🌻🔆دل مُزیّن به جمال علیّ است🔆🌻

10

🌼🔆🌼علیّ رمز دانایی است🌼🔆🌼

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌹 «زیارتگاه آسمانی »  « به لیلة القدر سینه امام زمان می‌شکافد»  « ماه صبر» « حقایق فراتر»  « 21 ماه رمضان» و … چکیده با تکمله       1403.01.12    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🔅🌼 کلیات🌼🔅

🌼 تا فجر دمیده نشده، قدر لیالی قدر را بدانیم . جزء به جزء وجودمان را باید بیدار سازیم.

🌼 قرب خدا طعام روح ماست.

🌼 غذا و طعام قلب، آن طعامی است که دل به آن آرام گیرد، قلب باید تبدیل به حرم الله شود‌.

🌼 در شهر صیام، خاک خواری ممنوع.

🌼 ماه رمضان، ماه تعطیلی معصیت، معصیت باید از وجودمان کنده شود.

🌼 معصیت و اطاعت هم اجلی دارند.  قبل از سررسید از معصیت فرار و روی به اطاعت خدا آوریم.

🌼 قبل از اینکه اجل معصیت برسد باید آن را تعطیل سازیم.

🌼 با جستن و‌گریختن از دنیا اشتهای ملکوتی خود را پرورش دهیم. این دنیا اشتهای ملکوتی ما را کور کرده است.

🌼 تاکی فرمانروای ما شکم خواهد بود؟ هرکس تابع نفسش شد بنده‌ی ذلیل نفسش می‌گردد.

🌼 کسب علم با مطالعه نوع ریاضت است! باید فن و فنون ویژه را یاد بگیریم.

🌼 علم نور است، علم تکرار حروف برای فراگیری آن نیست! باید از این محدودیت گذر کرد، شب لیلة القدر موهبت رها شدن است.

🌼 بدون عقل حتی نور مهلک است! بدون عقل علم آتش می شود.

🌼 حتی قرآن بدون حجت، خطرناک است، قرآن با حجت روشنی بخش می شود .

🌼 امام کیست و حقیقت امام چیست ؟ قلب مومنان با امام روشن می گردد و خداوند از هرکه این نور را بگیرد آن قلب تاریک می شود.

🌼 اگر به عهد غدیر خود پایبند بودیم ریزه خوری علم تمام شده بود!

🌼 مرگ بدون معرفت امام مرگ جاهلیت است.

🌼 (حدیث) شریف ترین فرشتگان، فرشتگانی هستند که محبت آن ها نسبت به علی این ابی طالب شدید تر است. (یعنی محبت مولا بر وجودشان غالب است) 

🌼 (حدیث) قسمی که فرشتگان برای تاکید از آن استفاده می کنند:  قسم به خدای علی که علی از تمام خلایق برتر است جز محمد مصطفی

🌼 (حدیث) خداوند ملکی را آفرید به صورت حضرت محمد، ملکی آفرید به شکل امام علی و سایر ائمه

🌼 (حدیث) فرشتگان آسمان چنان مشتاق علی بودند که خداوند در هر آسمانی تمثالی از ملائک آفرید تا با آن مانوس گردند.

🌼 ایمان در دل مومن همان علی است.

🌼 هرچه دجال است خداوند آن را در وجود ما کریه ساخته است.

🌼 علی در دل ما زینت یافته است، خداوند زیبایی‌های علی را در وجود ما برجسته ساخته است.

🔅🌼 وصف علی🌼🔅

🌹اگر مردم در غدیر بر عهد و میثاق‌شان باقی می‌ماندند، دلشان به نورالله درخشان می‌شد و جهان‌شان به غیر از این حال تبدیل می‌گشت. با ولیّ خدا جهان هستی و اسرار الهی را تجربه می‌کردند، به حواس و جهاز حجت خدا کائنات را معاینه می‌کردند.

🌹تبادل علم میان الله و ولیّ خدا، رسول‌الله و ولیّ الله، و ولی‌الله و امت، دارای رازها و شگفتی‌هاست؛ شیوه انتقال علم به قلب سلمان و مقداد و ابوذر و کمیل و میثم و هر دل مشتاق به رموز ولایی بر‌می‌گردد.

🌹وقتی نور خدا تمام ذرات و بنیاد آدمی را احاطه کند، انسان با تمام وجودش به فهم و دانایی می‌رسد.

