فاطمه بارش باران توحید

53

🌸🔆🌿🌼   «ملکه شهادت »  « شجره زیبایی»🌼 🌿🔆🌸

🔅🌹 چکیده با تکمله « گهواره ملکوت اعلا» « جمال مهدی در کلام فاطمه»  «شب شهادت فاطمه اطهر س»  «خطبه فدکیه خطبه توحیدیه است » « دم مسیحائی توحید» و …       1402.09.25    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌼فرمانروای شهادت 🌼🔅

🌷فاطمه ملکه شهادت است؛ فاطمه بر شهادت فرمانروایی می‌کند؛ فاطمه مدرس و معلم شهادت است؛ فاطمه گشاینده طریق شهادت است؛ فاطمه راهنمای صراط شهادت است؛ فاطمه تنور شهادت است؛ فاطمه الگوی ابدی عشاق شهادت است؛ فاطمه تقویت کننده شهادت و رشد دهنده آن است؛ فاطمه غارس شهادت و ریشه‌دارگر آن است.

🌷فاطمه به شهادت توسعه داد و حوزه جغرافیایی آن را گسترش داد. شمع عالم‌گیر شهادت زهرا تا به ابد فروزان است؛ شعله شهادت زهرا خاموش شدنی نیست؛ زهرا به شهادت حرارت می‌بخشد، آن را می‌رویاند؛ خاتون آسمان‌ها شور و جوش و خروش شهادت است، شهادت با زهرا نَفَس می‌کشد.

🌷زهرا شهادت را ریشه‌دار نمود.

🌷زهرا بازار بندگی را پر رواج می‌کند.

🌷شهادت فاطمه، شهادت بحرالنبوت است؛  شهادت لیلة‌القدر؛ شهادت پاکی و قداست است. آثار شهادت زهرا بر ارض و سماء گسترده است.

🔅🌼فاطمه شجره زیبایی است 🌼🔅

🌷فاطمه پِی مهر و شالوده محبت و فونداسیون قداست و شاه‌پایه زیبایی است.

🌷فاطمه از استوانه‌های عظمت  و جلالت و جلال و جمال الهی است.

🌷فاطمه شاهراه جهان هستی است؛ فاطمه جان شهر محمدی و روح جهان محمدی است؛ زیباترین کوی و کوچه مدینة النبی است.

🌷فاطمه، گلباغ جهان هستی و روح و جان زیبایی است. فاطمه کهف محبت و  معدن مهر و غار شادی و جهان لذت و آرامش و آسایش ابدی است.

🌷فاطمه الگوی جاویدان اولیاء الهی است؛

🌷«علی» مَلِک مکان و فاطمه ملکه زمان و محمد رمز میان زمان و مکان است. نه زمان از مکان و نه مکان از زمان جدایی پذیر نیست او رمز اعظم و برزخ میان زمان و مکان است.

🌷فاطمه را شناختن و با فاطمه به شناخت والا ره یافتن کار فرزانه‌گان جهان است.

🌷شناخت فاطمه شناخت آسمان ملکوت است! فاطمه کلمة الله العلیاست.

🌷اگر آشنا به روح‌الزمان شویم درک پیکرزمان سهل خواهد بود.

🔅🌼نوریه الهی، پیک علم رحمانی است 🌼🔅

🌷فاطمه نوریه و سماویه رحمانی است؛ نور، سفیر خداست، نور پیک علم و حکمت و لطف و رحمت و برکات سبحانی است. اگر خدا، نور زهرا را به دل ما بیفکند وجودمان غرق علم و روشنایی می‌گردد.

🌷تنها دل پاک، اجازه درک نور زهرا را خواهد یافت!

🌻🔆الواقعة : 79   لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ

🔆🌹الْعِلْمُ‏ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللَّهُ فِي قَلْبِ مَنْ يَشَاء[1]

🌹علم روشنایی است و در دل هر که بخواهد می‌افکند.

