اگه خدا خالق نور است چرا در قرآن مرتبه خود را پایین آورده و فرموده خدا نور آسمان و زمین است.؟

23

سوال1229 :
اگه خدا خالق نور است چرا در قرآن مرتبه خود را پایین آورده و فرموده خدا نور آسمان و زمین است.؟
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1229
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🔆🍀🍀🔆🌻
🌻🔅🌱النور : 35 اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ في‏ زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضي‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ
🌻🔅🌱اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ
☀️🔅🌱خدا نور آسمانها و زمین است!
🔆🔅🌱همانطوریکه آسمانها و زمین در ایجادشان به خدا وابسته اند، یعنی خالق آسمانها و زمین را خلق فرموده، همین آسمانها و زمین در بقائشان نیز به خدا وابسته اند.
🔆🔅🌱خدا هم خالق آسمانها و زمین است، هم روشنی بخش آسمانها و زمین،
🔆🔅🌱مراد از نور نبایستی ذهن ما را به نور مادی منحرف سازد، نور ظاهر کننده است، نور مادی آنچه را که دیده نمیشود، دیدنی میکند، حال اگر ابعاد مختلف را در نظر بگیریم، مثل «ماده و ملکوت و …» و «جسم و روح و …» و غیر آنها را، این پدیده ها هم در ظهور و وجودشان به خدا وابسته اند، یعنی اگر خدا نخواهد اثری از جسم و روح و ماده و ملکوتی نخواهد بود،
🔆🔅🌱اگر تنها به وجود موجودات توجه نماییم، وجود هر موجودی در پیدایش و ظهور و بروزش به خدا وابسته است، یعنی، وجود با نور خدا وجود دارد، اگر نور و روشنایی اش را از وجود موجودات قطع نماید، معدوم میشوند، در واقع اگر خالق نور و روشنایی اش را از آسمانها و زمین بگیرد، نه آسمانی خواهد بود و نه زمینی.
🔆🔅🌱همانطوریکه انسان در ظلمات حیران و سرگردان میماند و راهش را گم میکند، آسمانها و زمین و هر آنچه را که در آسمانها و زمین است نیز اگر از نور خدا محروم شوند، راهشان را گم میکنند، هم از مدار حرکت، هم از مدار وجود خارج میشوند!
🔆🔅🌱یادتان باشد آیات الهی هم محکم دارد و هم متشابه و آیات متشابه تاویلی دارد و جز خدا و راسخان علم از تاویل آن خبر ندارند، آیه نور جزء آیات متشابه خداست!
🌻🔅🌱آل‏عمران : 7 هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ
او كسى است كه اين كتاب (آسمانى) را بر تو نازل كرد، كه قسمتى از آن، آيات «محكم» [صريح و روشن‏] است كه اساس اين كتاب مى‏باشد (و هر گونه پيچيدگى در آيات ديگر، با مراجعه به اينها، برطرف مى‏گردد.) و قسمتى از آن، «متشابه» است [آياتى كه به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات ديگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفى در آن مى‏رود ولى با توجه به آيات محكم، تفسير آنها آشكار مى‏گردد.] اما آنها كه در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهاتند، تا فتنه‏انگيزى كنند (و مردم را گمراه سازند) و تفسير (نادرستى) براى آن مى‏طلبند در حالى كه تفسير آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمى‏دانند. (آنها كه به دنبال فهم و دركِ اسرارِ همه آيات قرآن در پرتو علم و دانش الهى) مى‏گويند: «ما به همه آن ايمان آورديم همه از طرف پروردگارِ ماست.» و جز صاحبان عقل، متذكر نمى‏شوند (و اين حقيقت را درك نمى‏كنند).

🌸🔅🌱عن العباس بن هلال قال: سألت الرضا عليه السلام عن قول الله عز و جل: «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» فقال: هادي لأهل السموات و هادي لأهل الأرض‏
فسير نور الثقلين، ج‏3، ص: 603

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.