🌷🔆فِي رِوَايَةِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ‏ اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِي قَلْبِي نُوراً وَ فِي‏ سَمْعِي‏ نُوراً وَ فِي بَصَرِي نُوراً وَ فِي لَحْمِي وَ دَمِي وَ عِظَامِي وَ عُرُوقِي وَ مَفَاصِلِي وَ مَقْعَدِي وَ مَقَامِي وَ مَدْخَلِي وَ مَخْرَجِي نُوراً وَ أَعْظِمْ لِي نُوراً يَا رَبِّ يَوْمَ أَلْقَاكَ‏ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ.[1]

🔆ای خدای من، قرار ده، روشنایی را در دلم، و در شنوائی‌ام روشنایی، و در بینایی‌ام روشنایی، و در گوشتم و خونم و استخوانم و رگهایم و مفاصلم و جایگاه‌هایم و مقامم و ورودگاهم و خروجگاهم روشنایی قرار ده، و روشنایی را برایم در روز ملاقاتت با عظمت نما، همانا تو بر هر چیز قادری.

🌷🔆 عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ قَالَ‏ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِهِ: فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنا، فَقَالَ يَا أَبَا خَالِدٍ. النُّورُ وَ اللَّهِ الْأَئِمَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَ هُمْ وَ اللَّهِ نُورُ اللَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ- وَ هُمْ وَ اللَّهِ نُورُ اللَّهِ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ، يَا أَبَا خَالِدٍ! لَنُورُ الْإِمَامُ‏ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ- أَنْوَرُ مِنَ الشَّمْسِ الْمُضِيئَةِ بِالنَّهَارِ- وَ هُمْ وَ اللَّهِ يُنَوِّرُونَ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ- وَ يَحْجُبُ اللَّهُ نُورَهُمْ عَمَّنْ‏ يَشَاءُ فَتُظْلِمُ قُلُوبُهُمْ، وَ اللَّهِ يَا أَبَا خَالِدٍ! لَا يُحِبُّنَا عَبْدٌ وَ يَتَوَلَّانَا حَتَّى يُطَهِّرَ اللَّهُ قَلْبَهُ وَ لَا يُطَهِّرُ اللَّهُ قَلْبَ عَبْدٍ حَتَّى يُسَلِّمَ لَنَا وَ يَكُونَ سِلْماً لَنَا- فَإِذَا كَانَ سِلْماً لَنَا سَلَّمَهُ اللَّهُ مِنْ شَدِيدِ الْحِسَابِ- وَ آمَنَهُ مِنْ فَزَعِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ الْأَكْبَرِ.[2]

🔆ابو خالد كابلي گويد از امام باقر(ع)پرسيدم تفسير قول خداي عز و جل را(8 سوره 64) «بخدا و رسولش و نوري كه فرستاده ايم ايمان آوريد»فرمود: اي ابا خالد بخدا سوگند كه مقصود از نور ايمه از آل محمد(ص)باشند تا روز قيامت، بخدا كه ايشانند همان نور خدا كه فرو فرستاده، بخدا كه ايشانند نور خدا در آسمانها و زمين، بخدا اي ابا خالد، نور امام در دل مومنين از نور خورشيد تابان در روز، روشن تر است، بخدا كه ايمه دلهاي مومنين را منور سازند و خدا از هر كس خواهد نور ايشان را پنهان دارد، پس دل آنها تاريك گردد، بخدا اي ابا خالد بنده اي ما را دوست ندارد و از ما پيروي نكند تا اينكه خدا قلبش را پاكيزه كرده باشد و خدا قلب بنده اي را پاكيزه نكند تا اينكه با ما خالص شده باشد و آشتي كرده باشد(يك رنگ شده باشد و سازگار)و چون با ما سازش كرد خدا از حساب سخت نگاهش دارد و از هراس بزرگ روز قيامت ايمنش سازد.

🔅🌼 شوق بی‌نظیر فرشتگان به دیدار علی🌼🔅

🌷🔆 وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَقُولُ فِي بَعْضِ أَحَادِيثِهِ‏ «إِنَّ الْمَلَائِكَةَ أَشْرَفُهَا عِنْدَ اللَّهِ أَشَدُّهَا لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع حُبّاً، وَ إِنَّ قَسَمَ الْمَلَائِكَةِ فِيمَا بَيْنَهُمْ: وَ الَّذِي شَرَّفَ عَلِيّاً ع عَلَى جَمِيعِ الْوَرَى بَعْدَ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى».

وَ يَقُولُ مَرَّةً [أُخْرَى‏]: «إِنَّ مَلَائِكَةَ السَّمَاوَاتِ وَ الْحُجُبِ- لَيَشْتَاقُونَ إِلَى رُؤْيَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع كَمَا تَشْتَاقُ الْوَالِدَةُ الشَّفِيقَةُ إِلَى وَلَدِهَا الْبَارِّ الشَّفِيق‏[3]

🔆 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: همانا شريف‌ترين فرشتگان در پيشگاه خداى متعال آن‌هائى هستند كه شديدترين مهر و محبّت را نسبت به علىّ بن ابى طالب عليه السّلام دارند. سوگندى كه فرشتگان در ميان خودشان دارند چنين است: «و الّذي شرّف عليّا عليه السّلام على جميع الورى بعد محمّد المصطفى صلّى اللّه عليه و اله» سوگند خدايى را كه علىّ مرتضى عليه السّلام را پس از محمّد صلّى اللّه عليه و اله بر همه مردم برترى داد.

