🌼🔆🌼وسواسان خنّاسان گناه🌼🔆🌼

21

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌹 « نقشه و نظام بندگی»  « نقد شعر می بخور منبر بسوزان …»  «نقد شعر شیخ بهایی » «شرح دعای 20 صحیفه سجادیه »  «جلسه 221 » و … چکیده با تکمله       1403.03.10    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🔅🌼 نقشه و نظام بندگی با مکارم الاخلاق🌼🔅

🌹جغرافیا و سرزمین مکارم الاخلاق با ایمان اکمل، یقین افضل،  آغاز و با نیات و اعمال احسن، تثبیت و با وفور نیت و تصحیح یقین و اصلاح مفاسد خفیه و فراغت جان به بالندگی می‌رسد و با رهایی از خود شیفتگی و مفارقت از خود عاشق شدن به عشق حقیقی می‌رسد و با رسیدن به هدایت صالح، طریق حق، نیت رشد ، شجره بندگی به اوج شکفتگی خود دست می‌یابد. از مکارم الاخلاق به معالی الاخلاق و از آنجا به قله عبادت و نشاط و رضای بندگی نائل می‌گردد.

🔅🌼 آرزوی مرگ مُجاز🌼🔅

🌹 ذلت مرتع شیطان شدن چنان سخیف است که لازم باشد برای رهایی از آن ذلّت آرزوی مرگ کنیم.

🌹با عیب زدایی از جسم و جان با اصلاح عیب و با تبدیل و تحسین آن مسیر بندگی را آباد کنیم.

🔅🌼حصن حصین تقوا 🌼🔅

🌹خود را نسبت به گناه نفوذ ناپذیر نمایید،

🌹با روی‌آوری به گناه انسان به چَراگاه شیطان تبدیل می‌گردد.

🌹در هیچ روایتی بر سستی بندگی خدا اشاره نشده است، برای درمان درد گناهی به گناه دیگری توصیه نشده است، هر کس چنین ادعایی بکند بهتان عظیمی را به ساحت قدسی اهل بیت علیهم السلام زده است. در مرام اهلی بیت علیهم السلام هر آن‌چیزی که بر نظام بندگی تاثیر منفی بگذارد مبارزه شده است.

🔅🌼وسواس خناس انسی  🌼🔅

🌹بدترین وسوسه وسوسه به گناه و تعدّی است، وسوسه‌ای که با تشویق همراه شود ویرانگر نظام بندگی می‌گردد. بدتر از این وسوسه، نگاه موجّهانه به گناه است، بطوری‌که فرد معصیت کار گمان می‌کند که کار نیکی انجام می‌دهد و بدتر از این نیز آن وسوسه به گناهی است که انجام دهنده‌اش خیال کند که اگر آن معصیت را انجامش ندهد معصیت‌کار است، از این  بدتر نیز صواب انگاری گناه است.

🌹کمک‌کار شیطان نگردیم! مسیر گناه را برای خود و دیگران هموار نکنیم، بلکه بر ناهمواری‌اش بیفزائیم، سنگلاخی‌اش کنیم. مبادا گناه را تحبیت و تزیین نماییم،

🔅🌼شیطان واقعا شیطان است 🌼🔅

🌹شیطان سوای جسارت شیطانی، به حکمت الهی مصادره به آزمایش خلوص و اخلاص بندگی است.

🌻🔆ص : 82   قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ

🔆گفت: «به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم كرد،

🌻🔆ص : 83   إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصينَ

🔆مگر بندگان خالص تو، از ميان آنها!»

🌹شیطان در قسم خویش مستحکم است! شیطان میخواهد اثبات کند که آتش از خاک بهتر است و خود را اثبات و بشر را رسوا کند و در این عزم مصمم است. شیطان قصد رسوائی بشر دارد و از آن کوتاه نمی‌آید.

