باتوجه به حدیث مطرح شده در متن سوال که بیان داشته است اگر حجت خدا از زمین برداشته بشود مشیت و اراده ی خدا بر آنها فقط بر فعلی که مورد پسند خداست قرار خواهد گرفت، لطفا این موضوع را توضیح دهید.

19

سوال2810:

عَبَّادٌ، عَنْ عَمْرٍو، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: لَوْ بَقِيَتِ الْأَرْضُ يَوْماً بِلَا إِمَامٍ مِنَّا، لَسَاخَتْ بِأَهْلِهَا، وَ لَعَذَّبَهُمُ اللَّهُ بِأَشَدِّ عَذَابِهِ، ذَلِكَ‏ أَنَّ اللَّهَ جَعَلَنَا حُجَّةً فِي أَرْضِهِ، وَ أَمَاناً فِي الْأَرْضِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ، لَنْ يَزَالُوا فِي أَمَانٍ أَنْ تَسِيخَ بِهِمُ الْأَرْضُ مَا دُمْنَا بَيْنَ أَظْهُرِهِمْ، فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يُهْلِكَهُمْ ثُمَّ لَا يُمْهِلَهُمْ وَ لَا يُنْظِرَهُمْ، ذَهَبَ بِنَا مِنْ بَيْنِهِمْ، وَ رَفَعَنَا إِلَيْهِ، ثُمَّ يَفْعَلُ اللَّهُ بِهِمْ مَا شَاءَ وَ أَحَبَّ.

در حدیث آمده است که اگر حجت خدا از زمین برداشته بشه مشیت و اراده ی خدا بر آنها فقط بر فعلی که مورد پسند خداست قرار خواهد گرفت. اگر حجتی نداشته باشیم در صورت کفر یا گناه بلا فاصله عذاب خواهیم شد یا اینکه اختیاری بر کفر و گناه وجود نخواهد داشت چون مشیت بر آنچه خدا دوست دارد قرار خواهد گرفت؟
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2810
🌹علیکم السلام
🌼🌿مراد این نیست که از مخلوقات سلب اختیار شود بلکه اراده الهی بر عقوبت ظالمان و کافران تحقق می یابد.
🔆مشیئت و اراده الهی بر این است تا زمانیکه نبی خدا ص و ولیّ خدا س در میان خلایق باشد در عقوبت کافران شتابی صورت نگیرد. مفهوم مخالف این گزاره چنین میشود که «مشیئت و اراده الهی بر این است که اگر نبیِ خدا ص و یا ولیّ خدا در میان خلایق نباشد عقوبت کافران به تعجیل صورت پذیرد.
🔆پس به هر حال آن امری تحقق مییابد که مشیئت و اراده الهی بر آن واقع شده است.
🔆اطاعت از اوامر و نواهی الهی خواسته رضائی خداست که در دایره اختیار آدمی به اراده عزم در برابر اراده حتم الهی برمیگردد اما تاخیر در عقوبت در زمان حضور اهل بیت علیهم السلام و یا تعجیل در عقوبت به گاه فقدان امام، به اراده حتمی الهی برمیگردد.
مراد از حب در حدیث فوق الذکر همان اراده حتمی الهی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.