در سخنى ديگر فرمود: همانا فرشتگان آسمان‌ها و حجب، همانند شوق و علاقۀ مادر مهربان به فرزند نيكوكار دلسوز، مشتاق ديدار علىّ بن ابى طالب عليه السّلام هستند.

🔅🌼 علی مشهور آسمانهاست🌼🔅

🌷🔆عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ‏ لَمَّا أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ مَا مَرَرْتُ بِمَلَإٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ إِلَّا سَأَلُونِي عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي‏ طَالِبٍ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّ اسْمَ عَلِيٍّ أَشْهَرُ فِي السَّمَاءِ مِنِ اسْمِي فَلَمَّا بَلَغْتُ السَّمَاءَ الرَّابِعَةَ نَظَرْتُ إِلَى مَلَكِ الْمَوْتِ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ مَا خَلَقَ اللَّهُ خَلْقاً إِلَّا أَقْبِضُ رُوحَهُ بِيَدِي مَا خَلَا أَنْتَ وَ عَلِيٌّ فَإِنَّ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ يَقْبِضُ أَرْوَاحَكُمَا بِقُدْرَتِهِ فَلَمَّا صِرْتُ تَحْتَ الْعَرْشِ نَظَرْتُ فَإِذَا أَنَا بِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ قَالَ لِي يَا مُحَمَّدُ لَيْسَ هَذَا عَلِيّاً وَ لَكِنَّهُ مَلَكٌ مِنْ مَلَائِكَةِ الرَّحْمَنِ خَلَقَهُ اللَّهُ تَعَالَى عَلَى صُورَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَنَحْنُ الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ كُلَّمَا اشْتَقْنَا إِلَى وَجْهِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ زُرْنَا هَذَا الْمَلَكَ لِكَرَامَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَى اللَّهِ سُبْحَانَه‏[4]

🌷🔆ابن عباس می گوید که: شنیدم از رسول خدا صلی الله علیه و آله که می فرمود: چون که مرا به آسمانها سیر شبانه دادند به هیچ ملکی از ملائکه برخورد نکردم، مگر اینکه از من درباره علی بن ابی طالب علیه السلام سؤال می کردند تا جایی که من گمان کردم اسم علی علیه السلام از اسم من مشهورتر است.
پس آنگاه که به آسمان چهارم رسیدم، ملک الموت را دیدم که به من گفت: ای محمد! هیچ خلقی از خدا نیست مگر اینکه قبض روحش بدست من می باشد، بجز تو و حضرت علی علیه السلام، چون خداوند متعال خود قبض روح شما را خواهد کرد. پس چون به زیر عرش الهی رسیدم حضرت علی علیه السلام را دیدم که در زیر عرش الهی ایستاده بود.
پس من گفتم: ای علی از من سبقت گرفتی؟ جبرئیل به من گفت: ای محمد! کیست آن کسی که با او این چنین صحبت می کنی؟ گفتم: این برادرم علی بن ابی طالب علیه السلام است. جبرئیل به من گفت: ای محمد! این علی علیه السلام نیست بلکه ملکی از ملائکه خداوند متعال می باشد که خداوند متعال آن را به صورت علی علیه السلام خلق کرده است.
پس ما ملائکه ای که مقرب درگاه الهی هستیم هر وقت مشتاق دیدار حضرت علی علیه السلام می شویم این ملک را زیارت می کنیم، بخاطر بزرگی و کرامتی که حضرت علی علیه السلام در پیشگاه خداوند دارد.

🔅🌼 زیارتگاه آسمانی🌼🔅

🌷🔆 قَدْ رَوَى الرُّوَاةُ مِنْ أَصْحَابِنَا أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ مَلَائِكَةً عَلَى صُورَةِ مُحَمَّدٍ ص وَ عَلِيٍّ وَ جَمِيعِ الْأَئِمَّةِ ع‏.

🌷🔆 وَ كَانَ النَّبِيُّ ص حَدَّثَ أَصْحَابَهُ بِأَنَّهُ رَأَى لَيْلَةَ الْمِعْرَاجِ فِي كُلِّ سَمَاءٍ مَلَكاً عَلَى‏ صُورَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فَقَالَ جَبْرَئِيلُ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ مَلَائِكَةَ السَّمَاءِ كَانُوا يَشْتَاقُونَ إِلَى عَلِيٍّ ع فَخَلَقَ اللَّهُ لَهُمْ مَلَكاً فِي كُلِّ سَمَاءٍ عَلَى صُورَتِهِ لِيَسْتَأْنِسُوا بِه‏[5]

🔆درمنابع روایی شیعه، روایاتی داریم که خداوند متعال ملائکه را به شکل و صورت پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) و جمیع ائمه(علیهما السلام) خلق کرده است.

