تکمله سوال۲۷۸۷ ( ادامه بحث عبادت تکوینی موجودات)

21

سوال2796:

تکمله سوال۲۷۸۷

عبادت ،یعنی نوعی کرنش به معبود است.
آنهم با اختیار.

چرا خداوند ، گذاردن همه ی مخلوقات را در دایره ی خلقت ، در عالم تکوین را ، نوعی عبادت میداند

آیا عبادت ، معنایی دیگر دارد ؟

آنچه شما فرمودید ، ظاهرا با گفته ی عرفای مزبور، یکی است البته منهای بحث وحدت وجود.( البته آنچه ک حقیر برداشت کردم ک اونها هم همینو میگن)
مگر اینکه ، این آیات رو به عالمی غیر از عالم دنیا برگردونیم مثل عالم ذر

و شروع عبادت تشریعی رو در عالم دنیا و دادن اختیار ب بندگان بدانیم .

اما اگر تکوین رو در دنیا بدانیم دیگر ،کفر وجود ندارد و همه یقین و ایمان است
خلود در جهنم ،عین لذت است
و در تکوین اصلا فرقی بین بهشت و جهنم، ابلیس و ملک، کافر و مومن وجود ندارد
این دقیقا همان نظریه ابن‌عربی است، وبر این اساس شروع کردن به تأویل آیات و‌ روایات…

🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2796
🌹علیکم السلام
🌼🌿اگر بار دیگر دقت فرمایید روح و جان مطالب بنده را با گزاره های آنها در تخالف شدید خواهید یافت!
🌼🌿عبادت تکوینی ربطی به اعمال و آداب خاص عبادی ندارد بلکه نفس و جان مخلوقات محص عبادت محسوب میشود. یعنی نفس آفرینش موجودات سامانه ثابت و دائمی عبادت و بندگی است؛ ذات و خلقت و صناعت و بداعت و … موجودات ظهور و بروز عبادت و بندگی است؛ این عبادت لاینقطع و ثابت بوده و آنی از جان موجودات جدا نمیشود، این عبادت حقیقتی است که بطلانی ندارد.
🌼🌿اما عبادت در عالم تشریع به این معناست که تکالیف و وظایفی که از طرف شارع هستی تشریع شده به آن عمل شود و به غیر از آن هیچ فعل و عملی عبادت محسوب نمیشود. عبادت و عدم عبادت تشریعی تاثیری بر تکوینیات موجودات ندارد، چرا که تکوین به جایگاه خاص خود محفوظ و تغییر ناپذیر است.
🌼🌿در عبادت تشریعی اگر به اعمال خاص عبادی ذره ای ریا و ناخالصی آمیخته شود از درجه اعتبار عبادت ساقط میشود! چه برسد به پرستش گوساله و سنگ و چوب و نفس.
🌼🌿در رفتار مشرکان در پرستش اصنام ، ذات و کان وجودی مشرکان، چارچوب و صناعت مهندسی آنها، به عبادت و پرستش پروردگار است نه اعمال و رفتار اختیاری آنها که هیچ اعتبار عبادی نداشته و شرک محسوب شده و ریشه در جهل همان مشرک دارد و به عقاب سخت مجازات خواهد شد.
🌼🌿در عالم تکوین بهشت برای پاداش و جهنم برای عقاب تکوین یافته!
🌼🌿کفر و ایمان به انتخاب آدمی در عالم تشریع بر میگردد و کافر و مومن از هم متمایزند!
🌼🌿ذات عامل در عالم تشریع علی رغم دارا بودن سامانه تکوین اش به اعمال تشریعش ثواب و عقاب خواهد شد.
❗️❗️🌸❗️❗️نظری کوتاه به بعضی از آیات شبهه ربط تشریع به تکوین!
🌻🌿مريم : 93 إِنْ كُلُّ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِلاَّ آتِي الرَّحْمنِ عَبْداً
🌸همه كسانى كه در آسمان‏ها و زمين‏اند جز اين نيست كه در برابر خداى رحمان سر بندگى فرود آرند.
🌸🔆🌱این آیه شریفه اثبات گر این امر مهم است که هیچ مخلوقی از مخلوقات الهی نمیتوانند از دایره بندگی خدا خارج شوند، چنین نیست که تمام عبادت موحدانه و مشرکانه بندگان خدا به تکوین، عبادت خدا محسوب شود؛ در پیشگاه حضرت معبود تمام مخلوقات الهی بندگان خدایند اما دارای درجات و مقامات متفاوت هستند بنده بودن آفریده های خدا به معنای عبادت الهی بودن تمام عبادات آنها نیست.

🌻🌿الانشقاق : 6 يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقيهِ
اى انسان، بى‏ترديد تو به سوى پروردگارت با تلاشى سخت رهسپارى، پس او را ديدار خواهى كرد.
🌼🌿ملاقات شامل صالح و طالح است و صالح به رضوان و طالح به عقاب خدا میرسد، آیات بعدی این آیه شریفه مفسر مطلب مذکور است.
فَأَمَّا مَنْ أُوتىِ‏َ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ(7)
فَسَوْفَ يحَُاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا(8)
وَ يَنقَلِبُ إِلىَ أَهْلِهِ مَسْرُورًا(9)
وَ أَمَّا مَنْ أُوتىِ‏َ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ(10)
فَسَوْفَ يَدْعُواْ ثُبُورًا(11)
وَ يَصْلىَ‏ سَعِيرًا(12)
إِنَّهُ كاَنَ فىِ أَهْلِهِ مَسْرُورًا(13)
پس كسى كه نامه اعمالش به دست راستش داده شود، (7)
بزودى حساب آسانى براى او مى‏شود، (8)
و خوشحال به اهل و خانواده‏اش بازمى‏گردد. (9)
و امّا كسى كه نامه اعمالش به پشت سرش داده شود، (10)
بزودى فرياد مى‏زند واى بر من كه هلاك شدم! (11)
و در شعله‏هاى سوزان آتش مى‏سوزد. (12)
چرا كه او در ميان خانواده‏اش پيوسته (از كفر و گناه خود) مسرور بود! (13)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.