🌻🔆الحجر : 42   إِنَّ عِبادي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغاوينَ

🔆 (ای شیطان تو) بر بندگانم تسلّط نخواهى يافت؛ مگر گمراهانى كه از تو پيروى مى‏كنند؛(هر آن گمراهی که دنباله رو تو گشت تو بر آن تسلط یابی)

🌻🔆 الإسراء : 65   إِنَّ عِبادي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ وَ كَفى‏ بِرَبِّكَ وَكيلاً

🔆 تو(ای شیطان) هرگز سلطه‏اى بر بندگان من، نخواهى يافت پروردگارت از حیث وکلالت کافی است.(هر کس بر خدا توکل کند از کید شیطان رهایی می‌یابد)

🔅🌼 کسانی که خود را خداتر از خدا می‌دانند🌼🔅

🌹نادانان بر  «ارحم الراحمین»یت «الله» تاکید می‌کنند، تا «اشد المعاقبین»یت او را تحت الشعاع قرار داده و بدین صورت بشر را تشویق به گناه می‌کنند! در حالیکه از خدای «ارحم الراحمین» با این نامش از درگاهش طلب استعانت و مغفرت می‌کنیم نه اینکه بخواهیم بر سستی بندگی خود بهانه‌ای بتراشیم.

🌻🔆يوسف : 64   قالَ هَلْ آمَنُكُمْ عَلَيْهِ إِلاَّ كَما أَمِنْتُكُمْ عَلى‏ أَخيهِ مِنْ قَبْلُ فَاللَّهُ خَيْرٌ حافِظاً وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمينَ

🔆گفت: «آيا نسبت به او به شما اطمينان كنم همان‏گونه كه نسبت به برادرش (يوسف) اطمينان كردم (و ديديد چه شد)؟! و (در هر حال،) خداوند بهترين حافظ، و مهربانترين مهربانان است»

🌻🔆المؤمنون : 118   وَ قُلْ رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمينَ

🔆و بگو: «پروردگارا! مرا ببخش و رحمت كن؛ و تو بهترين رحم كنندگانى‏

🌹پس خدا را با ارحم الراحمین‌ات یاد می‌کنیم تا محبتش را جلب و مغفرتش را طلب کنیم؛ نه اینکه نسبت به آثار گناه خود را در امنیت فرض کنیم.

🌹میگویند: «هو ارحم الرحمین» اما نمی‌گویند: «بالمومنین رحیما»

🌻🔆الأنعام : 147   فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ واسِعَةٍ وَ لا يُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمينَ

🔆اگر تو را تكذيب كنند، به آنها بگو: «پروردگار شما، رحمت گسترده‏اى دارد؛ اما مجازات او هم از مجرمان دفع شدنى نيست‏

🌻🔆الأعراف : 156   وَ اكْتُبْ لَنا في‏ هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنا إِلَيْكَ قالَ عَذابي‏ أُصيبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ وَ رَحْمَتي‏ وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ فَسَأَكْتُبُها لِلَّذينَ يَتَّقُونَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ الَّذينَ هُمْ بِآياتِنا يُؤْمِنُونَ

🔆و براى ما، در اين دنيا و سراى ديگر، نيكى مقرّر فرما؛ چه اينكه ما به سوى تو بازگشت كرده‏ايم! « (خداوند در برابر اين تقاضا، به موسى) گفت:» مجازاتم را به هر كس بخواهم مى‏رسانم؛ و رحمتم همه چيز را فراگرفته؛ و آن را براى آنها كه تقوا پيشه كنند، و زكات را بپردازند، و آنها كه به آيات ما ايمان مى‏آورند، مقرّر خواهم داشت!

🔅🌼تقوا شرط پذیرش 🌼🔅

🌹گریه بر امام حسین علیه السلام را ضمیمه رضای الهی کن، چرا که «حسین» راضی به رضای خداست و جانش قربان خداست.

🌹گریه بر سید الشهدا علیه السلام طریق سیر الی الله و سلوک عشق و قرب خداست. گریه راه بندگی الهی است مبادا از این راه منحرف شویم.

🌹هر آن کسی که با خزن و بکاء حسینی معصیت و مکروهات را از جانش نزداید در حق امام حسین علیه السلام ظلم کرده است.

🌹نادانان چه بسا روایت را بدون درایت بیان می‌کنند و مردم را میان باتلاق گناه به دام می‌اندازند.

🌹چه بسا حدیثی را به تقطیع و بدون مقدمه و مؤخره بیان می‌کنند و نسبت به آثار و تبعات گناه کرخت می‌نمایند.

🌹حدیث ذیل از جمله نمونه احادیثی است که مقدمه و مؤخره و شروط آن ذکر نشده و بدون آنها شنونده به خطا می‌افتد.

