آیات ۲۶و۲۷ از سوره جن را دلیلی بر این که پیامبر غیب می داند مطرح میکنند از استاد حسن زاده سوال کردم ولی ایشان نقدی بر این دو آیه کردند و رسول را فرشته بیان فرمودند نه پیامبر که به شکل مفصل در متن سوال آمده است، لطفا این موضوع را نقد بفرمایید

24

سوال۲۵۰۳ :

ممنون از پاسخ دو باره اتفاقا جناب استاد در حال مطالعه قرآن بودم که به آیات ۲۶و۲۷از سوره جن بر خوردم و این دو آیه را دلیلی برای این که پیامبر غیب می داند از استاد حسن زاده سوال کردم ولی ایشان نقدی بر این دو آیه کردند و رسول را فرشته بیان فرمودند نه پیامبر که خدمتتان ارسال می کنم البته مطالب ارسالی کمی زیاد است پس از مطالعه می توانید پاک بفرمائید
💠 تاملی در آیه ۲۷ سوره جن
در بحث علم غیب ، برای اثبات اینکه اولیای الهی بویژه معصومین علیهم السلام به تعلیم الهی می توانند عالم به غیب باشند مهمترین دلیل قرآنی آیه ۲۶ و ۲۷ سوره جن است :
عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا
إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا
طریقه استدلال به این شکل است که می گویند در اینجا “رسول” یعنی پیامبر از عدم دسترسی به غیب استثنا شده و ائمه نیز به تبع پیامبر مستثنی هستند
اما با دقت در آیه ۲۷ و نیز ۲۵ معلوم می شود که در اینجا منظور از کلمه “رسول” فرشته وحی است :
اولا در چندین جای قرآن از فرشته تعبیر به رسول (بصورت مفرد و جمع) شده است : انعام/61 – اعراف/37 – یونس/21 – هود/69 و 77 و 81 – اسراء/95 – مریم/19 – طه/96 – حج/75 – عنکبوت/31 و 33 – فاطر/1 – شوری/51 – زخرف/80 – حاقه/40 – تکویر/19
ثانیا در آیه مورد بحث برای رسول از جلو و عقب محافظ وجود دارد که وحی به سرقت نرود و این محافظ داشتن با فرشته مناسبت دارد نه پیامبر
ثالثا در آیه ۲۵ از قول پیامبر اکرم آمده که زمان نزول بلا یا قیامت را نمی دانم و بعد در آیه ۲۶ آمده تنها خدا غیب را می داند و در آیه ۲۷ رسول استثنا شده پس در نتیجه رسول هم می داند و این با آیه ۲۵ متناقض است اگر منظور از رسول پیامبر باشد
در اینجا ممکن است گفته شود که حتی اگر منظور از رسول فرشته وحی باشد باز پیامبر از طریق وحی از غیب مطلع خواهد شد ولی سه نکته را باید در نظر داشت :
۱. اینطور نیست که وحی دائمی بوده و دریافت آن هر لحظه در اختیار پیامبر باشد
۲. اینطور نیست که تمام غیبی که فرشته وحی می داند در اختیار پیامبر قرار گیرد همانطور که در اینجا غیب مورد نظر را فرشته می داند (آیه ۲۷) ولی پیامبر نمی داند (آیه ۲۵)
۳. دریافت وحی مختص پیامبر است و شامل ائمه نمی شود
جناب استاد پیامبر خدا که مقامشان بالاتر از فرشته است چرا فرشته می تواند از غیب با خبر باشد ولی پیامبر نه?وقتی فرشتگان می توانند ناظر بر اعمال بندگان خدا باشند چرا حضرات معصومین نباشند ?
جناب استاد در قسمت اولا که بیان فرمودید رسول به معنی فرشته است آیا دلیل خاصی برای بیان فرشته به جای رسول در این آیه وجود دارد? یا صرفا به استناد چند آیه که در آن رسول به معنی فرشته بوده تاکید بر این گفته دارید ?
ثانیا آیا گماردن فرشته محافظ برای پیامبر ایرادی دارد که این نگهبان را به حفاظت از آیات قرآن نسبت دهیم?
برفرض که مقام پیامبر برتر از فرشته باشد این دلیل نمی شود که علم فرشته بیش از نبی نباشد همانطور که مقام حضرت موسی برتر از مقام حضرت خضر بود ولی این عالم تر از او بود بویژه در زمینه امور غیبی.