🌷🔆و در روایتی پیامبر اکرم(ص) برای اصحاب خود چنین فرمودند: شب معراج در هر آسمانی ملکی را به صورت علی بن ابی طالب(ع) می دیدم. پس جبرئیل به من گفت: ای محمد! چون ملائکة آسمان اشتیاق زیادی به حضرت علی(ع) داشتند خداوند هم برایشان ملکی را در هر آسمان به صورت حضرت علی(ع) خلق کرد تا ملائکه با او مأنوس باشند و با او انس گیرند.

🌷🔆و لا يخفى أن يوم بدر كانت الملائكة المنزلون لنصرة رسول الله ص كلهم كانوا على صورة علي ع ليكونوا في قلوب الكفار أهيب‏ على أنه‏[6]

🔆و باز در روز جنگ بدر که قرآن می فرماید: «ما سه هزار ملک به یاری شما فرستادیم…» روایت شده که همة آن ملائکه به صورت حضرت علی(ع) بودند تا اینکه در قلب کفار از دیدن روی حضرت علی(ع) ترس بیشتری ایجاد شود.

🔅🌼 علیّ در دل ماست🌼🔅

🌻🔆 الحجرات : 7   وَ اعْلَمُوا أَنَّ فيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطيعُكُمْ في‏ كَثيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في‏ قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ

🔆 و بدانيد رسول خدا در ميان شماست؛ هر گاه در بسيارى از كارها از شما اطاعت كند، به مشقّت خواهيد افتاد؛ ولى خداوند ايمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهايتان زينت بخشيده، و (به عكس) كفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده است؛ كسانى كه داراى اين صفاتند هدايت يافتگانند!

🌷🔆عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ‏ فِي قَوْلِهِ: حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ‏ يَعْنِي أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ‏ الْأَوَّلَ وَ الثَّانِيَ وَ الثَّالِثَ.[7]

🔆 حضرت امام صادق علیه السلام در باره آیه شریفه « حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ» فرمودند، مراد از آن امیر المومنین(علیه السلام) است و مراد از « كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ » اولی و دومی و سومی است.

🌹 تمثال معصومین در دل مومنان درخشان‌تر از هر آسمانی است، دل آدمی هر چه پاک‌تر نصیب‌اش از نور الله بیشتر می‌شود.

🌹 خداوند متعال عشق امیرالمومنین را بر دل مومنان تزریق نموده است.

🔅🌼 مرگ کفر و ضلال و نفاق🌼🔅

🌷🔆 عُثْمَانَ بْنَ الْمُغِيرَةِ يَقُولُ حَدَّثَنِي الصَّادِقُ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ مَاتَ بِغَيْرِ إِمَامِ جَمَاعَةٍ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً قَالَ الْحَارِثُ بْنُ الْمُغِيرَةِ فَلَقِيتَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع فَقَالَ نَعَمْ قُلْنَا فَمَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً قَالَ مَيْتَةَ كُفْرٍ وَ ضَلَالٍ‏ وَ نِفَاق‏[8]

🔆بن مغيره گويد: به امام صادق عليه السلام عرضكردم: پيغمبر فرموده است: هر كه بميرد و پيشوايش را نشناسد بمرگ جاهليت مرده است؟ فرمود: آري. عرضكردم: جاهليت كامل يا جاهليتي كه امامش را نشناسد؛ فرمود: جاهليت كفر و نفاق و گمراهي.

🌹 فقدان معرفت امام، فقدان نور و دانایی است که انسان را با صورت سیاه وارد سرای آخرت می‌کند، با امام انسان بصورت گوی یاقوتین درخشان، مانند خزینه علم وارد سرای آخرت میشود.

🔅🌼غدیر دل 🌼🔅

🌹 سقیفه دل را ویران کنیم، هر گونه غفلت از ولایت در حکم سقیفه دل است.

🌹 غدیر را در دلمان با معرفت و تبعیت امام احیا کنیم.

🌹 امکان جدایی از علی وجود ندارد، همانطوریکه امکان جدایی از آب نیست(وجعلنا من الماء کل شیء حی) چه بسا ماهیانی که خود را از آب جدا می‌کنند ولی علت خفگی خود را دوری از آب نمی‌دانند. همه نیازمند آب حیات ولایت هستیم.

🌹 اسماء محیط است، ما محاط نور و علم هستیم

🌹 به جدایی روح از بدن و جدایی بدن از روح به مجزا توجه کنیم، موقعیت و صفات روح در این شرایط متفاوت است، بدن بدون روح می‌میرد ولی روح بدون بدن آزاد می‌گردد؛ اما بدن به تعالی رسیده بعد از مرگ نیز با روحش همدم است، نمی‌میرد. خود را از ولایت جدا نکنیم که روح الارواح‌اند.

🌹 مبادا به رحلت از ولایت و امامت بمیریم.

