اینکه در روایات آمده در عصر ظهور، امام زمان (عج) بر سر مردم، دست می کشد و عقل آنها کامل می گردد، منظور چیست و شامل چه افرادی میشود و چرا سایر ائمه (ع) در زمان خود ، چنین کاری نکردند ؟

33

سوال3149:
اینکه در روایات آمده در عصر ظهور، امام زمان ع بر سر مردم، دست می کشد و عقل آنها کامل می گردد، منظور چیست و شامل چه افرادی میشود و چرا سایر ائمه ع در زمان خود ، چنین کاری نکردند ؟

🌸🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🌸
#پاسخ3149
🌹سلام علیکم
🌷🔆عقل اولین عنصر روحانی و از جمله ودائع جان آدمی و حجت و سند و دلیل باطنی است که مداقه خلایق بواسطه همین خلق عظیم الهی انجام خواهد گرفت، هر انسانی به وسعت حُسن انتخاب و اختیارش از عقل بهره میبرد به مانند موجودات زمینی که از پرتو های خورشید بهره میبرند!
🔆🌷اکمال عقل با دست آخرین حجت الهی به معنای تکمیل حجیت حجت الهی بر خلایق بوده که هیچ عذر و بهانه ای را برای خلایق باقی نمیگذارد چرا که با اکمال آن، هیچ حقیقت پنهانی برای انسانی باقی نمیماند، جمال حق و حقیقت که آشکار شود همه انسانها ملزم به تبعیت از آن میگردند.
🌷🔆اقطاب حجت یعنی وجود مقدس حضرت قائم صلوات الله علیه و عقل در جان آدمی و با اکمالش منجر به تکمیل مغناطیس حجت الهی میگردد که میبایست بواسطه آن انسان به سوی حق و حقیقت جذب شود، هر گونه انحراف در شرایط مذکور به منزله امتناع فرد از توجه و بهره مندی از عقل و حجت قائم ص گشته که به جزای مختوم القلوبان گرفتار میگردند. به بیان دیگر اکمال عقل همان وصول علم یقین بوده و منکران حقایق کافران بعد از تحصیل ایمان میباشند.
🔆🌸امام زمان علیه السلام گشاینده آخرین اسرار خلقت و تکمیل کننده آخرین اهداف خلقت زمینی و به پایان برنده ماموریت خلیفه الهی در روی زمین اند که تحقق این امر تنها با اکمال عقل امکان پذیر میباشد.
🌸🔆 إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الْعَقْلَ وَ هُوَ أَوَّلُ خَلْقٍ مِنَ الرُّوحَانِيِّينَ «1» عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ مِنْ نُورِه‏
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 21
🔆🌸 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ «2» فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 25
🌸🔆 إنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ ع وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول‏
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 16
🔆🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.