🌷🔆وَ رُوِيَ أَيْضاً عَنْ آلِ الرَّسُولِ ص أَنَّهُمْ قَالُوا مَنْ‏ بَكَى‏ أَوْ أَبْكَى فِينَا مِائَةً ضَمِنَّا لَهُ عَلَى اللَّهِ الْجَنَّةَ وَ مَنْ‏ بَكَى‏ أَوْ أَبْكَى خَمْسِينَ فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ مَنْ‏ بَكَى‏ أَوْ أَبْكَى ثَلَاثِينَ فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ مَنْ‏ بَكَى‏ أَوْ أَبْكَى عَشَرَةً فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ مَنْ بَكَى أَوْ أَبْكَى وَاحِداً فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ مَنْ تَبَاكَى فَلَهُ الْجَنَّة[1]

🔆از آل رسول روایت شده: كسى كه در مورد مصائب ما بگريد يا صد نفر را بگرياند، براى او بهشت است، و كسى كه بگريد يا پنجاه نفر را بگرياند براى او بهشت است، و كسى كه بگريد يا سى نفر را بگرياند براى او بهشت است، كسى كه بگريد يا ده نفر را بگرياند، براى او بهشت است، كسى كه بگريد يا يك نفر را بگرياند براى او بهشت است و كسى كه خود را به صورت گريان درآورد براى او بهشت است.

🌹به دنبال فراز مفقوده و مقطوعه و مقدّر مفروضه حدیث باشیم. بی‌شک معرفت به حق اهل بیت علیهم السلام و اراده وجه اللهی و قرب و رضای الهی در این حدیث مقدّر است.

🌹تقوا شرط پذیرش و قبولی اعمال است، راه بهشت از مسیر تقوا گذر می‌کند، تقوا دارای مراتب است، نازل‌ترین مرتبه آن را می‌توان طلب خالصانه حقیقت دانست.

🌻🔆المائدة : 27   …  إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ

🔆این است و جز این نیست که خدا تنها از اهل تقوا قبول می‌کند.

🔅🌼حسین را زیارت می‌کنم به قصد تقرب الی الله🌼🔅

🌷🔆 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا لِمَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ زَائِراً لَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ‏ يُرِيدُ بِهِ وَجْهَ اللَّهِ تَعَالَى وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ فَقَالَ لَهُ يَا هَارُونُ مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ ع زَائِراً لَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ‏ يُرِيدُ بِهِ وَجْهَ اللَّهِ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ غَفَرَ اللَّهُ [وَ اللَّهِ‏] لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ ثُمَّ قَالَ لِي ثَلَاثاً أَ لَمْ أَحْلِفْ لَكَ أَ لَمْ أَحْلِفْ لَكَ أَ لَمْ أَحْلِفْ لَكَ.[2]

🌷🔆 از هارون بن خارجه، از حضرت ابى عبد اللّه عليه السّلام نقل كرده، وى گفت: محضر مباركش عرضه داشتم: فدايت شوم ثواب كسى كه قبر حضرت امام حسين عليه السّلام را زيارت كند در حالى كه عارف به حق آن حضرت بوده و زيارتش براى خدا و سراى آخرت باشد چيست؟ حضرت به او فرمودند:

اى هارون كسى كه به زيارت آن حضرت رفته در حالى كه به حق حضرتش عارف بوده و زيارتش براى خدا و سراى آخرت باشد به خدا سوگند حق تعالى گناهان گذشته و آينده‏اش را مى‏آمرزد. راوى مى‏گويد:

سپس حضرت سه مرتبه به من فرمودند:

آيا براى تو قسم نخوردم، آيا براى تو قسم نخوردم، آيا براى تو قسم نخوردم؟!

