آیا تفاوت قابلیت اعضا با یکدیگر در میزان مشارکت در گناه، به عهد الست و انتخاب باز میگردد؟ یا دلیل دیگری دارد؟

29

سوال2527 :

آیا تفاوت قابلیت اعضا با یکدیگر در میزان مشارکت در گناه، به عهد الست و انتخاب باز میگردد؟ یا دلیل دیگری دارد؟ مثلا یک عضوی مثل آپاندیس در چه گناهی میخواهد مشارکت کند!؟ در حالیکه عضوی مثل زبان مداام در معرض مشارکت در گناه است..
در مورد انسانها هم میبینیم انسانها در زمینه مشارکت در گناه باهم متفاوتند..مثلا یکی بیشتر به غیبت دچار است چون مثلا خصلت ارثی او زیاد حرف زدن است که مبتلا به گناه میشود. اما شخصی دیگر کلا علاقه ای به حرف زدن ندارد و فردی درونگراست..این فرد کمتر دچار گناه غیبت میشود.
آیا این قیاس درست است؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2527
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱ترکیبات جسم خاکی ما متناسب با طینت روحانی ماست، تمام ذرات عالم از جمله ذرات بدن ما دارای شعور و شور و احساس اند و به تبع آن اعضاء تشکیل یافته از ذرات درای هویتی نو و دارای روحی خاص و شعوری ویژه و در سطح خود دارای قدرت تصمیم گیری و همکاری است!
تمام مخلوقات عالم(ذرات عالم) در عهد و پیمانهای مختلف در عوالم گوناگون شرکت داشتند و پیشینه آنها در رفتار و اعمال و تصمیمات دنیوی شان مؤثر میباشد!
🌸🔅🌱 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ ثُمَّ صَوَّرَ خَلْقَنَا مِنْ طِينَةٍ مَخْزُونَةٍ مَكْنُونَةٍ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ فَأَسْكَنَ ذَلِكَ النُّورَ فِيهِ فَكُنَّا نَحْنُ خَلْقاً وَ بَشَراً نُورَانِيِّينَ لَمْ يَجْعَلْ لِأَحَدٍ فِي مِثْلِ الَّذِي خَلَقَنَا مِنْهُ نَصِيباً وَ خَلَقَ أَرْوَاحَ شِيعَتِنَا مِنْ طِينَتِنَا وَ أَبْدَانَهُمْ مِنْ طِينَةٍ مَخْزُونَةٍ مَكْنُونَةٍ أَسْفَلَ مِنْ ذَلِكَ الطِّينَةِ وَ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لِأَحَدٍ فِي مِثْلِ الَّذِي خَلَقَهُمْ مِنْهُ نَصِيباً إِلَّا لِلْأَنْبِيَاءِ وَ لِذَلِكَ صِرْنَا نَحْنُ وَ هُمُ النَّاسَ وَ صَارَ سَائِرُ النَّاسِ هَمَجاً- لِلنَّارِ وَ إِلَى النَّارِ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 389

🌸🔅🌱 جابِرٌ قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ:
الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ لِأَبِيهِ وَ أُمِّهِ، وَ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْمُؤْمِنَ مِنْ طِينَةِ جِنَانِ السَّمَاوَاتِ وَ أَجْرَى فِي صُوَرِهِمْ مِنْ رِيحِ رُوحِهِ فَلِذَلِكَ هُمْ إِخْوَةٌ لِأَبٍ وَ أُمٍّ. «4»
الأصول الستة عشر (ط – دار الحديث)، ص: 219

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.