🔅🌼 شهید ماه مبارک رمضان🌼🔅

🌹 در ماه مبارک رمضان، جان ماه رمضان را حقیقت لیلة القدر را شهید کردند.

🌹 بشر در ماه مبارک رگ حیات خود را زد، بزرگترین خودزنی جهان هستی را به ثبت رساند.

🌹 باب الله را باب العلم النبی را شهید نمودند تلاش نمودند تا جهل را غالب کنند.

🌹 بشر خود را از کل شیء جدا نمود بلکه از آن بالاتر جدا شد، چرا که وجود امام محل احصاء «کل شیء» هست و خودش از آن بالاتر است.

🌹 هر ظاهری باطنی دارد، باطن واقعه، ضربت خورد علیّ علیه السلام، امر عظیمی است.

🌸🔆 وَ رَوَى جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ ع أَنَّهُ قَالَ‏ فِي الْعَرْشِ تِمْثَالُ جَمِيعِ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ قَالَ وَ هَذَا تَأْوِيلُ قَوْلِهِ‏ وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ‏ [9]

🔆 امام سجّاد (علیه السلام)- امام صادق (علیه السلام) به‌واسطه‌ی پدرشان از جدّ بزرگوارشان امام سجاد (علیه السلام) نقل می‌کند که فرمود: «در عرش‌الهی نمونه‌ای از هرچه خداوند در خشکی و دریا آفریده، موجود است؛ و این است معنای سخن خداوند: وَ إِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ.

🌹 شمشیری که بر فرق تمثال عرشی وارد شد بلکه بر تمثال «اَو اَدنایی»  علی وارد شد.

🌹 هر عملی آثارش را در هر جزء جزء خلقت نشان می‌دهد، اثر ضربت خوردن علیّ علیه السلام و شهادتش بی‌شک عظیم‌ترین آثار را بر جهان هستی گذاشت.  این ضربه بر میوه‌ها نیز اثر گذاشته، حتی بر تک تک ستارگان.

🔅🌼 خطر نور🌼🔅

🌹 نور و روشنایی و علم و حکمت و بدون عقل خطرآفرین هستند.

🌹 هر امری بدون حجت خدا خطرناک است.

🌹 قرآن بدون حجت خطرناک است

🌹 نور با مشکات نور روشنی بخش است.

🌻🔆 النور : 35   اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ في‏ زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضي‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ

🌸🔆 مَعْدِنِ الرِّسَالَةِ وَ مُنْزَلِ الْكِتَابِ وَ مَهْبِطِ الْوَحْيِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلَائِكَة

🌸🔆 السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلَائِكَةِ وَ مَهْبِطَ الْوَحْيِ وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ وَ خُزَّانَ الْعِلْم‏

🔅🌼 کفران نعمت بزرگ🌼🔅

🌹 از جمله بزرگترین ظلمی که بشر به خود و جهان هستی نمود، کفران نعمت ولایت بود.

🌹 هر که طعم طعام را حس نکند هر که طعم میوه را حس نکند هر که طعم عسل را درک نکند، به خود ظلم و به آن نعمت خیانت کرده است. چرا عسل شیرین است؟ چرا نمک لذیذ است؟ عدم درک آن ظلم بزرگ است، از جمله عظیم‌ترین ظلم، عدم شناخت خدا و رسول و حجج الهی است. طعم ولایت باید درک شود طعم علم باید حس گردد.

🌹 شناخت طعمی دارد لذتی دارد شیرینی و نمکی دارد، عالمی دارد.

🔅🌼 اثر عینی ولایت🌼🔅

🌹 انسان اگر به حقیقت ولایت برسد از هر محدودیتی خارج می‌گردد، از نور خورشید بی‌نیاز می‌گردد، شب و روز برایش یکسان می‌گردد، به دانایی محض می‌رسد، بر ابعاد زمان و مکان تسلط می‌یابد،

🌹 شیاطین برای قتل‌عام مومنان و فرشتگان نقشه می‌کشند.

🌹 دستگاه عظیم خلقت، باب علم النبی، مولا علیّ، رمز ارتباط با شهر علم و راز رسیدن به دانایی محض است.

🌹 سیر و حرکت تلاش برای وصول دانایی است. حقیقت نور برای رساندن به دانایی است.  راز تک تک حواس برای هدایت به دانایی است. زیبایی و لذت ظهور و بروز دانایی است.

🔅🌼جریان لیلة القدر 🌼🔅

🌹 لیلة القدر جاری است، بعد از فجر آثار لیلة القدر جریان می‌یابد عملیاتی می‌شود.

🌹 شب لیلة القدرشب  شکافته‌شدن سینه امام، زمان گشوده شدن باب خزینه الهی است، تا بار خزینه‌اش افزون گردد.