🔆🌹عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَمَّا وُلِدَتْ فَاطِمَةُ ع أَوْحَى اللَّهُ إِلَى مَلَكٍ فَأَنْطَقَ بِهِ لِسَانَ مُحَمَّدٍ ص فَسَمَّاهَا فَاطِمَةَ ثُمَّ قَالَ إِنِّي فَطَمْتُكِ‏ بِالْعِلْمِ‏ وَ فَطَمْتُكِ مِنَ الطَّمْثِ ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَ اللَّهِ لَقَدْ فَطَمَهَا اللَّهُ بِالْعِلْمِ وَ عَنِ الطَّمْثِ فِي الْمِيثَاقِ.[2]

🌹امام باقر عليه السّلام: هنگامى كه دختر پيامبر متولّد شد خداى عزّ و جلّ به يكى از فرشتگان وحى نمود تا كلمه فاطمه را بر زبان پيامبر جارى كند، لذا رسول خدا نام اين دختر را فاطمه نهاد و به او فرمود: من تو را با علم گرفته‌ام، و از پليدى بریده‌ام.

سپس امام باقر فرمود: به خدا سوگند كه حق تعالى فاطمه را در روز ميثاق  از علم  گرفته است و از پليدي قطع نموده است.

🌷فاطمه شیر خور علم الهی بود.

🌷هر که نور را بشناسد اطلاعات مندرج در جان نور را هم خواهد شناخت.

🔅🌼فاطمه گهواره جهان هستی است 🌼🔅

🔆🌹عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا.[3]

🌹«همانا ما آن را در شب قدر نازل کردیم» مقصود ازشب «فاطمه» است ومقصود از قدر «خدا» است . پس کسی که فاطمه را آن‌طور که باید و شاید بشناسد شب قدر را درک نموده است، فاطمه بدین لحاظ فاطمه‏ نامیده شد که خلق از معرفت او قطع شده‌اند.

🌷فاطمه لیله‌ی الهی است، خدای عزّ و جلّ با فاطمه به جهان آفرینش سکونت می‌بخشد.

🔅🌼نبوت به بحر زهرا شناور است 🌼🔅

🌷«علی» بحر علم و «فاطمه» بحر نبوت و «محمد» برزخ میان این دو بحر عظیم است.

🌷بحر نبوت یعنی بحر تمام انبیاء با کتب آسمانی است.

🌷بحر، مرکز اسرار و خزینه‌ی جواهرات حضرت غنی و حمید است.

🌷ما تنها طیف نگاری از فاطمه و تنها هولوگرامی از فاطمه را دریافت می‌داریم.

🌷فاطمه نمایشی از ملکوت اعلی است.

🔅🌼فدک فاطمه قرآن و عترت است 🌼🔅

🌷فدک اصلی همان قرآن و عترت است اصحاب سقیفه ولایت و امامت را مصادره نمودند؛ ایمان و عقاید امت اسلام به تاراج می‌رفت و زهرا با بیان و کلامش قیام نمود و شهادتش را تضمین قیام خود برای نجات امت نمود. زهرا با شیطان و جهل به مبارزه برخاست.

🔅🌼بانوی توحید تلقین توحید می‌کند 🌼🔅

🌷فاطمه به معنای حقیقی خاتون توحید است، چرا که شرک و پلیدی را جرأت گذر از کوی و کوچه فاطمه را نیست.

🌷کلام بانوی توحید روح توحید را به جان مخاطبانش تزریق می‌نماید.

🔆🌹فُطِمَتْ‏ مِنَ‏ الشَّر[4]

🌷فاطمه، فاطمه نامیده شد، چرا که از شرّ بریده شده است.

🔆🌹فَاطِمَةُ فُطِمَتْ‏ مِنَ‏ الشِّرْكِ وَ فُطِمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ النَّارِ.[5]

🌹فاطمه از شرک بریده شده است و محبانش را از آتش جدا خواهد نمود.

