حدیثی از امام جعفر صادق علیهم السلام در مورد تعریف جوان بودن مطرح شده است لطفا باتوجه به آیات قرآن این موضوع را تحلیل بفرمایید.

32

سوال۳۲۲۸:
جناب استاد یک سخنرانی گوش می کردم یک روحانی ضمن تبریک روز جوان به یک روایت از امام صادق علیهم السلام اشاره کردند که شخصی خدمت امام جعفر صادق علیهم السلام رسیدو امام از ایشان پرسیدند که شما جوان به چه کسی می گوئید :شخص جواب داد به کسی که در سنین آغازین زندگی به سر می برد امام جواب دادن نه جوان در نگاه بنده به شخص مؤمن می گویند چرا که در قرآن از اصحاب کهف که چند سالی گذشته بود و پیر شده بودند خداوند در قرآن از آنها با نام جوان یاد می کند حال آنچه که ما در فیلم دیدیم آنها در هر سنی که بخواب رفته بودند با همان سن از خواب بیدار شدند اگر جوان بودند جوان و اگر پیر بودند پیر پس چرا امام از آنها به پیر یاد می کند
🌸🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🌸
#پاسخ3228
🌹سلام علیکم
🔆🌷آمیختگی ایمان با تقوا روح جوانمردی است، پیکر ملکوتی آدمی بدون ایمان و تقوا در نهایت پیری است، هر چه درجه ایمان و تقوا بالا رود حقیقت جان آدمی جوانتر میشود، پیری و کهنسالی جسم دلیلی بر پیری جان آدمی نیست همچنین جوانی جسم دلیلی بر جوانی جان آدمی نیست چه جوانهایی که در اوج پیری جان خود میباشند.
🌷🔆با عنایت به حدیث مذکور اصحاب کهف قبل از خواب 309 سال درون کهف پیر بودند! شخصیت پردازی در فیلم اصحاف کهف کار ذوقی نویسندگان و گارگردانان فیلم بوده و چنین نیست که آنها سن و شخصیت واقعی افراد را -کما هو حقه_ انعکاس داده باشند.
🌸🌱 تفسير العياشي عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْهُذَلِيِّ قَالَ: قَالَ لِي جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ع يَا سُلَيْمَانُ مَنِ الْفَتَى قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ الْفَتَى عِنْدَنَا الشَّابُّ قَالَ لِي أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ كَانُوا كُلُّهُمْ كُهُولًا فَسَمَّاهُمُ اللَّهُ فِتْيَةً بِإِيمَانِهِمْ يَا سُلَيْمَانُ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ اتَّقَى فَهُوَ الْفَتَى‏
بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏14، ص: 428
☘️ (سليمان بن جعفر همدانى گويد: امام جعفر صادق به من گفت): اى سليمان! «فتى» (جوانمرد) كيست؟ گفتم: جانم فداى تو باد، فتى در نزد ما به معناى جوان است. گفت: آيا نمى‏دانى كه اصحاب كهف همه پير بودند، ليكن خدا به سبب ايمانشان آنان را فتى و جوانمرد خواند؟ اى سليمان! هر كه به خدا ايمان آورد و پرهيزگار شود، جوانمرد و فتى او است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.