آیا بخشش کسی که پشیمان نیست و طلب حلالیت نکرده است، صحیح می باشد؟

59

سوال۲۷۵۴:
سلام علیکم
جناب استاد طی سوالاتی از عالیجناب در مورد بخشیدن سوال و جوابهائی داشتم ولی دفتر وجودی خودم را که ورق می زنم در یک مورد نمی توانم با خود کنار بیایم خداوند نسبت به بندگان خود مهربان هستند و بخشنده ولی آنچه که من در قرآن دیدم این است که خداوند می فرماید هروقت گناه کردی استغفار کن و توبه کن من گناهان شما را می بخشم در اینجا خداوند با وجود این که خیلی بخشنده و مهربان هستند ولی باز استغفار و توبه را شرط گذاشتند که اگر اینها را انجام دهید من شما را می بخشم حال ما با انسانهائی که سرو کار داریم حال به طرق مختلف آزار و اذیت می رسانند و تهمت و دروغ و ….وقتی در صدد بخشش اینها که بر می آئیم می بینیم که نه از بابت این کارش نه از خداوند و نه از بنده خداوند هیچ عذر خواهی و طلب حلالیت نمی کنند بعد ما چطور می توانیم در اینجا از خدای خود جلوتر بیافتیم و این افراد را ببخشیم در این مورد نمی توانم با خودم کنار بیایم و افراد را ببخشم و از کدام صفت انسانی باید مدد بجوئیم به این درجه از بخشندگی برسیم من در جائی از قرآن ندیدم که خداوند بدون این که بنده استغفار و توبه کند به او نوید بخشش دهد لطفا این مورد را از این منظر نیز بررسی بفرمائید متشکرم

🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2754
🌹علیکم السلام
❗️☘️❗️اگر در پاسخ های قبلی خامی وجود دارد اشاره فرمایید تا اصلاح شود! در کل میتوان به این صورت موضوع را جمع بندی نماییم!
🌼🌿بخشش به مقتضای شرایط و احوال و نوع افراد و اهداف و اغراض و نیات … باید انجام پذیرد.
🌼🌿نوع آزار و اذیت افراد و شخصیت و موقعیت آزار دهنده، همچنین علت آزار و اذیت و بعد از معاینه آن هر گونه بخشش و یا پاسخ و عکس العمل میبایست به تناسب آن انجام پذیرد.
🌼🌿هر اذیتی از آزار دهنده عکس العمل خاص خود را دارد هر اذیت بعنوان دردی است که داروی مخصوص خود را می طلبد که میبایست با توجه به آن عکس العمل نشان داد.
🌼🌿 همیشه جواب آزار بخشش نیست همانطور همیشه جواب آزار انتقام نیست میبایست به تناسب و بعد از تامل و تعقل عکس العمل نیکو نشان داد.
🌼🌿بخشش سرمایه ای است که سرمایه دارش باید علم خرج آن را بلد باشد.
🌼🌿اثر شفابخش بخشش بایستی بدی بدکار را درمان کند، و گرنه موجب اسراف در بخشش خواهد شد. بخشنده باید مثل طبیب مرض شخص ظالم را معاینه نموده و در صورتی که دارو اثر ظلم را خنثی نکند و باعث تثبیت و یا تشدید ظلم ظالم شود در این حالت هر گونه بخشش ظلم در حق خود و دیگران خواهد بود.
🌼🌿المعروف علی قدر المعرفة= پس اعطاء بخشش میبایست به میزان معرفت و لیافت «بخشش شونده» صورت بگیرد. و گرنه اعطاء بخشش بر شخص ناشایست، ظلم در حق بخشش خواهد بود.
🌼🌿بخشش شخصی که نسبت به آزارش گستاخی میکند بدترین بخشش عالم است.
❄️🌸جایی که بخشش اثر موثر و کاری ایجاد کند.
🌻🌿المؤمنون : 96 ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِما يَصِفُونَ
🌸🌿بدى را به بهترين راه و روش دفع كن (و پاسخ بدى را به نيكى ده)! ما به آنچه توصيف مى‏كنند آگاهتريم!
🌻🌿فصلت : 34 وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَميمٌ
🌸🌿هرگز نيكى و بدى يكسان نيست بدى را با نيكى دفع كن، ناگاه (خواهى ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمنى است، گويى دوستى گرم و صميمى است!
❄️🌸به گاه انتقام رعایت عدالت شرط است.
🌻🌿يونس : 27 وَ الَّذينَ كَسَبُوا السَّيِّئاتِ جَزاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِها وَ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ما لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عاصِمٍ كَأَنَّما أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِماً أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ
🌸🌿امّا كسانى كه مرتكب گناهان شدند، جزاى بدى بمقدار آن دارند و ذلّت و خوارى، چهره آنان را مى‏پوشاند و هيچ چيز نمى‏تواند آنها را از (مجازات) خدا نگه دارد! (چهره‏هايشان آن چنان تاريك است كه) گويى با پاره‏هايى از شب تاريك، صورت آنها پوشيده شده! آنها اهل دوزخند و جاودانه در آن خواهند ماند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.