🌷شرک با فاطمه هیچ ارتباطی ندارد، جان مبارکشان توحید محض است.

🌷خطبه فدکیه را بایستی خطبه توحیدیه بنامیم، این خطبه فریاد و رعد و برق توحید و هادم شرّ و شرک است. 🌷خطبه توحیدیه(فدکیه) خطبه دفاع از احکام الهی است بیان قاطع در برابر تحریف دین الهی است. این خطبه دفاع از توحید و رسالت و امامت و حقیقت و راستی است.

🌷فاطمه زهرا در خطبه توحیدیه(فدکیه) رمز نگاره‌هایی دارد، فاطمه در این خطبه طرح معما نموده هر که به حل آن معماها دست یابد به دفائن زهرائی دست می‌یابد. این خطبه فطرت گشایی می‌کند.

🌷هر که در کوی کلام و ولایت و محبت زهرا بگردد عطر زهرائی خواهد گرفت و این توفیق، رمزی خواهد شد تا مهدی علیه السلام یارانش را با این رایحه آسمانی شناسایی نماید.

🌷کل سرزمین وجود و جهان اکبرمان، نیاز به بارگرفتن دارد، وجودمان همچون انباره‌ای باید بار بگیرد، نیرو ذخیره کند، وجودمان نیاز به طعام و شراب زهرائی دارد. ما نیاز به حمام نور و علم داریم؛ زهرا منبعی والا برای این هدف والاست.

🔅🌼 فاطمه دم مسیحائی توحید است🌼🔅

🌷شیعیان، اوراق شجره طیبه محمدی هستند، برگهای این درخت چنان به آن متصل و مرتبط‌اند که تفکیک آن از درخت محال است، هر چه را که ریشه این شجره عظیم از « قاب قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏» جذب می‌کند به همه اجزاء شجره از جمله برگهای آن منتقل می‌سازد. پس شیعه باید متوجه جایگاه عظیم خود باشد و خود را در حالت جذب کامل و دائمی قرار دهد.

🌷خطبه توحیدیه(فدکیه) تلقینات زهرا بر گوش شیعیان بود، همچون مادری که گوش و دل فرزندش را با اذان و اقامه می‌گیرد. زهرا کام جسم و جان شیعیانش را با توحید گرفت. علاوه بر این راز زهرای علیمه گوش تاریخ را با توحید و ثقلین گرفته است.

🌷خطبه توحیدیه(فدکیه) با ضمیمه شهادت  تضمین ابدی و ازلی بقای دین بود.

🔆🌹قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ يَا عَلِيُّ خُلِقَ النَّاسُ مِنْ شَجَرٍ شَتَّى وَ خُلِقْتُ أَنَا وَ أَنْتَ مِنْ شَجَرَةٍ وَاحِدَةٍ أَنَا أَصْلُهَا وَ أَنْتَ فَرْعُهَا وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ أَغْصَانُهَا وَ شِيعَتُنَا أَوْرَاقُهَا فَمَنْ تَعَلَّقَ بِغُصْنٍ مِنْ أَغْصَانِهَا أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ.[6]

🌹رسول خدا (ص) فرمود يا على مردم از درخت‌هاى متعدده خلق شده‏اند و من و تو از يك درخت آفريده‏شده‏ايم من اصل آن درختم و تو فرع و ساق آن و حسن و حسين شاخه‏هاى آن درخت و شيعيان ما برگهاى آن مي‌باشند پس كسى كه بشاخه‌ای از شاخه‏هاى آن درخت آويزد خدا او را داخل بهشت كند.

🔅🌼سیمای «مهدی فاطمه» در کلام فاطمه 🌼🔅

🔆🌹كَلِمَةٌ جُعِلَ الْإِخْلَاصُ تَأْوِيلَهَا، وَ ضُمِّنَ الْقُلُوبُ مَوْصُولَهَا، وَ أَنَارَ فِي الْفِكْرَةِ مَعْقُولُهَا،

🌷رابطه میان  توحید و کلمه توحید رابطه میان مقصد و راه است. کلمه توحید نشان اعلای توحید است یعنی راهنمای تمام برای رسیدن به خلوص بندگی الهی.