🔅🌼زیارت امام حسین علیه السلام را یاقوتی کن🌼🔅

🌷🔆 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ مُحْتَسِباً لَا أَشَراً وَ لَا بَطَراً وَ لَا رِيَاءً وَ لَا سُمْعَةً مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ كَمَا يُمَحَّصُ الثَّوْبُ بِالْمَاءِ فَلَا يَبْقَى عَلَيْهِ دَنَسٌ وَ يُكْتَبُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حِجَّةٌ وَ كُلِّ مَا رَفَعَ قَدَماً عُمْرَةٌ. [3]

از قدّامه بن مالك براى ما از حضرت ابى عبد اللّه عليه السّلام حديث نقل نمود، وى گفت:

🌷🔆 حضرت امام صادق عليه السّلام فرمودند: كسى كه به اميد ثواب و اجر به زيارت حضرت امام حسين عليه السّلام برود نه از روى تكبّر و نخوت و نه رياء و سُمعه گناهانش پاك شده همان طور كه جامه با آب پاك و طاهر مى‏گردد، بنا بر اين هيچ آلودگى و لغزش بر او باقى نمى‏ماند و بهر قدمى كه برداشته ثواب يك حج به او داده و هر گاه گام و قدمش را از روى زمين بلند مى‏كند ثواب يك عمره دارد.

🌹 امام حسین علیه السلام شهید شد تا گناه بمیرد نه اینکه نعوذ بالله مجوز و راحتی گناه بعضی‌ها تامین شود.

🌹 بی‌شک هر نوع محبت و حزن و سوز و اشک بر اهل بیت علیهم السلام آثار و برکاتی دارند اما اثر خاص تنها به قصد قربت الی الله تحقق می‌یابد.

🔅🌼تقوا راز محبوبیت و پذیرش🌼🔅

🌻🔆التوبة : 53   قُلْ أَنْفِقُوا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً لَنْ يُتَقَبَّلَ مِنْكُمْ إِنَّكُمْ كُنْتُمْ قَوْماً فاسِقينَ

🔆بگو: «انفاق كنيد؛ خواه از روى ميل باشد يا اكراه، هرگز از شما پذيرفته نمى‏شود؛ چرا كه شما قوم فاسقى بوديد!»

🌻🔆التوبة : 54   وَ ما مَنَعَهُمْ أَنْ تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقاتُهُمْ إِلاَّ أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ لا يَأْتُونَ الصَّلاةَ إِلاَّ وَ هُمْ كُسالى‏ وَ لا يُنْفِقُونَ إِلاَّ وَ هُمْ كارِهُونَ

🔆هيچ چيز مانع قبول انفاق‌هاى آنها نشد، جز اينكه آنها به خدا و پيامبرش كافر شدند، و نماز بجا نمى‏آورند جز با كسالت، و انفاق نمى‏كنند مگر با كراهت!

🌻🔆المائدة : 36   إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ أَنَّ لَهُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً وَ مِثْلَهُ مَعَهُ لِيَفْتَدُوا بِهِ مِنْ عَذابِ يَوْمِ الْقِيامَةِ ما تُقُبِّلَ مِنْهُمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ

🔆بيقين كسانى كه كافر شدند، اگر تمام آنچه روى زمين است و همانند آن، مال آنها باشد و همه آن را براى نجات از كيفر روز قيامت بدهند، از آنان پذيرفته نخواهد شد؛ و مجازات دردناكى خواهند داشت.

🌻🔆آل‏عمران : 85   وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ

🔆و هر كس جز اسلام (و تسليم در برابر فرمان حق،) آيينى براى خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد؛ و او در آخرت، از زيانكاران است.

🌻🔆آل‏عمران : 91   إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِمْ مِلْ‏ءُ الْأَرْضِ ذَهَباً وَ لَوِ افْتَدى‏ بِهِ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرينَ

🔆كسانى كه كافر شدند و در حال كفر از دنيا رفتند، اگر چه روى زمين پر از طلا باشد، و آن را بعنوان فديه (و كفّاره اعمال بد خويش) بپردازند، هرگز از هيچ يك آنها قبول نخواهد شد؛ و براى آنان، مجازاتِ دردناك است؛ و ياورانى ندارند.

🌻🔆البقرة : 48   وَ اتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ وَ لا يُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ

🔆و از آن روز بترسيد كه كسى مجازات ديگرى را نمى‏پذيرد و نه از او شفاعت پذيرفته مى‏شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه يارى مى‏شوند.

🌹حوزه پذیرش شفاعت ایمان و تقواست.

🔅🌼تشویق به گناه با زبان شعر🌼🔅

🌹چه بسا کلام آراسته چادر خیمه شیطان است و پوشش و استتاری برای تزریق خبائث ابلیس است.