🌹 سینه امام صندوقچه سرّالله است،

🌹 سینه چه کسانی توسط امام زمان‌مان شکافته خواهد شد. سینه چه کسانی چاه و غار اسرار امام زمان علیه السلام خواهد بود؟

🌹 سینه خود را آماده نگه‌داریم، شب معاینه سینه‌هاست، سینه خود را به صاحبش واگذار کنیم.

🔅🌼 الْقَلْبَ الَّذِي يُعَايِنُ مَا يَنْزِلُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْر🌼🔅

🌸🔆 عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَبَّاسِ بْنِ حَرِيشٍ‏ أَنَّهُ عَرَضَهُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فَأَقَرَّ بِهِ قَالَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ الْقَلْبَ الَّذِي يُعَايِنُ مَا يَنْزِلُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ لَعَظِيمُ‏ الشَّأْنِ‏ قُلْتُ وَ كَيْفَ ذَاكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَيُشَقُّ وَ اللَّهِ بَطْنُ ذَلِكَ الرَّجُلِ ثُمَّ يُؤْخَذُ إِلَى قَلْبِهِ‏  وَ يُكْتَبُ عَلَيْهِ بِمِدَادِ النُّورِ فَذَلِكَ جَمِيعُ الْعِلْمِ ثُمَ‏ يَكُونُ الْقَلْبُ مُصْحَفاً لِلْبَصَرِ وَ يَكُونُ اللِّسَانُ مُتَرْجِماً لِلْأُذُنِ إِذَا أَرَادَ ذَلِكَ الرَّجُلُ عِلْمَ شَيْ‏ءٍ نَظَرَ بِبَصَرِهِ وَ قَلْبِهِ فَكَأَنَّهُ يَنْظُرُ فِي كِتَابٍ قُلْتُ لَهُ بَعْدَ ذَلِكَ وَ كَيْفَ الْعِلْمُ فِي غَيْرِهَا أَ يُشَقُّ الْقَلْبُ فِيهِ أَمْ لَا قَالَ لَا يُشَقُّ لَكِنَّ اللَّهَ يُلْهِمُ ذَلِكَ الرَّجُلَ بِالْقَذْفِ فِي الْقَلْبِ حَتَّى يُخَيَّلَ إِلَى الْأُذُنِ أَنَّهُ تَكَلَّمَ بِمَا شَاءَ اللَّهُ [مِنْ‏] عِلْمِهِ‏ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ‏.[10]

🔆 امام صادق علیه السلام: همانا دلی که معاینه می‌کند هر آنچه را که در شب قدر نازل می‌شود، مقامش عظیم است. … نهاد مرد شکافته می‌شود سپس به قلبش قرار داده می‌شود و با مداد نور نگاشته می‌شود و آن تمام علم است، سپس دل، صحیفه بینایی می‌گردد و زبان مترجم شنوایی، زمانی‌که خواست چیزی را بداند، با دیدش و قلبش نظر می‌کند همانطوری‌که به کتاب نظر می‌کند. … در غیر لیلة القدر نهاد شکافته نمی‌شود ولی خدا با انداختن آن به دل مرد به او الهام می‌کند تا اینکه به شنوایی تخیل می‌شود که به علمش به آنچه خدا خواست سخن بگوید و خدا واسع و علیم است.

🔅🌼خاک بر سر 🌼🔅

🌹 مبادا دنیا اشتهای ما را کور کند! اشتهای بندگی، اشتهای ملکوتی، اشتهای عند اللهی، قرب اللهی،

🌹 مومن نیاز به اشتها پروری دارد، با جوع اشتهای ملکوتی مومن پرورش می‌یابد، بگذاریم تا روح‌مان نیز غذایش را بخورد، کافیست بهیم جان‌مان رام شود؛ بهترین گزینه گرسنگی دادن است.

🌹 خاک‌خوری ممنوع، انسان خودش خورش و غذای جهانیان است.

🌸🔆 وَ الْجُوعُ‏ إِدَامٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ غِذَاءٌ لِلرُّوحِ وَ طَعَامٌ لِلْقَلْبِ وَ صِحَّةٌ لِلْبَدَن‏[11]

🔆 گرسنگی خوروش مومنان است و غذای روح و طعام دل و برای بدن سلامتی است.

🌹 دنیا خاک پای ماست خاک را تاج سر نکنیم که خاک بر سر می‌شویم.

🌹 معصیت و مکروهات و نفسانیات را نعطیل کنیم و روحانیت وجودمان را راه اندازی کنیم. ارواح مرده را بازگردانیم، حیات را در ماه مبارک رمضان بازیابی کنیم.

🌹 با کدام قسمت وجود خود در میهمانی خدا حاضریم.

🔅🌼 ماه صبر🌼🔅

🌻🔆البقرة : 45   وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ

🔆از صبر و نماز يارى جوييد؛ و اين كار، جز براى خاشعان، گران است.