🌷کلمه توحید ظهور نفسی و قلبی و عقلی دارد.

🌷کلمه توحید روح و قلب و مغز دارد.

🌷کلمه توحید به تمام معنا در عصر حاضر وجود مقدس امام زمان علیه السلام  هستند؛ روح و قلب و مغز کلمه توحید در وجود حضرت جمع است.

🌷کلمه توحید راه به سوی افق اعلای توحید برای لقاء حضرت وحید و واحد و احد است.

🌷در اصل، تاویل کلمه توحید به جان خلقت، وجود مقدس حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم برمی‌گردد و موصول کلمه توحید به وجود مقدس آقا علی بن ابی‌طالب امیرالمومنین علیه السلام برمی‌گردد و معقول کلمه توحید به امام هر عصر و زمان بر‌می‌گردد و این معقول با موصول و تاویلش زنده است.

🌷معقول و موصول و تاویل کلمه توحید، پیوند ناگسستنی با هم دارند و هر سه کلمه واحدند در سه تجلی.

🌷کلمه توحید هم ظهور ظاهری دارد و هم ظهور باطنی، تندیس و خورشید کلمه توحید وجود مقدس امام زمان هستند؛ نمونه و نمایش آن کلمه در جان و دل و فطرت آدمی حضور دائمی دارد، کلمه توحید در باطن و جان آدمی نشان فطری برای رسیدن به تندیس کلمه توحید است و با ولایت تندیس توحید، انسان به اصل توحید توفیق می‌یابد و موحد واقعی می‌گردد.

🌷فاطمه با این سه فراز برای این عصر جمال مهدی را تصویر نموده.

🌷امام زمان‌مان نورفکن توحید است. حضرت به معنای واقعی عبد الواحد و عبدالوحید هستند.

🌷کلمه توحید، مشکات و مصباح و زجاج دارد که به ترتیب همان «تاویل و موصول و معقول» آن است.

🌷این سه فراز توحیدی سه راه بسوی لقاء الله است.

🔅🌼فاطمه در آئینه فاطمه  🌼🔅

🔆🌹عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَمْهَرَ فَاطِمَةَ ع رُبُعَ الدُّنْيَا فَرُبُعُهَا لَهَا وَ أَمْهَرَهَا الْجَنَّةَ وَ النَّارَ تُدْخِلُ أَعْدَاءَهَا النَّارَ وَ تُدْخِلُ أَوْلِيَاءَهَا الْجَنَّةَ وَ هِيَ الصِّدِّيقَةُ الْكُبْرَى وَ عَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ‏ الْقُرُونُ‏ الْأُولَى‏[7]

🌹امام صادق عليه السّلام: همانا خداوند تبارك و تعالى مهريّه فاطمه را ربع دنيا قرار داد، پس يك چهارم دنيا به آن حضرت تعلّق دارد، و مهريه او را بهشت و جهنّم قرار داد، بنا بر اين دشمنان او داخل جهنّم و آتش مى‏شوند و دوستانش داخل بهشت، و او صدّيقه كبرى است و بر محور معرفت او قرون اولی شكل گرفت.

🌷آری مدار جهان هستی حول معرفت زهرا می‌گردد؛ شناخت فاطمه، شناخت خدا به احسن وجه ممکن است؛ هر که خود را شناخت خدایش را شناخت، حال اگر فاطمه را بشناسد در عرصه شناخت خدا طوفان می‌کند.

🌷 افق جلال و کمال فاطمه آدرس اعلای شناخت خداست. جان مبارک فاطمه منظرگاه اسماء و صفات خداست.

با دید عین اللهی باید فاطمه را  دید و او را شناخت.