🌹دروغ و باطل زینت یافته از تسویلات شیطانی و نفسانی برای تلقین عقاید فاسده است.

🌹مفسدان وقتی مخاطبان خود را خام ببینند از ذهن‌شان سواری می‌گیرند.

🌹چه بسا لطافت بیان و ظرافت شعر اذهان را مسحور خود می‌سازد و عقل‌شان را زائل می‌گرداند. پس بایستی نسبت به نظم و نثر حساس بود تا به مسمومیت ذهنی گرفتار نشد.

🔅🌼نقد شعر «می بخور منبر بسوزان مردم آزاری مکن»🌼🔅

🌹آیا اگر کسی مردم آزاری نکند آنگاه هر عملی برای او مباح می‌شود؟ این چه تلقین شیطانی است؟!!!

🌹شراب‌خواران مردم‌آزارترین افرادند، از خودآزاری تا دیگرآزاری و تا جامعه و جهان آزاری و دین‌آزاری.

🌹چه بسا افرادی که آگاهانه و یا ناآگاهانه به زبان شعر سستی عقاید و بی‌اعتنایی به دین و بی‌خیالی به شتونات اسلامی را رقم می‌زنند.

🌷🔆 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِنَّ مِنَ الْبَيَانِ لَسِحْراً وَ مِنَ‏ الْعِلْمِ جَهْلًا وَ مِنَ الشِّعْرِ حُكْماً وَ مِنَ الْقَوْلِ عَدْلًا.[4]

🔆 رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: بعضى از بيان‌ها جادو است، و بعضى از علم‌ها جهل است، و بعضى از شعرها حكمت است، و بعضى از سخنان عدالت مى‏باشد.

🌹شعر را به ضرب‌المثل تبدیل می‌کنند، بدتر از آن با زبان شعر سحر می‌کنند، عقل‌ها را خاموش و آن‌ها را اسیر توهمات می‌سازند.

🌹مواظب کلام آراسته و موزون و قافیه‌دار باشید، مبادا راه اندیشه را مسدود کند، مبادا گوارایی ظاهری مانع تحقیق شود،

🌹شعر، کلام آراسته و محرک و مهیج است! به مغز و هدف شعر دقیق شوید، تا همچون مار خوش خط و خال شما را نگزد، هر چند که اشعاری به لطافت گل کم نیست!

🔅🌼چه بسا «شعر» از مصادیق «قول زور» است🌼🔅

🌻🔆الحج : 30   … فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ

🌻 …  از پليديهاى بتها اجتناب كنيد! و از سخن زور(باطل و لغو و غناء) بپرهيزيد!

🌷🔆 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:

فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ، قَالَ: «الْغِنَاءُ».[5]

🔅🌼چه بسا «شعر» از مصادیق  «قول زُخرُف» است🌼🔅

🌻🔆الأنعام : 112   وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحي‏ بَعْضُهُمْ إِلى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ

🌻اينچنين در برابر هر پيامبرى، دشمنى از شياطين انس و جنّ قرار داديم؛ آنها بطور سرّى قول زخرف(سخنان فريبنده و بى‏اساس و دروغین آراسته) به يكديگر مى‏گفتند؛ و اگر پروردگارت مى‏خواست، چنين نمى‏كردند؛  بنا بر اين، آنها و تهمت‌هايشان را به حال خود واگذار!

🌹سخن زُخرف کلام دروغین و باطل آراسته شده است.

🔅🌼مستحبات واجبات را آراسته می‌کند🌼🔅

🌹تنها در صورتی که عمل مستحبی مانع واجبات شود باید از آن دوری شود.

🌹مستحبات اگر مانع واجبات و یا مستحبات با اهمیت و اولویت‌دار گردد بایستی به ضرورت انجام نشود،

🌹مستحبات ویتامین واجبات است، عیار آنها را بالا میبرد، بر رنگ و لعاب و زینت‌شان می‌افزاید، هر مستحبی مستحبات دیگر را تقویت می‌کند، نماز‌های مستحبی بر مردانگی و مروت و مردم نوازی و رفع حوائج آنها، تشویق و ترغیب می‌کند، نه اینکه مانع آنها گردد،

🌹مبادا مستحبات را مانع مروت فرض نماییم،

🔅🌼سحر شعر را با عقلانیت باطل کنید🌼🔅

🌹شعر « می بخور منبر بسوزان مردم آزاری مکن» از تلقینات شیطانی است، از این شعر برای محکومت واجبات و مستحبات بهره شیطانی می‌برند و مردم را به دام گناه گرفتار می‌سازند.