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2503
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱هیچ کس به غیب، به استقلال اشراف ندارد، چه نبیّ خدا باشد و چه اوصیاء آنها و چه فرشتگان مقرب الهی؛ حتی اشراف بر عالم شهود نیز به خواست خدای علیم است و هیچ موجودی به استقلال و به توان خلقی اش توان معرفت به عالم آشکار را ندارد، تنها خدا عالم الغیب و الشهاده میباشد و تنها او مخلوقاتش را به غیب و شهود آگاه میسازد.
🌷🔅🌱همانطوریکه ایشان اذعان میکنند ملائکی که مورد رضایت حق باشند میتوانند به غیب – به خواست الهی- اشراف یابند، و انبیاء الهی نیز بواسطه آنها به غیب آگاهی مییابند، پس ایشان تا اینجا به این حقیقت اعتراف دارند که غیر خدا به خواست و رضایت خدا میتوانند از غیب آگاهی یابند چه به ارتباط مستقیم با خدا و چه یا رسولان خدا.
🌷🔅🌱با عنایت به روایات وارده و بعضی از آیات نازله این امر اثبات میشود که مراد از رسول، نبی خدا صلی الله علیه و آله وسلم بوده و اطلاع بر غیب به اذن الهی شامل اوصیاء رسول خدا نیز میگردد.
🌸🔅🌱 فقال أبو جعفر عليه السلام: إِلَّا مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ و كان و الله محمد ممن ارتضاه، و اما قوله: عالم الغيب فان الله عز و جل عالم بما غاب عن خلقه فيما يقدر من شي‏ء و يقضيه في علمه قبل أن يخلقه و قبل أن يقضيه الى الملائكة، فذلك يا حمران علم موقوف عنده اليه فيه المشية فيقضيه إذا أراد و يبدو له فيه فلا يمضيه، فأما العلم الذي يقدره الله عز و جل و يقضيه و يمضيه فهو العلم الذي انتهى الى رسول الله صلى الله عليه و آله ثم إلينا
عن ابى عبد الله عليه السلام قال: الامام إذا شاء ان يعلم علم.
عن أمير المؤمنين عليه السلام حديث طويل و فيه و ألزمهم الحجة بأن خاطبهم خطابا يدل على انفراده و توحيده، و بأن لهم أولياء تجري أفعالهم و أحكامهم مجرى فعله، و عرف الخلق اقتدارهم على علم الغيب بقوله: عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ قال السائل: من هؤلاء الحجج؟ قال: هم رسول الله صلى الله عليه و آله و من حل محله من أصفياء الله الذين قال: «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» الذين قرنهم الله بنفسه و برسوله، و فرض على العباد من طاعتهم، مثل الذي فرض عليهم منها لنفسه.
عن الرضا عليه السلام نظر الى ابن هذاب فقال: ان انا أخبرتك انك ستبتلى في هذه الأيام بدم ذي رحم لك لكنت مصدقا لي؟ قال: لا فان الغيب لا يعلمه الا الله تعالى، قال عليه السلام: أو ليس انه يقول: «عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ» فرسول الله صلى الله عليه و آله عند الله مرتضى، و نحن ورثة ذلك الرسول الذي اطلعه الله على ما يشاء من غيبه، فعلمنا ما كان و ما يكون الى يوم القيامة
تفسير نور الثقلين، ج‏5، ص: 442
🌷🔅🌱کسی که اطلاع اوصیاء رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را بر غیب انکار میکند باید به این سوال جواب دهد که آیا لیلة القدر در هر سال تکرار میشود یا نه؟ و اگر تکرار میشود نزول امر الهی به جانب کدام وجود والاست، آیا حامل امر الهی در این عصر غیر از آقا حضرت مهدی بقیة الله الاعظم میباشد. آیا ملائک و روح القدس به دور حضرتش طواف نمیکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.