🔅🌼جغرافیای «فدک فاطمه» کل جهان هستی با ابعاد رحمانی است 🌼🔅

🌷فدک فاطمه باغ مدینه نیست، کل جهان هستی، ولایت علی و رسالت رسول، فدک فاطمه است. حقیقت فدک فاطمه است، خطبه فدکیه خطبه حقیقت است.

🌷در کام گیری نوزاد، والدین از درگاه خدا برای فرزندشان التماس بندگی خدا می‌کنند.

🌷گوش جان نوزاد را با اذان و اقامه می‌گیرند هر چند که به ظاهر هوش و گوش نوزاد به آن آشنا نیست اما فطرت نوزاد آشنائی دیرینه با حقیقت توحید دارد، فطرتش با این کام‌گیری فعال می‌گردد.

🌷فاطمه زهرا س در آن گوشه تاریخ بر گوش تاریخ تلقین توحید نمود. از بندگی خدا دفاع جانانه نمود، خطبه توحیدیه(فدکیه) دفاع از تمام کتب آسمانی و تمام انبیاء و اصل ولایت و رسالت است.

🌷خطبه توحیدیه(فدکیه) بال پرواز به سوی حضرت وحید و احد و واحد و صمد است؛ این خطبه بام آسمان و صراط لقاءالله است.

🔅🌼لطایف فاطمیه الطاف سبحانی است 🌼🔅

🌷در مبدا جان جز خدا نخواهیم دید.

🌷اندیشه مفسر عقل است.

🌷نفس و شیطان را بر زمین افکنیم تا میهمان انوار و کلام زهرا س گردیم.  

🌷خطبه فاطمه مُعرّف حقیقت و میز امتحان شیعیان است.

🌷فردای ظهور، مهدی فاطمه به دنبال آشنا می‌گردد و امضای زهرا نشان اعلای همان آشناست. امضای زهرا س ملاک تایید یار و انصار مهدی است.  

🌷هر چند توان درک خطبه فاطمیه را نداشته باشیم اما کلام اعجازش همچون دارو درمان است. پای خطبه زهرا به ادب جلوس کنیم. زبان فاطمی را یاد بگیریم و رنگ و عطر زهرائی بگیریم.

🌷متوجه ارتباط خود با روح ولایت و رسالت باشیم، شیعه باید آثار تغذیه از شجره طیبه نبوی را به ظهور برساند.

🌷طوفان فاطمه برات نجات امت اسلام بود که با شهادتش به اضعاف تضمین‌اش نمود.

🌷فاطمه لیلة القدر به آفاق آسمانی‌ است. علی و فاطمه دو بحر متلاطم به عشق الهی است.

🌷تمام نگار فاطمه نمایش اعلای سرالاسرار است.

🌷فاطمه همان «سترالله الکبری» و زیباترین جلوه  ربانی در عالم هستی است، خالق علیم و حکیم بر جمال خود این پرده زیبا را کشیده تا که عاشقان کوی‌اش مسیر به سوی عشق‌اش را بیابند.

🌷نور و کلام فاطمه معجزه‌گر است.

🌼 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌼


[1] مصباح الشريعة ؛ ؛ ص16  منسوب به جعفربن محمد عليه السلام،  اعلمى – بيروت، چاپ: اول، 1400ق.

[2] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص460  كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[3] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏43 ؛ ص65  مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[4] الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص592  ابن بابويه، محمد بن على، كتابچى – تهران، چاپ: ششم، 1376ش.

[5] العدد القوية لدفع المخاوف اليومية ؛ ؛ ص226  حلى، رضى الدين على بن يوسف بن المطهر (برادر علامه حلى)، كتابخانه آية الله مرعشى نجفى – قم، چاپ: اول، 1408 ق.

[6] عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص73  ابن بابويه، محمد بن على، نشر جهان – تهران، چاپ: اول، 1378ق.

[7]الأمالي (للطوسي)، النص، ص: 668

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.