در تفسیر آیات 28 تا 30 سوره لقمان داستانی بیان شده که حضرت علی می خواستند از کوفه به جایی بروند که منجی حضرت را حذر می دهد به خاطر نحس بودن آن زمان که حضرت اعتنایی نمی کنند، آیا باوجود دانستن نحسی آن زمان بهتر نبود حضرت منتظر می ماندند؟ چرا حضرت به حرف منجی اعتنایی نمی کنند؟

29

سوال2699:
☘️🌿 سلام علیکم
در تفسیر آیات 28 تا 30 سوره لقمان داستانی بیان شده که حضرت علی می خواستند از کوفه به جایی بروند..منجمی می گوید اگر الان بروید آسیب می بینید..3 ساعت بعد بروید..که یعنی الان وقت نحس است و.. حضرت اعتنا نمی کنند و می فرمایند:کسی که تو را باور کند از خدا بی نیاز می شود..خداوندا سعد و نحس از توست… اما بعد از حرکت در راه با دشمن مواجه می شوند…
من متوجه نشدم که بالاخره آن موقع نحس بوده یا نه؟ خوب سعد و نحس ایام از جانب خداست..اما اگر بدانیم زمانی نحس است، نباید احتیاط کنیم؟ چرا حضرت حرف منجم را اعتنایی نکردند؟چه اینکه حضرت خود عالمتر بوده اند..

🌸🌷بسم الله الرحمن الرحیم 🌷🌸
#پاسخ2699
🌹علیکم السلام
☘️❗️🌿متن صحیح روایت چنین است:
🌼🌿از سخنان آن حضرت است وقتى كه قصد حركت به سوى خوارج نمود
، و يكى از يارانش به او گفت:
اى امير مؤمنان، اگر در اين ساعت حركت كنى با اطلاعى كه از اوضاع كواكب دارم مى‏ترسم به پيروزى نرسى! حضرت فرمود:
آيا تصور مى‏كنى به ساعتى راهنمايى مى‏نمايى كه هر كس در آن ساعت حركت كند زيان و ضرر از او دور مى‏شود؟ و بر حذر مى‏دارى از ساعتى كه هر كه در آن حركت نمايد زيان و ضرر وى را احاطه مى‏كند؟
آن كه تو را در اين گفتار تصديق كند قرآن را تكذيب كرده، و به گمان خود از طلب يارى خدا در به دست آوردن مطلوب و دفع مكروه بى‏نياز شده. بنا بر گفتار تو سزاوار است كسى كه به گفته تو عمل كند تو را ستايش نمايد نه خدا را، زيرا به خيال تو آن كه او را به ساعتى راهنمايى كرده كه در آن منفعت برده و از زيان در امان مانده تويى. سپس رو به مردم كرد و فرمود:
اى مردم، از آموختن علم نجوم بپرهيزيد مگر به عنوان ابزارى براى جهت يابى در خشكى يا دريا، زيرا نتيجه آموختن نجوم كهانت و پيشگويى است، و منجم چون كاهن، و كاهن همانند ساحر، و ساحر همچون كافر است، و كافر در جهنّم است. به نام خدا حركت كنيد
نهج البلاغه / ترجمه انصاريان، ص: 152
🌸🌿و من كلام له ع قاله لبعض أصحابه لما عزم على المسير إلى الخوارج، و قد قال له: إن سرت يا أمير المؤمنين، في هذا الوقت، خشيت ألا تظفر بمرادك، من طريق علم النجوم فقال ع:
أَ تَزْعُمُ أَنَّكَ تَهْدِي إِلَى السَّاعَةِ الَّتِي مَنْ سَارَ فِيهَا صُرِفَ عَنْهُ السُّوءُ وَ تُخَوِّفُ مِنَ السَّاعَةِ الَّتِي مَنْ سَارَ فِيهَا حَاقَ بِهِ الضُّرُّ فَمَنْ صَدَّقَكَ بِهَذَا فَقَدْ كَذَّبَ الْقُرْآنَ وَ اسْتَغْنَى عَنِ الِاسْتِعَانَةِ بِاللَّهِ فِي نَيْلِ الْمَحْبُوبِ وَ دَفْعِ الْمَكْرُوهِ وَ تَبْتَغِي فِي قَوْلِكَ لِلْعَامِلِ بِأَمْرِكَ أَنْ يُولِيَكَ الْحَمْدَ دُونَ رَبِّهِ لِأَنَّكَ بِزَعْمِكَ أَنْتَ هَدَيْتَهُ إِلَى السَّاعَةِ الَّتِي نَالَ فِيهَا النَّفْعَ وَ أَمِنَ الضُّرَّ
ثم أقبل ع على الناس فقال‏
أَيُّهَا النَّاسُ إِيَّاكُمْ وَ تَعَلُّمَ النُّجُومِ إِلَّا مَا يُهْتَدَى بِهِ فِي بَرٍّ أَوْ بَحْرٍ فَإِنَّهَا تَدْعُو إِلَى الْكَهَانَةِ وَ الْمُنَجِّمُ كَالْكَاهِنِ وَ الْكَاهِنُ كَالسَّاحِرِ وَ السَّاحِرُ كَالْكَافِرِ وَ الْكَافِرُ فِي النَّارِ سِيرُوا عَلَى اسْمِ اللَّهِ‏
نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 106
☘️🌼🌿

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.