🌸🔆عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ قَالَ: يَعْنِي بِالصَّبْرِ الصَّوْمَ، وَ قَالَ: إِذَا نَزَلَتْ بِالرَّجُلِ النَّازِلَةُ وَ الشِّدَّةُ فَلْيَصُمْ، فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: «وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ» يعنى الصِّيَامُ.[12]

🔆امام صادق علیه السلام در بار این آیه «وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ» فرمودند مراد از صبر روزه است، زمانی گه بر کسی پیشامدی رخ دهد و یا به سختی بیفتد، پس روزه بگیرد چرا که خدا فرمود از صبر کمک بگیرید یعنی روزه.

🔅🌼 ماه مبارک رمضان ماه تقویت صبر🌼🔅

🌸🔆عَلِيٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ الصَّبْرُ ثَلَاثَةٌ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ صَبْرٌ عَلَى‏ الطَّاعَةِ وَ صَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِيَةِ  فَمَنْ صَبَرَ عَلَى الْمُصِيبَةِ حَتَّى يَرُدَّهَا بِحُسْنِ عَزَائِهَا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ ثَلَاثَمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ وَ مَنْ صَبَرَ عَلَى‏ الطَّاعَةِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ سِتَّمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ تُخُومِ الْأَرْضِ‏  إِلَى الْعَرْشِ وَ مَنْ صَبَرَ عَنِ الْمَعْصِيَةِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ تِسْعَمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ تُخُومِ الْأَرْضِ إِلَى مُنْتَهَى الْعَرْشِ.[13]

🔆رسول گرامی (ص) فرمود: صبر سه گونه است، صبر به هنگام مصیبت، صیبر از معصیت، صبر بر اطاعت، پس کسی که در مصیبت صبر کند تا به زیبائی، عزایش‌ را بگذراند، خدا برایش سیصد درجه مقرر دارد که مابین درجه‌ای تا دیگری چون فاصلة زمین تا آسمان باشد. و کسی که بر اطاعت خدا صبر کند خدایش ششصد درجه دهد که فاصلة درجه‌ای تا دیگری مثل فاصلة درون زمین تا عرش باشد و کسیکه در مقابل معصیت صبر و مقاومت ورزد، خدایش نهصد درجه دهد که فاصلة درجه‌ای تا دیگری مثل فاصلة قعر زمین تا پایان عرش باشد.

🌹روزه‌داری دارای طبقات و درجات است، طبقه امساک از خوردن و آشامیدن، طبقه روی آوری به اطاعت و نوافل و طبقه ورع و فرار از معصیت.

🌹انسان صبور شبیه روزه‌دار مخلص است، روزه‌اش روز دل و جان است.

🔅🌼 ماه مبارک رمضان بزرگترین ماه خداست🌼🔅

🌸🔆السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ، وَ يَا عِيدَ أَوْلِيَائِهِ.

🔅🌼 پیش‌نیاز ماه مبارک🌼🔅

🌸🔆 عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ شَعْبَانُ شَهْرِي وَ رَمَضَانُ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ صَامَ شَهْرِي كُنْتُ لَهُ شَفِيعاً يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَنْ صَامَ شَهْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنِسَ‏ اللَّهُ‏ وَحْشَتَهُ‏ فِي قَبْرِهِ وَ وَصَلَ وَحْدَتَهُ وَ خَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ مُبْيَضّاً وَجْهُهُ أَخَذَ الْكِتَابَ بِيَمِينِهِ وَ الْخُلْدَ بِيَسَارِهِ حَتَّى يَقِفَ بَيْنَ يَدَيْ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَيَقُولُ عَبْدِي فَيَقُولُ لَبَّيْكَ سَيِّدِي فَيَقُولُ عَزَّ وَ جَلَّ صُمْتَ لِي قَالَ فَيَقُولُ نَعَمْ يَا سَيِّدِي فَيَقُولُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خُذُوا بِيَدِ عَبْدِي حَتَّى تَأْتُوا بِهِ نَبِيِّي فَأُوتَى بِهِ فَأَقُولُ صُمْتَ شَهْرِي فَيَقُولُ نَعَمْ فَأَقُولُ لَهُ أَنَا أَشْفَعُ لَكَ الْيَوْمَ قَالَ فَيَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَمَّا حُقُوقِي فَقَدْ تَرَكْتُهَا لِعَبْدِي وَ أَمَّا حُقُوقُ خَلْقِي فَمَنْ عَفَا عَنْهُ فَعَلَيَّ عِوَضُهُ حَتَّى يَرْضَى قَالَ النَّبِيُّ ص فَآخُذُ بِيَدِهِ حَتَّى أَنْتَهِي بِهِ إِلَى الصِّرَاطِ فَأَجِدُهُ زَحْفاً زَلِقاً لَا يَثْبُتُ عَلَيْهِ أَقْدَامُ الْخَاطِئِينَ فَآخُذُ بِيَدِهِ فَيَقُولُ لِي صَاحِبُ الصِّرَاطِ مَنْ هَذَا يَا رَسُولَ اللَّهِ فَأَقُولُ هَذَا فُلَانٌ بِاسْمِهِ مِنْ أُمَّتِي كَانَ قَدْ صَامَ فِي الدُّنْيَا شَهْرِي ابْتِغَاءَ شَفَاعَتِي وَ صَامَ شَهْرَ رَبِّهِ ابْتِغَاءَ وَعْدِهِ فَيَجُوزُ الصِّرَاطَ بِعَفْوِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّى يَنْتَهِيَ إِلَى بَابِ الْجَنَّةِ فَاسْتَفْتِحُ لَهُ فَيَقُولُ رِضْوَانُ ذَلِكَ الْيَوْمَ أُمِرْنَا أَنْ نَفْتَحَ الْيَوْمَ‏  لِأُمَّتِكَ قَالَ ثُمَّ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع صُومُوا شَهْرَ رَسُولِ اللَّهِ ص يَكُنْ لَكُمْ شَفِيعاً وَ صُومُوا شَهْرَ اللَّهِ تَشْرَبُوا مِنَ الرَّحِيقِ الْمَخْتُومِ وَ مَنْ وَصَلَهَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ كُتِبَ لَهُ صَوْمُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْن‏[14]

