با توجه به احادیث ص 69 کتاب مفاتیح الحاجات، مثلا حدیث *درستی نظر به جولان دادن فکرهاست* چطور میشود که گاهی غور کردن بیش از حد روی یک موضوع ساده، آن را به انحراف میکشاند؟ چه زمانهایی شیطان در این تفکر کردن دخالت میکند و آن را منحرف میسازد؟

21

سوال2537 :

سلام علیکم؛
با توجه به احادیث ص 69 کتاب مفاتیح الحاجات، مثلا حدیث *درستی نظر به جولان دادن فکرهاست* چطور میشود که گاهی غور کردن بیش از حد روی یک موضوع ساده، آن را به انحراف میکشاند؟ چه زمانهایی شیطان در این تفکر کردن دخالت میکند و آن را منحرف میسازد؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2537
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱تعمّق در واقع اندیشه بدون امامت عقل است، وقتی رهبری رای و اندیشه را جهل به دست میگیرد باعث انحراف از مسیر حق و حقیقت میگردد.
اندیشه آدمی بایستی مسیر سیر و سلوک و پرواز و جولان و جهش خود را به نیکی از روی نقشه صراط مستقیم انتخاب نماید.
🌷🔅🌱اندیشه در وادی هایی که امکان اندیشیدن نیست، کم توانی اندیشه برای حمل بار موضوع،
🌷🔅🌱مناطقی که با اندیشه دست یافتنی نیست اندیشه بخواهد جولان دهد، مثل تلاش چشم برای شنیدن و تلاش گوش برای دیدن!
🌷🔅🌱اندیشه بایستی حد و مرز و قد و قواره خود را ملاحظه نماید و از مرز تکلیف خارج نشود.
🌸🔅🌱 و الْغُلُوُّ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى التَّعَمُّقِ بِالرَّأْيِ وَ التَّنَازُعِ فِيهِ وَ الزَّيْغِ وَ الشِّقَاقِ- فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ يُنِبْ إِلَى الْحَقِّ وَ لَمْ يَزْدَدْ إِلَّا غَرَقاً فِي الْغَمَرَاتِ وَ لَمْ تَنْحَسِرْ عَنْهُ فِتْنَةٌ إِلَّا غَشِيَتْهُ أُخْرَى وَ انْخَرَقَ دِينُهُ فَهُوَ يَهْوِي‏
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏2، ص: 392
🌸 و غلو بر چهار شعبه است: بر تعمق در رأي (و دقت بسيار نمودن). تنازع در رأى. كجى (و اغراق از حق). شقاق (و دشمنى كردن با حق پرستان)، پس هر كه بسيار دقت (و خرده بينى) كند بحق نگرايد، و جز غرق شدن در امواج خروشان (شبهات و اباطيل) نيفزايد، فتنه از او دور نشود (و گرهى از عقدهاى اعتقادى او باز نشود) جز اينكه فتنه ديگرى (و مشكل تازه‏اى) گريبانگيرش شود و پرده دينش (با قيچى فتنه) بدرد، پس در كار درهم و برهمى فرو افتد (و حق و باطل بر او مختلط گردد). و هر كه در رأى نزاع و ستيزه كند بحماقت (يا بسستى و بزدلى) شهره گردد…
أصول الكافي / ترجمه مصطفوى، ج‏4، ص: 106
🌸🔅🌱
🌸 ….فَقَالُوا آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا «1» فَمَدَحَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ اعْتِرَافَهُمْ بِالْعَجْزِ عَنْ تَنَاوُلِ مَا لَمْ يُحِيطُوا بِهِ عِلْماً وَ سَمَّى تَرْكَهُمُ التَّعَمُّقَ فِي مَا لَمْ يُكَلِّفْهُمُ الْبَحْثَ عَنْهُ مِنْهُمْ رُسُوخاً فَاقْتَصِرْ عَلَى ذَلِكَ وَ لَا تُقَدِّرْ عَظَمَةَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ عَلَى قَدْرِ عَقْلِكَ فَتَكُونَ مِنَ الْهَالِكِينَ.
التوحيد (للصدوق)، ص: 56
☘️… و گفتند كه آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا
يعنى گرويديم بمتشابه همه محكمات و متشابهات از نزد پروردگار ما است پس خداى عز و جل اعتراف ايشان را بعجز و درماندگى از فرا گرفتن آنچه بآن احاطه نكرده‏اند از روى دانش مدح و ثنا كرده و ترك ايشان تعمق را در آنچه بحث و كاوش از آن را تكليف نكرده از ايشان رسوخ ناميده و رسوخ بمعنى استوار و ثابت و پا بر جاى بودنست پس بر اين اقتصار كن و عظمت خدا را بر اندازه عقلت اندازه مكن كه از جمله هلاك‏شوندگان خواهى بود.
اسرار توحيد / ترجمه التوحيد للصدوق، ص: 41

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.