آمده است که ابن ملجم هنگام ضربت زدن حضرت علی (ع) گفته است یا علی ، آیا نسبت به امام محبتی داشته است ؟ این مطلب آیا صحیح است ؟
سوال 1070 :
سلام علیکم موقع ضربت زدن میگن ابن ملجم یا علی گفت ایا با گفتن نام حضرت هدایت نمی شد یا اگر مهر علی (ع)دردلش بود چرا حضرت رو می زد
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1070
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🔆🌻🔆خفّاش هیچ عشق و محبتی به نور و روشنایی ندارد 🔆🌻🔆
🔆🔅🌱اینکه ابن ملجم ملعون ضمن ضربه زدن «یا علی» گفته باشد هیچ پایه و اساسی ندارد!
🔆🔅🌱سخن ابن ملجم لعین هنگام وارد آوردن ضربه این مطلب که همان شعار خوارج بود: «ُ الْحُكْمُ لِلَّهِ يَا عَلِيُّ لَا لَكَ وَ لَا لِأَصْحَابِك»
🔆🔅🌱موضوع «یا علی» گفتن ابن ملجم بر گرفته از شعر شاعری است ، در واقع مطلب ذوقی غیر روایی است و محل نقد و بحث است!
🔆🔅🌱شعر مورد اشاره متن ذیل است:
🍀🍀🍀
ز لیلایی شنیدم یا علی گفت – به مجنونی رسیدم یا علی گفت
مگر این وادی دارالجنون است – که هر دیوانه دیدم یا علی گفت
نسیمی غنچه ای را باز میکرد – به گوش غنچه آندم یا علی گفت
خمیر خاک آدم چون سرشته – چو بر میخاست آدم یا علی گفت
مسیحا هم دم از اعجاز میزد – زبس بیچاره مریم یا علی گفت
مگر خیبر زجایش کنده میشد – یقین آنجا علی هم یا علی گفت
علی را ضربتی کاری نمیشد – گمانم ابن ملجم یا علی گفت
نظرتون در مورد این پست چیه؟