لطفا نظر اشاعره در مورد عدل را توضیح بفرمایید.
سوال969:
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم استاد لطفا نظر اشاعره در مورد عدل را توضیح بفرمایید.آیا میتونه درست باشه؟!؟
گفتند: عدل خود حقيقتي نيست که قبلا بتوان آن را توصيف کرد و مقياس و معيار براي فعل پروردگار قرار داد.اساسا معيار و مقياس براي فعل الهي قرار دادن نوعي تعيين تکليف و وظيفه، و تحديد و تفسير مشيت و اراده، براي ذات حق تعالي محسوب مي شود. مگر ممکن است براي فعل حق تعالي قانوني وضع کرد و آن قانون را حاکم بر او و فعل او قرار داد. معناي عادل بودن ذات حق اين نيست که او از قوانين قبلي به نام عدل پيروي مي کند بلکه اين است که او سرمنشأ عدل است، آنچه او مي کند عدل است نه اين که آنچه عدل است او مي کند.
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ969
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🔆🔅🌱عدل فراتر از آن است که بتوان آن را در چند جمله تعریف نمود! عدل اساس پایداری و استواری نظام آفرینش است که اگر نباشد سامانه ی خلقت از هم گسیخته میگردد!
🌸🔅🌱قالَ النَّبِيُّ ص بِالْعَدْلِ قَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْض
عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج4، ص: 103
☀️استواری آسمانها و زمین با عدل است!
🔆🔅🌱عدل الهی یعنی، خدا هر چیز را در کمال شایسته اش قرار داده است، عدل الهی یعنی، خدا هر چیز را در بهترین نظام خود قرار داده است،
🔆🔅🌱عدل یعنی، تجلی زیبایی و حکمت و خدا هر چه خلق فرموده زیبا آفریده یعنی عدل الهی در جان آفرینش تلألؤ میکند!
🌻🔅🌱السجدة : 7 الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طينٍ
او همان كسى است كه هر چه را آفريد نيكو آفريد و آفرينش انسان را از گِل آغاز كرد
🔆🔅🌱اشاعره نگاه سطح پایینی به موضوع عدل الهی دارد! اگر دقیق تر به عدل الهی توجه نماییم ، عدا را از اسماء حسنای الهی خواهیم یافت!
🌸🔅🌱 يا عَدْلُ يَا اللَّه-ُّ يَا عَدْلُ يَا فَاصِل- َ يَا عَدْلُ يَا وَفِيُّ — ِ يَا عَدْلُ أَنْتَ أَعْدَلُ الْحَاكِمِين —
🔆🔅🌱اگر عدل از اسماء حسنای او باشد، ذات بی مثال و غیر قابل وصفش فراتر از عدل خواهد بود، یعنی عدل نقش نقاشی اوست، حُسن صناعت اوست، جمال آفرینش اوست و خودش بالاتر از آن است که با عدل وصف شود!
🍀🌱برای تکمیل، به پاسخ سوال های قبل علی الخصوص به #پاسخ860 مراجعه شود
نظرتون در مورد این پست چیه؟