چگونه می توانیم به صبر جمیل دست پیدا کنیم؟ آیا بی صبری از جهل نشات می گیرد؟

30

سوال۲۶۵۴ :

تکلمه سوال۲۶۵۱
سلام علیکم
جناب استاد حال اگر بخواهیم به صبر بیشتری دست یابیم و یا به عبارت دیگر به این صفت حضرت نزدیکتر شویم آیا باید به تقوی الهی نزدیکتر شویم ؟یا به حضرت نزدیکتر شویم ؟منظورم این است که همان طوری که حضرت به دریای بیکران صبر متصل هستند ما چگونه می توانیم به این صبر بیکران متصل شویم چون ممکن است ما در ناملایمات زندگی دچار کمبود و نقصان نشویم و مثل امام در صبوری همانند ایشان بدرخشیم و اطرافیان نیزاز این صبر ما بهره مند شوند
مطلبی از صبر امام مطالعه می کردم که شخصی به امام اهانت کرد و ایشان را مورد دشنام قرار داد و بعد امام با نهایت صبر با ایشان از سر رأفت و مهربانی بر خورد کردند بدون این که از این برخورد شخص متلاطم شوند شاید ما در همچین مواقعی زود عکس العمل نشان دهیم و تاب تحمل شنیدن این برخورد را نداشته باشیم و این که بی صبری از جهل ناشی می شود درست است ولی برای بدست آوردن صبر جمیل لطفا کمی بیشتر توضیح بفرمائید آیا از بخشیدن حاصل می شود؟
ویا نادیده گرفتن رفتار دیگران ؟کدامین عمل است که اگر انجام دهیم صبرمان نیز بیشتر می شود ?
🌹

🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
#پاسخ2654
🌷علیکم السلام🌷
🌼تقوای الهی و عترت دو مولفه جدا از هم نبوده بلکه حضرات جان تقوای الهی هستند و در حکم کلمه ی تقوای الهی میباشند. حضرات از یک نظر صراط تقوای الهی هستند و از جنبه دیگر وسیله تقوای الهی اند. به واقع کسی که متمسک به ثقلین است به لباس تقوا مزیّن و مجهز شده است!
🌼تقوای الهی به مثابه کشتی مجهزی است که از دریای پر مواج عالم هستی به سهولت مرکوبش را به مقصد و میعاد اعظم رهنمون میسازد و صبر الهی در حکم سکان همان کشتی است! رمز مجهز شدن به به قوّةُ القوای صبر اختیار عقل و تبعیت از آن است چرا که از قوای شریف جناب عقل میباشد و تحت رهبری آن زور و بازوی صبر بالا میرود. (َّ وَ الصَّبْرُ وَ ضِدَّهُ الْجَزَع‏)
🌼
🌹🔅 …يَا هِشَامُ إِنَّ لُقْمَانَ قَالَ لِابْنِهِ تَوَاضَعْ لِلْحَقِّ تَكُنْ أَعْقَلَ النَّاسِ وَ إِنَّ الْكَيِّسَ لَدَى الْحَقِّ يَسِيرٌ يَا بُنَيَّ إِنَّ الدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ قَدْ غَرِقَ فِيهَا عَالَمٌ كَثِيرٌ فَلْتَكُنْ سَفِينَتُكَ فِيهَا تَقْوَى اللَّهِ وَ حَشْوُهَا الْإِيمَانَ وَ شِرَاعُهَا التَّوَكُّلَ وَ قَيِّمُهَا الْعَقْلَ وَ دَلِيلُهَا الْعِلْمَ وَ سُكَّانُهَا الصَّبْر…
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 16
🌸
🌹🔅…ُ الصَّبْرُ عَلَى الْوَحْدَةِ عَلَامَةُ قُوَّةِ الْعَقْل‏
🌹🔅…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.