 چکیده با تکمله «راز جعفریه» «سرّ صادقیه» « » « » « » 1402.02.25 علی ساعی(عبدالله مشکات 110.141(903) 🌹🔅
🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹
🔅🌹وَ عَنْ صَالِحِ بْنِ الْأَسْوَدِ قَالَ سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ يَقُولُ:
🌱🔅 سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي فَإِنَّهُ لَا يُحَدِّثُكُمْ أَحَدٌ بَعْدِي بِمِثْلِ حَدِيثِي.[1]
در سرزمی🌿🔅امام جعفرصادق علیه السلام مثل جد والایش آقا امیرالمومنین علیه السلام مظلوم بودند مبطون من العلم بودند، حامل علوم ربانی و محمدی و علوی و فاطمی و حسنیه و حسینیه و سجادیه و باقریه
🌱چه کلام آشنایی است این کلام امام جعفر صادق علیه السلام:
🌸از من سوال کنید قبل از آنکه مرا گم نمایید، چرا که چنان برای شما سخن گویم که هیچ کس مثل سخنم برای شما حدیث نگوید!
🔅🌹قَالَ كَمَالُ الدِّينِ مُحَمَّدُ بْنُ طَلْحَةَ رَحِمَهُ اللَّهُ:
هُوَ مِنْ عُظَمَاءِ أَهْلِ الْبَيْتِ وَ سَادَاتِهِمْ ع ذُو عُلُومٍ جَمَّةٍ وَ عِبَادَةٍ مَوْفُورَةٍ وَ أَوْرَادٍ مُتَوَاصِلَةٍ وَ زَهَادَةٍ بَيِّنَةٍ وَ تِلَاوَةٍ كَثِيرَةٍ يَتَتَبَّعُ مَعَانِيَ الْقُرْآنِ الْكَرِيمِ وَ يَسْتَخْرِجُ مِنْ بَحْرِهِ جَوَاهِرَهُ وَ يَسْتَنْتِجُ عَجَائِبَهُ وَ يَقْسِمُ أَوْقَاتَهُ عَلَى أَنْوَاعِ الطَّاعَاتِ بِحَيْثُ يُحَاسِبُ عَلَيْهَا نَفْسَهُ رُؤْيَتُهُ تُذَكِّرُ بِالْآخِرَةِ وَ اسْتِمَاعُ كَلَامِهِ يُزَهِّدُ فِي الدُّنْيَا وَ الِاقْتِدَاءُ بِهُدَاهُ يُورِثُ الْجَنَّةَ نُورُ قَسَمَاتِهِ شَاهِدُ أَنَّهُ مِنْ سُلَالَةَ النُّبُوَّةِ وَ طَهَارَةُ أَفْعَالِهِ تَصْدَعُ بِأَنَّهُ مِنْ ذُرِّيَّةِ الرِّسَالَةِ نَقَلَ عَنْهُ الْحَدِيثَ وَ اسْتَفَادَ مِنْهُ الْعِلْمَ جَمَاعَةٌ مِنْ أَعْيَانِ الْأَئِمَّةِ وَ أَعْلَامِهِمْ مِثْلُ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ الْأَنْصَارِيِّ وَ ابْنِ جُرَيْجٍ وَ مَالِكِ بْنِ أَنَسٍ وَ الثَّوْرِيِّ وَ ابْنِ عُيَيْنَةَ وَ أَبِي حَنِيفَةَ وَ شُعْبَةَ وَ أَيُّوبَ السَّخْتِيَانِيِّ وَ غَيْرِهِمْ وَ عَدُوّاً أَخْذَهُمْ مِنْهُ مَنْقَبَةً شُرِّفُوا بِهَا وَ فَضِيلَةً اكْتَسَبُوهَا.[2]
🔅🌹از اکابر و رؤساي علماي شافعي (متوفي 625 هـ) که در فقه و اصول و حديث و علم خلاف و ترسل و انشاء به ديگران تفوق داشته در کتاب «مطالب السؤول في مناقب آل الرسول» دربارهي امام صادق عليهالسلام مينويسد:
جعفر بن محمد از علماي اهلبيت و بزرگان آنها و داراي علوم بسياري بود، عبادتش فراوان و اوراد و اذکار او دائم و زهد فوقالعادهاي داشت و قرآن زياد تلاوت فرموده و در معاني آن تتبع مينمود و از درياي عميق کتاب الهي گوهرهاي گرانبهائي استخراج ميفرمود و عجائب آن را روشن ميساخت و اوقات خود را به انواع عبادت تقسيم کرده بود که به وسيلهي آن از نفس خود حساب ميکشيد قيافهي او انسان را به ياد آخرت ميانداخت و استماع کلامش انسان را در دنيا رو گردان مينمود. و پيروي از او موجب رفتن به بهشت ميگرديد و چهرهي نوراني او نشان ميداد که او ذريهي رسول خدا صلي الله عليه و آله است، مناقب و فضائل او قابل شمارش نبود و از او روايات فراواني نقل شده و جمع کثيري از بزرگان امت مثل «يحيي بن سعيد انصاري، ابنجريح، مالک بن انس، سفيان ثوري، ابنعيينه و ايوب سجستاني» و غير اينها از علوم او بهرهها بر گرفتهاند.
🔅🌹وَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ: رَاحَةُ الثَّوْبِ طَيُّهُ وَ رَاحَةُ الْبَيْتِ كَنْسُهُ.
وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع أَنَّهُ قَالَ: كَانَ أَبِي رُبَّمَا يَشْتَرِي مِطْرَفَ الْخَزِّ بِخَمْسِينَ دِينَاراً فَيَشْتُو فِيهِ وَ يَدْخُلُ بِهِ الْمَسْجِدَ فَإِذَا كَانَ الصَّيْفُ أَمَرَ بِهِ فَتُصُدِّقَ بِهِ أَوْ بِيعَ فَتُصُدِّقَ بِثَمَنِهِ وَ رُبَّمَا أَمَرَ أَنْ يُشْتَرَى لَهُ ثَوْبَانِ أُسْمُونِيَّانِ مِنْ ثِيَابِ مِصْرَ فَيُمْشَقَانِ لَهُ فَيَلْبَسُهُمَا وَ يَلْبَسُ مَا بَيْنَ ذَلِكَ يَعْنِي مَا بَيْنَ الرَّفِيعِ وَ الدُّونِ وَ يَقُولُ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ.[3]
🔅🌹عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ص أَنَّهُ دَخَلَ عَلَيْهِ بَعْضُ أَصْحَابِهِ فَرَأَى عَلَيْهِ قَمِيصاً فِيهِ قَبٌ قَدْ رَقَعَهُ فَجَعَلَ يَنْظُرُ إِلَيْهِ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَا لَكَ تَنْظُرُ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَبٌّ يُلْقَى فِي قَمِيصِكَ فَقَالَ لَهُ اضْرِبْ يَدَكَ إِلَى هَذَا الْكِتَابِ فَاقْرَأْ مَا فِيهِ وَ كَانَ بَيْنَ يَدَيْهِ كِتَابٌ أَوْ قَرِيبٌ مِنْهُ فَنَظَرَ الرَّجُلُ فِيهِ فَإِذَا فِيهِ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا حَيَاءَ لَهُ وَ لَا مَالَ لِمَنْ لَا تَقْدِيرَ لَهُ وَ لَا جَدِيدَ لِمَنْ لَا خَلَقَ لَهُ.[4]
🔅🌹يكى از ياران حضرت امام صادق به محضرشان مشرف شد و بر پيراهن آن حضرت پارگيى مشاهده كرد كه آن را وصله كرده بودند. پيوسته به آن نگاه مى كرد تا اينكه حضرت به او فرمودند: چه چيز نظر تو را جلب كرده است ؟ عرض كرد: آن پارگى كه در پيراهنتان پيدا شده است.
آن مرد مى گويد: حضرت به من فرمودند: دستت را به سمت آن نوشته ببر و آن چه را در آن است بخوان. در مقابل حضرت يا نزديك حضرت كتابى بود ؛ در آن نگاه كرد ؛ متوجه اين عبارت شد: ” ايمان نيست براى كسى كه اهل حياء نيست ، دارايى ندارد كسى كه اهل اندازه گيرى و ارزيابى نباشد ، نو و تازه اى نيست براى كسى كه كهنه ندارد.
🌱کهنه شدن لباس یعنی بهره برداری شاکرانه از نعمت الهی (نعمت لباس) جواب شکر، نعمت افزونتر و نعمت جدیدتر
🌱جدید در برابر کهنه معنا مییابد، تا لباس کهنه نشود بهای لباس نو مشخص نمیشود!
🌱لباس نیز مثل غذاست …
🔅🌹 وَ يُرْوَى لَهُ الامام جعفر الصادق علیه السلام
فِي الْأَصْلِ كُنَّا نُجُوماً يُسْتَضَاءُ بِنَا وَ لِلْبَرِيَّةِ نَحْنُ الْيَوْمَ بُرْهَانٌ
نَحْنُ الْبُحُورُ الَّتِي فِيهَا لِغَائِصِكُمْ دُرٌّ ثَمِينٌ وَ يَاقُوتٌ وَ مَرْجَانٌ
مَسَاكِنُ الْقُدْسِ وَ الْفِرْدَوْسِ نَمْلِكُهَا وَ نَحْنُ لِلْقُدْسِ وَ الْفِرْدَوْسِ خُزَّانٌ
مَنْ شَذَّ عَنَّا فَبَرَهُوتُ مَسَاكِنُهُ وَ مَنْ أَتَانَا فَجَنَّاتٌ وَ وِلْدَان
🔅🌹 ما در اصل ، ستارگانى بوديم كه ملكوتيان به وسيله ما طلب روشنايى مى كردند و ما امروز هم از براى آفريدگان دليل و برهان هستيم .
ما همان درياهايى هستيم كه در ميان آنان ، شناوران شما دُرهاى گرانبها و گوهر و ياقوت و مرجان بدست مى آورند .
ما جايگاه قدس و بهشت برين را مالك مى شويم ؛ و خزانهداران آن جايگاه قدسى و بهشت برين ما هستيم .
هر كه از ما رو گرداند ، برهوت جايگاه اوست و كسى كه به سوى ما بيايد بهشت و ولدان براى اوست.
🌼 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903) 🌼
[1] كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط – القديمة)، ج2، ص: 162
[2] كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط – القديمة)، ج2، ص: 154
[3] دعائم الإسلام ؛ ج2 ؛ ص158 مؤسسة آل البيت عليهم السلام – قم، چاپ: دوم، 1385ق.
[4] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج5 ؛ ص317 دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.