🌹ریا کاری مذموم و محکوم است، اما چنین نیست که با دوری از ریا هر عملی برای آدمی مباح شود، بی‌ریایی آغاز عمل خالصانه و مخلصانه است، نه اینکه بی‌ریایی خلاصی از اعمال بندگی را رقم زند.

🌹شعر « می بخور منبر بسوزان مردم آزاری مکن» نوعی دین ستیزی است، جنگ با خدا و شریعت و طریقت ثقلین  است.

می بخور منبر بسوزان مردم آزاری مکن

ای که میگوی مسلمان باش و می خواری مکن 

ای که خود گفتی مکن می خوارگی ،اری مکن

هرچه میخواهی بگو یا هرچه میخواهی بکن ،اما ریا کاری مکن

می بخور منبر بسوزان ،مردم آزاری مکن

مردمان را غرق اندوهی که خود داری مکن

خود گرفتاری و مردم را گرفتار ،گرفتاری مکن

گر نمی خواهد پریشان باشد ،اصراری مکن

من خوشم، شادم نمی خواهم، جز این کاری کنم

من نمی خواهم بجای خوش بودن ،زاری کنم

سر خوشم ،تا مهربانی در دلم ،جاری کنم

زاهدا خوش باش و خندان , پیش ما زاری مکن

می بخور منبر بسوزان مردم آزاری مکن

🌻🔆النحل : 97   مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ

🔆هر كس كار شايسته‏اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى‏داريم؛ و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مى‏دادند، خواهيم داد.

🌹چرا نمی‌گویند نمره خود را 20 کن، چرا می‌گویند اگر صفر هم بگیری باز به جهنم نمی‌روی، به بهشت می‌روی، چرا به علو درجات دعوت نمی‌کنند، آیا از قران جلو افتاده‌اند. چرا رضوان الله را یادآوری نمی‌کنند،

🌹آیا خواندن و نوشتن بندگی کافی‌است و یا بایستی تحصیلات متعالی بندگی را کسب کنیم؟! آیا فقط به مستمندان توجه کنیم و دیگر دستورات الهی را نادیده بگیریم و یا به همراه توجه به مستمندان مقید به تمام دستورات الهی باشیم، کدام یک عاقلانه است.

🌹فرق است میان حشره بهشتی شدن تا حور عین بهشتی شدن، برای کسب زیبایی‌های بندگی بایستی به تمام قوانین و دستورات الهی عمل کنیم، اکتفا به حداقل نشانه جهالت است.

🔅🌼نقد شعر منتسب به شیخ بهایی🌼🔅

همه روز روزه بودن همه شب نماز خواندن

همه روزه روزه بودن همه شب نماز خواندن

همه ساله حج نمودن سفر حجاز نمودن

شب جمعه ها نخفتن به خدای راز گفتن

ز وجود بی نیازش طلب  نیاز کردن

به مساجد و معابر همه اعتکاف جستن

ز مناهی  و ملاهی همه احتراز کردن

ز مدینه تا به کعبه سرو پا برهنه رفتن

دو لب از برای لبیک به وظیفه باز کردن

به خدای که هیچ یک را ثمر آنقدر نباشد

که به روی نا امیدی  در بسته باز کردن 

🌹آیا شیخ بهایی قرآن نخوانده بودند؟!  با هیچ روایتی آشنا نبودند؟! و یا اصلا این شعر از جناب شیخ بهایی نیست. بعید به نظر می‌رسد که جناب شیخ بهایی چنین شعر سبکی را بسراید.

🌹مستحبات مانع اعمال صالحه نیستند بلکه سوخت آنها هستند! واجبات و مستحبات محرّک اعمال صالحه و مردم نوازی هستند.

🌹مستحبات خمیرمایه مردم نوازی است، نشاط توجه به فقیران و مستمندان را تقویت می‌کند.

🌹بی‌رغبتی به مستحبات اسباب مردم آزاری است، اهل نماز شب و روزه و حج، رسولان مهر و محبت و رأفت الهی‌اند.