🌸🔆 امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: رسول خدا فرمود: شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه خداست پس کسی که ماه مرا روزه بگیرد من در قیامت شفیع او خواهم بود و کسی که ماه خدا را روزه بگیرد خداوند، وحشت او را در قبر، به آرامش بدل می سازد و تنهایی او را به انس و ارتباط تبدیل می کند و چون از قبر خارج می شود صورت او نورانی است و نامه عمل او در دست راست اوست و نامه مخلّد بودن او در دست چپ اوست و چون در محضر پروردگار قرار می گیرد به او خطاب می شود ای بنده من! پس خداوند می فرماید: دست بنده من را بگیرید و نزد پیامبرم ببرید. پس او را نزد من می آورند و من به او می گویم: آیا ماه من (یعنی شعبان) را روزه گرفتی؟ و چون می گوید: آری، من می گویم: امروز من شفیع تو خواهم بود. پس خدای متعال می فرماید: من حقوق خود را از بنده ام گذشت نمودم و اما حقوق را پس هر کس از او بگذرد من به او چنان عوضی خواهم داد تا خشنود گردد.

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼


[1] من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏2 ؛ ص543  ابن بابويه، محمد بن على، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم – قم، چاپ: دوم، 1413 ق.

[2] تفسير القمي ؛ ج‏2 ؛ ص371  قمى، على بن ابراهيم، دار الكتاب – قم، چاپ: سوم، 1404ق.

[3] التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ؛ ص452  حسن بن على عليه السلام، امام يازدهم، مدرسة الإمام المهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1409 ق.

[4] كنز الفوائد ؛ ج‏2 ؛ ص142  كراجكى، محمد بن على، دارالذخائر – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1410 ق.

[5] الخرائج و الجرائح ؛ ج‏2 ؛ ص811  قطب الدين راوندى، سعيد بن هبة الله، مؤسسه امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف – قم، چاپ: اول، 1409 ق.

[6] الخرائج و الجرائح ؛ ج‏2 ؛ ص811  قطب الدين راوندى، سعيد بن هبة الله، مؤسسه امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف – قم، چاپ: اول، 1409 ق.

[7] تفسير نور الثقلين    ج‏5    83حويزى، عبدعلى بن جمعه، اسماعيليان – ايران – قم، چاپ: 4، 1415 ه.ق.

[8] المحاسن ؛ ج‏1 ؛ ص155  برقى، احمد بن محمد بن خالد، دار الكتب الإسلامية – قم، چاپ: دوم، 1371 ق.

[9] روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (ط – القديمة) ؛ ج‏1 ؛ ص47  فتال نيشابورى، محمد بن احمد، انتشارات رضى – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1375 ش.

[10] بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج‏1 ؛ ص223  صفار، محمد بن حسن، مكتبة آية الله المرعشي النجفي – ايران ؛ قم، چاپ: دوم، 1404 ق.

[11] مصباح الشريعة ؛ ؛ ص77  منسوب به جعفربن محمد عليه السلام، اعلمى – بيروت، چاپ: اول، 1400ق.

[12] تفسير نور الثقلين    ج‏1    76 حويزى، عبدعلى بن جمعه، 5جلد، اسماعيليان – ايران – قم، چاپ: 4، 1415 ه.ق.

[13] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص91  كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[14] فضائل الأشهر الثلاثة ؛ ؛ ص64  ابن بابويه، محمد بن على، كتاب فروشى داورى – قم، چاپ: اول، 1396 ق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.