باتوجه به اینکه لفظ « شهید » از کتاب قرآن وارد ادبیات ما شده است ، لطفاً بفرمایید چه اشتراکی میان مفهوم قرآنی آن و مفهوم کاربردی در ادبیات ما وجود دارد ؟

29

سوال2452:
باتوجه به اینکه لفظ « شهید » از کتاب قرآن وارد ادبیات ما شده است ، لطفاً بفرمایید چه اشتراکی میان مفهوم قرآنی آن و مفهوم کاربردی در ادبیات ما وجود دارد ؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2452
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱واژه شهید در قرآن معنای بسیار وسیع و گسترده ای دارد همانطوریکه اشاره فرمودین این واژه مبارک از قرآن وارد ادبیات ما شده ولی نتوانسته تمام ابعاد معنایی آن را پوشش دهد!
🌷🔅🌱شهید از اسماء حسنای پروردگار متعال است، هر آن کسی که بتواند خود را زیر چتر روشنایی این نام مقدس قرار دهد شهید محسوب میشود.
🌷🔅🌱شهید در یک معنای ویژه و کلی به کسی اطلاق میشود که زیبایی بندگی خدا را با وجاهت تمام به نمایش گذاشته است! که یک نمونه عالی آن قربانی جان در راه خداست. شهید واقعی کسی است که تمام ودایع الهی را از جسم و جان و مال و اولاد و آمال و افکار و … را به صاحب و مالکش به زیباترین وجه تحویل نماید به عبارتی تمام سرمایه الهی را به بهترین طریق در راه خدا خرج نماید.
🌷🔅🌱ایمان واقعی و حقیقی طریق وصول شهادت در راه خداست! کسی که به معنای واقعی ایمان را از وجودش تجلی دهد به اصحاب شهادت خواهد پیوست.
🌻🔅🌱الحديد : 19 وَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ وَ الَّذينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَحيمِ
🌹كسانى كه به خدا و رسولانش ايمان آوردند، آنها صدّيقين و شهدا نزد پروردگارشانند براى آنان است پاداش شان و نور شان و كسانى كه كافر شدند و آيات ما را تكذيب كردند، آنها دوزخيانند.
🌷🔅🌱مومن به معنای مومن مرگش به هر شکلی که صورت پذیرد شهید است.
🌸🔅🌱 الْقَصَّابِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع ادْعُ اللَّهَ لِي بِالشَّهَادَةِ فَقَالَ الْمُؤْمِنُ لَشَهِيدٌ حَيْثُ مَاتَ أَ وَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ اللَّهِ فِي كِتَابِهِ وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ.
المحاسن، ج‏1، ص: 164
🌹
🌷🔅🌱تابعان و متمسکان ثقلین و شیعیان پاک و اصیل شهدای در راه خدایند.
🌸🔅🌱عنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا ذَكَرَ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ يُقْتَلُونَ فِي الثُّغُورِ يَقُولُ وَيْلَهُمْ مَا يَصْنَعُونَ بِهَذَا يَتَعَجَّلُونَ قَتْلَةً فِي الدُّنْيَا وَ قَتْلَةً فِي الْآخِرَةِ وَ اللَّهِ مَا الشُّهَدَاءُ إِلَّا شِيعَتُنَا وَ إِنْ مَاتُوا عَلَى فِرَاشِهِمْ
المحاسن، ج‏1، ص: 164
🌹
َ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَا يَضُرُّ رَجُلًا مِنْ شِيعَتِنَا أَيَّةَ مِيتَةٍ مَاتَ أَكَلَهُ السَّبْعُ أَوْ أُحْرِقَ بِالنَّارِ أَوْ غَرِقَ أَوْ قُتِلَ هُوَ وَ اللَّهِ شَهِيد
المحاسن، ج‏1، ص: 164
🌸🔅🌱شهید کسی است که روزی خور عند الله است، یعنی، آیاتی که روزی او محسوب میشدند از آن گذر نموده به روزی عند اللهی میرسند. به عبارتی به لقاء ربش نائل میگردد.
🌸🔅🌱صحبت در مقام شهید به میدان وسیعتری نیاز داشته که توقیق حصول آن را از درگاه حضرت شهید مسئلت مینماییم.
🌷🔅🌱اما متاسفانه ادبیات ما تنها وجهی از وجوه این مقام عظیم را پوشش داده.

🌹
🌸🔅🌱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.