🌹مستحبات مثل عطر و رنگ‌اند هر عمل نیکی را تقویت و آراسته می‌کنند.

🌹توجه به ناامیدان و مسکینان، تنها یکی از وظایف بندگی الهی است نه تمام آن.

🌹مردم نوازی به شرط ایمان و تقوا مورد پذیرش درگاه الهی است.

🌻🔆النحل : 97   مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ

🔆هر كس كار شايسته‏اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى‏داريم؛ و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مى‏دادند، خواهيم داد.

🌹مومن باید به رضوان الهی اندیشه کند و برای رهیابی به آن لازم است به تمام دستورات الهی عمل نماید، نه اینکه گزینشی رفتار نماید.

🌻🔆آل‏عمران : 15   قُلْ أَ أُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذلِكُمْ لِلَّذينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصيرٌ بِالْعِبادِ

🔆بگو: «آيا شما را از چيزى آگاه كنم كه از اين (سرمايه‏هاى مادى)، بهتر است؟» براى كسانى كه پرهيزگارى پيشه كرده‏اند، (و از اين سرمايه‏ها، در راه مشروع و حق و عدالت، استفاده مى‏كنند،) در نزد پروردگارشان (در جهان ديگر)، باغهايى است كه نهرها از پاىِ درختانش مى‏گذرد؛ هميشه در آن خواهند بود؛ و همسرانى پاكيزه، و خشنودى خداوند (نصيب آنهاست). و خدا به (امورِ) بندگان، بيناست.

🌻🔆التوبة : 72   وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً في‏ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ

🔆خداوند به مردان و زنان باايمان، باغهايى از بهشت وعده داده كه نهرها از زير درختانش جارى است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ و مسكن‏هاى پاكيزه‏اى در بهشتهاى جاودان (نصيب آنها ساخته)؛ و (خشنودى و) رضاى خدا، (از همه اينها) برتر است؛ و پيروزى بزرگ، همين است!

🌻🔆البقرة : 3   الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ

🔆 (پرهيزكاران) كسانى هستند كه به غيب [آنچه از حس پوشيده و پنهان است‏] ايمان مى‏آورند؛ و نماز را برپا مى‏دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبى كه به آنان روزى داده‏ايم، انفاق مى‏كنند.

🌻🔆العنكبوت : 45   اتْلُ ما أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ

🔆آنچه را از كتاب (آسمانى) به تو وحى شده تلاوت كن، و نماز را برپا دار، كه نماز (انسان را) از زشتيها و گناه بازمى‏دارد، و ياد خدا بزرگتر است؛ و خداوند مى‏داند شما چه كارهايى انجام مى‏دهيد

🌹اهل نماز اهل زکات هم هستند، راه زکات و انفاق و احسان از مسیر نماز می‌گذرد.

🌹اهل روزه، اهل زکات فطره هستند. پس مردم نوازی در مرام نمازگزاران و روزه‌داران است. اهل روزه، درد و رنج فقر را بیشتر حس می‌کنند، چرا که با گشنگی و تشنگی آن را با جان و دل لمس می‌کنند! پس آنها فقیر و مسکین‌نوازند، هر چند که بصورت نادر منافقانه متظاهر به نماز و روزه از این فیض محروم‌اند.

🌹اهل حج اهل تطهیر مال هستند، خمس مال را جدا می‌کنند و ذمه خود را بری می‌نمایند، پس اهل حج اهل بذل و بخشش‌اند.

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼


[1] اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى ؛ النص ؛ ص10  ابن طاووس، على بن موسى   جهان – تهران، چاپ: اول، 1348ش.

[2] كامل الزيارات ؛ النص ؛ ص144  ابن قولويه، جعفر بن محمد، دار المرتضوية – نجف اشرف، چاپ: اول، 1356ش.

[3] كامل الزيارات ؛ النص ؛ ص144  ابن قولويه، جعفر بن محمد، دار المرتضوية – نجف اشرف، چاپ: اول، 1356ش.

[4] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏1 ؛ ص218  مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[5] البرهان في تفسير القرآن    ج‏3    881بحرانى، هاشم بن سليمان، موسسة البعثة، قسم الدراسات الإسلامية – ايران – قم، چاپ: 1، 1415 ه.ق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.