عزت نفس چیست؟ تفاوت من وجودی انسان و عزت نفس چیست؟ وقتی با (من )مبارزه می کنیم چطور پیش برویم که عزت نفسمان آسیب نبیند؟

31

سوال۲۶۴۱ :

سلام علیکم
استاد لطف می کنید اول یک تعریفی از عزت نفس ارائه بفرمائید بعد فرق بین من و عزت نفس را بیان بفرمائید
وقتی با (من )مبارزه می کنیم چطور پیش برویم که عزت نفسمان آسیب نبیند
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2641
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱تواضع دارو و درمان کبر و غرور است، در واقع اگر افتادگی تحت مدیریت عقل انجام پذیرد زیبا و پسندیده خواهد بود، اما اگر این افتادگی از مدیریت و رهبری عقل خارج شود به تحقیر نفس می انجامد، در واقع بنده خدا همه خلایق را مخلوقات و مربوبات خدا میداند و با درک این انتساب خود را از هیچ کس برتر نمیداند.
همچنین با درک این حقیقت از تحقیر خودش نیز حذر مینماید؛ هر انسانی بنده خدای عزیز است پس وجودش با این انتساب عزیز خواهد بود، یعنی هر انسانی عبد العزیز است اما کسی که به این حقیقت اداراک و معرفت بیابد وجود و نفس اش عزیز میشود!
پس هر کس در برابر الله بزرگ، اصغر است، خود انسان که به این حقیقت اعتراف دارد به اصغریت خود در برابر خالقش معرفت دارد! پس بطور خلاصه کسی صاحب عزت نفس است که در بندگی خدا شایسته و یگانه باشد!
☘️معنای «مَن» در پاسخ قبل ذکر شد.
🌻🔅🌱المنافقون : 8 يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَى الْمَدينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لكِنَّ الْمُنافِقينَ لا يَعْلَمُونَ
🌹آنها مى‏گويند: «اگر به مدينه بازگرديم، عزيزان ذليلان را بيرون مى‏كنند!» در حالى كه عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است ولى منافقان نمى‏دانند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.